Soundbar under 4000kr, köpråd?

Permalänk
Medlem

Soundbar under 4000kr, köpråd?

Hej,

Tänkte skaffa en soundbar till min 58" Philips Amibilight och letar lite råd. De två jag kollat på just nu är:

https://www.webhallen.com/se/product/326556-Philips-2020-TAPB...

https://www.amazon.se/Yamaha-YAS-207-Soundbar-Tr%C3%A5dl%C3%B...

Båda verkar ha hyfsade betyg enligt recensioner (Yamaha mer, verkar inte finnas så mycket om Philipsen). Är det någon som har koll på dessa eller kan rekommendera någon annan i prisklassen? Är det mycket större skillnad mellan dessa två och säg, en soundbar för +4000kr? En annan jag funderat på är Sonos Beam, men hade helst inte velat lägga så mycket pengar, men det kanske är värt det?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag vill starkt rekommendera en soundbar där du kan skicka in hdmi och sedan plocka ut bilden till tv'n. Philips har problem med latency på ljudet ut via hdmi om det är i annat format än stereo från externa enheter. Kanske inte alla modeller från alla år, men det verkar tillräckligt vanligt för att det är värt att ha i åtanke.

Själv har jag blivit tvungen att skaffa en hdmi-switch med optisk ut just pga det här problemet.

Jag har en Philips the one 2019, 58" (58PUS7304/12).

Om du bara tänkt köra stereo så kvittar det, såklart.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hej,

Tänkte skaffa en soundbar till min 58" Philips Amibilight och letar lite råd. De två jag kollat på just nu är:

https://www.webhallen.com/se/product/326556-Philips-2020-TAPB...

https://www.amazon.se/Yamaha-YAS-207-Soundbar-Tr%C3%A5dl%C3%B...

Båda verkar ha hyfsade betyg enligt recensioner (Yamaha mer, verkar inte finnas så mycket om Philipsen). Är det någon som har koll på dessa eller kan rekommendera någon annan i prisklassen? Är det mycket större skillnad mellan dessa två och säg, en soundbar för +4000kr? En annan jag funderat på är Sonos Beam, men hade helst inte velat lägga så mycket pengar, men det kanske är värt det?

Tack!

Skulle köpt Yamaha 207.
Annat alternativ skulle vara JBL 9.1 kraftigt nedsatt, (6000kr).

Skulle inte köpt Sonos Beam, utan skulle då kollat på Sonos Arc istället.

Men för budget, och priset så är Yamaha 207 bra.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att köpa en lite lättare begagnad soundbar går det att stega upp rejält i nivå för bara aningen mer pengar.

Exempelvis Samsung HW-Q86R nedan för 5000 kr, nypris 2019 ca 13000 kr. Köpte själv en sådan i slutet av förra året för strax under priset i annonsen nedan och blev väldigt imponerad. Tack vare senaste firmware-uppdateringen har den eARC också.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_q86r_5_1_2_so...

Problemet är ju dock att det är dyrt och svårt att frakta soundbars så man ska helst hitta en i samma stad.

JBL 9.1 ska som tidigare nämnt vara bra också men är ju tyvärr ganska mycket över din budget för tillfället. Sonos Arc saknar stöd för alla DTS-format, vilket kan vara lite begränsande beroende om man inte håller sig enbart till streaming-tjänster (brukar vara Dolby-format) eller kan dekoda till LPCM direkt på källenheten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Jag vill starkt rekommendera en soundbar där du kan skicka in hdmi och sedan plocka ut bilden till tv'n.

Grymt, ska tänka på det, tack!

Skrivet av Warus:

Skulle köpt Yamaha 207.

Skrivet av blunden:

Om du kan tänka dig att köpa en lite lättare begagnad soundbar går det att stega upp rejält i nivå för bara aningen mer pengar.

Tack för svaren! Har kollat på en Yamaha YAS-108/109 också då jag kom på att det inte finns så mycket utrymme för en sub... Vad tror ni om denna istället? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5094135

JBL:en är lite för dyr, tyvärr :/

Men hade absolut kunnat tänka mig kolla på några beggade, det svåra är ju att hitta någon i samma stad, kollade runt lite (Linköping), men verkar inte finnas något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Grymt, ska tänka på det, tack!

Tack för svaren! Har kollat på en Yamaha YAS-108/109 också då jag kom på att det inte finns så mycket utrymme för en sub... Vad tror ni om denna istället? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5094135

JBL:en är lite för dyr, tyvärr :/

Men hade absolut kunnat tänka mig kolla på några beggade, det svåra är ju att hitta någon i samma stad, kollade runt lite (Linköping), men verkar inte finnas något vettigt.

Yas 108 är ett bra köp för under 2000kr, tyvärr är den inte på rea just nu.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett par Audio pro addon t14 till min tv hemma, också en philips. Brukar vara några drives om året då dom går att få för 2000kr.

Jag är riktigt nöjd med ljudet som låter bra vid både musik, tv och film tittande så om du inte nödvändigtvis behöver en soundbar så skulle jag även titta på traditionella högtalare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Yas 108 är ett bra köp för under 2000kr, tyvärr är den inte på rea just nu.

Ja, tänkte vänta ett tag och se om den blir nedsatt igen, har ingen egentlig stress med köpet. Men du tycker inte den är värd priset annars? Har du nåt tips på bara soundbar utan sub?

Skrivet av Ragin Pig:

Jag kör ett par Audio pro addon t14 till min tv hemma, också en philips. Brukar vara några drives om året då dom går att få för 2000kr.

Jag är riktigt nöjd med ljudet som låter bra vid både musik, tv och film tittande så om du inte nödvändigtvis behöver en soundbar så skulle jag även titta på traditionella högtalare.

Tack för tipset! Har inte så mycket plats på sidan om tv:n, så det är nog en soundbar som blir bäst, men alltid bra med alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Ja, tänkte vänta ett tag och se om den blir nedsatt igen, har ingen egentlig stress med köpet. Men du tycker inte den är värd priset annars? Har du nåt tips på bara soundbar utan sub?

Tack för tipset! Har inte så mycket plats på sidan om tv:n, så det är nog en soundbar som blir bäst, men alltid bra med alternativ!

Mest prisvärd soundbar utan sub är Yamaha 108 för under 2000kr. Så om du inte har bråttom, så kommer det säkert att sänkas igen.

Finns tyvärr inte så många soundbars utan sub, skulle då vara Sonos, men de är mer för funtionalitet, så pris för ljud är inte optimalt.

Med sub i budget klass så är Yamaha 207 ett bra val. (Om du skulle hitta plats för det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Mest prisvärd soundbar utan sub är Yamaha 108 för under 2000kr. Så om du inte har bråttom, så kommer det säkert att sänkas igen.

Finns tyvärr inte så många soundbars utan sub, skulle då vara Sonos, men de är mer för funtionalitet, så pris för ljud är inte optimalt.

Med sub i budget klass så är Yamaha 207 ett bra val. (Om du skulle hitta plats för det)

Okej, väntar på 108 då! Såg att man kan lägga till en sub efter om jag skulle vilja det, så det blir nog bra. Tack för hjälpen!