Min dator har börjat bli seg och får väldigt mycket lag-spikes!

Permalänk

Min dator har börjat bli seg och får väldigt mycket lag-spikes!

Tjenare!

Min dator har alltid funkat komplett utan bekymmer, men nu den senaste månaden har det bara blivit jätte seg.Det tar längre tid att öppna nya flikar & refresha sidorna på min webbbrowser. Jag som brukar spela CSGO med lägsta setting och få runt 400-600fps får nu små lag spikes typ var 10 sekund.. Som "above the average" spelare stör jag mig väldigt grovt på detta och hindrar mitt spelande.. Någon som kan veta anledningen till detta eller en lösning?

Mina specs:
Geforce GTX 1070
Intel i5-9600K CPU
16gb ram
Vet ej mer vad som behövs för information

Hade varit härligt om någon kan hjälpa mig! //Kirekire44

Permalänk
Medlem

Det kan vara otroligt mycket som spelar in här, men det troligaste är någon process i bakgrunden som stör.

Denna process kan vara mycket i sig. En drivrutin som ballat ur. Ett program du installerat nyligen som inte lirar med ditt övriga. Ett program du inte installerat (virus) som sitter och snor resurser.

Kan även vara en obskyr bugg mot spelet du spelar. Nu har inte Valve något ryckte om sig att göra dåliga grejer, men det är inte omöjligt.

Då detta är något som är oerhört brett både i problembeskrivning samt lösningsförslag måste du ge mycket fler detaljer för att vi ska kunna hjälpa dig. Försök att minnas tillbaka: När fungerade det som det ska sist, och vad har du gjort med datorn imellan då och nu?

Mitt förslag är att först börja med att avinstallera dina grafikkortsdrivare med Display Driver Uninstaller och installera de senate.

Fungerar inte detta, pröva att rensa din temp-folder och andra liknande grejer (nuförtiden gillar CCleaner att spamma dig om att köpa deras mjukvara, men om du bara ser till att det inte startar med Windows tycker jag fortfarande att det är fullt användbart. Någon annan får gärna tipsa om ett bättre alternativ om detta finns, dock).

Eller: nuclear option: Installera om Windows. Garanterat inga drivare/program som ligger i bakgrunden då.