Filosofin bakom Intel Evo – nytt koncept för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Filosofin bakom Intel Evo – nytt koncept för bärbara datorer

Med klivet från Ultrabook till Intel Evo flyttar fokus från specifikationer till användarupplevelse. Det här betyder det för dig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det blir intressant och se hur de säljer. Jag tycker de ofta är så otroligt dyra.
En dator som man kan ha i byx eller jackfickan är otroligt bra, men så fort datorn blir så stor så man måste ha den i en separat väska, då blir 1kg eller mindre inte lika farligt. Det som dock är väldigt omständligt är om man måste ha med laddaren, för då tar datorn och laddaren upp väldigt stor plats i väskan. Jag anser en 15,6" som klarar sig utan laddare är bekvämare att bära på än en 13" med laddare.
Tanken med den långa batteritiden på Intel Evo är då bra, jag tycker dock att det ska vara ett krav att alla kan ha samma laddare. Så skulle man få batteritorsk, så kanske kan man låna laddare av någon annan.

*edit*
Läste: USB Type-C är nu ett krav och snabbladdning om 30 minuter ska ge fyra timmars batteritid på enheter med skärmupplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir intressant och se hur de säljer. Jag tycker de ofta är så otroligt dyra.
En dator som man kan ha i byx eller jackfickan är otroligt bra, men så fort datorn blir så stor så man måste ha den i en separat väska, då blir 1kg eller mindre inte lika farligt. Det som dock är väldigt omständligt är om man måste ha med laddaren, för då tar datorn och laddaren upp väldigt stor plats i väskan. Jag anser en 15,6" som klarar sig utan laddare är bekvämare att bära på än en 13" med laddare.
Tanken med den långa batteritiden på Intel Evo är då bra, jag tycker dock att det ska vara ett krav att alla kan ha samma laddare. Så skulle man få batteritorsk, så kanske kan man låna laddare av någon annan.

Det är ju ett krav på laddning med USB-C.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Det är ju ett krav på laddning med USB-C.

Jag läste det nu, hoppas det är att de ska vara kompatibla. Ja, jag pratar mig dig Lenovo.
En dator blir inte kompaktare än allt man behöver ha med sig, så behöver man ha med sig en usb docka för att kunna ha 2st externa skärmar, så är denna dator inte alltid kompakt.

Permalänk
Medlem

Lite kul att Intel köper reklam på Sweclockers med linen "... flyttar fokus från specifikationer till användarupplevelse." efter att användarna hånat företaget för sådana uttalanden tidigare.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1597650-intels-vd-dags...

Lite dövt av Intel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nepp! Blir ARM i nästa laptop

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Nepp! Blir ARM i nästa laptop

Detta bidrar till att jag just tycker de är dyra. Man kan se på kostnader på fler sätt, de flesta som köper en Apple tänker väl att de ska ha datorn i så många år och det blir ej dyrt. Men med en sådan här ultratunn laptop så skulle jag hela tiden gå i tankarna på Arm. En helt annan sak ser jag på att köpa budgetmaskin för att man behöver ha något just nu. Likaså en spellaptop\Workstation som det dröjer många år innan arm ersätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag läste det nu, hoppas det är att de ska vara kompatibla. Ja, jag pratar mig dig Lenovo.
En dator blir inte kompaktare än allt man behöver ha med sig, så behöver man ha med sig en usb docka för att kunna ha 2st externa skärmar, så är denna dator inte alltid kompakt.

Fast på de ställen där jag jobbar med två skärmar föredrar jag nog att ha en docka redan på plats så man bara behöver koppla in en USB-C eller Thunderbolt. Så jag hoppas istället på att det blir en bättre standard för dockningsstationer.

Beror ju givetvis på arbetssituation också åker man runt till många ställen och möter alla möjliga dockningsstationer och kontakter förstår jag att man vill ha det inbyggt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag läste det nu, hoppas det är att de ska vara kompatibla. Ja, jag pratar mig dig Lenovo.
En dator blir inte kompaktare än allt man behöver ha med sig, så behöver man ha med sig en usb docka för att kunna ha 2st externa skärmar, så är denna dator inte alltid kompakt.

Jag har under tiden jag haft enheterna blandat vilt mellan laddarna på MSI och Lenovo-datorn. De har samma max-effekt (65 W) och går utmärkt att även använda för mobiltelefonen, hörlurarna etc.

Mig veterligen finns det inget alternativ än USB-C PD om man ska ladda laptopsen och inte återuppfinna hjulet. Jag utgår ifrån att vi helt enkelt kan förvänta oss korskompatibilitet mellan alla laddare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har under tiden jag haft enheterna blandat vilt mellan laddarna på MSI och Lenovo-datorn. De har samma max-effekt (65 W) och går utmärkt att även använda för mobiltelefonen, hörlurarna etc.

Mig veterligen finns det inget alternativ än USB-C PD om man ska ladda laptopsen och inte återuppfinna hjulet. Jag utgår ifrån att vi helt enkelt kan förvänta oss korskompatibilitet mellan alla laddare.

Det var nog gammalt. Jag själv har en 170W laddare till min laptop och 65W och 95W funderade ej så bra och man fick upp felmeddlande.
-Alltså man tar en dator i skåpet till exjobbare och så tar man en laddare som man tror passar.

I vilket fall laddare tar otroligt stor plats i väskan.

Skrivet av Chibariku:

Fast på de ställen där jag jobbar med två skärmar föredrar jag nog att ha en docka redan på plats så man bara behöver koppla in en USB-C eller Thunderbolt. Så jag hoppas istället på att det blir en bättre standard för dockningsstationer.

Beror ju givetvis på arbetssituation också åker man runt till många ställen och möter alla möjliga dockningsstationer och kontakter förstår jag att man vill ha det inbyggt.

Jag har mini-dvi på min förutom hdmi, det gör att jag tom sket i att köpa en docka hemma. Bara plugga in 2st skärmar, laddare och trådlös mus plus tangentbord.

Så min poäng är att jag mycket väl förstår vitsen med kompakta datorer och precis allt man behöver släpa med ska räknas med. Men priset är också en faktor, en företagsdator så är inte 20 000kr så mycket. Men för privatpersoner så kan det bli många tusenlappar extra för lite lättare dator, förhoppningsvis kommer detta ändras så de inte längre är så dyra.

Permalänk
Medlem

Lustigt sammanträffande att de fokuserar mindre på prestanda och mer på "användarupplevelse" precis när AMD har kommit ikapp (och i en del fall om) i prestanda. Konstigt sånt där

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Lustigt sammanträffande att de fokuserar mindre på prestanda och mer på "användarupplevelse" precis när AMD har kommit ikapp (och i en del fall om) i prestanda. Konstigt sånt där

Denna trend har pågått länge. Ultrabooks pratades det hur mycket som helst om år 2012. Det som jag tänkte då var svindyr och slö dator, nu har de mer bara gått till att vara dyra. Där jag vill ha ner priserna.
Så jag ser inget konstigt med att de satsar på dessa mer nu.

Permalänk
Medlem

har en evo laptop på ingång, får se om det är något att ha, ska ha den för lätta arbetslaster, mestadels, mail, lite lätt kodning och browsa lite interwebs

Permalänk
Medlem

Evo känns som en iPad med tangentbord, förutom att den antagligen blir varm och/eller låter illa. Tyvärr Intel, men Apple har visat vart framtiden för laptops ligger och detta är inte det jag letar efter. Framförallt inte quadcore 2021...

Permalänk
Medlem

Ett koncept för bärbara dator där intel är enda leverantören är fel och ska inte uppmuntras. Dessutom har Apple redan snabbare och bättre bärbara.

Känns som en löjlig marknadskampanj från Intel.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Intel Evo är Intels kravspecifikation på tunna laptops med deras proccessorer i. Intel vill antagligen med Evo kunna sätta en kvalitets stämpel på tunna datorer så kunderna får laptops som är tillräckligt bra enligt Intel.
Oavsett hur bra/effektsnål/snabb processor/gpu tillverkarna sätter i en laptop kan ju batteritiden vara låg, skärmen vara dålig, chassit vara tjockt, vikten hög, långsam start m.m. Och eftersom Intel inte tillverkar laptopen själva som t ex Apple så är väl detta Intels sätt att se till att tunna laptops med deras processorer inte suger för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Ett koncept för bärbara dator där intel är enda leverantören är fel och ska inte uppmuntras. Dessutom har Apple redan snabbare och bättre bärbara.

Känns som en löjlig marknadskampanj från Intel.

På vilket sätt är en kvalitetsstämpel fel?
Finns ju inget som hindrar amd från att göra samma sak.

Apple behöver ingen stämpel då de gör sina egna maskiner.

Jag tycker att det är positivt, blir tydligt för de användare som vill ha en thin & light och av diverse anledningar behöver/vill ha windows.

Det ska vara lätt att välja dator.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av robbankentor:

Ett koncept för bärbara dator där intel är enda leverantören är fel och ska inte uppmuntras. Dessutom har Apple redan snabbare och bättre bärbara.

Känns som en löjlig marknadskampanj från Intel.

Just Evo-konceptet har ju Intel själva snickrat ihop så det är ju inte helt chockerande att de baserar det på sin egen produkt. Det är ingen "standard" per se utan mer ett löfte om att en potentiell köpare kan förvänta sig att vissa saker är på en viss nivå.

Jag har själv testat en Evo-laptop från Razer och det är onekligen ett imponerande litet paket men precis som du säger så är problemet att Apple nuförtiden gör billigare (!?) och snabbare laptops efter transitionen till deras egen CPU M1.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MaxieTheHatter:

På vilket sätt är en kvalitetsstämpel fel?
Finns ju inget som hindrar amd från att göra samma sak.

Apple behöver ingen stämpel då de gör sina egna maskiner.

Jag tycker att det är positivt, blir tydligt för de användare som vill ha en thin & light och av diverse anledningar behöver/vill ha windows.

Det ska vara lätt att välja dator.

Det är väl i samma trend som att döpa om 802.11ax till "Wifi 6". Det är enklare att sälja, och för de icke-nördar som vill köpa dator är det enklare att begripa. Tyvärr har de ju redan börjat tumma på enkelheten i Wifi-benämningarna, med Wifi 6e. Suck.

Vad gäller Evo-konceptet vet jag inte vem de vänder sig till? För den som vill ha en jobbdator är detta irrelevant (jag tänker nu på större företag, där det oftast finns klara riktlinjer på plats redan), och för den vanliga privatanvändaren känns de i dyraste laget. Eller är det jag som är världsfrånvänd gällande laptops nuförtiden?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Ett koncept för bärbara dator där intel är enda leverantören är fel och ska inte uppmuntras. Dessutom har Apple redan snabbare och bättre bärbara.

Känns som en löjlig marknadskampanj från Intel.

"bättre" bärbara på vilket sätt? Reparationer är ju en stor mardröm, min vän som jobbade 5 år på Apple fick en faktura på 7500:- på sin 1 år och 2 år gamla Macbook Pro, för att en komponent kraschade, allt är ju löddat nu. Han har släppt kulten nu också till slut.

Jag kände på en "macbook air" för något år sedan också, lustigt namn och trots sitt lilla fottryck så blev jag chockad över vikten på den, säkert inte under 2 kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

"bättre" bärbara på vilket sätt? Reparationer är ju en stor mardröm, min vän som jobbade 5 år på Apple fick en faktura på 7500:- på sin 1 år och 2 år gamla Macbook Pro, för att en komponent kraschade, allt är ju löddat nu. Han har släppt kulten nu också till slut.

Jag kände på en "macbook air" för något år sedan också, lustigt namn och trots sitt lilla fottryck så blev jag chockad över vikten på den, säkert inte under 2 kg.

Bättre som i prestanda, batteritid, ofta skärmar... finns såklart många aspekter, men de ligger bra till i många. Lagningsmöjlighet är dock som du säger en akilleshäl, men det är det nog på många EVO-märkta datorer också och vanligt bland alla laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

"bättre" bärbara på vilket sätt? Reparationer är ju en stor mardröm, min vän som jobbade 5 år på Apple fick en faktura på 7500:- på sin 1 år och 2 år gamla Macbook Pro, för att en komponent kraschade, allt är ju löddat nu. Han har släppt kulten nu också till slut.

Jag kände på en "macbook air" för något år sedan också, lustigt namn och trots sitt lilla fottryck så blev jag chockad över vikten på den, säkert inte under 2 kg.

Jag har ägt, macbooks, ipads, iphones , apple tvs och apple watch inget har någonsin gått sönder

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Intel Evo är Intels kravspecifikation på tunna laptops med deras proccessorer i. Intel vill antagligen med Evo kunna sätta en kvalitets stämpel på tunna datorer så kunderna får laptops som är tillräckligt bra enligt Intel.
Oavsett hur bra/effektsnål/snabb processor/gpu tillverkarna sätter i en laptop kan ju batteritiden vara låg, skärmen vara dålig, chassit vara tjockt, vikten hög, långsam start m.m. Och eftersom Intel inte tillverkar laptopen själva som t ex Apple så är väl detta Intels sätt att se till att tunna laptops med deras processorer inte suger för mycket.

När dom två burkar som är med i artikeln inte ens följer ramverket utan är för tjocka. blir det lite löjligt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Sötast
Skrivet av robbankentor:

Jag har ägt, macbooks, ipads, iphones , apple tvs och apple watch inget har någonsin gått sönder

Och alla pc laptops, android telefoner, tv apparater, android boxar jag någonsin har ägt började brinna inom 20 min.

Nej, jag har också haft turen att inget av mitt har gått sönder. Men min personliga erfarenhet hra ju inte ett dugg med saken att göra. Därför man har statistik på sålda grejer vs trasiga grejer och på så vis kan utläsa hur ofta saker går sönder i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag har ägt, macbooks, ipads, iphones , apple tvs och apple watch inget har någonsin gått sönder

Anekdoten såväl som den du citerar är ointressanta. Däremot så är jag övertygad att Apple har relativt lång livslängd på sina laptops jämfört med windowsbaserade laptops. Själv tycker jag laptops är skitjobbiga, extremt dålig prestanda för pengarna IRL jämfört med på pappret. Har också en massa personlig erfarenhet, både som IT-Chef och privat, tyvärr har windows varit ett krav i samtliga inköp jag varit med om i jobbet. Nätdelen i surface dock har jag varit tvungen att byta otaliga gånger medans själva datorerna rullat på i Apple-klass, men det är ju fortfarande anekdoter.

Permalänk
Medlem

"The perfect mix of threads, cores and frequencies!"

Intel har redan bevisat att deras marknadsföringsavdelning är ett skämt och det är väl ganska fastslaget att det är dem som styr snarare än ingenjörerna.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Lustigt sammanträffande att de fokuserar mindre på prestanda och mer på "användarupplevelse" precis när AMD har kommit ikapp (och i en del fall om) i prestanda. Konstigt sånt där

Lustigt att företag vill göra reklam för sina produkter? Reklam är alltid vinklat till företagets produkter och uppenbarligen effektivt.
Folk är i allmänhet lättpåverkade av nonsens så länge det verkar övertygande.

Sen kan jag tycka att åsikterna här ofta är svart/vita.
Liksom en tillverkare som har några poäng mer i benchmark DOMINERAR den andre och är givet köp för alla människor oavsett.

För min egen del är det tillfälliga erbjudande som gör mina val, till stor del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

...
Jag kände på en "macbook air" för något år sedan också, lustigt namn och trots sitt lilla fottryck så blev jag chockad över vikten på den, säkert inte under 2 kg.

Säkert felkalibrerad våg, senaste M1an väger in på 1,27kg enligt Apple.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Varför grävs denna artikel fram igen? Har Intel betalt en gång till?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Celebmir:

Varför grävs denna artikel fram igen? Har Intel betalt en gång till?

Det är inget ovanligt att Swec bumpar artiklar. Händer varje vecka. Dessutom är det Söndag så det är väl kanske inte så konstigt att lyfta upp gamla artiklar när inte mycket annat händer?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt