Stänga av, viloläge, vänteläge eller bara låta datorn vara på?

Permalänk
Medlem

Stänga av, viloläge, vänteläge eller bara låta datorn vara på?

Hur brukar ni göra om ni ska lämna eran stationära PC några timmar (för sömn eller för ni åker till jobbet eller vad som...)?

Jag stänger fortfarande alltid av min innan jag går och lägger mig då det var så jag blev lärd att göra tidigt 2000-tal (precis på samma sätt som jag fortfarande startar datorn det första jag gör när jag vaknar på helger eller kommer hem för jag är van vid att det tar några minuter för Windows att laddas in från mekanisk disk), men har börjat kännas lite dumt för man får ju som aldrig riktigt nytta av sina 32 GB RAM för de hinner tömmas och ibland så kommer det någon stor uppdatering till något spel som man måste vänta på ska ladda klart dagen efter... vore ju smidigare om det laddades under natten precis som dagens och gårdagens konsoller gör.

Jobbar jag kväll eller nåt sånt där jag använder datorn innan jag åker till jobbet brukar jag bara trycka Windows+L så den låser sig, så datorn är då alltså igång medan jag är på jobbet men den går inte att använda utan mitt lösenord.

Ett tag provade jag köra vänteläge (tror jag det kallas, det är när allt slocknar men RAM minnet hålls vid liv så när man kommer tillbaka är det bara trycka en knapp så är allt igång direkt) men då hände det ibland att datorn gick igång mitt på natten (har datorn i mitt sovrum) och då lyste ju rummet upp med RGB från sitt jäkla tangentbord.

Viloläge sparar ner RAM till SSD och stänger av datorn helt, så när man är tillbaka laddas det in igen, men det känns onödigt för med dagens SSD går det ju fort ändå att starta datorn från 0.

Så hur gör ni? Om ni varierar så rösta på det ni gör oftast. T.ex. i mitt fall skulle jag sätta att jag stänger av.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

När datorn startas så är den igång till jag lägger mig.
Men den startas oftast inte förrän kl 17 när jag slutar jobbar och stängs av 22, vardagar tex.
Använder aldrig viloläge.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min burk är på dygnet runt 7 dagar i veckan

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hur brukar ni göra om ni ska lämna eran stationära PC några timmar (för sömn eller för ni åker till jobbet eller vad som...)?

Jag stänger fortfarande alltid av min innan jag går och lägger mig då det var så jag blev lärd att göra tidigt 2000-tal (precis på samma sätt som jag fortfarande startar datorn det första jag gör när jag vaknar på helger eller kommer hem för jag är van vid att det tar några minuter för Windows att laddas in från mekanisk disk), men har börjat kännas lite dumt för man får ju som aldrig riktigt nytta av sina 32 GB RAM för de hinner tömmas och ibland så kommer det någon stor uppdatering till något spel som man måste vänta på ska ladda klart dagen efter... vore ju smidigare om det laddades under natten precis som dagens och gårdagens konsoller gör.

Jobbar jag kväll eller nåt sånt där jag använder datorn innan jag åker till jobbet brukar jag bara trycka Windows+L så den låser sig, så datorn är då alltså igång medan jag är på jobbet men den går inte att använda utan mitt lösenord.

Ett tag provade jag köra vänteläge (tror jag det kallas, det är när allt slocknar men RAM minnet hålls vid liv så när man kommer tillbaka är det bara trycka en knapp så är allt igång direkt) men då hände det ibland att datorn gick igång mitt på natten (har datorn i mitt sovrum) och då lyste ju rummet upp med RGB från sitt jäkla tangentbord.

Viloläge sparar ner RAM till SSD och stänger av datorn helt, så när man är tillbaka laddas det in igen, men det känns onödigt för med dagens SSD går det ju fort ändå att starta datorn från 0.

Så hur gör ni? Om ni varierar så rösta på det ni gör oftast. T.ex. i mitt fall skulle jag sätta att jag stänger av.

Jag stänger alltid av datorn, varför vet ja inte, det är nog som dig där, att det var så man blev upplärd tidigt 2000 tal.
Men jag hade lika gärna kunnat haft den igång, det går nog av ren vana. Startar den när jag går upp och jag stänger av den innan jag går och lägger mig. Använder inte viloläge

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av UniMatrixZ:

Min burk är på dygnet runt 7 dagar i veckan

same same

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Min står på 24/7 och startas bara om när det måste. Är väl mest av ren lathet egentligen. Alla program öppna och allt inloggat osv.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem

Har en icon på skrivbordet med

C:\Windows\System32\rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0

Dator startar jag sedan snabb med ett tryck på mellanslag.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har nog haft datorn på 24/7 ända från när jag började med bbser på amigatiden. Men när jag slutade med IRC för några år sedan har jag börjat stänga av datorn över natten. På dagen har jag datorn på om jag inte ska iväg flera timmar. Då tar jag ofta strömsparläge eller stänga av.

På natten stänger jag av, har för mig den vaknade en natt här med. Ska prova igen med strömsparläge på natten och se om den verkligen sätts igång eller inte. Sedan har jag en HTPC NUC som ofta är igång 24/7 helt i onödan. Det kostar ju en del och är helt onödigt egentligen att ha på en dator som inte används.

Strömsparläget har fungerat rätt bra för mig, men när jag provat förr så strulade de olika lägena med massa konstiga fel efter uppvaknande.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Stänger av datorn när jag inte är hemma eller sover. Jag vill egentligen inte stänga av, men finns risk för strömavbrott. Datorn gillar absolut inte det.

Permalänk
Medlem

Startar datorn när jag vill använda den (oftast när jag slutar). Stänger inte av den om jag går några timmar från den och är hemma men om jag ska lämna huset stänger jag oftast av den. Stänger också av den vid läggdags.

Med tanke på att det tar några sekunder att starta upp den så föredrar jag att stänga av den. Saker jag vill ha igång ligger på servern ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in datorn att gå i viloläge (eller vänteläge? för mig är de båda same-same) efter två timmars inaktivitet. Gör aldrig något manuellt val.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Är det en kortare tid (ett par timmar eller så) så stänger jag av skärmen men låter datorn vara igång.
För längre perioder av inaktivitet (över natten eller längre) så stänger jag av datorn helt. Att väcka datorn från viloläge tar minst lika lång tid som att kallboota, så det finns ingen anledning att använda viloläget.

Permalänk
Medlem

Alltid sleep, orkar inte starta program, öppna flikar osv. Stänger bara av helt om jag ska iväg typ på semester eller något. Numera går det ju betydligt fortare att starta datorn men jag gillar att behålla "state".

Permalänk
Medlem

Har både desktop och laptop på dygnet runt. Stänger av skärmen och stänger locket när jag ska sova. Och när jag väl "stänger av" så kör jag bara hybrid sleep, dvs att det sparas både i RAM och SSD

Permalänk
Inaktiv

Slår på den vid 9 tiden då jag äter frukost och sedan är den på ett par timmar, ska jag gå ut så stänger jag av den och när jag inte använder den är den helt avstängd, har aldrig använt viloläget någonsin, antingen på eller av.
Har min dator i sovrummet så allt stängs inklusive strömmen, vill ha helt mörkt då jag sover och inga små dioder som lyser lite här och var från datorlådan.

Permalänk
Medlem

Sen barnen börjat driva asymmetrisk krigsföring stänger jag alltid av när jag är klar. Tidigare lät jag den köea sleep efter 1 tim

Permalänk
Medlem

Jag stänger alltid av datorn helt med hjälp av strömbrytaren på grenkontakten när jag sover, lämnar hemmet eller inte tänker använda datorn på några timmar. Jag har haft dåliga erfarenheter av viloläget och strömsparläget från Windows 7 tiden så det använder jag bara på laptopen. Och jag har mobilen avstängd när jag sover.

Men jag låter skrivaren och router-AP-Pi hole vara igång dygnet runt så jag är inte helt konsekvent.

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av efter min dotters dator började brinna/ryka för länge sedan.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti