Tekniken bakom Mini-LED och QLED i TCL 65X10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@medbor: Skulle säga att det lär lättare att lära sig vad Mini-LED är för något och vad det innebär. Eftersom tekniken kommer i mer än endast enstaka produkter och inte är knutet till ett specifikt varumärke så är det ett begrepp som är hållbart.

Till skillnad från Samsungs Micro-LED som jag har svårt att se att många skulle ens ha en tanke på om det inte vore för att Samsung lyckades kuppa allas uppmärksamhet på CES 2018. Detta är vad jag skrev för 2,5 år sedan: https://www.sweclockers.com/artikel/25325-teknikstund-de-fem-...

Jag har 2,5 år på mig att slippa äta upp min hatt.

Högupplöst bakgrundsbelysning är dock inte det lättaste att förklara för någon som bara vill ha en TV... inte heller vet man hur mycket någon stör sig på halos och annat av dessa kompromisser.

Jag tycker helt klart saker borde ha mer förklarande namn. LED-TV är ju fortfarande vanlig LCD, bara annan bakgrundsbelysning, QLED är bara ett (mycket) bättre färgfilter, mini-LED är lite mindre dioder i bakgrundsbelysningen. Fortfarande LCD.

OLED är något helt annat där varje pixel ger sitt eget ljus QOLED är väl typ heliga graalen just nu i närtid. Det skulle väl ge miljoner zoner FALD och alla andra fördelar?

LED i OLED betyder ju paneltypen där varje pixel är sin egen diod som kan styras, i de andra fallen är det led-enhanced-lcd, inte lika sexigt...

Edit: bara för att vara extra tydlig: förbättring är bra, men jag tycker lcd borde förpassas till budget klassen, typ under 10000-15000kr iaf beroende på storlek. Om man inte vill ha sin TV ute i solen vill säga, men det låter inte som smartaste valet oavsett... Detta är så klart en överdrift, men känns som att alla dessa nymodigheter bara är plåster på ett sjunkande skepp, nu när OLED blivit så billigt pch fortfarande extremt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Tråkigt bara att 65X10 är ca. 13000:- för dyr för vad den faktiskt presterar. 9995:- hade den varit ett "bra köp" med tanke på hur betygen gått ljumma i USA, där även 999$ känns rimligt. 24995:- i Svedala känns snudd på oförskämt.

8 serien kostar väl 1999$ i USA?

Permalänk
Medlem

QNED... är det alla kommer drägla över framgent.
Som qd-oled fast utan organsikt material dvs ingen burn-in och ljusstarkare än LCD, tillverkningskostnaden är dessutom mycket låg.

Permalänk
Medlem

Tack men kör hellre OLED...
(Och inbränningar verkar vara helt passé nu, inte en antydan efter 2 års flitig användning).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

QNED... är det alla kommer drägla över framgent.
Som qd-oled fast utan organsikt material dvs ingen burn-in och ljusstarkare än LCD, tillverkningskostnaden är dessutom mycket låg.

Burn-in nu för tiden är väl relaterade till färgfiltret och inte det organiska längre väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Burn-in nu för tiden är väl relaterade till färgfiltret och inte det organiska längre väl?

Det organiska i OLED har fortsatt burn-in problem idag. Trevligt nog behöver OLED-fabrikerna bara små åtgärder för övergången till nanorods (qned) då oled redan påbörjat inkjet spray. (Det inorganiska gör att de kan slopa den extra fukt/luft-skyddande inkapslingen som oled har = billigare).

Permalänk
Bildexpert 📺

@hejsann: Detta med utskrivna inkjet-tillverkade paneler är något det har kämpats med i många år nu. Ingen har uppenbarligen lyckats få till en avkastning som är i närheten av att kunna konkurrera med LG:s gamla och numera mångårigt beprövade OLED-tillverkning i fråga om volymer och priser.

Så detta är ännu en i raden av alla fantasiprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det lär dröja länge innan LCD fasas ut. Tillverkningskostnaden för alternativet till LCD (vilket är OLED i någon form) är fortfarande hög och avkastning för låg för att täcka efterfrågan.

Utvecklingen närmaste åren kommer att ske här på belysningssidan och hur ljuset filtreras.

Fast samtidigt behöver du en Flaggskepps-LCD för att få så många ljus-zoner som möjligt, och då är du ändå uppe på t.om högre kostnad än OLED's, med sämre prestanda (förutom ljusstyrka då, vilket inte är ett problem längre, ärligt talat). LG CX-serien är sjukt prisvärda för vad man får. 48-tummaren används t.om som datorskärm. Med HDMI 2.1 och annat godis.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Har bara läst nyheter om det.. men eftersom el-qd och microled är så långt bort och inte ger så mycket mer bildkvalite, tror jag qned kommer jag :)... MEN qd-oled ska ju säljas först tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har 2,5 år på mig att slippa äta upp min hatt.

Jag kan fixa en lakritshatt till dig redan nu som du kan knapra på om bara micro-led blir sanning, då i förhållande 1 led /pixel. Då utvecklingen redan startat och går mot fler och fler zoner så är det nog bara en tidsfråga. I samma stund det blir sant så kommer OLED ha en värdig motståndare då man får både full svärta OCH hög brightness, utan större inbränningsproblem m.m. Dvs alla fördelar från OLED utan några av dess nackdelar. Men visst, vi rör oss i fantasins gränser, jag tror dock detta är reellt möjligt. Just för att det är ett sätt för konkurrenterna att möta OLED med något annat och bättre och det är vad som skapar drivkraften att ta fram det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vaneriuz: Stämmer bra – jag förklarar 2019-utbudet och hur det fungerar här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511 och artiklar för 2020-utbudet kommer under hösten. 2020-Utbudet består av diverse LCD-TV med olika typer av bakgrundsbelsyning samt OLED-TV vilka bygger på LG:s paneler.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Under ISE 2020 visades det upp en lång rad olika LED-lösningar. Kanske mer i år än tidigare år. Inte där själv men fick en hel del förstahandsrapporter om 120 Hz-paneler med 2000+ nits på 180 tum etc.

Detta kan du köpa idag. Inga problem. Om du har pengarna är detta ingen fantasi länge. Och det finns många fler än Samsung. Mest Samsung som lyckades fånga uppmärksamheten och sätta tankefröet för något som egentligen är ganska gammalt.

Tekniken är fortfarande – då som nu – produktlösningar som kostar flera miljoner. På en marknad där man hellre installerar en enda LED-lösning för 4 miljoner kronor till en enda kund, än att man säljer 40 LED-väggar för 100.000 kronor styck med mycket sämre marginaler.

Och det finns inget som tyder på att den här tekniken är i närheten att komma ned till 100.000-kronorsnivån ännu. Finns ingen som kan sälja tekniken till dig för de pengarna. Det var likadant 2010 och det är likadant 2020.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja, jag läste på lite om microLED på Wikipedia. Jag kan råda intresserade att läsa under research för väldigt bra info om de svårigheter tillverkarna möter. https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED

Det som är problemet vid tillverkning av LED-matriserna är hur man hanterar trasiga LEDs. Om man bygger matriserna "färdiga", vilket jag osmart tänkte så kommer ju med säkerhet några leds vara trasiga. Istället kan man skapa dom separat och sen med pick-and-place maskiner placera dom på plats. Det är ju extremt pilligt då skalan är mikroskopisk. Däri ligger problematiken tydligen. Bara för en mobilskärm tar detta flera timmar idag.

Lösningen på det borde ju vara att kunna skapa färdiga matriser utan trasiga LED's. Där har man ju lyckats med OLED, även om det naturligtvis kastas en hel del displayer även från LG... Eller om man kan skapa färdiga matriser i ett stycke, och sen bara laga de fåtal trasiga genom någon robothantering på mikroskopnivå. Det är tveklöst där forskningen pågår på något vis IMHO. Innan det är löst behöver du inte äta din hatt!

Som nån tidigare talare nämnde, OLED + QLED verkar ju som en bra idé. Ta en specialgjord oled-display där man bara har pixlar i en färg, typ den färg OLED gör bäst (blå?). Då har vi ju en ljuspunkt stor som en pixel, qantum dots färgfilter ovanpå det enligt minled-artikeln och saken är biff! Eller? Jag spekulerar vilt här.
Man kan få lite inbränningsproblem fortfarande, men bara på ljusstyrka. Ljusstyrkan bör kunna bli högre än gängse OLED då det inte är subpixlar med utan bara en större pixel.

Permalänk
Medlem

65" är ju helt för liten -> vill ju ha 82"+. Skulle heller inte välja denna över en OLED.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@Laxpudding: Ja, jag läste på lite om microLED på Wikipedia. Jag kan råda intresserade att läsa under research för väldigt bra info om de svårigheter tillverkarna möter. https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED

Det som är problemet vid tillverkning av LED-matriserna är hur man hanterar trasiga LEDs. Om man bygger matriserna "färdiga", vilket jag osmart tänkte så kommer ju med säkerhet några leds vara trasiga. Istället kan man skapa dom separat och sen med pick-and-place maskiner placera dom på plats. Det är ju extremt pilligt då skalan är mikroskopisk. Däri ligger problematiken tydligen. Bara för en mobilskärm tar detta flera timmar idag.

Lösningen på det borde ju vara att kunna skapa färdiga matriser utan trasiga LED's. Där har man ju lyckats med OLED, även om det naturligtvis kastas en hel del displayer även från LG... Eller om man kan skapa färdiga matriser i ett stycke, och sen bara laga de fåtal trasiga genom någon robothantering på mikroskopnivå. Det är tveklöst där forskningen pågår på något vis IMHO. Innan det är löst behöver du inte äta din hatt!

Som nån tidigare talare nämnde, OLED + QLED verkar ju som en bra idé. Ta en specialgjord oled-display där man bara har pixlar i en färg, typ den färg OLED gör bäst (blå?). Då har vi ju en ljuspunkt stor som en pixel, qantum dots färgfilter ovanpå det enligt minled-artikeln och saken är biff! Eller? Jag spekulerar vilt här.
Man kan få lite inbränningsproblem fortfarande, men bara på ljusstyrka. Ljusstyrkan bör kunna bli högre än gängse OLED då det inte är subpixlar med utan bara en större pixel.

Varför inte göra 100x100 matriser eller någon annan rimlig storlek där risken för trasiga dioder är rimlig och sen göra skärmar från dessa?

QLED behöver ju just blått ljus för att fungera bra, men borde gå hur bra som helst att köra en sån film på befintlig OLED

Permalänk
Bildexpert 📺

Och inget av det där existerar på annat än prototypstadiet i något labb eller som lösa idéer. Och det som finns har förmodligen varit fast i labbet i flera år likt hundratals andra patent och lösningar som aldrig såg eller aldrig kommer att se dagens ljus. Det tog sisådär 20 år från att jag läste om OLED första gången till det faktiskt gick att köpa OLED-paneler i brett tillgängliga produkter i en vanlig butik. Och då är OLED det enda som faktiskt lyckats bli något för en bred skara konsumenter.

Ju mer man spekulerar på och jämför med fantasier, desto svårare blir det att se och uppskatta den utveckling som faktiskt sker. Då håller man också branschens utveckling tillbaka. Man köper samma gamla skruttskärmar om och om igen för mindre och mindre pengar eftersom år efter år väntar på att enhörningarna ska springa över fältet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Toss3:

65" är ju helt för liten -> vill ju ha 82"+. Skulle heller inte välja denna över en OLED.

LG har en 88 tums OLED: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258824 så mest om fråga om hur mycket pengar du har.

Permalänk
Medlem

Även rätt trist att OLED redan är maxad och inte kan bli ljusare. Och sen den där jäkla ABL:en...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Haha yes det vet jag, men skulle ju vela ha nåt som är bra, men ändå inte kostar så mycket. Sett att många direct lit LCD går för under 50000 (vissa tom. under 30000) i den storleksklassen och under black friday kan man säkert hitta många bättre modeller ännu billigare.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror du här letar så hårt efter en konspiration att du garanterat finner den.

TCL likt andra tillverkare använder begreppet Mini-LED därför att det är vad tekniken kallas sedan flera år tillbaka...

...likt Mini-LED i Asus ProArt PA32UCX samt PG27UQX
...likt Mini-LED i Acer X32
...lIkt Mini-LED i MSI:s laptop Creator 17 A10SGS som Jonas tittar på här.

Nu senaste året börjar Mini-LED-baserade produkter komma sakta men säkert. TCL är dock först på TV-sidan

Tror inte du riktigt vet vad en konspiration är. Jag tror inte att det är några som i det fördolda konspirerar. Sedan gör du någon form av logiskt felslut om du tror att bara för att begreppet Mini-LED är flera år gammalt så kan det inte vara ett marknadsföringstrick. Marknadsföringstrick har funnits länge, det är ingen ny företeelse. Jag vet mycket väl att TCL inte är först på bollen med Mini-LED. Men varför skulle det säga emot min poäng att de inte är det?

Jag poängterar att marknadsföring ofta handlar om att associeras med något bättre, ingen konspiration i det. Det är precis som med LED-TV. Det särskiljdes från andra TV-apparater på det sättet att man kallade vanliga kallkatodsbelysta paneler för LCD. Man gjorde det till "LED vs. LCD", även fast det fortfarande var LCD. Det förvirrade människor och det fanns de som trodde att LED-TV var det som idag kallas Micro-LED. Man kände ju redan till de LED-baserade jätteskärmarna som användes på arenor eller reklamskyltar.

Ett annat exempel är QLED. Det var en jäkla hype kring OLED, och Samsung fick ge upp sina satsningar på OLED-TV. Så man införde QLED. QLED är ju såklart inte någon teknik de bara drog fram från ingenstans. Hela tekniken är ju en legitim och bra skärmteknik som de utvecklade oberoende av OLED. Men hotet från OLED som de själva bidragit till att hypea upp lär påverkat själva namnvalet. När man själv och alla andra sagt att OLED är framtiden så kan man inte stå utanför det med en gammal LCD med ny färgteknik som säljargument. Man ville inte bara ha ett alternativ till OLED, man ville få det att låta som att det var ungefär som OLED, men med bättre och starkare färger. Som en bättre variant helt enkelt. Förvirringen där gör väl att sidor som försöker reda ut skillnaden mellan OLED och QLED för folk snart konkurrerar med porrsidor i antal.

När bredband slog igenom så var det ett ord man ville ha överallt. Helt plötsligt poängterades det ofta att stereoapparater var utrustade med bredbandshögtalare. Hörde till och med en säljare som i brist på kunskap eller bättre svar hittade på att det betyder att det är mer högupplöst och klarare ljud.

Och när AMD skulle lansera sina 180nm-processorer med kopparledningar istället för aluminium, vilket var en stor grej på den tiden. Då bara råkade Intel välja Coppermine som utvecklingsnamn på sina nya Pentium III processorer. Rubriken på en stor svensk datortidning när de recenserade Coppermine var då "kopparteknologin är här!".

Alltså. Inga konspirationer. Bara klassisk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för ännu en fantastisk lärorik film med bra nivå och tempo. Härligt när man inte behöver läsa genom artikeln 3 gånger efteråt för att känna att man lärt sig något.

För att inte nämna alla insiktsfulla kommentarer du följer upp med i kommentarsfältet efteråt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aleshi: Artikeln beskriver vad Mini-LED och QLED är för något och hur det skiljer sig från den etablerade LED-lösningen. Mini-LED kallas för just "Mini-LED" baserat på den fysiska storleken hos lysdioderna, ett par hundra mikrometer.

Jag har väldigt svårt att köpa det du skriver om mönster av "marknadsföringstrick" och liknelser med hur ordet "bredband" förändrades. Eller att en tjugo år gammal missvisande tidningsrubrik – som just du råkar minnas – skulle var en del av detta. För mig låter det du skriver som osunda grubblerier.

Jag har ägnat 10+ år till att förklara vad "LED-TV" egentligen är för något och den rätta informationen har alltid funnits där. Men den informationen snappas inte upp av alla. De som verkligen vill lära sig detta, de har redan lärt sig. De som fortfarande missuppfattar vad "LED-TV" egentligen är för något – de personerna har nog egentligen aldrig brytt sig. De vill bara veta vilken TV de ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aleshi: Artikeln beskriver vad Mini-LED och QLED är för något och hur det skiljer sig från den etablerade LED-lösningen. Mini-LED kallas för just "Mini-LED" baserat på den fysiska storleken hos lysdioderna, ett par hundra mikrometer.

Jag har väldigt svårt att köpa det du skriver om mönster av "marknadsföringstrick" och liknelser med hur ordet "bredband" förändrades. Eller att en tjugo år gammal missvisande tidningsrubrik – som just du råkar minnas – skulle var en del av detta. För mig låter det du skriver som osunda grubblerier.

Jag har ägnat 10+ år till att förklara vad "LED-TV" egentligen är för något och den rätta informationen har alltid funnits där. Men den informationen snappas inte upp av alla. De som verkligen vill lära sig detta, de har redan lärt sig. De som fortfarande missuppfattar vad "LED-TV" egentligen är för något – de personerna har nog egentligen aldrig brytt sig. De vill bara veta vilken TV de ska köpa.

Ingen lurar experterna och dem som bryr sig och kan något, men marknadsföring är ju till för att övertyga de som kan bli övertygade. Varför är annars alla skärmar inställda på extreme-vivid när de visas i en affär och sånt? Självklart är dessa termer och skrivelser till för att sälja och övertyga kunder. Om de övertolkar informationen är det bara bättre för kunden tror att den får något bättre än den får.

Allt material du producerar är extremt sakligt, utbildande och tydligt, så absolut inget fel där alls.

Men termerna är förvillande och gjorda för att man ska känna att man får något nytt även om tekniken är snarlik förra årets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aleshi: Artikeln beskriver vad Mini-LED och QLED är för något och hur det skiljer sig från den etablerade LED-lösningen. Mini-LED kallas för just "Mini-LED" baserat på den fysiska storleken hos lysdioderna, ett par hundra mikrometer.

Ja? Har jag gett intryck av att inte veta vad Mini-LED eller QLED är för något?

Skrivet av Laxpudding:

Jag har väldigt svårt att köpa det du skriver om mönster av "marknadsföringstrick" och liknelser med hur ordet "bredband" förändrades. Eller att en tjugo år gammal missvisande tidningsrubrik – som just du råkar minnas – skulle var en del av detta. För mig låter det du skriver som osunda grubblerier.

Så du har alltså på allvar svårt att köpa att det finns modeord och trender som marknadsföring använder sig av? Eller att marknadsföring ofta bygger på att associeras med bättre saker eller försöka få saker att låta nyare och mer revolutionerande än de är? Mini-LED är ett solklart exempel på hur man vill förknippas med något bättre hos de som inget kan. Precis som QLED säljer bättre efter OLED-hypen än vad LCD med ny färgfilterteknik hade klarat av. Och hur man väljer formuleringen LED vs. LCD istället för LED vs. Katod för att få det att verka som en helt ny skärmteknik som skulle kunna konkurera med Plasma i svärta är ju också ett solklart exempel.

Skrivet av Laxpudding:

Jag har ägnat 10+ år till att förklara vad "LED-TV" egentligen är för något och den rätta informationen har alltid funnits där. Men den informationen snappas inte upp av alla. De som verkligen vill lära sig detta, de har redan lärt sig. De som fortfarande missuppfattar vad "LED-TV" egentligen är för något – de personerna har nog egentligen aldrig brytt sig. De vill bara veta vilken TV de ska köpa.

Men precis! Marknadsföringen av den här typen lurar inte teknikintresserade. Men alla andra som inte bryr sig om att förstå allt går på det. Människor har ju i stora antal bevisligen missförstått vad det handlar om. Eller hur? Varför tror du att TV-tillverkarna råkade vara så luddiga att detta måste förklaras i så många år? Kanske för att det är marknadsmässigt strategiskt? Eller är de bara klumpiga i hur det uttrycker sig?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Men termerna är förvillande och gjorda för att man ska känna att man får något nytt även om tekniken är snarlik förra årets.

Det är precis därför jag gör den här typen av artiklar när tillfälle ges.

Att redogöra för hur spektrumfördelningen i ljuset påverkar färger på en TV är egentligen lite bortom scoopet för Sweclockers. Men här finns ett bredare perspektiv som också påverkar datorskärmar där Mini-LED och QLED också återfinns.

Jag förstår att det finns en enorm skepsis baserat på snick-snacket i branschen. Men det finns också en gräns för när skepsis närmar sig surmulen tjurskallighet eller rent av paranoia. Särskilt när skepsis riktas mot ett försök till att faktiskt reda ut vad termerna konkret handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag förstår att det finns en enorm skepsis baserat på snick-snacket i branschen. Men det finns också en gräns för när skepsis närmar sig surmulen tjurskallighet eller rent av paranoia. Särskilt när skepsis riktas mot ett försök till att faktiskt reda ut vad termerna konkret handlar om.

Klassiska marknadsföringsknep som de jag nämner har funnits i evigheter. Det är ingen paranoia involverat. Och att någon riktar skepsis mot försök att reda ut saker är väl ändå helt osant? Vem har riktat skepsis mot dessa försök?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Noterade illustationerna i artiklen, men sitter inte färgfilterna (menar inte QDEF lagret nu) efter LCD panelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är precis det jag menar – bara fantasier. Vad är det som säger att Micro-LED skulle gå ned 70% i pris rakt av och "bara" kosta 375.000 kronor för 73 tum?

Vad alla väntar på är att nästa 75-tummare i kvalitetsklass (som idag kostar runt 37.500 kronor) ska vara något nytt. Där finns det inget som pekar på att Micro-LED kommer att vara i närheten. Till och med fantasin ger oss en nolla för mycket!

Vill man ha 75-tum toppklass för 37.500 kronor kommer det vara LCD och OLED de närmaste åren. Allt annat är fantasier tills vidare.

Stämmer att LG 55EA980W kostade ca 90.000 kronor när den kom 2013. Jag testade den. På sju år får man 55 tum OLED för 1/10-del av priset. Men detta är produkter som hela tiden funnits att köpa, pengar har gått tillbaka till LG som kunnat fortsätta utveckla och skapa allt mer avkastning år efter år. Micro-LED kommer aldrig genomgå en sådan avkastningseffekt. Inte ens med ett fantasipris om 375.000 kronor kommer det sälja så mycket att en cykel av avkastning påbörjas. Än mindre när det är långt över miljonen för 75-tum.

Om Micro-LED skulle utvecklas i samma takt 1/10-del på 7 år – vilket inget för övrigt tyder på – skulle vi alltså fortfarande prata om 100.000+ kronor för en 75-tums Micro-LED år 2027.

Återigen – bara fantasier. Så varför hela tiden jämföra med fantasier?

Nå? Kallar du det fortfarande fantasier eller hade jag rätt?

Nu har de visserligen inte satt några priser på deras "fasta-storlekar" med micro-led, men då de pushar sina mini-led("neo qled") samt micro-led som aktiva konsument-modeller från CES nyheterna att räkna så... vi pratar då priser under den 70% nedgången jag nämnde med största sannolikhet. Alltså när de marknadsför modellerna på sättet de gör lär de garanterat hamna under 375.000.

Och nej, att de går under 37500 som du prata om kanske inte är troligt, då det skulle innebära en nästan 97%-ig nedgång i pris på ett år....
Men sen kostar inte heller någon toppmodell av Oled/LCD(med quantum dot) det när de introduceras varje år.(75tum)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Nå? Kallar du det fortfarande fantasier eller hade jag rätt?

Det är nog fortfarande fantasier ja.
Inte minst pga att Samsung inte ens har utannonserat någon 7X" MicroLed.

En förhindrande faktor i sammanhanget är att en 4K 7X" MicroLED tv troligtvis inte är billigare att tillverka än en 4K 110" MicroLED tv. Snarare tvärtom, de mindre LED:arna borde bara göra det krångligare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av raks0:

Nå? Kallar du det fortfarande fantasier eller hade jag rätt?

Det är fortfarande samma fantasier. Bara att fler med 7-siffriga förmögenheter har en chans. 110-tummaren från årets CES brukar citeras som $156,000 eller 1,3 miljoner kronor exkl. moms. Vilket är i runda slängar en halvering på tre år. Vad blir det, under 100 000 kronor lagom till 30-talet?