Kan inte använda TVn som skärm via HDMI-kabel

Permalänk
Medlem

Kan inte använda TVn som skärm via HDMI-kabel

Jag har en ny 70" TV och vill använda den skärmen till att se på t.ex. SVT-play och har därför kopplat min stationära PC Lenovo AMD A10 med OS Win 10 till TVn med en HDMI-kabel och det funkar inte. Det finns bara ett uttag på datorn och jag har inställt för duplicering av skärmar. Hur ska jag få igång det hela?

Det är datorn som annars funkar perfekt som felar för när jag använder samma kabel till min Laptop så får jag bild på min TV. Är det min dator som nu är ca 5 år gammal som inte räcker till? Kan jag isf göra någon uppgradering eller är det någon drivrutin som ska till?

En sak till jag har min laptop i ett annat rum som där är ihopkopplad med en annan TV för samma ändamål så jag behöver verkligen få min stationära att funka ihop med min 70-tummare.

Permalänk
Medlem

Troligtvis för att din dator skickar ut en upplösning som tvn inte stödjer. Testa att kika runt på grafikinställningarna.
Säkert att du kopplat in kabeln i grafikkortet och inte moderkortet?

Förresten: varför inte köra SVT Play-appen direkt i tvn?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Troligtvis för att din dator skickar ut en upplösning som tvn inte stödjer. Testa att kika runt på grafikinställningarna.

Förresten: varför inte köra SVT Play-appen direkt i tvn?

Det är ju min Laptop som funkar - går inte att köra direkt för det är en Philips TV jag har 70PUS6724/12 - deras operativsystem stöds inte av vare sig SVT eller TV4

Finns bara ett uttag!

Permalänk
Medlem

Har du provat datorns hdmi utgången på någon annan skärm så att den fungerar? Prova att ändra upplösning för att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Vad är det för specs på Lenovon?

Permalänk
Medlem

Annars skaffa Chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldDog:

Har du provat datorns hdmi utgången på någon annan skärm så att den fungerar? Prova att ändra upplösning för att se om det hjälper.

Nej det har jag ännu inte gjort. Testat en annan skärm. Ska göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Det är ju min Laptop som funkar - går inte att köra direkt för det är en Philips TV jag har 70PUS6724/12 - deras operativsystem stöds inte av vare sig SVT eller TV4

Finns bara ett uttag!

Ja, jag fattar. Att din tv får bild av laptop men inte av stationär tyder starkt på att den stationära skickar ut en upplösning som tvn inte fixar. Kontrollera att datorn sänder ut 3840x2160 (standard 4K-upplösning).

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldDog:

Annars skaffa Chromecast.

Å hur säker är jag på att det funkar?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nobbens:

Jag har en ny 70" TV och vill använda den skärmen till att se på t.ex. SVT-play och har därför kopplat min stationära PC Lenovo AMD A10 med OS Win 10 till TVn med en HDMI-kabel och det funkar inte. Det finns bara ett uttag på datorn och jag har inställt för duplicering av skärmar. Hur ska jag få igång det hela?

Det är datorn som annars funkar perfekt som felar för när jag använder samma kabel till min Laptop så får jag bild på min TV. Är det min dator som nu är ca 5 år gammal som inte räcker till? Kan jag isf göra någon uppgradering eller är det någon drivrutin som ska till?

En sak till jag har min laptop i ett annat rum som där är ihopkopplad med en annan TV för samma ändamål så jag behöver verkligen få min stationära att funka ihop med min 70-tummare.

Sluta med duplicering och kör utöka skärm istället.
Laptopen lär väl inte ha en 4K skärm och tvn lirar nog inte med datorns signal om du har otur.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Enligt ett endast några månader gammalt inlägg här på Swec så ska SVT Play finnas till "Saphi TV", vilket är OS:et din TV kör.
Dock vet jag inte för fem öre hur det fungerar. Finns det en "app store" eller nåt att hämta appar från? Enligt Philips så ska ju t.ex Netflix osv finnas iallafall.

#18627254

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Ja, jag fattar. Att din tv får bild av laptop men inte av stationär tyder starkt på att den stationära skickar ut en upplösning som tvn inte fixar. Kontrollera att datorn sänder ut 3840x2160 (standard 4K-upplösning).

Ursäkta att jag är lite av det vad det gäller det tekniska men hur kollar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Ursäkta att jag är lite av det vad det gäller det tekniska men hur kollar jag det?

Inga problem. Har du Nvidia så högerklicka på skrivbordet, sen "Nvidias kontrollpanel":

Om du har något annat så högerklicka på skrivbordet, sen "Grafikinställningar" eller något liknande och leta runt.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ställa in för duplicering

Har nog hittat felet och det är att det inte går att ställa in för fler skärmar. Var gång jag gör det så hoppar den bara tillbaka till endast en skärm. Hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Inga problem. Har du Nvidia så högerklicka på skrivbordet, sen "Nvidias kontrollpanel":

https://i.imgur.com/71LhYji.png

Om du har något annat så högerklicka på skrivbordet, sen "Grafikinställningar" eller något liknande och leta runt.

1920x 1080 rekommenderat står den på

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Ursäkta att jag är lite av det vad det gäller det tekniska men hur kollar jag det?

En 5 år gammal PC supportar sannolikt inte så hög upplösning. Men lägre upplösningar skalar TVn upp. Prova dig fram med olika upplösningar, jag hade satsat på 1920 x 1080 (full HD). Du har en skärm inkopplad samtidigt på en annan utgång (typ display port eller dvi)?

Kjell har beskrivit det väldigt bra hur man kopplar till TV och ändrar upplösning:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/samman...

Permalänk
Medlem

problemet identifierat

Hittade detta nu:
Observera: Om datorn bara har en bildskärmsport (till exempel HDMI eller VGA) behöver du en dockningsstation eller en USB-adapter för att ställa in flera bildskärmar.
Om du kan ställa in en bildskärm men inte flera kanske datorn inte är kompatibel med flera bildskärmar. Kontrollera pc:ns originaldokument för mer info.

Det är nog det hela - usel dator

Någon som vet om en sådan här tingest (adapter eller dockningsstation)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Å hur säker är jag på att det funkar?

Chromecast är troligtvis värdens vanligaste streaminghårdvara och jag har själv använt sådana på minst tjugo olika TV utan problem. Så ganska säker kan du vara 😃. Den nya versionen (har inte släppts officiellt i Sverige än) har eget UI och tillhörande fjärrkontroll så upplevelsen är samma som android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldDog:

Chromecast är troligtvis värdens vanligaste streaminghårdvara och jag har själv använt sådana på minst tjugo olika TV utan problem. Så ganska säker kan du vara 😃. Den nya versionen (har inte släppts officiellt i Sverige än) har eget UI och tillhörande fjärrkontroll så upplevelsen är samma som android TV.

Se mitt förra inlägg - fick det när jag sökte HJÄLP i datorn - kanske inte chromecasten funkar heller då?!

Lägger mig å sover på det hela - tack för engagemanget - natti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Hittade detta nu:
Observera: Om datorn bara har en bildskärmsport (till exempel HDMI eller VGA) behöver du en dockningsstation eller en USB-adapter för att ställa in flera bildskärmar.
Om du kan ställa in en bildskärm men inte flera kanske datorn inte är kompatibel med flera bildskärmar. Kontrollera pc:ns originaldokument för mer info.

Det är nog det hela - usel dator

Någon som vet om en sådan här tingest (adapter eller dockningsstation)?

Men det räcker väl för dig att bara koppla in till en skärm (TV)? Du är väl inte ute efter att visa på flera samtidigt? Dockor och adaptrar är vad man har till laptops.

Förresten har du kollat så att hdmi är aktiverat i bios? Om det är ett integrerat grafikkort kan det behövas. Så var det för mig i en dator jag haft en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Troligtvis för att din dator skickar ut en upplösning som tvn inte stödjer. Testa att kika runt på grafikinställningarna.
Säkert att du kopplat in kabeln i grafikkortet och inte moderkortet?

Förresten: varför inte köra SVT Play-appen direkt i tvn?

Så rätt så - det var där "felet" låg. Lenovo hade gömt det uttaget så skickligt så det var näst intill stört omöjligt att hitta. Nu är det bara å få till rätt upplösning för min bild blev så stor och jag vill gärna köra duplicering så jag kan styra med ett USB-TB från soffan när jag kollar (kanske funkar så på utökat också). Ja du ser nedan i mitt andra citerade vad jag har som högsta upplösning (1920 x 1080 - rekommenderat) Har du någon annan att rekommendera? Tack båda två för all support så här långt.
EDIT: Fixade det genom att ändra: skala - layout från rekommenderade 150% till 100%

Skrivet av OldDog:

En 5 år gammal PC supportar sannolikt inte så hög upplösning. Men lägre upplösningar skalar TVn upp. Prova dig fram med olika upplösningar, jag hade satsat på 1920 x 1080 (full HD). Du har en skärm inkopplad samtidigt på en annan utgång (typ display port eller dvi)?

Kjell har beskrivit det väldigt bra hur man kopplar till TV och ändrar upplösning:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/samman...

Ja jag fick till det. Det hjälpte som så många gånger förr att sova på saken. Stressa på natten = no good. Tack båda två för all support så här långt.
EDIT: Fixade det genom att ändra: skala - layout från rekommenderade 150% till 100%