Problem med 2 skärmar - 5700xt

Permalänk
Medlem

Problem med 2 skärmar - 5700xt

Hej!

Försökt söka men inte riktigt hittat mitt problem så skapar en tråd nu.

Jag använder mig av 2 skärmar - och när jag haft 5700xt-kort så har det uppstått problem för mig:
1 skärm startar inte förrän efter en liten stund, allt från 1 minut till ca 10-15 minuter - och när den väl startat så har det fungerat kanon (om jag inte lämnar datorn så att det blir skärmsläckare - då kan det dröja igen).

Jag har testat med 3 (!) olika 5700xt men likadant. Har aldrig haft problemet med Nvidia-kort, då startar båda skärmarna direkt som det ska vara.
Vad kan det vara som gör att det blir så?

Ibland har det hänt att man tror att skärmen kickar igång men sen går den till viloläge igen som att det saknas koppling - och efter en stund fungerar det. Och ibland startar den direkt som det ska vara.

Jag tycker 5700xt-korten är kanon och verkligen prestanda som passar mitt behov bra men just pga detta problemet ovan så har jag istället skaffat ett nvidiakort.

Svårt att felsöka nu när jag inte har något 5700xt-kort kvar men tänker att det kanske kan få mig att köpa det igen i framtiden (om det går att lösa?)

Skärmen som dröjt att starta har vart inkopplad via HDMI om det underlättar frågeställningen (LG 27gl850).

Tacksam för svar.

MVH

Edit: Ursäkta om jag skrivit flummigt, bara skriva om man vill ha något förtydligande.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem men istället för att skärm #2 inte startar visar den myrornas krig tills man startar om den.

Permalänk
Medlem

Har ingen input på att lösa problemet, men jag har ett RX5700 och köra dubbla skärmar utan att det krånglar. Ett tag hade jag även en TV inkopplad, så tripla skärmar till och med. Så det kan ju fungera. Och om du provat med tre olika kort... det kanske är nått annat i hårdvaran som spökar?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS, det hjälpte inte mot mina problem med fler skärmar men antalet bluescreens blev färre.

Permalänk
Medlem

Jag har också strul med en skärm till mitt RX5700 XT. Den har små artefakter i toppen av min sekundära BenQ skärm. Min primära AOC skärm fungerar utmärkt och jag hade inte dessa problem med mitt GTX 970.

Testat alla möjlig uppsättningar och vill minnas att det fungerade bra när jag körde DP till AOC skärmen och HDMI till BenQ men eftersom jag har andra saker inkopplade via HDMI till BenQ skärmen och felet e rätt litet så har jag valt att leva med det.

Har testat det mesta jag kan kan komma på (bytt portar, kablar, uppdaterat Bios/Drivrutiner i GPU/skärm mm.)

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ