Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Pendla skönt:

• Hybrid

Mindre komfort - Högre hastighet:
Mycket små skillnader mellan tre nedan

• Gravelbike (med stänkskärmar så klart!

• Cyclocross (Väldigt snarlikt gravelbike)

• Komfortracer (Typ en mix av ovan och en landsvägsracer)

Med tanke på ditt avstånd så låter ju en hybrid som det rimligaste. Vill du ha något roligare så rekommenderar jag en komfortracer. Det är vad jag pendlar på.

Instegsmodell som inte tummar allt för mycket:
https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-rc500-id_85023... (finns i ful blå för 1000kr mindre)
Nackdelen är att största däckbredd är lägre än de andra tre alternativen jag har listat (oftast).

Sedan är nog det viktigaste, oavsett vad du skaffar för typ, att det ska vara kul nog att det alltid är ett alternativ att ta cykeln!

Jag kommer ha 1,2 mil enkel väg att cykla till jobbet från maj och funderar starkt på triban-rc500 som du länkade. Har till största del landsväg men även lite stadstrafik på väg. Jag gillar att cykla fort, har idag en nishiki Touring master (standard citycykel typ) och känner att jag kommer behöva byta ut den. Tror du Triban hade kunnat passa mina behov? Är det stor skillnad gentemot deras billigare modell RC120?

mvh

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aarox:

Jag kommer ha 1,2 mil enkel väg att cykla till jobbet från maj och funderar starkt på triban-rc500 som du länkade. Har till största del landsväg men även lite stadstrafik på väg. Jag gillar att cykla fort, har idag en nishiki Touring master (standard citycykel typ) och känner att jag kommer behöva byta ut den. Tror du Triban hade kunnat passa mina behov? Är det stor skillnad gentemot deras billigare modell RC120?

mvh

Din beskrivning tycker jag liknar min och Triban-serien passar nog utmärkt. Jag har strax under en mil enkelväg.

Kolla växelreglaget på RC120 vs RC500, det är väl den tråkigare biten enligt mig även om de som sitter på RC120 (Microshift) säkert är okej.

Det som kostar på hojen är drivlinan, det är shimano på RC500 men med en bakkasett från Microshift (slitagedel som ändå kommer bytas). RC120 har Microshift på både reglage och bakväxel utöver kasetten. Säkert fina grejer men att byta dessa till Shimano kommer kosta mer än vad prisskillnaden är på cyklarna. Resten är väl i princip identiskt.

Hade jag shoppat cykel idag så hade jag nog köpt RC520 och klivit upp på vassare växlar och mek-hydraliska bromsar då jag tycker jag saknar några mellanlägen på min RC500 men är annars mycket nöjd. Klivet mellan RC500 till RC520 är nog större än RC120 till RC500 varför jag tror RC120 är en bra instegsracer. Utifrån det perspektivet har jag svårt att tro att du blir missnöjd med RC120 men jag har inte pillat på grejerna så dumt att jag uttalar mig i extremer!

Risken är väl dock att RC120 inte är tillräckligt bra för att du ska nöja dig om du pendlar 2.5 mil per dag. Då blir det lätt en ny cykel till hösten med kostnaden därefter.

Permalänk
Medlem

Well, utanför prisklass men Pelago gör riktigt fina cyklar. En Hanko Commuter - https://www.pelagobicycles.com/hankocommuter.html - är på min önskelista. Men troligen inte rimligt att en vill lägga 16 000 kr på en pendlarcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Din beskrivning tycker jag liknar min och Triban-serien passar nog utmärkt. Jag har strax under en mil enkelväg.

Kolla växelreglaget på RC120 vs RC500, det är väl den tråkigare biten enligt mig även om de som sitter på RC120 (Microshift) säkert är okej.

Det som kostar på hojen är drivlinan, det är shimano på RC500 men med en bakkasett från Microshift (slitagedel som ändå kommer bytas). RC120 har Microshift på både reglage och bakväxel utöver kasetten. Säkert fina grejer men att byta dessa till Shimano kommer kosta mer än vad prisskillnaden är på cyklarna. Resten är väl i princip identiskt.

Hade jag shoppat cykel idag så hade jag nog köpt RC520 och klivit upp på vassare växlar och mek-hydraliska bromsar då jag tycker jag saknar några mellanlägen på min RC500 men är annars mycket nöjd. Klivet mellan RC500 till RC520 är nog större än RC120 till RC500 varför jag tror RC120 är en bra instegsracer. Utifrån det perspektivet har jag svårt att tro att du blir missnöjd med RC120 men jag har inte pillat på grejerna så dumt att jag uttalar mig i extremer!

Risken är väl dock att RC120 inte är tillräckligt bra för att du ska nöja dig om du pendlar 2.5 mil per dag. Då blir det lätt en ny cykel till hösten med kostnaden därefter.

Tack för svaret! Får se över budgeten samt vad som blir mest prisvärt. Den får gärna hålla ett tag så det är trist att vara dumsnål Någon modell lär förhoppningsvis dyka upp på rabatt innan maj. Använder du stänkskärmar på din? Du hade RC500 om jag förstod dig rätt?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aarox:

Tack för svaret! Får se över budgeten samt vad som blir mest prisvärt. Den får gärna hålla ett tag så det är trist att vara dumsnål Någon modell lär förhoppningsvis dyka upp på rabatt innan maj. Använder du stänkskärmar på din? Du hade RC500 om jag förstod dig rätt?

Några rabatter hos svenska Decathlon ska du nog inte hoppas på, varken black friday-rabatt eller mellandagsrea hos dem. 🙄

Jag kör stänkskärmar och det var lite stökigt att få dit. Jag köpte:
SKS Bluemels B35 Mudguards som gick nästan på hela vägen. (Köpte hos bikester, som för övrigt har bra mecenatrabatter).

Det behövs en något längre skruv för framgaffeln vid bromsoket, de skruvar som kom med i paketet var för korta. Jag körde en gängstav och kapade till så blev det ju bra.

Det stämmer att jag har en svart RC500.

Jag kan även ge goda vitsord om deras cyklingtights från Triban-serien (typ 500 kr) och deras Van Ryzel underställströjor. (2-400kr)
Är du längre än ca 180 så är det helt klart XL-XXL som gäller i storlek på underställströjorna då de är rätt korta.

Permalänk
Medlem

Jag har en Crescent Atto+, supernöjd!

Permalänk
Medlem

Blev en begagnad Crescent Kebne med 3år på nacken för ett bra pris.
Känns bra hitintills!

Tack för alla råden!

Permalänk
Medlem

Många som pratar om smala däck men man ska ha klart för sig att smalare däck inte rullar lättare.

Det är allt som oftast mer energi-ekonomiskt med lite bredare däck med mindre luft i.

Smala däck är passé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Några rabatter hos svenska Decathlon ska du nog inte hoppas på, varken black friday-rabatt eller mellandagsrea hos dem. 🙄

Jag kör stänkskärmar och det var lite stökigt att få dit. Jag köpte:
SKS Bluemels B35 Mudguards som gick nästan på hela vägen. (Köpte hos bikester, som för övrigt har bra mecenatrabatter).
https://images.internetstores.de/products/RS212_10104_BLUEMELS_black_fron_rear361705.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true&useTrim=true&size=2400x2400

Det behövs en något längre skruv för framgaffeln vid bromsoket, de skruvar som kom med i paketet var för korta. Jag körde en gängstav och kapade till så blev det ju bra.

Det stämmer att jag har en svart RC500.

Jag kan även ge goda vitsord om deras cyklingtights från Triban-serien (typ 500 kr) och deras Van Ryzel underställströjor. (2-400kr)
Är du längre än ca 180 så är det helt klart XL-XXL som gäller i storlek på underställströjorna då de är rätt korta.

Önsketänkande med rabatterna gissar jag då, haha. Jag har berömt mig för att köra på en RC500, är det värt 1000:- för en svart istället för blå? Det är väl inget annat som skiljer dom åt om jag förstått det korrekt.

Jag har läst runt på lite recensioner om cykeln på engelska forum samt Decathlons engelska hemsida och många klagar över att däcken väldigt lätt får punktering och att det är problematiskt att byta ut. Har du haft några bekymmer eller problem med din cykel?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aarox:

Önsketänkande med rabatterna gissar jag då, haha. Jag har berömt mig för att köra på en RC500, är det värt 1000:- för en svart istället för blå? Det är väl inget annat som skiljer dom åt om jag förstått det korrekt.

Jag har läst runt på lite recensioner om cykeln på engelska forum samt Decathlons engelska hemsida och många klagar över att däcken väldigt lätt får punktering och att det är problematiskt att byta ut. Har du haft några bekymmer eller problem med din cykel?

1000 kr för fåfänga? Det avgör du! När jag shoppade så var priserna 6990 för blå och 7499 för svart. 500 kr tyckte jag det var värt då. Svårare med tusen kr. De är identiska!

Ja, däcken är något svårare att byta ut då det är tubeless fälgar men vanliga "slang-däck" monterade på så har du en fälg med lite högre kant än med vanliga fälgar. Det krävdes däckkrängare för mig att få på mina dubbdäck (som också brukar vara lite extra styva). Efter att ha haft världens cirkus med dubbdäcken (pga min egna disträhet) så har jag monterat på och av bakdäcket ett gäng gånger nu och kan inte hävda att det tar mer än någon minut per däck trots fälgar och allt det där. Om du köper tubeless-däck så försvinner ju egenskapen att däcket är litet och fälgen stor. Lika så om du byter fälg till en "vanlig" fälg.

Jag har inte fått någon punktering på halvåret jag cykelpendlat men det viktigaste är ju att ha schysst tryck i däcket och inte köra på trottoarkanter som någon galning. De medföljande däcken kan ha upp till 8 Bar i sig och jag har väl lite lägre för komfort på skumpiga vägar (annars studsar cykeln en massa). Om du är orolig så är ju fälgen redo för tubeless som har högre punkteringstålighet.