Funkar det att dra en 200m fiber kabel?

Permalänk
Medlem

Funkar det att dra en 200m fiber kabel?

Hej!

Jag ska flytta till en lägenhet som det visar sig har en helt bedrövlig internet lösning. Det enda som går att ordna är mobilt bredband och när jag var utanför och körde bredbandskollen kommer jag upp i fantastiska 2 mbit!

Ni förstår själva, det kommer aldrig gå för mig.. Bostadsföreningen verkar inte vara intresserade av att ansluta sig till fiber heller så för mig är det helt otroligt att 70 lägenheter sitter på en så kass internet lösning.

MEN!
Jag känner han som bor i det närmsta huset och dit är det ca 200 meter (inte mätt exakt) och han har riktigt fiber på 500mbit.

Nu till min fundering, skulle man kunna dra en kabel ifrån hans hus till min lägenhet? Eller tappar man signaler när det blir så långt avstånd?

Jag är med på att jag kommer behöva gräva ner och säkert lägga kabeln i rör etc för att klara väder förhållandena.. men rent tekniskt, finns det en möjlighet här?

Går det med en vanlig cat6 kabel och lägga i plaströr eller ska man se på någon annan form av kabel?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du fri sikt till honom så sätt upp en trådlös länk mellan er istället. Mycket mindre jobb, samt att ni slipper att gräva upp en massa mark som inte är eran.
Har själv sett mycket bra resultat med ett par Ubiquiti Nanostations på liknande avstånd.
Men andra bryggor bör ju fungera minst lika bra.

Annars fungerar ju fiber om man vill, avståndet är för långt för nätverkskabel. Men som sagt, inte eran mark så kan bli en massa tjafs om ni skall gräva mellan.

Angående BRF, så får väl du gå med i styrelsen eller åtminstone ta upp det på årsmötet och på så sätt försöka påverka föreningen och argumentera om varför fiber är en bra ide, så kanske det blir något som ni skaffar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har du fri sikt till honom så sätt upp en trådlös länk mellan er istället. Mycket mindre jobb, samt att ni slipper att gräva upp en massa mark som inte är eran.
Har själv sett mycket bra resultat med ett par Ubiquiti Nanostations på liknande avstånd.
Men andra bryggor bör ju fungera minst lika bra.

Annars fungerar ju fiber om man vill, avståndet är för långt för nätverkskabel. Men som sagt, inte eran mark så kan bli en massa tjafs om ni skall gräva mellan.

Angående BRF, så får väl du gå med i styrelsen eller åtminstone ta upp det på årsmötet och på så sätt försöka påverka föreningen och argumentera om varför fiber är en bra ide, så kanske det blir något som ni skaffar i framtiden.

Tack för ditt svar!

Det där med att skicka trådlöst vore ju det absolut bästa! Det där ska jag titta på omgående!
Trodde inte det fanns teknik som klarade det men nu fick du mig att öppna ögonen.

Tack återigen!

Permalänk
Medlem

Markförläggning eller luftdragning kräver tillstånd.

Kör en dedikerad radiolänk så kan din vän dela med sig av internet. Kommer fungerar riktigt bra om det finns fri sikt, beroende på hårdvara bör du kunna få länk som presterar 100-500 Mbit/s. Rent avtalsmässigt brukar det inte vara okej att man delar med sig av ett privatabonnemang till andra mot betalning, så man får se till att hålla sig inom ramarna eller teckna företagsabonnemang.

Alternativt ringer du Telia och kollar om du kan få VDSL2 (Bredband 60) om du bor mitt i orten. Om du har kortare än 1000 meter teleledning så kommer DSL att fungera bra med hyfsad hastighet.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har "3 hål i väggen" och kan köra comhem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Det där med att skicka trådlöst vore ju det absolut bästa! Det där ska jag titta på omgående!
Trodde inte det fanns teknik som klarade det men nu fick du mig att öppna ögonen.

När vi hjälpte ett par att sätta upp länk mellan två av sina hus, så använde vi ett par: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=846457 ger 300 Mbit/s
Annars finns: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4637881 som ger 450 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Markförläggning eller luftdragning kräver tillstånd.

Kör en dedikerad radiolänk så kan din vän dela med sig av internet. Kommer fungerar riktigt bra om det finns fri sikt, beroende på hårdvara bör du kunna få länk som presterar 100-500 Mbit/s. Rent avtalsmässigt brukar det inte vara okej att man delar med sig av ett privatabonnemang till andra mot betalning, så man får se till att hålla sig inom ramarna eller teckna företagsabonnemang.

Alternativt ringer du Telia och kollar om du kan få VDSL2 (Bredband 60) om du bor mitt i orten. Om du har kortare än 1000 meter teleledning så kommer DSL att fungera bra med hyfsad hastighet.

Det är i stort sett fri sikt ifrån min lägenhet till hans hus. Så radiolänk skulle absolut fungera om det klarar att skicka signaler ca 200meter? Nej jag förstår att avtalsmässigt är det väl säkert inte jätte populärt men det är inte så populärt från min sida att sitta med 2 mbit heller

Lägenheten ligger strax utanför och tidigare har det funnits telefonjack och ADSL lösning men vad jag förstod på telia så är ledningen "klippt" och det är inte längre möjligt med en sådan typ av lösning.

Skrivet av reverend benny:

Det är inte så att du har "3 hål i väggen" och kan köra comhem?

Tyvärr inte :/

Permalänk
Medlem

som svar på din fråga så kan du inte dra koppar kabel mer än 100m. Jag har testat och den blir precis så tokig som den ska bli på typ 104m
Därimot en optisk kabel så är det bara din laser som begränsar... Dock kommer den inte överleva länge.
Gör som killarna säger här och smäll upp två nanobeam av något slag så fixar du en mil i öppet landskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

som svar på din fråga så kan du inte dra koppar kabel mer än 100m. Jag har testat och den blir precis så tokig som den ska bli på typ 104m
Därimot en optisk kabel så är det bara din laser som begränsar... Dock kommer den inte överleva länge.
Gör som killarna säger här och smäll upp två nanobeam av något slag så fixar du en mil i öppet landskap

Det får nog bli en sån lösning!

https://www.dustin.se/product/5011035147/nanobeam-ac-gen2-nbe...

Hade exempelvis 2 sådana där räckt tror du?

Eller detta paket kanske?
https://www.dustin.se/product/5011199961/nrayg-60ghz-wireless...

Mvh

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5011199961/nrayg-60ghz-wireless...

Jag förstår att det med en sån lösning skulle nog mitt behov uppfyllas, vilket är väldigt bra.

Men hur fungerar det i praktiken? Blir det enbart "wifi" som lösning hos mig eller kan jag på något vis koppla kabel till "mottagaren" ?
Tänkte att min PC skall köras på kabel i lägenheten nämligen. Men det kanske får bli trådlöst även i den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aiwel:

Hej!

Jag ska flytta till en lägenhet som det visar sig har en helt bedrövlig internet lösning. Det enda som går att ordna är mobilt bredband och när jag var utanför och körde bredbandskollen kommer jag upp i fantastiska 2 mbit!

Ni förstår själva, det kommer aldrig gå för mig.. Bostadsföreningen verkar inte vara intresserade av att ansluta sig till fiber heller så för mig är det helt otroligt att 70 lägenheter sitter på en så kass internet lösning.

MEN!
Jag känner han som bor i det närmsta huset och dit är det ca 200 meter (inte mätt exakt) och han har riktigt fiber på 500mbit.

Nu till min fundering, skulle man kunna dra en kabel ifrån hans hus till min lägenhet? Eller tappar man signaler när det blir så långt avstånd?

Jag är med på att jag kommer behöva gräva ner och säkert lägga kabeln i rör etc för att klara väder förhållandena.. men rent tekniskt, finns det en möjlighet här?

Går det med en vanlig cat6 kabel och lägga i plaströr eller ska man se på någon annan form av kabel?

Tack på förhand!

Fiber kommer att fungera bra men cat6 blir däremot ett enormt stort kanske för då tänjer du verkligen på gränserna och ligger utanför vad det ska klara av så har du tur och alla delar håller bra kvalitet kan det gå men inga garantier på det.
Enklast är en wifibrygga om det är fri sikt mellan ändarna, funkar inte det så är en fiber lite dyrare och jobbigare att lägga men det kommer garanterat att fungera bra och du bör verkligen undvika kopparkabel för det kommer att bli rena lotteriet funktionsmässigt och dessutom kan det innebära verkliga elektriska risker pga potentialskillnader både vid bra väder pga olika jordpotentialer i fastigheterna men framförallt vid åska.

Direktronik kan fixa alla delar som kan behövas för en sådan fiberlänk, de kontakterar fiber till önskad längd och har passande fiberomvandlare. https://www.direktronik.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nrayg pryttlarna ser ju toknice ut på spec iaf. Testa och återkom!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aiwel:

https://www.dustin.se/product/5011199961/nrayg-60ghz-wireless...

Jag förstår att det med en sån lösning skulle nog mitt behov uppfyllas, vilket är väldigt bra.

Men hur fungerar det i praktiken? Blir det enbart "wifi" som lösning hos mig eller kan jag på något vis koppla kabel till "mottagaren" ?
Tänkte att min PC skall köras på kabel i lägenheten nämligen. Men det kanske får bli trådlöst även i den?

En radiolänk är en trådlös kabel så den ger dig inte wifi åtkomst utan du behöver troligen en switch och en accesspunkt i din ände för att det ska fungera om du vill ansluta mer än en enda dator

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra att vara medveten om också att din anslutning dels blir helt beroende av din bekants välvilja, dels att din bekant kan se all trafik på din anslutning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra att vara medveten om också att din anslutning dels blir helt beroende av din bekants välvilja, dels att din bekant kan se all trafik på din anslutning.

Självklart, det var ju ett bra tips! Ingenting jag tänkte på.. men har inget suspekt förbruk så blir bara gaming och netflix

Men tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En radiolänk är en trådlös kabel så den ger dig inte wifi åtkomst utan du behöver troligen en switch och en accesspunkt i din ände för att det ska fungera om du vill ansluta mer än en enda dator

Ah okej, så det innebär att jag får en kabel ifrån mottagaren som jag sedan kan sätta upp ett eget wifi med hemma?

Det är ju ett drömscenario för mig det här!

Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Ah okej, så det innebär att jag får en kabel ifrån mottagaren som jag sedan kan sätta upp ett eget wifi med hemma?

Det är ju ett drömscenario för mig det här!

Tack för input!

tänk dig va man kan uppskatta små saker som fiber i dessa tider när allting i princip är taget för givet

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Det är i stort sett fri sikt ifrån min lägenhet till hans hus. Så radiolänk skulle absolut fungera om det klarar att skicka signaler ca 200meter? Nej jag förstår att avtalsmässigt är det väl säkert inte jätte populärt men det är inte så populärt från min sida att sitta med 2 mbit heller

Lägenheten ligger strax utanför och tidigare har det funnits telefonjack och ADSL lösning men vad jag förstod på telia så är ledningen "klippt" och det är inte längre möjligt med en sådan typ av lösning.

Tyvärr inte :/

Menar du att alla gamlingar i huset har bredband och fast telefoni via mobilnätet och har låtit Telia installera antenner på fasaden? Förstår dig inte där, för det är lösningen där telestationerna lagts ner, och inte brukar bostadsrättsföreningar och fastighetsägare vilja ha den typen av lösning så då installerar de fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Bostadsföreningen verkar inte vara intresserade av att ansluta sig till fiber heller så för mig är det helt otroligt att 70 lägenheter sitter på en så kass internet lösning.

Man ska inte underskatta sin förmåga att påverka bostadsrättsföreningen.

Du är en del av föreningen och om du lägger en välgrundad motion kommer den dras upp för röstning vid nästa stämma.
Styrelsen har möjlighet att kommentera och ge förslag till beslut om motionen, men det är medlemmarnas beslut genom röstning.

Om styrelsen är ointresserad av din fråga behöver du vara lite mer lite mer engagerad.

Men du kan ju börja med att konkret ställa frågan till styrelsen om det finns några planer på en fiberlösning.
Säg att du har för avsikt att lägga en motion på det annars och har lite frågor om eventuella kostnader och bindningstid för nuvarande TV/internet lösning.

Gällande formulering av motionen så finns det lite bra tips här. http://bostyret.se/blogg/motioner-infor-stamma/

Jag kan tycka att du bör ha en prisuppgift med i motionen, så kontakta en eller två fiberleverantörer och be om en offert.
Det är alltid lättare att argumentera (på stämman) man vet vad något kostar.
Det är inte ens säkert att det behöver bli dyrare än vad ni betalar idag.

Sen är det väl bara att skriva lite kort om fördelarna med fiber.
Kanske lite kort om möjligheter till gruppanslutning där internet och TV blir en del av hyran.

Motioner behöver lämnas in i relativt god tid innan årsstämman, styrelsen kan säkert ge dig ett datum om du inte blivit informerad om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Menar du att alla gamlingar i huset har bredband och fast telefoni via mobilnätet och har låtit Telia installera antenner på fasaden? Förstår dig inte där, för det är lösningen där telestationerna lagts ner, och inte brukar bostadsrättsföreningar och fastighetsägare vilja ha den typen av lösning så då installerar de fiber.

Många kanske inte har det behovet att använda snabbare internet än mobilt bredband, det verkar inte så då det som sagt är enda lösningen på denna adress.

Jag vet inte hur dom gjort vid telestationen men det var i alla fall ingen möjlighet med ADSL överhuvudtaget. Fast telefoni använder väl knappt folk längre utan de flesta kör mobilt.
Jag har för mig att jag läst någonstans att de inte satsas några pengar överhuvudtaget i telefon ledningarna för att denna "teknik" är utgående och kommer släckas ner helt framöver. Hur sant det är vet jag inte, men har läst det någonstans. Låter rimligt då 4g och kommande 5g är såpass bra som det är för vanligt internet användande och samtal.

Skrivet av henkiii:

Man ska inte underskatta sin förmåga att påverka bostadsrättsföreningen.

Du är en del av föreningen och om du lägger en välgrundad motion kommer den dras upp för röstning vid nästa stämma.
Styrelsen har möjlighet att kommentera och ge förslag till beslut om motionen, men det är medlemmarnas beslut genom röstning.

Om styrelsen är ointresserad av din fråga behöver du vara lite mer lite mer engagerad.

Men du kan ju börja med att konkret ställa frågan till styrelsen om det finns några planer på en fiberlösning.
Säg att du har för avsikt att lägga en motion på det annars och har lite frågor om eventuella kostnader och bindningstid för nuvarande TV/internet lösning.

Gällande formulering av motionen så finns det lite bra tips här. http://bostyret.se/blogg/motioner-infor-stamma/

Jag kan tycka att du bör ha en prisuppgift med i motionen, så kontakta en eller två fiberleverantörer och be om en offert.
Det är alltid lättare att argumentera (på stämman) man vet vad något kostar.
Det är inte ens säkert att det behöver bli dyrare än vad ni betalar idag.

Sen är det väl bara att skriva lite kort om fördelarna med fiber.
Kanske lite kort om möjligheter till gruppanslutning där internet och TV blir en del av hyran.

Motioner behöver lämnas in i relativt god tid innan årsstämman, styrelsen kan säkert ge dig ett datum om du inte blivit informerad om det.

Nej absolut inte, jag håller helt med dig!
Jag kommer absolut pusha på att föreningen ska lösa en egen fiber lösning och den här lösningen jag jagar för tillfället är enbart en "tillfällig" lösning tills det kommer.

Att hoppa med i föreningen och påverka ska jag absolut göra, men har inte flyttat dit ännu så det blir aktuellt efter jag flyttat dit. Ska givetvis kontakta styrelsen och höra mig för. Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Det får nog bli en sån lösning!

https://www.dustin.se/product/5011035147/nanobeam-ac-gen2-nbe...

Hade exempelvis 2 sådana där räckt tror du?

Eller detta paket kanske?
https://www.dustin.se/product/5011199961/nrayg-60ghz-wireless...

Mvh

Jag skulle gå på Nanobeam. Har själv en äldre modell som fungerar utmärkt.
De har ett eget protokoll som minimerar ping. Har 100m och får 1ms fördröjning.
För att få bra fart bör det vara fri sikt mellan dem.
Eftersom ni bor i lägenheter så kan det nog bli problem med att sätta upp något på utsidan.
Om ni har fönster som vetter mot varandra borde det gå att köra från insidan.

Tänk på att PoE injektor inte ingår i nanobeam. Så du får köpa till 2 såna.
Det hela ger dej ett Ethernet rj45 uttag i vardera ändan.
Så du behöver en switch och en AP i din ända.
Om du vill ett eget nät så kan du koppla in en router.
Det blir då dubbel nat men om man inte behöver öppna portar in i routern spelar det mindre roll.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vi använder äldre nano beam mot en unifi ap på en förening genom flera betong väggar och golv/tak på rätt stort avstånd utan större problem, vi får 100/100 (98/97) vilket är max för anslutningen vi ansluter mot, tips är att sätta dubbla tex en på 5ghz och en på 2.4 med failover om du vill ha en stabilare uppkoppling, har du fri sikt är det kanske inte nödvändigt, vår faller över några gånger i veckan, särskilt om det är många användare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

som svar på din fråga så kan du inte dra koppar kabel mer än 100m. Jag har testat och den blir precis så tokig som den ska bli på typ 104m
Därimot en optisk kabel så är det bara din laser som begränsar... Dock kommer den inte överleva länge.
Gör som killarna säger här och smäll upp två nanobeam av något slag så fixar du en mil i öppet landskap

man bör undvika sträckor över 100m med ''kopparkabel''
men att hävda att det blir tokigt bara för man passera 100m är inte helt sant.

vi hade ett projekt för typ 8 år sedan på en skola där de ställde upp baracker på gården under en renovering/nybygge
var runt 14-16 kablar där de var 120-140m långa /st
(uppmätt med riktigt signalinstrument med ok. resultat var inte super men fortfarande inom godkända nivåer)

någon form av länk är säkert det bästa i detta fall. då det är ca 200m.
men kände att jag vart tvungen att flika in att sträckor över 100m fungerar. men bör undvikas då det kan bli problem

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Många kanske inte har det behovet att använda snabbare internet än mobilt bredband, det verkar inte så då det som sagt är enda lösningen på denna adress.

Jag vet inte hur dom gjort vid telestationen men det var i alla fall ingen möjlighet med ADSL överhuvudtaget. Fast telefoni använder väl knappt folk längre utan de flesta kör mobilt.
Jag har för mig att jag läst någonstans att de inte satsas några pengar överhuvudtaget i telefon ledningarna för att denna "teknik" är utgående och kommer släckas ner helt framöver. Hur sant det är vet jag inte, men har läst det någonstans. Låter rimligt då 4g och kommande 5g är såpass bra som det är för vanligt internet användande och samtal.

Nej absolut inte, jag håller helt med dig!
Jag kommer absolut pusha på att föreningen ska lösa en egen fiber lösning och den här lösningen jag jagar för tillfället är enbart en "tillfällig" lösning tills det kommer.

Att hoppa med i föreningen och påverka ska jag absolut göra, men har inte flyttat dit ännu så det blir aktuellt efter jag flyttat dit. Ska givetvis kontakta styrelsen och höra mig för. Tack för info!

Det är massor med äldre som har fast telefoni. Det är för övrigt bara småorter och ett par riktigt små tätorter där telestationer stängts ner.

Telias lösning när fasta telefonnätet avvecklas är att erbjuda mobilt bredband och fast telefoni med antenn som de monterar åt kunderna, den lösningen vill man inte ha i ett flerfamiljshus. Om du får 2 Mbit/s när du testar mobilen är det inte ens säkert det finns mottagning god nog för telefonsamtal. Så ja det du säger låter oresonligt, särskilt när du pratar om en så stor fastighet. En limpa ute på landsbygden har typ 15-30 lägenheter inte 70.

För övrigt har jag inte pratat om ADSL det är en teknik som inte utvecklats sedan 2006.

Men att diskutera hur din förening tänkt sig att det ska fungera går inte med den informationen du lämnat i tråden.

Permalänk
Medlem

Har du kollat täckning på mobilt bredband med flera/alla operatörer?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Dra inte kopparkabel, gå över fiber om du måste dra kabel. Kan bli potentialskillnader som både ger dig stora problem med uppkopplingen, förstör utrustning eller i absolut värsta fall orsakar en brand.
Samtidigt har jag svårt att du att du får tillåtelse att dra en 200m kabel till grannen. Det måste göras ordentligt då fiber är känsligt.

Med andra ord, kör på en trådlös ubiquiti lösning, har hört mycket gott om dessa för precis detta ändamålet!

Permalänk
Hjälpsam

Argument vid föreningen sedan för att dra fiber.

Värdeökning av bostäderna - Prata till medlemmarnas plånbok, inte deras behov av att surfa snabbare ICA recept.

Och jag röstar helt klart för Ubiquiti NanoBeam med.
Lägg på en Zyxel GS1005HP PoE+ Switch samt en Unifi AC AP Lite på din sida och en injektor på kompisens sida.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du får 2 Mbit/s när du testar mobilen är det inte ens säkert det finns mottagning god nog för telefonsamtal.

För att förtydliga detta så menar jag såklart mobiltäckning inomhus, de som då inte upptäckt WiFi-samtal brukar då köra fast telefoni via fiber/koax/mobilnätet. Andra har fast telefoni av vana och blir erbjuden Telias lösning för fast telefoni över mobilnätet med utomhusantenn monterad på fastigheten när väl telestationen avvecklas.

Lösningen för snabbt internet med låga fördröjningar är som sagt trådlös länk till din vän, men du ger verkligen inte hela bilden av hur 69 andra lägenheter klarar sig om det inte finns bredband över kabel-tvnätet, VDSL2 (xDSL) över telefonledningarna eller fiber/fiberlan med det du delat med dig. Ett flerfamiljshus behöver ju också en lösning för TV, men centralantenn, dålig mobiltäckning och nedstängd telestation låter inte som en situation där de skulle strunta i fiber eller fiberkoax.

Kolla om din vän är ansluten till ett nät som ger fler än 1 publik IP-adress, då kan du köra över länken till en egen router och hantera eventuell portforwarding själv. De flesta nät ger 2-4 IPs, men alla leverantörer i näten ger inte publika adresser.

Ja koppar utvecklas inte i landet, i andra länder kör de dock flera hundra Mbit/s över teleledningar, ofta genom att flytta ut utrustningen till gatan.

Vid FTTB (fiber till fastigheten) i Sverige skulle det gå att använda VDSL2/G.fast från källarn in till lägenheterna, men det brukar gå att dra nätverkskabel i rören för teleledningarna och att dra kabel är inte så dyrt alternativt att man kör via antennkablarna från källaren/vinden – om man inte vill dra in optofiber in i alla lägenheter. För Sveriges del är det alltså nätverkskabel (koppar), koax (koppar) eller optofiber (fiberoptik) som brukar användas som fastighetsnät, i alla länder ser dock inte prioriteringen och lösningarna likadana ut.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört en nanobeam radiolänk. Kör den nyare varianten med AC-stöd för bättre prestanda. Förutsatt att det är fri sikt. Du kommer inte att bli besviken

Permalänk
Medlem

Får rätta mig själv med Nanobeam följer det med PoE injektor.
Den billgare NanoStation Loco 5AC har ingen medföljande PoE injektor.
NanoStation Loco 5AC kan vara bättre alternativ om det är fri sikt eftersom den är mindre och kan därför vara lättare att använda i en lägenhet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W