SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

Galen sista runda av DJ! Efter tredje dagen kändes det som det låst sig även om han delade ledningen så jag trodde inte på slutseger. Samma känsla hade jag efter två hål på fjärde rundan, men efter birdien på trean var det inget snack. Prydligt rekord blev det också.

Permalänk
Medlem

Fantastisk fin dag igår att spela golf. Vintergolf i Skåne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Fantastisk fin dag igår att spela golf. Vintergolf i Skåne.

Vår bana stängdes idag för säsongen! 😢 Det är skillnad i vårt avlånga land! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Vår bana stängdes idag för säsongen! 😢 Det är skillnad i vårt avlånga land! 😂

Det är ju det. Vi har haft mellan 8-11 grader hela november. Ska bli kallare i slutet på denna vecka och sen ska det hålla sig kring 6-9 grader fram till jul/nyårsveckorna. Så det lär bli golf juldagen och nyårsafton detta året också.

Det är bara frågan om jag ska ta mina golflektioner som jag har fått i present redan nu eller vänta tills våren?

Permalänk
Medlem

Fyndat nya 56 samt 60 wedgar till mig själv i julklapp jag. Frugan tyckte jag var sjukt tråkig som köper klapparna till mig själv, men jag fyller år precis innan jul så hon kan få vara kreativ till födelsedagspresent istället..

(Mizuno S18 Blue)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Idag bokade jag och en kompis nästa års höjdpunkt: En golfresa till Irland!

I början av Oktober kommer vi att åka över till Irland för att spela Newry, Mourne & Down Trophy 2021. Ska bli riktigt häftigt att spela där, framförallt på Royal County Down som ska vara en av brittiska öarna absolut bästa banor. Jag var i den byn för några år sedan på ett bröllop och smet ut på banan för en liten promenad, aldrig sett något så vackert i mitt liv! Här är hål 16 om jag inte minns galet:

Här är byn och banan från berget i bakgrunden, 800m högt:

Banorna som ska spelas under veckan blir:

  • Portmarnock Links

  • Kilkeel Golf Club

  • Royal County Down Championship Course

  • Ardglass Golf Club

  • The Island Golf Club

Kommer bli helt magiskt!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Idag bokade jag och en kompis nästa års höjdpunkt: En golfresa till Irland!

I början av Oktober kommer vi att åka över till Irland för att spela Newry, Mourne & Down Trophy 2021. Ska bli riktigt häftigt att spela där, framförallt på Royal County Down som ska vara en av brittiska öarna absolut bästa banor. Jag var i den byn för några år sedan på ett bröllop och smet ut på banan för en liten promenad, aldrig sett något så vackert i mitt liv! Här är hål 16 om jag inte minns galet:
https://i.imgur.com/oWSyu6J.png
Här är byn och banan från berget i bakgrunden, 800m högt:
https://i.imgur.com/SQV8Atv.png

Banorna som ska spelas under veckan blir:

  • Portmarnock Links

  • Kilkeel Golf Club

  • Royal County Down Championship Course

  • Ardglass Golf Club

  • The Island Golf Club

Kommer bli helt magiskt!

Åh fy vad kul. Önskar att man hade fler golfande vänner. Glöm inte att lägga upp bilder därifrån!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Nytt år, nya möjligheter! Här är mina tankar för våren och sommaren;

Jag ska fortsätta min strävan av att försöka skaffa mig en bättre swing, tillsammans med lokal golftränare på Gullbringa (bara kört där en gång förra året, men tränaren där vid namn Dale Harris fick jag god känsla av från min korta lektion), filmer och feedback här av er. (Inte minst från @marcusOCZ som gav några riktigt bra pointers förra året! Tack!).

Förra året löste jag lite ny utrustning (wedgar, putter, relativt ny driver), ska ge mig på en customfitting till våren för att se om jag spelar med hyfsat rätt klubbor, och måhända kanske byta ut järnen. Tyvärr mycket utgifter hemmavid så vi får se, men bonusen landar i april.. Kanske blir läge då?

Sist men inte minst så lovar jag att spela mer golf, och jag tänker inte skaffa någon vagn i år heller. Några år till ska jag väl orka bära.

Så där är min plan för vår och sommar, vad ser ni framför er för golfåret 2021? @vargeEEEEn behöver ju inte retas mer än han redan gjort över sin golfresa iaf..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nytt år, nya möjligheter!...

Här blir det årspremiär till helgen förhoppningsvis. Har bokat tider på tre banor allra längst i syd, sen styr vi dit man kan spela golf utan slagmatta och vintergreener. Vi fick ju kraftigt med snö (för att vara skåne) här i norra Skåne i mitten på förra veckan så det har haltat av säsongen rejält.
Har tre raka rundor en bra bit under mitt handicap så jag hoppas att det kan fortsätta på det nya året.
Ska boka lektionspaket på klubben 5x50 minuter och sen har jag fått ett par timmar i en nyöppnad simulator i julklapp. Så även jag ska försöka lära mig spela golf, på riktigt detta året. Framförallt att är det driver som behöver rätas ut och förlängas. Inom 130m är jag grym.
Utrustning har jag redan vad jag behöver, men beroende på hur coachningen faller ut så kan det ju ändras. har en j4 som jag inte kan slå med. Lär jag mig slå den, eller köper jag en hybrid i stället? Det är frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Filmade och klippte ihop lite material från dagens uppvärmning plus ett par slag från banan för ett annat projekt, tar gärna emot feedback!

https://youtu.be/TpP8W3nMK5s

Ja vad f-n ska man säga, du är ju ett halvproffs, imponerande, lugn men kraftfull sving som duktiga golfare ofta har. Du och @marcusOCZ kanske vore en spännande match, inte vet jag.

Sweclockers Open

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Idag bokade jag och en kompis nästa års höjdpunkt: En golfresa till Irland!

I början av Oktober kommer vi att åka över till Irland för att spela Newry, Mourne & Down Trophy 2021. Ska bli riktigt häftigt att spela där, framförallt på Royal County Down som ska vara en av brittiska öarna absolut bästa banor. Jag var i den byn för några år sedan på ett bröllop och smet ut på banan för en liten promenad, aldrig sett något så vackert i mitt liv! Här är hål 16 om jag inte minns galet:
https://i.imgur.com/oWSyu6J.png
Här är byn och banan från berget i bakgrunden, 800m högt:
https://i.imgur.com/SQV8Atv.png

Banorna som ska spelas under veckan blir:

  • Portmarnock Links

  • Kilkeel Golf Club

  • Royal County Down Championship Course

  • Ardglass Golf Club

  • The Island Golf Club

Kommer bli helt magiskt!

Glädjer mig på dina vägnar!

När jag bodde på Irland spelade jag självklart mycket golf.
Royal County Down är en av världens bästa golfbanor. Efter renoveringen av The island lär den bli en välbesökt bana i Dublin.

Av de jag spelat i bägge irska länder så är Ballybunion, Royal County Down och The K club. Har väldigt lust att spela Adare Manor innan Ryder Cup skall spelas där 2026.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

. Har väldigt lust att spela Adare Manor innan Ryder Cup skall spelas där 2026.

Fyfasen vad fräckt att kunna hänga med i sändningarna på en bana man själv lirat, så man ser hur de spelar den..
Aldrig ens tänkt tanken. Slå till!

:edit: kollade precis på hemsidan för Adare Manor, galet vad golfsugen man blir när man kollar på deras sida! Vackra videos, ser magiskt ut!

Adare Websida

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Inte alltid at Ryder Cup banor är bra dock. 2022 skall RC spelas på Marco Simone i Rom, Italien. Jag var där för snart 6 år sedan, alltså efter det var bestämt att RC skall spelas där. Då får man ju vissa förhoppningar. Men huvaligen! Det var bland de värsta uplevelser jag haft i golfvärlden. En ok Pay and Play i Sverige är långt bättre. Nu har väl IOFS Marco Simone renoverats, och håller väl självklart standarden. Men satan vilken avsmak jag fick.

Annat med klassiska banor som funnits i hundra år. St Andrews är alltid i suverän befattning, oavsett tid på året. Inte behöver man spela Old Course heller. Eden och New Course håller världsklass, men är "billiga" om man ordnar med paket. Tror vi betalade 2400kr för obegränsad golf på alla banor utom Old Course sist. 2 rundor om dagen i 4 dagar så är det billigt. Dessutom har de världens bästa whisky-bar där.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hjälp med värdering!

En kompis erbjöd mig sina gamla klubbor och sa att jag själv fick berätta vad jag ville ge, och jag är skitdålig på det! Det är 5-6-7-8-9 järn Callaway RazrX HL och en Callaway X2 Hot 16° hybrid i ganska använt och på vissa klubbor slitet skick.
https://ibb.co/z26zMd3
https://ibb.co/QQhC1jV
https://ibb.co/b6v41fY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Hjälp med värdering!

En kompis erbjöd mig sina gamla klubbor och sa att jag själv fick berätta vad jag ville ge, och jag är skitdålig på det! Det är 5-6-7-8-9 järn Callaway RazrX HL och en Callaway X2 Hot 16° hybrid i ganska använt och på vissa klubbor slitet skick.
https://ibb.co/z26zMd3
https://ibb.co/QQhC1jV
https://ibb.co/b6v41fY

Järnen är 8 år gamla och hybriden 7 år, så dom är inte värda speciellt mycket.
Hade det varit mina klubbor hade jag inte ens tagit betalt för dom om det är till någon man känner.
Vad har du idag?
Hur mycket spelar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Järnen är 8 år gamla och hybriden 7 år, så dom är inte värda speciellt mycket.
Hade det varit mina klubbor hade jag inte ens tagit betalt för dom om det är till någon man känner.
Vad har du idag?
Hur mycket spelar du?

Oj, så pass? Idag har jag ännu äldre saker, ingen hybrid alls.. vet inte ens vad jag har, något arvegods från en morbror han använde på 90-talet kanske. Spelar ganska mycket, även om jag bara är inne på andra säsongen till sommaren. 30-handicappare.

Permalänk
Medlem

Hej,
någon som har bra tips kunna träna ryggen så slipper bli trött när spelar på rangen eller ute på banan då.
Har skolis i övre ryggraden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Oj, så pass? Idag har jag ännu äldre saker, ingen hybrid alls.. vet inte ens vad jag har, något arvegods från en morbror han använde på 90-talet kanske. Spelar ganska mycket, även om jag bara är inne på andra säsongen till sommaren. 30-handicappare.

Spelar du mycket så kan det vara värt att köpa nyare järnklubbor, behöver inte vara några värsting.
Hybriden kan vara en bra klubba att känna på och den kan vara värd ett par hundralappar om han vill ha betalt.
Vill du hellre köpa dessa järnen än att investera i nyare så är det samma där, ett par hundralappar, tänk även på att PW saknas.

Så mer än 500kr för alla klubborna anser inte jag dom är värda, kan inte svära på att alla håller med men det är min uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Spelar du mycket så kan det vara värt att köpa nyare järnklubbor, behöver inte vara några värsting.
Hybriden kan vara en bra klubba att känna på och den kan vara värd ett par hundralappar om han vill ha betalt.
Vill du hellre köpa dessa järnen än att investera i nyare så är det samma där, ett par hundralappar, tänk även på att PW saknas.

Så mer än 500kr för alla klubborna anser inte jag dom är värda, kan inte svära på att alla håller med men det är min uppfattning.

Tack, uppskattar uppskattningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av busolof:

Hej,
någon som har bra tips kunna träna ryggen så slipper bli trött när spelar på rangen eller ute på banan då.
Har skolis i övre ryggraden.

Kika på denna sidan.
(Längst ner är där länkar till videos på var övning)
https://citynaprapaterna.se/artiklar/forberedelse-infor-golfs...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Här blir det årspremiär till helgen förhoppningsvis. Har bokat tider på tre banor allra längst i syd, sen styr vi dit man kan spela golf utan slagmatta och vintergreener. Vi fick ju kraftigt med snö (för att vara skåne) här i norra Skåne i mitten på förra veckan så det har haltat av säsongen rejält.
Har tre raka rundor en bra bit under mitt handicap så jag hoppas att det kan fortsätta på det nya året.
Ska boka lektionspaket på klubben 5x50 minuter och sen har jag fått ett par timmar i en nyöppnad simulator i julklapp. Så även jag ska försöka lära mig spela golf, på riktigt detta året. Framförallt att är det driver som behöver rätas ut och förlängas. Inom 130m är jag grym.
Utrustning har jag redan vad jag behöver, men beroende på hur coachningen faller ut så kan det ju ändras. har en j4 som jag inte kan slå med. Lär jag mig slå den, eller köper jag en hybrid i stället? Det är frågan.

Vilka banor nere i syd kan du spela på utan matta nu o på riktiga greener?
Bor själv i norra skåne 2km från Ängelholms GK.
Har själv avstått spel då alla jag kikat på har haft vintergreener o då e ju rundorna inte hcp grundande...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Kika på denna sidan.
(Längst ner är där länkar till videos på var övning)
https://citynaprapaterna.se/artiklar/forberedelse-infor-golfs...

/Homer_S

tackar skall ta kolla upp det , lite trist inte kunna golfa pga ryggen men kan träna så blir det lättare för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Vilka banor nere i syd kan du spela på utan matta nu o på riktiga greener?
Bor själv i norra skåne 2km från Ängelholms GK.
Har själv avstått spel då alla jag kikat på har haft vintergreener o då e ju rundorna inte hcp grundande...

/Homer_S

Nu? Ingen skulle jag tror. Vi är ju fast i minusgrader i hela Skåne tror jag.
Men då när jag skrev inlägget du citerade då hade vi bokat Beddinge GK. Men på morgonen fick vi höra att Degeberga Vittskövle GK hade öppet så vi körde dit i stället. Sparade två timmars bilresa.

Senast jag kollade långtidsprognoserna så skulle det vara minusgrader om nätterna hela mars ut. Så det lär inte bli någon golf i februari i alla fall.

Permalänk
Medlem

Själv har jag spelat ett par år, kom ner ganska fort till ca 16.1 i hcp. tog 2 säsonger att nå dit med spel ca 1 gång per vecka.

Fasligt roligt och en sport som är utmanande varje gång man går ut.

Flyttade till Italien 2018 och har kvar mitt svenska medlemskap. Detta pga att här i Italien så kostar ett medlemskap ca 30000/år.

Det är ca 24000 mer per år om jag jämför med mitt svenska pris som fullvärdig medlem.

Så det har inte blivit mycket spel då det kostar ca 150 spänn enbart för att få beträda rangen och sedan priser på bollar vid rangen, ska man sedan ut och spela så är det ca 1000 i greenfee i genomsnitt.

Har tyvärr knappt rört klubborna, men detta är också pga rådande pandemi.

Hoppas att det blir lite bättre tider snart så man kan få öva upp svingen igen och spela några rundor per år.

PS. Det kostar betydligt mer här i Italien samtidigt som lönerna är ca hälften av lönen i Sverige, så det är ingen bra matchning med golf här.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Vilka banor nere i syd kan du spela på utan matta nu o på riktiga greener?
Bor själv i norra skåne 2km från Ängelholms GK.
Har själv avstått spel då alla jag kikat på har haft vintergreener o då e ju rundorna inte hcp grundande...

/Homer_S

Tror inte några banor har öppet på ordinarie greener nu.. Osäker på banan jag jobbar på, men tror inte ens man får spela på vintergreenerna, men det är nog pga lågt intresse.. och då har vi rejäl tjäle och 1 1/2DM snö

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Nice en golf tråd det var inte i går man tänkte på detta.
Jag slutade tävla aktivt för sådär en 23-24år sedan efter en olycka, jag började försöka spela efter ett antal år igen men hade en till olycka som innebar att jag helt fick lägga klubbarna på hyllan för ca 18 år sedan.
helskotta vad tid man la på golfbanan, det var minst 36hål om dagen under sommaren om man inte stod och nötte chip och putt annars skällde coacherna på en som satan, hahaha jag minns jag tog av mig skjortan en gång när det var riktigt varmt på en runda, jag hade då ett vitt linne under, klubbens engelska pro hade dock sett detta (han brukade gå och smyga så ingen misskötte sig), jäklar vad han han var arg, mig skällde han inte på så mycket mer än att informera att det var oacceptabelt och vi måste vara en förebild, men coacherna fick det riktigt hett om öronen enligt deras utsaga.
hmm undrar vad som hände med han den gubben? med tanke på att han måste varit 65+ på den tiden är väll risken att han gått ur tiden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Mina nya Mizuno järn. JPX 921 Tour. 5-GW 0,5" kortade, 2* weak loftade samt 1* flat.

Permalänk
Inaktiv

281 meter med en carry på 263 meter med en Aeroburner mini driver på 12 grader.
Club speed = 112 mph.
Ball speed = 162 mph.
Spinn = 2350 ish rpm. ca 350-500 rpm för mycket spinn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Mina nya Mizuno järn. JPX 921 Tour. 5-GW 0,5" kortade, 2* weak loftade samt 1* flat.
https://www.youtube.com/watch?v=-eAIqPXKfoQ

Mizuno alltså, sicka järn dom gör. Hade kunnat sitta och titta på dom hela dagen.
Är väldigt nöjd med mina Ping i210 just nu men nästa uppdatering om ett par år så kommer jag sikta in mig på Mizuno järn.
Custom-fittern kommer få komma med rejält bra argument för en annan klubbtillverkare om jag ska välja något annat då kan jag lova

Edit; Du hänger på svensktgolfforum va? Känner igen din profilbild från Youtube där tror jag

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av isbjoern:

Mizuno alltså, sicka järn dom gör. Hade kunnat sitta och titta på dom hela dagen.
Är väldigt nöjd med mina Ping i210 just nu men nästa uppdatering om ett par år så kommer jag sikta in mig på Mizuno järn.
Custom-fittern kommer få komma med rejält bra argument för en annan klubbtillverkare om jag ska välja något annat då kan jag lova

Edit; Du hänger på svensktgolfforum va? Känner igen din profilbild från Youtube där tror jag

Mizuno järnen är riktigt snygga och sköna att slå. Är som dom säger. Nothing feels Like a Mizuno.
Själv har jag inte varit något större fan av Ping av någon underlig anledning. Hade iof en Ping G hybrid som jag gillade för något år sen.

Jag finns även på Svensktgolfforum. 😁