Vad är det som gäller vid uppsägning av lokal?

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller vid uppsägning av lokal?

Hej,

Vet att detta inte riktigt är rätta forumet för frågan, men jag vet att vi har rätt så många duktiga personer här, så väljer att ställa frågan ändå.

Ett kontrakt skrev för 3 månader, och det var sagt att det skulle förlängas gång på gång, så länge man skötte sig. Kontraktet skrevs och gällde då 2019-08-01 fram till 2010-01-31 och vi har sedan dess löpt på utan att dem egentligen förlängt kontraktet eller skrivit nytt kontrakt.

Och under paragraf uppsägning i kontraktet så står det så här:

uppsägning skall se skriftligen och för att hyresavtalet ska upphöra att gälla ska det sägas upp senast ____ månad(er) före hyrestidens utgång.
Om inte hyresavtalet sägs upp i tid är hyresavtalet för varje gång förlängt med ___ år____ månader.

Så mer än så står det inte, och det har lämnat det blankt där det annars skulle stå månader/år.

Så min fråga lyder, vad är det som gäller för mig? När kan jag som snabbast lämna lokalen? Jag har hört lite olika från olika håll för vad som gäller. Men jag vill gärna ha ett korrekt svar snälla, och vill som sagt komma undan så lindrigt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej,

Vet att detta inte riktigt är rätta forumet för frågan, men jag vet att vi har rätt så många duktiga personer här, så väljer att ställa frågan ändå.

När kontrakt skrev för hyrning av lokal som enskild firma, så gällde det 6 månader, och det var sagt att det skulle förlängas gång på gång, så länge man skötte sig. Kontraktet skrev och gällde då 2019-08-01 fram till 2010-01-31 och vi har sedan dess löpt på utan att dem egentligen förlängt kontraktet eller skrivit nytt kontrakt.

Och under paragraf uppsägning i kontraktet så står det så här:

uppsägning skall se skriftligen och för att hyresavtalet ska upphöra att gälla ska det sägas upp senast ____ månad(er) före hyrestidens utgång.
Om inte hyresavtalet sägs upp i tid är hyresavtalet för varje gång förlängt med ___ år____ månader.

Så mer än så står det inte, och det har lämnat det blankt där det annars skulle stå månader/år.

Så min fråga lyder, vad är det som gäller för mig? När kan jag som snabbast lämna lokalen? Jag har hört lite olika från olika håll för vad som gäller. Men jag vill gärna ha ett korrekt svar snälla, och vill som sagt komma undan så lindrigt som möjligt.

Du lär nog fylla på vad som står i dom där luckorna för att vi ska kunna hjälpa.
Samt när var senaste förlängningen?

Ska jag tolka att det började 2019-08-01 och löper i 3 månaders intervall (automatisk förlängning)
Då räknar vi framåt 3 månader i taget.
11-01
2-01
5-01
8-01
11-01 - 2020
Så det förlängdes 1:a novmber. Då upphör det att gällla sista januari.

Då måste vi veta hur långt i förväg du måste meddela att du vill flytta ut.

Jag kan väl gissa att om du säger upp det idag så har du kvar det till sista Januari.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du lär nog fylla på vad som står i dom där luckorna för att vi ska kunna hjälpa.
Samt när var senaste förlängningen?

Jag kanske var otydligt, men det lämnades blankt av hyresvärden, så de har inte specificerat något gällande detta. Vi har sedan inte haft en skriftligt förlängning eller muntlig för den delen heller, utan vi har bara fortlöpt sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag kanske var otydligt, men det lämnades blankt av hyresvärden, så de har inte specificerat något gällande detta. Vi har sedan inte haft en skriftligt förlängning eller muntlig för den delen heller, utan vi har bara fortlöpt sedan dess.

Ok, jag gjorde en edit på min förra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då måste vi veta hur långt i förväg du måste meddela att du vill flytta ut.

Det står inte heller under uppsägning, utan det är väldigt vagt. Allt som jag skrivit i "bold" text, är det som står i avtalet gällande uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Det står inte heller under uppsägning, utan det är väldigt vagt. Allt som jag skrivit i "bold" text, är det som står i avtalet gällande uppsägning.

Då skulle jag säga upp det direkt och ta diskussion med dom som hyr ut istället.
Men om det förlängs på 3 månader så skulle jag tro att du är fast i den period som är påbörjad åtminstone.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då skulle jag säga upp det direkt och ta diskussion med dom som hyr ut istället.
Men om det förlängs på 3 månader så skulle jag tro att du är fast i den period som är påbörjad åtminstone.

Jag har ringt till dom, och även frågat om de kan hjälpa mig med att komma undan snabbare, lindrigare, och jag kommer få ett svar nu eftermiddag. Ville bara ha mer kött på benen ifall de skulle börja bråka, eller försöka hålla kvar mig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag har ringt till dom, och även frågat om de kan hjälpa mig med att komma undan snabbare, lindrigare, och jag kommer få ett svar nu eftermiddag. Ville bara ha mer kött på benen ifall de skulle börja bråka, eller försöka hålla kvar mig längre.

Lycka till. Hoppas dom är schyssta och du bara behöver betala månaden ut

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Eftersom ni hyrt lokalen under längre tid än 9 månader så är uppsägningstiden enligt hyreslagen 9 månader, om inget annat är överenskommet.

Be att få skriftligt på eventuella överenskommelser.

Permalänk
Jubileumsmästare

Hur gick det med uppsägningen? Som redan påpekats är uppsägningstiden nio månader om ni inte lyckas komma överens om något annat. Säger du upp hyresavtalet under december månad så är din sista hyresmånad september 2021.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Hen talade som sagt med hyresvärden vid trådens start, och då erbjöd hyresvärden 4 månaders uppsägning istället för 9 månader pga vårt dilemma om att vilja bli av med kontraktet. Han erbjöd oss då komma till kontoret och skriva under uppsägningen.

Nu idag några veckor senare har vi ännu inte skrivit under något och vi har hittat en lösning på vårt problem, nämligen en köpare som 'r villig att köpa upp verksamheten (restaurang) samt ta över kontraktet, så jag ringer upp hyresvärden och han nämner då direkt att man tänkt bygga lägenheter där istället och att man inte vill förlänga något eller hyra vidare lokalen.

Vad gäller här? Har hyresvärden rätten att göra detta? Han vill med andra ord hålla kvar oss 4 månader fram tills att han kan påbörja sitt projekt (lägenheter) och använda oss som kassako fram tills dess.

Har han rätten att säga upp oss eftersom man istället vill bygga ut lägenheter i lokalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Uppdatering:

Hen talade som sagt med hyresvärden vid trådens start, och då erbjöd hyresvärden 4 månaders uppsägning istället för 9 månader pga vårt dilemma om att vilja bli av med kontraktet. Han erbjöd oss då komma till kontoret och skriva under uppsägningen.

Nu idag några veckor senare har vi ännu inte skrivit under något och vi har hittat en lösning på vårt problem, nämligen en köpare som 'r villig att köpa upp verksamheten (restaurang) samt ta över kontraktet, så jag ringer upp hyresvärden och han nämner då direkt att man tänkt bygga lägenheter där istället och att man inte vill förlänga något eller hyra vidare lokalen.

Vad gäller här? Har hyresvärden rätten att göra detta? Han vill med andra ord hålla kvar oss 4 månader fram tills att han kan påbörja sitt projekt (lägenheter) och använda oss som kassako fram tills dess.

Har han rätten att säga upp oss eftersom man istället vill bygga ut lägenheter i lokalen?

Klart han har det, det är hyresvärdens lokal och det är fritt upp till honom att göra vad han vill med sin egen lokal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Klart han har det, det är hyresvärdens lokal och det är fritt upp till honom att göra vad han vill med sin egen lokal.

Låter som ett svar tagit ur luften med all respekt. Så du menar alltså om man flyttar in i en lokal satsar pengar på verksamhet, och när som kan alltså hyresvärden bara säga upp pga utbyggnad? Låter inte vettigt, och innebär stora förluster samt risker för alla hyresgäster som bedriver verksamheter?

Permalänk
Bildexpert

Hyresvärden har väl rätt att neka överlåtande av kontraktet ändå? Även om jag förstår att det känns surt och unket agerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vad gäller här? Har hyresvärden rätten att göra detta? Han vill med andra ord hålla kvar oss 4 månader fram tills att han kan påbörja sitt projekt (lägenheter) och använda oss som kassako fram tills dess.

Har han rätten att säga upp oss eftersom man istället vill bygga ut lägenheter i lokalen?

Vad jag vet så ja, hyresvärden har rätt säga upp ert kontrakt om denna vill göra om till lägenhet/er samt att begära att det betalas hyra under uppsägningstiden.

Om ni vill bestrida detta så är det bästa här att ni anlitar en advokat som för er talan i Hyresnämnden, då det är dit man ska vända sig angående hyrestvister.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Låter som ett svar tagit ur luften med all respekt. Så du menar alltså om man flyttar in i en lokal satsar pengar på verksamhet, och när som kan alltså hyresvärden bara säga upp pga utbyggnad? Låter inte vettigt, och innebär stora förluster samt risker för alla hyresgäster som bedriver verksamheter?

Om man hyr en lokal med X antal månader på avtal med Y uppsägningstid gäller det åt båda håll.
Jag vet att någon lokal pizzeria här fick ersättning för investering i lokalen men inte tappad inkomst vid ett sådant fall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Hyresvärden har väl rätt att neka överlåtande av kontraktet ändå? Även om jag förstår att det känns surt och unket agerat.

Ja han har rätten att neka överlåtande av lokal för att jävlas, men då finns andra genvägar genom arrendera eller andra lösningar. Men jag är mer ute efter om han verkligen kan säga upp pga utbyggnad, trots att man lagt flera hundra tusen på lokalen.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om man hyr en lokal med X antal månader på avtal med Y uppsägningstid gäller det åt båda håll.
Jag vet att någon lokal pizzeria här fick ersättning för investering i lokalen men inte tappad inkomst vid ett sådant fall.

Lokalen har inte förlängts sedan vi började hyra (2 år tillbaka), då är det 9 månaders uppsägning som skulle gälla för oss.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Hasson39:

Men jag är mer ute efter om han verkligen kan säga upp pga utbyggnad, trots att man lagt flera hundra tusen på lokalen.

Det får han säkert, såvida han ger er den uppsägningstid som ni antingen har rätt till eller har kommit överens om. Eftersom uppsägningstiden vanligtvis är 9 månader och ni inte har kommit överens om något annat avtal än det, så bör det också vara 9 månader det gäller.

För ni skrev inte på någon kontrakt gällande fyra månaders uppsägningstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det får han säkert, såvida han ger er den uppsägningstid som ni antingen har rätt till eller har kommit överens om. Eftersom uppsägningstiden vanligtvis är 9 månader och ni inte har kommit överens om något annat avtal än det, så bör det också vara 9 månader det gäller.

För ni skrev inte på någon kontrakt gällande fyra månaders uppsägningstid?

Nej vi har inte skrivit på något alls ännu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Uppdatering:

Hen talade som sagt med hyresvärden vid trådens start, och då erbjöd hyresvärden 4 månaders uppsägning istället för 9 månader pga vårt dilemma om att vilja bli av med kontraktet. Han erbjöd oss då komma till kontoret och skriva under uppsägningen.

Nu idag några veckor senare har vi ännu inte skrivit under något och vi har hittat en lösning på vårt problem, nämligen en köpare som 'r villig att köpa upp verksamheten (restaurang) samt ta över kontraktet, så jag ringer upp hyresvärden och han nämner då direkt att man tänkt bygga lägenheter där istället och att man inte vill förlänga något eller hyra vidare lokalen.

Vad gäller här? Har hyresvärden rätten att göra detta? Han vill med andra ord hålla kvar oss 4 månader fram tills att han kan påbörja sitt projekt (lägenheter) och använda oss som kassako fram tills dess.

Har han rätten att säga upp oss eftersom man istället vill bygga ut lägenheter i lokalen?

Eftersom detta nu verkar röra en verksamhet och det potentiellt finns mer pengar för er att förlora så tycker jag du ska ta kontakt med någon som är expert. Ingen vill ju ta över en verksamhet som inte får vara kvar i lokalerna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är lite av ett problem att ni har velat säga upp lokalen och hamnat i lite av en beroendeställning från er hyresvärd.

Liknande fall finns att läsa om;

https://lawline.se/answers/hyresvard-har-ratt-att-saga-upp-hy...

https://www.byggvarlden.se/hur-mycket-kostar-det-att-saga-upp...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.