Permalänk
Medlem

Spotlight modd

Hej Swec,

Köpte mig en spotlight från IKEA, Bäve LED takskena, med 6 st spottar. Tyvärr lös de alldeles för mycket, inte alls mysigt på kvällen med strålkastare i hallen.

Så här måste moddas helt klart! Tänkte ett tag på att modda elektroniken med lite PWM men ville prova något annorlunda, optik istället för elektronik.

Efter lite slött kvällssurfande på ebay kom jag på att jag kunde köpa polariserande film och liksom göra solbrillor för varje spotlight.

Inköpslista.
- Polariserande film
- Superlim

Hoppas ni tycker min lösning är kul och annorlunda. (Gjordes 2016).

Under bilderna nedan finns lite mer info hur jag gjorde.

/NUKEGREEN

Besök galleriet här

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk

Hej!
Wow nice - jag har exakt samma problem som du! Tack för lösningen
/H

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak och blev blev både förvånad och glad att en swecare hade lösningen! Tack

@nukegreen
En fråga; vilken tjocklek hade du på filmen? Fanns lite olika varianter att välja mellan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davenco:

Råkade ut för samma sak och blev blev både förvånad och glad att en swecare hade lösningen! Tack

@nukegreen
En fråga; vilken tjocklek hade du på filmen? Fanns lite olika varianter att välja mellan...

Tjockleken avgör bara hur lätt det går att skära i. Eftersom det är en polariserande film är det ~50% transmission av ljuset. Använder du tex två lager som är snedställda dvs roterade relativt varandra får du lägre transmission, teoretiskt 0% transmission vid en rotationsvinkel på 90 grader om vi pratar linjär polarisering. Eftersom ögonen inte är linjärt känsliga för ljus utan mer logaritmiskt så kan det behövas rätt låg transmission för att man ska tycka att ljuset dämpas. Så limma först ett lager och sedan testar du med lager två samtidigt som du roterar. När du är nöjd lås fast med en droppe superlim.

Lycka till!

/NUKEGREEN

Ps. Tror min film var under 0.5 mm.

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]