Permalänk
Medlem

Joe Bidens rådgivare Andy Slavitt gav Tegnell en rejäl smäll på sociala medier idag.

"Scott Atlas’s brother-by-another-mother Anders Tegnell who masterminded the “just ignore it” strategy in Sweden is also out.

Again— only so long your strategy can kill people before you either get fired or compared to Nazi. Or both. 9/"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Joe Bidens rådgivare Andy Slavitt gav Tegnell en rejäl smäll på sociala medier idag.

"Scott Atlas’s brother-by-another-mother Anders Tegnell who masterminded the “just ignore it” strategy in Sweden is also out.

Again— only so long your strategy can kill people before you either get fired or compared to Nazi. Or both. 9/"

Verkar som presidentens rådgivare inte har förstått den svenska strategin, så det var inte mycket till smäll.

Men det var inte i dag som han skrev det, utan den 3 december. Förhoppningsvis har han blivit bättre informerad sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Verkar som presidentens rådgivare inte har förstått den svenska strategin, så det var inte mycket till smäll.

Men det var inte i dag som han skrev det, utan den 3 december. Förhoppningsvis har han blivit bättre informerad sedan dess.

Vi har idag nästan 4000 mer dödsfall än 3e december, så då blev det väl ännu värre?

Jag läste det i Expressen idag, så fick för mig att det var idag. Inte för att datumet egentligen spelar någon roll.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vi har idag nästan 4000 mer dödsfall än 3e december, så då blev det väl ännu värre?

Jag läste det i Expressen idag, så fick för mig att det var idag. Inte för att datumet egentligen spelar någon roll.

Klart det blir fler dödsfall med tiden, det är så viruset fungerar.

Själva strategin är densamma, den har inte blivit bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vaccinet orsakar en immunreaktion som väldigt svaga i vissa fall inte klarar av. Att fråga någon ifall de vill ta vaccinet är inte tillämpligt på dementa eller de med mentalt nedsatt förmåga annat än att fråga förmyndare/familj. Det är inte en helt enkel frågeställning. "Ooops, jag dödade farsan genom att vaccinera honom.". Knivigt värre.

Vad som är än värre är att det finns organiserade desinformatörer. SVT Play har en programserie https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna. Här ur ingressen:

Citat:

Trots att vi lever i en pandemi tycks antivaccin-rörelsen koppla ett allt hårdare grepp om de unga föräldrarna. Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat antivaccinationsrörelsen i mer än 1,5 år. De har förvånats över all värme och gemenskap som präglar rörelsen. Men ju djupare in i rörelsen de lyckats komma, desto tydligare har det också blivit att det finns metoder och mål som oroliga föräldrar inte ska få reda på.

Redan 2019 identifierade WHO dem som en av de tio största riskerna

https://web.archive.org/web/20190627025209/www.who.int/emerge...
https://www.newsweek.com/world-health-organization-who-un-glo...

Det är typiskt att de är de delstater med lägst utbildningsnivåer som tillåter det:

Citat:

"Since 2009, the number of 'philosophical-belief' vaccine non-medical exemptions has risen in 12 of the 18 states that currently allow this policy: Arkansas, Arizona, Idaho, Maine, Minnesota, North Dakota, Ohio, Oklahoma, Oregon, Pennsylvania, Texas, and Utah"

Horder av outbildade människor och obildade men med utbildning kommer framgent att hänvisa till de mest banala skäl framöver när det drar ihop sig för vaccinering av dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vi har idag nästan 4000 mer dödsfall än 3e december, så då blev det väl ännu värre?

Jag läste det i Expressen idag, så fick för mig att det var idag. Inte för att datumet egentligen spelar någon roll.

Är ju liksom omöjligt att det skulle återuppstå folk så ja det är klart det går uppåt. Sen vet jag inte varför de är så sura på Sverige. Sköt er själva. Dessutom ligger ju Sverige ganska normalt till i Europa. Vi sticker bara ut om man jämför med Norge och Finland. Men det är ju snarare dessa länder som sticker ut i statistiken, inte Sverige.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag trodde att undersköterskor var medicinskt utbildade, men tydligen finns det ingen undersköterskeexamen eller legitimation utan det är en oskyddad titel som vem som helst får kalla sig. Det vanligaste verkar vara att man utbildats i gymnasieskolans Vård- och omsorgsprogram.

Oavsett är det skandal att en stor andel personal inom äldreomsorgen är tveksamma till att vaccinera sig. Pinsamt! Från det kan man ju bara dra en slutsats: Statusen för undersköterskeyrket måste höjas, inför legitimation med kunskapskrav och ge dem riktiga löner som motsvarar ansvaret de bär. Det är inte försvarbart att ha obildade vaccinskeptiker som vård- och omsorgspersonal bara för att de är billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Oavsett är det skandal att en stor andel personal inom äldreomsorgen är tveksamma till att vaccinera sig. Pinsamt! Från det kan man ju bara dra en slutsats: Statusen för undersköterskeyrket måste höjas, inför legitimation med kunskapskrav och ge dem riktiga löner som motsvarar ansvaret de bär. Det är inte försvarbart att ha obildade vaccinskeptiker som vård- och omsorgspersonal bara för att de är billiga.

En person som jag känner är väldigt rädd för Corona och därför tar en alternativ medicin mot det. Jag typ frågade henne om vi kan träffas och göra en sak när hon väl får vaccin då sa hon att hon inte tänker ta det? Hur tusan tänker hon göra resten av hennes liv då? Kan också tilläggas att hon har ett yrke som är rätt respektingivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag trodde att undersköterskor var medicinskt utbildade, men tydligen finns det ingen undersköterskeexamen eller legitimation utan det är en oskyddad titel som vem som helst får kalla sig. Det vanligaste verkar vara att man utbildats i gymnasieskolans Vård- och omsorgsprogram.

Oavsett är det skandal att en stor andel personal inom äldreomsorgen är tveksamma till att vaccinera sig. Pinsamt! Från det kan man ju bara dra en slutsats: Statusen för undersköterskeyrket måste höjas, inför legitimation med kunskapskrav och ge dem riktiga löner som motsvarar ansvaret de bär. Det är inte försvarbart att ha obildade vaccinskeptiker som vård- och omsorgspersonal bara för att de är billiga.

varför är det pinsamt? nu är jag varken läkare eller sköterska och definitivt ingen forskare, men väldigt många läkare eller forskare tänker ju inte heller ta det förens om minst 1 år, eller tills man vet vilka biverkningarna är enligt en undersökning av medscape, eller som denna https://www.jpost.com/health-science/could-an-mrna-vaccine-be... forbs rapporterar också om det, https://www.forbes.com/sites/tommybeer/2021/01/02/large-numbe...

ser absolut inget konstigt i att folk är väldigt tveksamma till att ta detta vaccinet, det är ju inte direkt beprövat med gott resultat under lång tid som andra vacciner är.
sedan ska man inte glömma att bara för du vaccinerar dig betyder inte det att du både kan får och sprida skiten, det enda jag vet man kan garanterat är att man har en mindre risk för att får en allvarlig infektion.
men ok jobbar man med äldre och inte vill ta vaccinet, ok men då får man väll jobba i en hazmat suit.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

En person som jag känner är väldigt rädd för Corona och därför tar en alternativ medicin mot det. Jag typ frågade henne om vi kan träffas och göra en sak när hon väl får vaccin då sa hon att hon inte tänker ta det? Hur tusan tänker hon göra resten av hennes liv då? Kan också tilläggas att hon har ett yrke som är rätt respektingivande.

Alternativ medicin? Vad skulle det vara? Tycker mest det visar på att även personer som man normalt sett tycker skulle ha huvudet på skaft kan lalla in i alternativa verkligheter...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tycker det är lika illa med de som blint tror på detta vaccin som de som tror på alternativa verkligheter. Nu är jag ingen vaccin motståndare, men att blint tro på något är osunt vad det än är.

Jag tycker vaccin är bra när riskerna av sjukdomen är väldigt stor, jag och min familj tar t.ex. alla viktiga polio, stelkramp o.s.v., men vi har aldrig tagit säsongsinfluensan, vi tog inte svininfluensan, har inte bestämt oss 100% än för corona, men lutar mot det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Gå inte ut kl08:00 på mornarna: Vad i h* i mitt arsle. För ett par dagar sedan vandrade jag ned på affären och märkte enorm stank av deodorant och parfym utanför lägenhetsbyggnadernas portar jag passera vilket tyder på 2 saker: 1) folk hade precis varit där, 2) luktpartiklar är i luften jädrans länge vilket ger implikationer.

Några dagar därpå hade jag nån slags värk i ena näshålet och blödde lite när jag var och peta där med papper och nagel. Nu i morse gjorde jag min klassiska vandring där jag lukta på golvskyddsmattor av gummi som luktar typ mild doft av bildäck. Ingen lukt. Så då luktade jag på morgonkaffet. Ingen lukt. Då luktade jag på min Fun Light saft som jag brukar ha 1 dl + 8-9 dl vatten kombinerat. Ingen lukt.

Antingen har jag då pajjat luktsinnet med toapapper och nagel eller så har jag fått det där jävla ****viruset. Ingen feber dock. Inga igentäppta näshål. Typ pyttelite snor i ena näsan där det även blödde. Ingen värk i leder eller muskler. Ingen (torr)hosta. Ingen andnöd. En dag efter jag var på affären så promenera jag även snabbt 7,5 km på mitt löpband inomhus varav tecken på försämrad syresättning borde ha visat sig. Jag väger 77 kg och är 1,75m lång. Milt mullig runt magen.

Så det verkar som om aerosoler är extra kvar i luften just nu trots att jag hållit megaavstånd utomhus, flera meters avstånd inomhus och enda offentliga platsen bland folk jag varit är bland folk på mataffären. Inte trevligt alls eftersom jag lyder av mild hypokondri så då torde väl allt gå åt helvete om ett par dagar om det är äkta virus som hinner dela på sig de kommande dagarna? FUCK MY LIFE. Fick leva till 31.

EDIT: Det finns ett par andra incidienser där ****viruset kan ha kommit från. För några dagar sedan sa jag även "Hej!" till nån granne som jag passera förbi precis vid lägenhetsbyggnadsporten. Jag ska oxå för nån vecka sen(?) ha sagt "Hej!" till nån person som rengör lägenhetsbyggnadernas golv regelbundet. Till sist så har vi frysvaror. Jag har haft glass i närheten av infrysta köttfärslådor som jag då råkat petat i när jag plockat upp glassen ur frysen. Sedan har jag inte rengjort glasspapperet innan jag ätit. Så åt nått håll skiten ha kommit därifrån då det legat virus på köttfärsförpackningen i affären eller att jag fått det där på med handskar som jag petat på annat som haft virus på och ja smittkedjan kan gå väldigt långt.

EDIT2: Skratta ni, men det här är vad som behövs för i vinter på grund av rådande omständigheter:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Jag trodde att undersköterskor var medicinskt utbildade, men tydligen finns det ingen undersköterskeexamen eller legitimation utan det är en oskyddad titel som vem som helst får kalla sig. Det vanligaste verkar vara att man utbildats i gymnasieskolans Vård- och omsorgsprogram.

Oavsett är det skandal att en stor andel personal inom äldreomsorgen är tveksamma till att vaccinera sig. Pinsamt! Från det kan man ju bara dra en slutsats: Statusen för undersköterskeyrket måste höjas, inför legitimation med kunskapskrav och ge dem riktiga löner som motsvarar ansvaret de bär. Det är inte försvarbart att ha obildade vaccinskeptiker som vård- och omsorgspersonal bara för att de är billiga.

Du vill inte veta hälften av problematiken inom äldreomsorgen. Personalkompetensen är under all kritik och sedan långt nere under havsytans botten. En i släkten högt uppsatt som se över en viss vårdpersonal för vårdtagare har själv berättat att en signifikant andel av personalen saknar förmåga att utföra följande uppgifter till godtyckliga resultat på grund av allvarliga brister:

1) Läsa och skriva i journaler som behövs för det vardagliga arbetet med vårdtagare. Detta för att informera om de andra som kommer in och tar över passen att veta vad som har gjorts och inte för diverse vårdtagare.

2) Dosera ut medicin för de förstår sig inte på vad de olika medicinerna är för något eller grundläggande doseringskunskaper. På grund av detta blir vissa vårdtagare oroliga när de ska ta emot medicin för de kanske får för lite, för mycket eller till och med fel medicin.

3) De kan inte läsa de regelbundet uppdaterade riktlinjerna - utifrån nygranskad forskning - vilket gör att de inte förstår sig på om skyddsutrustning och andra försiktighetsåtgärder som måste vidtas vardagligt. Även detta skrämmer vissa vårdtagare när de ser hur vissa kommer utan skyddsutrustning och andra med. Det är inte så att de är bakom flötet att det susar omkring ett dödligt virus i världen just nu.

4) Cirka hälften av personalen som denne i släkten ansvarar över är skeptiska och/eller vägrar ta vaccin på grund av deras bristande mikrobiologiska kunskaper kombinerat med den rådande antivaxxdesinformationskampanjer som pågår just nu och som alltid har pågått (det hela började få fart på riktigt sedan någon fick för sig att se ett orsakssamband mellan vaccin och autism hos sitt barn). Då har släktpersonen sagt att, "Ta vaccin eller fortsätt tvingas arbeta med enormt mycket skyddsutrustning varje dag."

5) Många av dessa är personen i släkten helt förbluffad över, "Hur klarade de sin (under)sjuksköterskeutbildning med sådana bristande språkförmågor?" Svaret på den frågan och mer än så kan jag inte säga för nu har jag redan öppnat Pandoras ask.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tycker det är lika illa med de som blint tror på detta vaccin som de som tror på alternativa verkligheter. Nu är jag ingen vaccin motståndare, men att blint tro på något är osunt vad det än är.

Jag tycker vaccin är bra när riskerna av sjukdomen är väldigt stor, jag och min familj tar t.ex. alla viktiga polio, stelkramp o.s.v., men vi har aldrig tagit säsongsinfluensan, vi tog inte svininfluensan, har inte bestämt oss 100% än för corona, men lutar mot det.

Fast vi litar inte "blint". Det finns väldigt mycket forskning som stödjer att det är säkert.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast vi litar inte "blint". Det finns väldigt mycket forskning som stödjer att det är säkert.

Låter som blind tillit till andra människor enligt mig...
En gång i tiden påstod dåtidens forskare att jorden var platt, fanns massa bevis på det och förstås massa människor som litade blint på det.

Att ifrågasätta är sunt, det gäller allt här i livet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AplAy:

Gå inte ut kl08:00 på mornarna: Vad i h* i mitt arsle. För ett par dagar sedan vandrade jag ned på affären och märkte enorm stank av deodorant och parfym utanför lägenhetsbyggnadernas portar jag passera vilket tyder på 2 saker: 1) folk hade precis varit där, 2) luktpartiklar är i luften jädrans länge vilket ger implikationer.

Några dagar därpå hade jag nån slags värk i ena näshålet och blödde lite när jag var och peta där med papper och nagel. Nu i morse gjorde jag min klassiska vandring där jag lukta på golvskyddsmattor av gummi som luktar typ mild doft av bildäck. Ingen lukt. Så då luktade jag på morgonkaffet. Ingen lukt. Då luktade jag på min Fun Light saft som jag brukar ha 1 dl + 8-9 dl vatten kombinerat. Ingen lukt.

Antingen har jag då pajjat luktsinnet med toapapper och nagel eller så har jag fått det där jävla ****viruset. Ingen feber dock. Inga igentäppta näshål. Typ pyttelite snor i ena näsan där det även blödde. Ingen värk i leder eller muskler. Ingen (torr)hosta. Ingen andnöd. En dag efter jag var på affären så promenera jag även snabbt 7,5 km på mitt löpband inomhus varav tecken på försämrad syresättning borde ha visat sig. Jag väger 77 kg och är 1,75m lång. Milt mullig runt magen.

Så det verkar som om aerosoler är extra kvar i luften just nu trots att jag hållit megaavstånd utomhus, flera meters avstånd inomhus och enda offentliga platsen bland folk jag varit är bland folk på mataffären. Inte trevligt alls eftersom jag lyder av mild hypokondri så då torde väl allt gå åt helvete om ett par dagar om det är äkta virus som hinner dela på sig de kommande dagarna? FUCK MY LIFE. Fick leva till 31.

EDIT: Det finns ett par andra incidienser där ****viruset kan ha kommit från. För några dagar sedan sa jag även "Hej!" till nån granne som jag passera förbi precis vid lägenhetsbyggnadsporten. Jag ska oxå för nån vecka sen(?) ha sagt "Hej!" till nån person som rengör lägenhetsbyggnadernas golv regelbundet. Till sist så har vi frysvaror. Jag har haft glass i närheten av infrysta köttfärslådor som jag då råkat petat i när jag plockat upp glassen ur frysen. Sedan har jag inte rengjort glasspapperet innan jag ätit. Så åt nått håll skiten ha kommit därifrån då det legat virus på köttfärsförpackningen i affären eller att jag fått det där på med handskar som jag petat på annat som haft virus på och ja smittkedjan kan gå väldigt långt.

EDIT2: Skratta ni, men det här är vad som behövs för i vinter på grund av rådande omständigheter:
https://www.soldf.com/images/s_skyddsmask90_4.jpg

Har du testat dig?

Skrivet av AplAy:

Du vill inte veta hälften av problematiken inom äldreomsorgen. Personalkompetensen är under all kritik och sedan långt nere under havsytans botten. En i släkten högt uppsatt som se över en viss vårdpersonal för vårdtagare har själv berättat att en signifikant andel av personalen saknar förmåga att utföra följande uppgifter till godtyckliga resultat på grund av allvarliga brister:

1) Läsa och skriva i journaler som behövs för det vardagliga arbetet med vårdtagare. Detta för att informera om de andra som kommer in och tar över passen att veta vad som har gjorts och inte för diverse vårdtagare.

2) Dosera ut medicin för de förstår sig inte på vad de olika medicinerna är för något eller grundläggande doseringskunskaper. På grund av detta blir vissa vårdtagare oroliga när de ska ta emot medicin för de kanske får för lite, för mycket eller till och med fel medicin.

3) De kan inte läsa de regelbundet uppdaterade riktlinjerna - utifrån nygranskad forskning - vilket gör att de inte förstår sig på om skyddsutrustning och andra försiktighetsåtgärder som måste vidtas vardagligt. Även detta skrämmer vissa vårdtagare när de ser hur vissa kommer utan skyddsutrustning och andra med. Det är inte så att de är bakom flötet att det susar omkring ett dödligt virus i världen just nu.

4) Cirka hälften av personalen som denne i släkten ansvarar över är skeptiska och/eller vägrar ta vaccin på grund av deras bristande mikrobiologiska kunskaper kombinerat med den rådande antivaxxdesinformationskampanjer som pågår just nu och som alltid har pågått (det hela började få fart på riktigt sedan någon fick för sig att se ett orsakssamband mellan vaccin och autism hos sitt barn). Då har släktpersonen sagt att, "Ta vaccin eller fortsätt tvingas arbeta med enormt mycket skyddsutrustning varje dag."

5) Många av dessa är personen i släkten helt förbluffad över, "Hur klarade de sin (under)sjuksköterskeutbildning med sådana bristande språkförmågor?" Svaret på den frågan och mer än så kan jag inte säga för nu har jag redan öppnat Pandoras ask.

Jag gissar på att frågar du personalen under chefen får du nog till svars att de är för få och är överbelastade. Så ser nog den generella bilden av äldrevården ut för många på golvet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Låter som blind tillit till andra människor enligt mig...

Att ifrågasätta är sunt, det gäller allt här i livet.

Nej, det är motsatsen till blind tillit. Vetenskap bygger på att man inte kan lita på saker, utan måste testa och granska varandras resultat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Låter som blind tillit till andra människor enligt mig...

Att ifrågasätta är sunt, det gäller allt här i livet.

Så du gör egna studier på allt? Double blinded peer reviewed? Jag tar gärna del av din forskning, men baserat på hur du skriver tror jag inte du är akademiker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Har du testat dig?

Jag gissar på att frågar du personalen under chefen får du nog till svars att de är för få och är överbelastade. Så ser nog den generella bilden av äldrevården ut för många på golvet

Jag har nyss pratat med personen i släkten och jag skall boka tid för denne att hämta legg, hämta ut test, ta testet på mig och sedan åka tillbaka med det. Måttligt omständligt men så är det. Skall gå in på 1177.se nu och se hur jag kan ta det.

Själv ville jag börja löpa på löpband för att kontrollera syresättningen men det skall man tydligen inte göra för att inte orsaka hjärtrelaterade problem.

Fast egentligen bör jag inte testa mig redan idag för det finns ju risk att viruset inte delat sig tillräckligt för att testet skall kunna plocka upp det vilket skulle ge ett allvarligt farligt falskt negativt.

Kortfattat talat om andra inlägget är detta: stor del av personalen kan inte svenska tillräckligt vilket gör det förbluffande att de först klarade utbildningen och sedan får arbeta med människors liv vardagligt ståendes på spel där deras språkbrist kan leda till dödsfall direkt eller indirekt. En storskalig skandal om du frågar mig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Så du gör egna studier på allt? Double blinded peer reviewed? Jag tar gärna del av din forskning, men baserat på hur du skriver tror jag inte du är akademiker

Jösses vad ni bokstavstolkar precis allt i denna tråd. Man skulle nästan tro att man trillat in i ett religionsforum.

Jag har inte ifrågasatt detta vaccin, jag blir bara ’störd’ av folk som har blind tillit till vad det än må vara. Att tro på något som att det är den absoluta sanningen, vad det nu än må vara, gud, forskare, alternativ medicin o.s.v. är inte bra enligt mig utan lite ifrågasättande är aldrig fel.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En gång i tiden påstod dåtidens forskare att jorden var platt, fanns massa bevis på det och förstås massa människor som litade blint på det.

Det där stämmer helt enkelt inte.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Så du gör egna studier på allt? Double blinded peer reviewed? Jag tar gärna del av din forskning, men baserat på hur du skriver tror jag inte du är akademiker

Inte lönt att diskutera med de så kallade "jag är skeptiker i den filosofiska bemärkelsen men inte i den vetenskapliga bemärkelsen."

Inom filosofi så är skeptiker de som ifrågasätter ALLT vilket i princip leder till att "inget/ingen går att lita på". Värst utav allt är att de tror att de är vetenskapliga skeptiker trots att de knappt förstår sig på den vetenskapliga metoden och/eller en av hörnstenarna inom vetenskapligt tänkande och skepticism: falsifierbarhet.

Inom vetenskap så är skeptiker de som är öppna för att ha fel med hjälp av den vetenskapliga metoden (genom falsifiering). Så länge dock något inte lyckas bli vetenskapligt falsifierat så antar dessa vetenskapliga skeptiker att, "OK, det håller ännu." Exempel på detta? Evolutionen.

Till sist kan man ställa sig frågan om de som "ifrågasätter allt här i livet" om de ifrågasätter utifrån rigorös vetenskap eller utifrån motiverat resonerande (dvs., känslor, ideologi, politik, osv.).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AplAy:

Kortfattat talat om andra inlägget är detta: stor del av personalen kan inte svenska tillräckligt vilket gör det förbluffande att de först klarade utbildningen och sedan får arbeta med människors liv vardagligt ståendes på spel där deras språkbrist kan leda till dödsfall direkt eller indirekt. En storskalig skandal om du frågar mig.

Okej, då skulle jag inte vilja klassa det som ett direkt personalproblem utan mer ett rekryteringsproblem. Då är vi tillbaka till cheferna igen.

Hade det varit så att personalen helt plötsligt slutat tala bra svenska hade man kunnat kalla det ett personalproblem, men nu har man ju själva rekryterat personal som man själva säger ”inte håller måttet”.

Men....det är inte det vi ska diskutera här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

För att förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa så "installerar" jag mitt sinne att jag kommer att leva i kanske 14-21 dagar till från och med nu. Förhoppningsvis längre. Och sannolikheten, min tidigare sjukhistorik, och statistiken är på min sida som tur var.

Tråkigt att man skall behöva kanske lämna jordelivet efter endast 31 år bara för att någon började grovhångla med en fladdermus på andra sidan jordklotet.

Kan säga att jag INTE ger ett dugg sympati för Andra vågen Kina går igenom just nu... Hade ju räckt med att inte få för sig att äta och para sig med precis vad som helst så hade vi sluppit allt detta nu...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AplAy:

För att förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa så "installerar" jag mitt sinne att jag kommer att leva i kanske 14-21 dagar till från och med nu. Förhoppningsvis längre. Och sannolikheten, min tidigare sjukhistorik, och statistiken är på min sida som tur var.

Tråkigt att man skall behöva kanske lämna jordelivet efter endast 31 år bara för att någon började grovhångla med en fladdermus på andra sidan jordklotet.

Kan säga att jag INTE ger ett dugg sympati för Andra vågen Kina går igenom just nu... Hade ju räckt med att inte få för sig att äta och para sig med precis vad som helst så hade vi sluppit allt detta nu...

Men vänta nu. Finns det något alls som tyder på att du skulle drabbas speciellt hårt av detta? Du säger själv att det enda du märkt av hittills är bortfall av luktsinnet, vilket så vitt jag förstår är ett av de absolut mildaste symptomen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Det är lite roligt att det verkar hypokondriska eller paranoida personerna i tråden som är de som tror sig ha blivit smittade. De som har sjuka rutiner med olika vantar, avtorkning av matförpackningar och som kan med säkerhet peka den enda person de har träffat utanför familjen de senaste 14 dagarna. Och alltid utan test. Tror du att du är smittad så gör ett test, det är inte så jobbigt och sen vet du ju liksom.

Har du petat sönder näsan och sen inte känner lukt så är ju chansen ganska stor att det beror på det snarare att du skulle ha blivit smittad av att ha vinkat till en lokalvårdare liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du petat sönder näsan och sen inte känner lukt så är ju chansen ganska stor att det beror på det snarare att du skulle ha blivit smittad av att ha vinkat till en lokalvårdare liksom.

Det är helt orimligt att pet i näsan skulle leda till totalt luktbortfall. Man är inte långt nog inne i näsgångarna och här var det dessutom bara ena näsborren...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är helt orimligt att pet i näsan skulle leda till totalt luktbortfall. Man är inte långt nog inne i näsgångarna och här var det dessutom bara ena näsborren...

Men om man är paranoid hypokondriker kan det nog ge en luktbortfall som nocebo-effekt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Verkar som presidentens rådgivare inte har förstått den svenska strategin, så det var inte mycket till smäll.

Men det var inte i dag som han skrev det, utan den 3 december. Förhoppningsvis har han blivit bättre informerad sedan dess.

All detta skitsnack mellan länderna stör mig. Jag kan tycka att de bör hjälpa varandra istället samt fokusera på att rädda liv.

Men fokuset på Sverige under pandemin har varit bisarrt, herregud men Tegnell och company är ju inte rädda för att prata, synas och ställa upp vilken jäkla intervju som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Det är helt orimligt att pet i näsan skulle leda till totalt luktbortfall. Man är inte långt nog inne i näsgångarna och här var det dessutom bara ena näsborren...

Som sagt redan så är det ju inte ovanligt att drabbas av psykosomatiska symptom, speciellt inte om man är väldigt orolig för att drabbas. Och ta inte det som kritik eller att jag inte tar dig på allvar eller så, psykosomatiska symptom är ju precis lika verkliga som andra.

Frågan är vad som är mest sannolikt, att du som har tagit till rätt extrema åtgärder för att inte bli smittad ändå blir smittad men bara får ett symptom på ett ställe där du just skadat dig, eller att skadan tillsammans med din oro gör att din hjärna tolkar oro + skada i näsan som smittad? Jag säger inte att det är säkert alls, men sannolikt. Sen att du börjar få dödsångest av tappat luktsinne tyder ju på att din oro är ganska stark liksom.

Frågan är dock varför du inte testat dig än.