Immortals Fenyx Rising

Permalänk
Medlem

Immortals Fenyx Rising

Detta är ett spel från Ubisoft med release 3/12 i år. Det liknar Zelda BotW i många avseenden (så äventyr/rpg light), men utspelar sig i den grekiska mytologins värld. Det är faktiskt det första spelet på flera år från Ubisoft som jag ens funderar på att lira från dag 1, känns som ett lagom "slappna-av-i-soffan-efter-jobbet" spel. Spelet presenterades för några/något år sedan som Gods & Monsters men bytte namn efter att ett visst energidrycksbolag tydligen inte uppskattat namnet, Ubisoft hävdar dock att namnbytet inte har påverkats av bolaget i fråga utan är självvalt.

Hemsida: https://www.ubisoft.com/en-gb/game/immortals-fenyx-rising

Det som fick mig att skriva om spelet här och nu är att man kan spela ett gratis demo av spelet via Stadia den närmaste veckan (till den 29/10). Har precis testat och för mig funkade det tekniskt ganska ok, trots halvdant Wifi till spelburken och Stadia är perfekt för demos då det inte krävs någon nedladdning.

Länk: https://stadia.google.com/game/immortals-fenyx-rising

Själva spelet kändes lovande, får lite känsla av klassiskt äventyrsspel från PS/PS2-eran av någon anledning (vilka jag spelade en hel del på den tiden), men om jag skaffar det redan från första dagen beror nog mest på om jag kommit igenom CP2077 ännu innan Fenyx släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Detta är ett spel från Ubisoft med release 3/12 i år. Det liknar Zelda BotW i många avseenden (så äventyr/rpg light), men utspelar sig i den grekiska mytologins värld. Det är faktiskt det första spelet på flera år från Ubisoft som jag ens funderar på att lira från dag 1, känns som ett lagom "slappna-av-i-soffan-efter-jobbet" spel. Spelet presenterades för några/något år sedan som Gods & Monsters men bytte namn efter att ett visst energidrycksbolag tydligen inte uppskattat namnet, Ubisoft hävdar dock att namnbytet inte har påverkats av bolaget i fråga utan är självvalt.

Hemsida: https://www.ubisoft.com/en-gb/game/immortals-fenyx-rising

Det som fick mig att skriva om spelet här och nu är att man kan spela ett gratis demo av spelet via Stadia den närmaste veckan (till den 29/10). Har precis testat och för mig funkade det tekniskt ganska ok, trots halvdant Wifi till spelburken och Stadia är perfekt för demos då det inte krävs någon nedladdning.

Länk: https://stadia.google.com/game/immortals-fenyx-rising

Själva spelet kändes lovande, får lite känsla av klassiskt äventyrsspel från PS/PS2-eran av någon anledning (vilka jag spelade en hel del på den tiden), men om jag skaffar det redan från första dagen beror nog mest på om jag kommit igenom CP2077 ännu innan Fenyx släpps.

Detta verkar lovande, nu lär du ju dock hinna spela klart Immortals fenyx Rising innan du får känna och klämma på cp2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Detta verkar lovande, nu lär du ju dock hinna spela klart Immortals fenyx Rising innan du får känna och klämma på cp2077

Ja, just den delen av inlägget åldrades inte speciellt bra förhoppningsvis så får jag inte mer tid på mig för Immortals än dryga veckan.

De har nu släppt systemkraven:

Verkar dessutom vara en hyffsat bra PC-version, just Hybrid Input är något jag uppskattar då jag gärna använder musen i menyer/inventory men använder Xboxkontrollen i själva spelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ja, just den delen av inlägget åldrades inte speciellt bra förhoppningsvis så får jag inte mer tid på mig för Immortals än dryga veckan.

De har nu släppt systemkraven:

https://staticctf.akamaized.net/J3yJr34U2pZ2Ieem48Dwy9uqj5PNUQTn/5czDcwJa1yT3prjZoJEY4m/c1b573b8060340c0605e930ce79197ab/Immortals_PCSpecs_v3.jpg

Verkar dessutom vara en hyffsat bra PC-version, just Hybrid Input är något jag uppskattar då jag gärna använder musen i menyer/inventory men använder Xboxkontrollen i själva spelandet.

Verkar bra :). Blir dock svårt när jag kommer jämföra med breath of the wild. Konstigt liten hype för detta. När det vad gods and monster verkade folk super taggade. Nu har det "glömts" bort. Tror de gjorde en miss att byta namn då gods and monster fick massa reklam genom kända youtubers.

Kommer köpa det till switch, testat botw på pc inte samma känsla. Dessa spel föredrar jag i switchen i soffan/fåtöljen :).

Permalänk

Hade förhandsbokat detta hos Spelbutiken.se men dom har fortfarande inte skickat ut det.

Permalänk
Medlem

Köpte det under julrean och försöker verkligen tycka om det...men har svårt med ett spel som tvingar dig att grinda. Finns ingen XP eller riktig gear i spelet så för att göra mer skada måste man farma valuta av olika slag och lämna in i sin bas. Kör man bara main quest utan att uppgradera något lär det bli riktigt svårt efter ett tag.

Så det jag gör just nu är att leta efter Ambrosia samt Vaults med Far sight och sen Coins där jag kan (Lyra, Challenges osv). Eftersom det hela tiden är samma saker blir det fort väldigt gammalt. I AC spelen (som spelet trots allt är baserat på) är alla "frågetecken" på kartan frivilliga även om vissa ger loot vilket är trevligt, men här känns det som att man måste ta dem.

Kan ha missförstått spelet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du har missförstått, precis som du misstänker. Men jo, om du inte spelar spelet, utan undviker allt utom main quesr, så precis som i de flesta open world spel blir det ju lite svårare och otroligt mycket kortare. Det är ju en Breath of the Wild klon och spelas på liknande sätt.

Så att klara av spelet tar allt mellan 2 till 100 timmar, precis som Zelda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du har missförstått, precis som du misstänker. Men jo, om du inte spelar spelet, utan undviker allt utom main quesr, så precis som i de flesta open world spel blir det ju lite svårare och otroligt mycket kortare. Det är ju en Breath of the Wild klon och spelas på liknande sätt.

Så att klara av spelet tar allt mellan 2 till 100 timmar, precis som Zelda

Lite så, en bättre version av Breath of the wild på många vis och något sämre på vissa.
Jag själv klarar inte av genren men jag såg Cohhcarnages playthrough av spelet.

Klarade av breath of the wild i kanske 5h innan jag tröttnade helt på det, som tur är så betalade jag inte för det.

Men i stort sett är spelet en blandning av Breath of the wild och Assasins creed ( de nyare), så lång speltid med tråkiga sidequests och mycket farmande. Main storyn var spännande och välgjord dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du har missförstått, precis som du misstänker. Men jo, om du inte spelar spelet, utan undviker allt utom main quesr, så precis som i de flesta open world spel blir det ju lite svårare och otroligt mycket kortare. Det är ju en Breath of the Wild klon och spelas på liknande sätt.

Så att klara av spelet tar allt mellan 2 till 100 timmar, precis som Zelda

Läste att Main story är 20h och att en typisk run går på 30h. Kört 10h och har fyra delar kvar av kartan att upptäcka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9