Samsung presenterar OLED-skärm på 90 Hz för bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Och varför skulle 90 hz vara bättre än 120 hz?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Själv skulle jag inte köpa en laptop med Oled-skärm, dels för risk för inbrännnig, men framförallt pga att det inte finns flimmerfria oled-skärmar.

Så nej tack.

Det finns inga skärmar alls som är flimmerfria. Jag upplever det mindre märkbart på OLED (jämför min TV med min skärm) så OLED borde vara din prio när det gäller det problemet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Och varför skulle 90 hz vara bättre än 120 hz?

Står i artikeln vad som menas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Och varför skulle 90 hz vara bättre än 120 hz?

Det är inte ALLTID bättre, det är bara att dom menar att DERAS panel har mycket lägre eftersläpning än en 120 Hz-panel och anser då att det är bättre då allt ser klarare ut.
MEN det är inte hela historien.
Se denna video där Linus Tech Tips tittar på en annan gaming-OLED-skärm/TV och jämför mot en riktigt snabb LCD-panel med hjälp av en höghastighetskamera (spola fram till 3:29):

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför är det så knepigt att lansera en cirka 27" datorskärm med OLED-teknik?

LG ska lansera 20"-30" OLED skärmar i år någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

LG ska lansera 20"-30" OLED skärmar i år någon gång

Va? är det sant? Då kanske det äntligen blir en ny skärm igen då Har du någon källa på det?
Hoppas priset inte blir 6 siffrigt...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Står i artikeln vad som menas.

Kan du citera delen där det står om det här för jag ser inget om frågan där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köp en 55” LG TV och en bra sax då får du fyra stycken på 1080p teoretiskt sett om du är stadig på handen

Nej men allvarligt så fattar inte jag det heller. Kanske för låga marginaler?

Kan nog även bero på efterfrågan. 1080p tycker jag är för lågupplöst på 27", att läsa text är t ex ingen höjdare.

Men det kommer ju en 31.5" 4k OLED från LG snart som verkar intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Va? är det sant? Då kanske det äntligen blir en ny skärm igen då Har du någon källa på det?
Hoppas priset inte blir 6 siffrigt...

Hittar inte var det stog detta året men här är nyheterna från LG

http://www.lgdisplay.com/eng/prcenter/newsView?articleMgtNo=5...

Citat:

It also plans to significantly expand its mid-range TV display lineup down to the 20-30-inch range, enhancing not only TV, but also gaming, mobility, and personal display options.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Blir det inte inbränning deluxe med OLED? Hur ska en datorskärm som ofta har statiska pixlar? Te.x Windowsloggan, ikonerna och diverse meddelande som står med stilla pixlar.

Har plasma på TV, och inga problem där (11 år och still going strong). Inte märkt av det på tidigare mobiler med OLED, och inte några av mina AW heller (klockor om något är ju rätt statiska i annat än tiden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Och varför skulle 90 hz vara bättre än 120 hz?

För att man hittade en sunkig modell med 120 Hz att jämföra med och sedan bara jämförde med eftersläpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför är det så knepigt att lansera en cirka 27" datorskärm med OLED-teknik?

Dell's Ultrasharp UP3017Q OLED har funnits sen 2016 för ca 50.000 kr. Sugen?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

För att man hittade en sunkig modell med 120 Hz att jämföra med och sedan bara jämförde med eftersläpet.

Se denna video så jämför man en OLED mot en 360 Hz gamingskärm: https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw&t=381s

Permalänk
Inaktiv

Vad tycker ni om oled på datorskärmar? Har fått inbränningar i mina oled mobiler. Har själv ofta skärmen på väldigt mycket utan att jag nödvändigtvis sitter vid datorn. Lär bli inbränningar ganska fort särskilt t.ex i windowsiconen om man kör windows och liknande grejer tänker jag rent spontant? Eller har det går bra för er som har OLED skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad tycker ni om oled på datorskärmar? Har fått inbränningar i mina oled mobiler. Har själv ofta skärmen på väldigt mycket utan att jag nödvändigtvis sitter vid datorn. Lär bli inbränningar ganska fort särskilt t.ex i windowsiconen om man kör windows och liknande grejer tänker jag rent spontant? Eller har det går bra för er som har OLED skärmar?

Det handlar helt klart om att ändra sitt användande mönster. Jag tex. har börjat använda animerat wallpaper, jag gömmer taskbaren med taskbar hider. Skärmsläckaren slår på efter 5 min, TV/Monitorn stängs ned efter 20 etc. Jag låter inte spel kanske stå på över natten som jag ibland gjort (vilket verkligen fuckar till mina game completion stats)

Så man får göra allt för att minimera chansen för inbränning. Och funkar inte det, så har du 2(3?) år på dig att få panelen utbytt på plats av de flesta TV leverantörerna. När det börjar dyka uppp OLED monitorer blir just den delen annorlunda.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Brukar ha ljusstyrkan på max på telefonerna oftast, men alltid autolås efter 30 sekunder. Det som har bränt in är en äldre Samsung Omnia 7 (Denna kan kanske preskriberas) samt en Samsung Galaxy S8. Galaxy S8an är absolut värst, där var jag dessutom mer restriktiv med ljusstyrkan. Tog mindre än ett år för att hela tangentbordet och ikoner m.m. skulle bränna fast.

Jag har inte haft S8, senaste Samsung jag hade var S6 Edge sen gick jag över till iPhone. Det är väl samma sorts panel i iPhone men jag har inte fått något inbränt i skärmen. Kanske haft tur eller så har du haft otur, svårt att säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Kan du citera delen där det står om det här för jag ser inget om frågan där.

Du får läsa noggrannare för det står ordagrant vad Samsung menar med det, i näst sista stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag har inte haft S8, senaste Samsung jag hade var S6 Edge sen gick jag över till iPhone. Det är väl samma sorts panel i iPhone men jag har inte fått något inbränt i skärmen. Kanske haft tur eller så har du haft otur, svårt att säga.

Får väl se, iPhone 12 nu med OLED

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant hur man löser problemet med att många elektriska produkter idag är så sköra, kanske något fantastiskt skärmskydd som aldrig behöver bytas eller kan bli repad? Kanske något titanium-liknande chassi som är billigt men otroligt starkt?

I dunno! Men blir tufft o se i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ska bli intressant hur man löser problemet med att många elektriska produkter idag är så sköra, kanske något fantastiskt skärmskydd som aldrig behöver bytas eller kan bli repad? Kanske något titanium-liknande chassi som är billigt men otroligt starkt?

I dunno! Men blir tufft o se i framtiden

Permalänk
Medlem

Säkert en fantastisk produkt, men alltid skeptisk när hela videon är sponsrad av Gorilla Glass xD
Dessutom var han inte precis tydlig med det i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

1. Film njutes kvällstid eller i mörklagt rum.
2. Vem använder datorn mitt på dagen, i starkt solljus, med flit?

Alltså bara för att man kan göra nånting, är det ju inte nödvändigtvis njutningsbart eller önskvärt.
För egen del ser jag fram emot OLED i laptops, när de trillar ner under 10k. Och då tänker jag oavsett inte sitta i parken mitt på sommaren och knappa på den.

1. Exakt.
2. Ibland vill man läsa ett mejl?

3. Enligt samsung ska den ha hög ljusstyrka så vi får vänta på oberoende tester helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Säkert en fantastisk produkt, men alltid skeptisk när hela videon är sponsrad av Gorilla Glass xD
Dessutom var han inte precis tydlig med det i videon.

Nya Samsung Galaxy S21 Ultra har detta glas, bara att kolla tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vi så gärna ha en OLED laptop, men blir inte ljusstyrkan ett problem? Det är ändå en riktig svårighet att använda laptops till exempel utomhus och det finns väl risk att det blir ännu svårare?

Det brukar lösa sig med hjälp av den höga kontrasten. Se LinusTechTips video om att ha en gamingjacuzzi

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Håller inte riktigt med, skulle inte vilja ha en OLED skärm i laptopen där man har mycket statiska gränssnitt. Varenda OLED/AMOLED skärm jag någonsin ägt har fått omfattande inbränningar inom 2 år. Laptopen jag har nu köpte jag 2012 med LCD/IPS-panel, ser fantastisk ut än. Undrar hur en laptop med OLED hade sett ut efter ca 10 år.

Skrivet av Jeddan:

Brukar ha ljusstyrkan på max på telefonerna oftast, men alltid autolås efter 30 sekunder. Det som har bränt in är en äldre Samsung Omnia 7 (Denna kan kanske preskriberas) samt en Samsung Galaxy S8. Galaxy S8an är absolut värst, där var jag dessutom mer restriktiv med ljusstyrkan. Tog mindre än ett år för att hela tangentbordet och ikoner m.m. skulle bränna fast.

Jag är imponerad att ni lyckats få inbränningar på telefoner, krävs ju timmar dag ut och dag in med samma app/gränssnitt alltid för att få inbränningar. Lite retention går ju att få ibland men inbränning behöver ju nästan ohälsosamma mängder skärmtid förutom vissa menyikoner som typ wifi/bluetooth/batteri i toppen och några menyknappar i botten men även dessa skiftar färg beroende på app och försvinner vid visning av foto/film.

I övrigt kan jag tycka det borde vara ett någorlunda lätt problem att lösa tekniskt för tillverkarna, bara hålla koll på vilka pixlar som inte uppdateras på ett tag och gradvis släcka dem och tända dem i andra färger lite då och då, skulle även gå att implementera på mjukvara, svårt att se att någon skulle bli extremt irriterad över om Windows-ikonen skiftade från vitt till svart medans menybaren gick från mörkgrått till ljusgrönt lite då och då.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med OLED-paneler vill Samsung etablera ny frekvensstandard för bärbara. Samtidigt menar bolaget att 90 Hz är rappare än 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Riktigt trevlig nyhet! Ser fram emot dessa skärmar i kommande bärbara.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Jag har svårt att bestämma mig vad jag tycker om de här transparenta oledpanelerna. Kommer det bli en noveltygrej som 3d-tv eller kan det bli nån form av standard på sikt? Hoppas det tvingar fram massa häftiga grafikprofiler som utifrån omgivningen som skärmen befinner sig i anpassar vad som funkar bäst. Höjer ribban lite för de som gör film och annan content minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@Dem8n telefoner med amoled får inte inbränning, det är inte samma sak som oled

Okej, det har gått förbi mig, borde finnas bra lösningar på det problemet tycker jag.
Är det plastskivorna framför som blir brända eller är det panelen med pixlarna tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@Dem8n telefoner med amoled får inte inbränning, det är inte samma sak som oled

Skrivet av Dem8n:

Okej, det har gått förbi mig, borde finnas bra lösningar på det problemet tycker jag.
Är det plastskivorna framför som blir brända eller är det panelen med pixlarna tro?

Ehh... AMOLED är OLED och dioderna tappar ljusstyrka över tusentals timmars användning precis som för TV. Dessutom dör de olika färgerna olika fort (precis som för TV), så hela färgbalansen börjar skifta.

Problemet är att varje pixel används olika mycket över tid, så de vanligaste UI-elementen kan lämna en skugga (precis det som ’inbränning’ betyder i det här fallet) när de välanvända dioderna inte längre lyser så ljusstarkt som sina grannar.

Håll inte på att sprida falskheter på forumet.

Sen kan man argumentera för eller emot om det spelar någon roll på en telefon där skärmen inte alltid är på, och ljusstyrkan är begränsad ofta, och enheten sällan används mer än 2-3 år. Men samma problem finns och inget markant skiljer AMOLED vs OLED inden frågan

Permalänk
Medlem

@medbor som jag skrev förklarade du också att inbränning inte skrev på amoled