Permalänk
Medlem

Coil wine eller..?

"Frågar åt en vän"

En kompis har nyligen köpt ett 3070 TUF-kort, och det ger ifrån sig ett väldigt märkligt ljud. Det liksom fräser när det belastas. Spoltjut har jag hört innan - hade ett nätagg som hördes in i rummet bredvid. Han har även fått kortet att ge ifrån sig "riktigt" spoltjut. I menyn till Heartstone tydligen av alla ställen. Men kan ett fräsande ljud vara spoltjut? Har tyvärr ingen ljudinspelning på det - men om så är fallet så vet ni säkert vad jag pratar om. Det är ingen av fläktarna som låter - det är undersökt. Nån som tex upplevt att det finns flera "steg" på spoltjut - att moderat last kan få en viss samling spolar att tjuta, och att högre last "aktiverar" ett annat steg i strömförsörjningen?

Följdfråga då jag nästan antar att det är tjut - är det nån som lyckats bli av med det? Det låter verkligen hela tiden kortet belastas. Inte högt men väl hörbart ändå. Läste nånstans att en av anledningarna kan vara att den får för lite juice på PCIE-strömmen. Nu körde vi en kabel som har två 8-pins (från ett Strix-agg på vad jag tror var 650w). Kan dubbla separata PCIE 8-pinsladdar från olika uttag på nätagget hjälpa tro? Skulle ju kräva att det finns mer än en 12v-rail till PCIE-uttagen på agget.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Prova sätta fps limit på 60 och se om det blir mindre etc så vet du om det är coilwhine

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Prova sätta fps limit på 60 och se om det blir mindre etc så vet du om det är coilwhine

Tackar - vidarebefordrar så får vi se.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB