Permalänk
Medlem

Konstig konsistens på Kryonaut?

Köpte en tub Kryonaut på Inet, men när jag applicerade den tyckte jag ändå den hade en rätt konstig konsistens/"beteende"?

Alltså jag har använt kylpasta förut, och kollar man på detta klipp så ser det fullt normalt ut:
https://www.youtube.com/watch?v=TRytGgmdeQM

Men när jag applicerade, så för det första krävdes det lite mer tryck på själva "sprutan" för att den skulle komma ut, den kändes ändå lite "trög" - och när man ser hur han (och andra klipp) sprider ut den så är det inte alls lika. Min pasta blev nästan som halvtorkad lera efter jag hunnit göra bara halva processorn (kanske lite överdrivet, men kändes mer torr än vad jag förväntat mig) - det började bli segt och ville nästa klumpa sig mer än bara flyta ut/spridas ut.. Så när man skulle tunna ut mängden pasta på vissa ställen, tog den med sig hela lagret pasta i princip.

Gör jag något fel?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du gör något fel. Kanske förpackningen var bruten utan att det märktes? Låter ju helt klart som att den torkat ut.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Tvivlar på att du gör något fel. Kanske förpackningen var bruten utan att det märktes? Låter ju helt klart som att den torkat ut.

Nja, påsen som tuben ligger i är en sådan man måste riva upp för att öppna, och den var inte öppnad, så det vore konstigt 🤔

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Köpte en tub Kryonaut på Inet, men när jag applicerade den tyckte jag ändå den hade en rätt konstig konsistens/"beteende"?

Alltså jag har använt kylpasta förut, och kollar man på detta klipp så ser det fullt normalt ut:
https://www.youtube.com/watch?v=TRytGgmdeQM

Men när jag applicerade, så för det första krävdes det lite mer tryck på själva "sprutan" för att den skulle komma ut, den kändes ändå lite "trög" - och när man ser hur han (och andra klipp) sprider ut den så är det inte alls lika. Min pasta blev nästan som halvtorkad lera efter jag hunnit göra bara halva processorn (kanske lite överdrivet, men kändes mer torr än vad jag förväntat mig) - det började bli segt och ville nästa klumpa sig mer än bara flyta ut/spridas ut.. Så när man skulle tunna ut mängden pasta på vissa ställen, tog den med sig hela lagret pasta i princip.

Gör jag något fel?

Undrar om det är nåt fel på nån batch?
Köpte samma för en månad sen på webhallen, har samma konsistens på den, nästan som lera känns det... Jag trodde att allt var i sin ordning i och med att den legat i sin förpackning hela tiden. Det blir ett mail till tillverkaren

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Samma här, har även regerat på det men trodde det var normalt tills jag såg videon.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Använde Kryonaut senast igår och tycker inte det var något konstigt med den (tuben har legat i 1 vecka öppnad).
Låter nästan som att det är något fel på batchen som ni säger...

edit: har vart öppnad 1 vecka menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Undrar om det är nåt fel på nån batch?
Köpte samma för en månad sen på webhallen, har samma konsistens på den, nästan som lera känns det... Jag trodde att allt var i sin ordning i och med att den legat i sin förpackning hela tiden. Det blir ett mail till tillverkaren

Hm, se där.. Återkom gärna om du får svar!

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Köpte en tub Kryonaut på Inet, men när jag applicerade den tyckte jag ändå den hade en rätt konstig konsistens/"beteende"?

Alltså jag har använt kylpasta förut, och kollar man på detta klipp så ser det fullt normalt ut:
https://www.youtube.com/watch?v=TRytGgmdeQM

Men när jag applicerade, så för det första krävdes det lite mer tryck på själva "sprutan" för att den skulle komma ut, den kändes ändå lite "trög" - och när man ser hur han (och andra klipp) sprider ut den så är det inte alls lika. Min pasta blev nästan som halvtorkad lera efter jag hunnit göra bara halva processorn (kanske lite överdrivet, men kändes mer torr än vad jag förväntat mig) - det började bli segt och ville nästa klumpa sig mer än bara flyta ut/spridas ut.. Så när man skulle tunna ut mängden pasta på vissa ställen, tog den med sig hela lagret pasta i princip.

Gör jag något fel?

Den där filmen går ju emot allt jag lärt mig hittils.
Att det inte ska smetas ut före kylare och att "riskorn" i mitten är det rätta, även fast det "bara" sprids ut som en ring?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har liknande problem själv med en 11.1 g tub. Fösta tre applikationerna gick bra, varefter det kom ut en oljeliknande vätska och numera lera som är för trög för att applicera.

De har ett halvfungerande kontaktformulär på sin hemsida:
https://www.thermal-grizzly.com/en/support

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Har liknande problem själv med en 11.1 g tub. Fösta tre applikationerna gick bra, varefter det kom ut en oljeliknande vätska och numera lera som är för trög för att applicera.

De har ett halvfungerande kontaktformulär på sin hemsida:
https://www.thermal-grizzly.com/en/support

Rent spontant låter det ju som att pastan, vad den nu består av, inte blandats riktigt, eller i alla fall separerat sig på något vis?

Jag drar fan ett mail med via formuläret.

Edit: Gick ju bra. "Could not start mail function" får jag bara när jag försöker skicka formuläret..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Den där filmen går ju emot allt jag lärt mig hittils.
Att det inte ska smetas ut före kylare och att "riskorn" i mitten är det rätta, även fast det "bara" sprids ut som en ring?

Thermal grizzly själva rekommenderar att man på egen hand sprider ut pastan; därför det följer med ett "appliceringsverktyg". Som du kan se på videon så duger riskorn bra på äldre cpuer där kärnorna satt centralt, men inte säkert att man når ut till kanterna vilket kan vara ett problem på tex ryzen. Iom att det iaf inte skadar så skulle jag alltid rekommendera att man själv sprider ut pastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Thermal grizzly själva rekommenderar att man på egen hand sprider ut pastan; därför det följer med ett "appliceringsverktyg". Som du kan se på videon så duger riskorn bra på äldre cpuer där kärnorna satt centralt, men inte säkert att man når ut till kanterna vilket kan vara ett problem på tex ryzen. Iom att det iaf inte skadar så skulle jag alltid rekommendera att man själv sprider ut pastan.

Alltid lär man sig nå nytt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Thermal grizzly själva rekommenderar att man på egen hand sprider ut pastan; därför det följer med ett "appliceringsverktyg". Som du kan se på videon så duger riskorn bra på äldre cpuer där kärnorna satt centralt, men inte säkert att man når ut till kanterna vilket kan vara ett problem på tex ryzen. Iom att det iaf inte skadar så skulle jag alltid rekommendera att man själv sprider ut pastan.

Ett annat alternativ är att man trycker ut 4 små prickar kylpasta halvvägs till hörnen på processorn utöver klicken i mitten. Då täcker det även hörnen utan att man behöver kladda ner saker mer än nödvändigt. Vissa gillar även att trycka ut ett X av kylpasta över processorn, men jag tycker att det är lite överflödigt för vanliga desktop-processorer (dock fördelaktigt på de stora Intel HEDT och AMD Threadripper-processorerna).

Permalänk
Medlem

Oavsett var man trycker ur klickarna så hjälper det ju inte om pastan är värdelös, vilket den verkar vara i detta fallet..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Finns det nåt datum på tub/påse?
Har för mig jag sett datum på ett par olika kylpastor under åren dock ej 100 på det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Alltid lär man sig nå nytt

Monterade om min kylare på min 3600 igår för jag tyckte den gick lite varmt. Hade kört riskorns-tekniken innan men nu tryckte jag på rejält med pasta och det blev en klart märkbar förändring.

Alltid lär man sig något nytt indeed

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Finns det nåt datum på tub/påse?
Har för mig jag sett datum på ett par olika kylpastor under åren dock ej 100 på det.

Nope, har tittat, men det står inget datum eller utgångstid någonstans. Men har förut använt en tub Arctic Silver 5 som var flera år gammal, utan problem. Så bör inte vara det..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Fick detta svar inatt:
"Hello,
did you check the code on our website?
If you have good temperatures, you should not worry about it, depending on the environment and how it was shelved it will appear a bit differently

Best regards,
Thermal Grizzly Support"

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Dom verkar inte vara några stjärnor på att svara.
Fick svar den 17:e och det svarade jag på samma dag.
Igår kväll kom ett svar att dom skickar ut en ny tub med post.
Återstår att se vad det kan ge!

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Idag kom en ny med posten.
Som en bonus fick jag även 1 gram Conductonaut

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Köpte också en 5g Kryonaut för någon månad eller två sedan och blev lite förvånad över att den var riktigt trög. Tänkte inte så mycket mer just då men det kändes inte riktigt rätt.

Tror ni man kan få ny tub skickad till sig från Grizzly fastän det var mer än en månad sedan man köpte den?

Skrivet av ddr:

Idag kom en ny med posten.
Som en bonus fick jag även 1 gram Conductonaut

Var det samma konsistens på den du fick?

Permalänk
Medlem

fan detta stör mig, mitt 5950x var första gången jag köpte conductonaut så jag har ingen referens för hur smeten borde vara

detta inköpt precis under samma period som denna tråd skapades och via inet, och eftersom jag byggt en helt ny dator har jag inte heller någon referens hur bra min kylning borde vara/kan vara om kylpastan är dålig/bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

fan detta stör mig, mitt 5950x var första gången jag köpte conductonaut så jag har ingen referens för hur smeten borde vara

detta inköpt precis under samma period som denna tråd skapades och via inet, och eftersom jag byggt en helt ny dator har jag inte heller någon referens hur bra min kylning borde vara/kan vara om kylpastan är dålig/bra.

Conductonaut används vid delid av processorer och är ingen vanlig kylpasta.

Permalänk
Medlem

Körde själv den sista appliceringen av min Kryonaut och funderar på om något var galet med den sista biten pasta. Temps för min nya AIO är sämre än jag hade på luft.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag skrev till Inet nyss, en felanmälan då på min 5,55 g-tub. Några minuter senare var felanmälan godkänd och de skickar en ny tub till mig stod det. Det var ju ruggigt snabbt och smidigt. Hoppas bara att det inte är samma problem med den tuben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Köpte en tub Kryonaut på Inet, men när jag applicerade den tyckte jag ändå den hade en rätt konstig konsistens/"beteende"?

Alltså jag har använt kylpasta förut, och kollar man på detta klipp så ser det fullt normalt ut:
https://www.youtube.com/watch?v=TRytGgmdeQM

Men när jag applicerade, så för det första krävdes det lite mer tryck på själva "sprutan" för att den skulle komma ut, den kändes ändå lite "trög" - och när man ser hur han (och andra klipp) sprider ut den så är det inte alls lika. Min pasta blev nästan som halvtorkad lera efter jag hunnit göra bara halva processorn (kanske lite överdrivet, men kändes mer torr än vad jag förväntat mig) - det började bli segt och ville nästa klumpa sig mer än bara flyta ut/spridas ut.. Så när man skulle tunna ut mängden pasta på vissa ställen, tog den med sig hela lagret pasta i princip.

Gör jag något fel?

Trodde att det var jag som skrivit ditt inlägg först när jag läste det, hehe. Kom på att det var ett långt mail till @inet jag skrev.

Upplevde min pasta precis så där. Har inte orkat byta så jag undervoltade i stället för stunden. Det är inga katastrofsiffror men det kändes inte bra när jag applicerade det. Vet inte hur det ser ut mellan CPU och kylare just nu.

Stängde tuben, var besviken, orkade inte rengöra spaden man skruvar på, och drog dit kylaren ändå. Det var ju ändå pasta på. Den var smulig, och som du säger, lager efter lager följde med när jag försökte tunna ut det, så det tog längre tid än vanligt och resultatet var ok trots krånglet. Det hann säkert torka än mer eftersom det tog en stund.

Hörde dock att många lägger tuben i en vattentät påse och låter den ligga i varmt vatten i "några (osäker på siffran här, men en lagom tid)" minuter. Det är ju inget som står i manualen man får, så man har ju ändå gjort "rätt" och produkten tycks vara undermålig i mitt tycke. Skall nog testa det med vattnet nästa gång jag orkar mig på att byta pasta och om det fortfarande är ett skitresultat så felanmäler jag produkten. Frågan är om jag får skylla mig själv nu när det gått några månader och förmodligen inte får något gehör. Dock skrev jag mailet nästan direkt efter hela den cirkusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag skrev till Inet nyss, en felanmälan då på min 5,55 g-tub. Några minuter senare var felanmälan godkänd och de skickar en ny tub till mig stod det. Det var ju ruggigt snabbt och smidigt. Hoppas bara att det inte är samma problem med den tuben.

Min var också från @Inet. Samma mängd. Dock "vågade" jag inte felanmäla det då det var mitt första försök med den här pastan. Hade dock lust.

Var, och är fortfarande osäker på om jag bara är kass trots att jag bytt pasta myriader av gånger. Dock har jag aldrig använt mig av den här metoden. Därför hängde känslan av osäkerhet i luften. Den kanske var som den ska, men att jag bara gjorde fel.

Aja, inte hela världen.

P.S. Hur gick det med den andra tuben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Min var också från @Inet. Samma mängd. Dock "vågade" jag inte felanmäla det då det var mitt första försök med den här pastan. Hade dock lust.

Var, och är fortfarande osäker på om jag bara är kass trots att jag bytt pasta myriader av gånger. Dock har jag aldrig använt mig av den här metoden. Därför hängde känslan av osäkerhet i luften. Den kanske var som den ska, men att jag bara gjorde fel.

Aja, inte hela världen.

P.S. Hur gick det med den andra tuben?

Inte fått nya tuben än. Kommer troligtvis på tisdag/onsdag. Hoppas det inte är från samma batch.

Jag köpte min tub 2020 11 30 och monterade min nya CPU, för övrigt köpt från annan nätbutik, någon dag efter leverans. Så det var ju länge sedan. Men skrev i min felanmälan precis som det var att pastan var supertrög, kändes inte rätt men visste inte säkert om det skulle vara så så jag körde på. Skrev att jag såg DerBauer-videon på YT härom dagen och där såg pastan normal ut avseende konsistens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Inte fått nya tuben än. Kommer troligtvis på tisdag/onsdag. Hoppas det inte är från samma batch.

Jag köpte min tub 2020 11 30 och monterade min nya CPU, för övrigt köpt från annan nätbutik, någon dag efter leverans. Så det var ju länge sedan. Men skrev i min felanmälan precis som det var att pastan var supertrög, kändes inte rätt men visste inte säkert om det skulle vara så så jag körde på. Skrev att jag såg DerBauer-videon på YT härom dagen och där såg pastan normal ut avseende konsistens.

Uppdatera gärna sen hur det går ifall du kommer ihåg.

Kollade nu och min tub är köpt 2020-12-14 (skrev några månader), men känns som längre sen. Jag köpte alldeles för mycket grejer runt jul rent generellt så allt är bara en stor grå minnessörja.

Funderar på att testa igen en andra gång utan att värma det i vatten för att se dess riktiga konsistens (igen). Sen kanske en tredje med att värma tuben i varmt vatten ifall det är lika trögt, vilket man egentligen inte skall behöva göra eftersom det inte står nånstans i manualen. Även om det skulle funka så känns det som en nödlösning.

Varför det känns som en riktig uppförsbacke att mecka med datorn just nu är att jag var med om en olycka och allt känns lite extra jobbigt med att röra sig, böja sig, etc.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Värm upp det först innan applicerar det på CPUn.

https://www.xbitlabs.com/best-thermal-paste/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|