Nyinstallerad Windows 10 home tar cirka 60gb lagring, varför ?

Permalänk

Nyinstallerad Windows 10 home tar cirka 60gb lagring, varför ?

Hej.
Som jag skrev i rubriken så installerade jag Windows 10 home för några dagar sedan, starta om datorn och starta upp med skivan, och plockade bort partioner och skapade nya och formaterade, och sedan har det uppdaterats några gånger och endast ett fåtal program är installerade på Windows disken som jag själv gjort, alla spel är installerat på den andra hårddisken, är det normalt att det ska stå 60 gb tar verkligen uppdateringar en sådan stor plats ? Trodde Windows krävde typ 20 gb, dom andra 40 gb vart kom dom ifrån då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Som jag skrev i rubriken så installerade jag Windows 10 home för några dagar sedan, starta om datorn och starta upp med skivan, och plockade bort partioner och skapade nya och formaterade, och sedan har det uppdaterats några gånger och endast ett fåtal program är installerade på Windows disken som jag själv gjort, alla spel är installerat på den andra hårddisken, är det normalt att det ska stå 60 gb tar verkligen uppdateringar en sådan stor plats ? Trodde Windows krävde typ 20 gb, dom andra 40 gb vart kom dom ifrån då ?

Testa starta "Disk Cleanup", oklart vad det heter på svenska.
Därefter så väljer du "Clean up system files", och låter den starta.
Välj samtliga "val" i checklistan, och rensa. Borde ge dig ganska mycket mer, då du antagligen har några uppdateringar som ligger och skräpar.. (Windows.old, gamla uppdateringar osv).

Edit*

Förklaringen är att Windows tar x antal GB, men med stora uppdateringar så sparar Windows din gamla installation ifall du vill gå tillbaka. Av den anledningen så har du grovt förenklat Windows + Windows =Windows^2 på din hårddisk just nu, där den gamla (brukar ligga en mapp som heter .windows.old), innehåller din gamla installation innan större uppdateringar.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Om installationen du körde från var gammal kommer det skapas .old filer när stora uppdateringar installeras så man kan rulla tillbaka. Det kan ta 10gb, sen har du pagefile.sys och hib.sys (eller nåt sånt) som vardera tar lika mycket plats som du har RAM, typ.

På en high end burk med windows idag vill du ha minimum 250gb C partition. (Jag har 1000gb C)

Permalänk
Avstängd

Som Sverker säger så är diskrensning ett bra verktyg för att rensa bort rester från uppdateringar och så. Inte världens snabbaste verktyg direkt, men det funkar bra. Se till att klicka på knappen Rensa systemfiler bara så du kan få bort de stora bovarna i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du? Med 16GB så tar nog sleep och hibernate-filerna minst 32GB ihop.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Som Sverker säger så är diskrensning ett bra verktyg för att rensa bort rester från uppdateringar och så. Inte världens snabbaste verktyg direkt, men det funkar bra. Se till att klicka på knappen Rensa systemfiler bara så du kan få bort de stora bovarna i sammanhanget.

Kollade precis Diskrensning och där stod att den kan frigöra upp till 4,91 gb innan man startar den. Det var ju inte så mycket iofs.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Hur mycket RAM har du? Med 16GB så tar nog sleep och hibernate-filerna minst 32GB ihop.

Hej.
16 gb har jag, ska kolla på det mer sen, måste strax iväg, vart hittar jag det då.

Permalänk
Medlem

Det ska vara så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Kollade precis Diskrensning och där stod att den kan frigöra upp till 4,91 gb innan man startar den. Det var ju inte så mycket iofs.

Du tryckte på knappen så den gjorde en ny uträkning? För då låter det lite lite förstås. Det kan absolut vara så att hibernate tar upp plats, och det är ju som det är.

Vad hibernate gör är ju att spara ner allt i ditt minne till disken och stänger av så att man snabbt kan plocka upp det igen när man startar datorn, istället för att behöva ladda in en massa olika program som ska göra olika rutiner vid uppstart och så. Lite som en quicksave för datorn. Sleep ska väl inte ta upp någon plats på disk vad jag förstår dock, för då stänger man ju inte av datorn helt så man behöver inte spara ner det som finns i minnet någonstans.

Men testa programmet TreeSize Free, det finns en betalversion med men det är bara onödigt. Starta det som admin och låt den gå igenom disken så kommer den att visa vad som tar upp plats. Hibernate tar då upp plats i form av en dold fil som heter hyberfil.sys eller liknande, som borde vara lika stor som ditt internminne.

Permalänk
Medlem

Har en dator med en nyinstallation av Windows 10 pro [20H2] , disken visar på använt utrymme 39GB.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Har en dator med en nyinstallation av Windows 10 pro [20H2] , disken visar på använt utrymme 39GB.

Och 8GB RAM gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
16 gb har jag, ska kolla på det mer sen, måste strax iväg, vart hittar jag det då.

slå på att se dolda filer så finns de högst upp på C:

Permalänk
Medlem

Återställningspunkter

Du skrev att du gjort några uppdateringar, vid vissa uppdateringar görs nya återställningspunkter, prova att ta bort alla utom den senaste i diskrensningsprogrammet.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Och 8GB RAM gissar jag?

16GB

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

ok, då borde TS kunna komma ner till samma storlek som dig tycker jag.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Testa starta "Disk Cleanup", oklart vad det heter på svenska.
Därefter så väljer du "Clean up system files", och låter den starta.
Välj samtliga "val" i checklistan, och rensa. Borde ge dig ganska mycket mer, då du antagligen har några uppdateringar som ligger och skräpar.. (Windows.old, gamla uppdateringar osv).

Edit*

Förklaringen är att Windows tar x antal GB, men med stora uppdateringar så sparar Windows din gamla installation ifall du vill gå tillbaka. Av den anledningen så har du grovt förenklat Windows + Windows =Windows^2 på din hårddisk just nu, där den gamla (brukar ligga en mapp som heter .windows.old), innehåller din gamla installation innan större uppdateringar.

Hej.
Jag testade och uppdatera i diskrensnings programmet nu och fick upp där det stod tidigare Windows installationer old 29,6 gb kan jag plocka bort hela den utan att det blir problem då i min nya Windows, finns det någon fördel att den ligger där och tar onödig plats ? Men jag formaterade ju för några dagar sedan allt helt nytt, hur kan det då ligga en Windows old på en nyformaterad disk ? eller någon annan som vet får med svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Jag testade och uppdatera i diskrensnings programmet nu och fick upp där det stod tidigare Windows installationer old 29,6 gb kan jag plocka bort hela den utan att det blir problem då i min nya Windows, finns det någon fördel att den ligger där och tar onödig plats ? Men jag formaterade ju för några dagar sedan allt helt nytt, hur kan det då ligga en Windows old på en nyformaterad disk ? eller någon annan som vet får med svara

Du installerade en gammal version och uppgraderade den till senaste. Skapa alltid ett nytt installationsmedium innan du installerar om du vill få senaste versionen direkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du installerade en gammal version och uppgraderade den till senaste. Skapa alltid ett nytt installationsmedium innan du installerar om du vill få senaste versionen direkt.

Okej, men kan jag radera Windows old då, utan att det medför problem i min nya Windows ? Eller finns det någon fördel och ha den sparad i framtiden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej, men kan jag radera Windows old då, utan att det medför problem i min nya Windows ?

Ja, eller vänta tills den försvinner automatiskt.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/delete-your-previ...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej, men kan jag radera Windows old då, utan att det medför problem i min nya Windows ? Eller finns det någon fördel och ha den sparad i framtiden ?

Windows.old finns bara för att kunna återgå till tidigare installation, rulla tillbaka uppdateringar. Man kan alltid ta bort dem utan risk om man inte vill gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Jag testade och uppdatera i diskrensnings programmet nu och fick upp där det stod tidigare Windows installationer old 29,6 gb kan jag plocka bort hela den utan att det blir problem då i min nya Windows, finns det någon fördel att den ligger där och tar onödig plats ? Men jag formaterade ju för några dagar sedan allt helt nytt, hur kan det då ligga en Windows old på en nyformaterad disk ? eller någon annan som vet får med svara

Där har du boven!

Ingen fara att radera, det som finns kvar är på grund av att du installerar med en version av Windows, säg att detta är version 1, och när du uppdaterar så får du Windows version 2, då behåller den version 1 sålänge ifall version 2 skulle ha brister eller buggar, eller om du vill gå tillbaka till version 1 av någon anledning. (Förenklat)

Laddar ner version 1 av ISO / Installationsmedium -> Installerar version 1 -> Windows uppdateras till version 2 som kom efter att du installerat -> version 1 blir då windows.old och kan raderas antingen manuellt via disk-cleanup, eller så kan det ske automatiskt efter x antal dagar.

Med andra ord så är det inget som jag personligen någonsin haft användning för, så jag brukar radera det för att hålla mina diskar så "tomma" som möjligt för att minimera slitage.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Prova att köra Windows inbyggda diskrensning och krysas för alla alternativen. Brukar lösa en del, till exempel windows.old