MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Står i tankarna att efter flera år ta tag i motorcykelkörkort (A, inre A2) till sommaren. Jag försöker dock hitta någon rimligt billig motorcykel att övningsköra på som inte är alltför liten då jag är strax över 2m och väger lagom därtill. Finns det några bra rekommendationer från folk?

Googlat lite men många rekommenderar massa nya modeller för nästan 100.000 - alltså inte aktuellt. Någon skrev Suzuki bandit 600. Verkar vara rimligt pris om man hittar någon att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Står i tankarna att efter flera år ta tag i motorcykelkörkort (A, inre A2) till sommaren. Jag försöker dock hitta någon rimligt billig motorcykel att övningsköra på som inte är alltför liten då jag är strax över 2m och väger lagom därtill. Finns det några bra rekommendationer från folk?

Googlat lite men många rekommenderar massa nya modeller för nästan 100.000 - alltså inte aktuellt. Någon skrev Suzuki bandit 600. Verkar vara rimligt pris om man hittar någon att köpa.

Kawasaski ER6 är också en bra nybörjarhoj, Bandit, CB600F hornet också.
Sen finns dyrare och nyare.
Så länge den har dessa krav: Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW (67.05 hästar) och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:
en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kawasaski ER6 är också en bra nybörjarhoj, Bandit, CB600F hornet också.
Sen finns dyrare och nyare.
Så länge den har dessa krav: Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW (67.05 hästar) och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:
en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3

ER6 har jag iofs också hört många rekommendera. Provsatt en för några år sedan så minnet är dåligt men är inte dom aningen små? Har för mig jag hade svårt få in knäna "på rätt plats". Med det sagt kanske alla motorcyklar är relativt små (?) Ska undersöka CB600F också. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

ER6 har jag iofs också hört många rekommendera. Provsatt en för några år sedan så minnet är dåligt men är inte dom aningen små? Har för mig jag hade svårt få in knäna "på rätt plats". Med det sagt kanske alla motorcyklar är relativt små (?) Ska undersöka CB600F också. Tack

Alla dessa är relativt "små". Går att höja och sänka vissa. Men det finns de som även såna som oss får plats på, problemet är att man oftast får gå upp i motorstorlek för att få störra motorcykel. Detta innebär inte alltid men oftast fler hästkrafter. Ju fler hästkrafter så är det oftare högre premie på försäkring.

Jag köpte en Suzuki GSX-s750 och den är "liten" för mig på 195cm och tassar på storlek 48. Men den är rolig som satan ändå.
Jag kommer satsa på liter-storleken nästa gång även om jag inte alls behöver kraften..

Kommer du köra lite offroad kanske nån äldre BMW, typ serie GS. Dessa kikade jag också på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sikta på något billigt som övningskörningshoj. Du kommer ha den i marken ett flertal gånger, förhoppningsvis bara att den välter från stillastående eller krypfart.

Jag skaffade en ZR-7 2002. Gav 15-16k och den är billig att äga. Rätt rolig att köra med för den delen när man lärt sig att den vill varva ordentligt. Finns många liknande hojar för rätt lite pengar om man inte är så kinkig med märke och modell. Du kommer troligtvis inte ha kvar din första hoj många säsonger ändå om du blir biten.

Sen vad som är litet är väl relativt. Det är nog bra med en hoj som känns liten till att börja med. ZR-7an kändes stor och tung när jag började, och det var den jämfört med de modernare MT-07or som körskolan hade. Jämfört med min AT är båda pyttiga. Samtidigt är jag rätt sugen på typ en 300 dualsport eller liknande. Stora motorcyklar är bekvämare men små motorcyklar är roligare imo.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Står i tankarna att efter flera år ta tag i motorcykelkörkort (A, inre A2) till sommaren. Jag försöker dock hitta någon rimligt billig motorcykel att övningsköra på som inte är alltför liten då jag är strax över 2m och väger lagom därtill. Finns det några bra rekommendationer från folk?

Googlat lite men många rekommenderar massa nya modeller för nästan 100.000 - alltså inte aktuellt. Någon skrev Suzuki bandit 600. Verkar vara rimligt pris om man hittar någon att köpa.

Rekomenderar man en modell för 100k till en övningskörare så har man inte kört hoj själ.v
ER6, MT-07, CB650F osv är påtok för små hojjar för någon som är 2m.

Börja med att besöka 1-2 mc handlare och sätt dig på olika hojjar. Det är steg 1.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hade själv en Kawa ZR-7S som jag övningskörde på, så här i efterhand hade jag nog valt något som var lite lättare viktmässigt men då är jag 1.80m. Kan tänka mig att en hoj i den storleken kan upplevas som mer lagom/liten för en herre på 2 m.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Sikta på något billigt som övningskörningshoj. Du kommer ha den i marken ett flertal gånger, förhoppningsvis bara att den välter från stillastående eller krypfart.

Nu vet inte jag vad du gjorde medan du övningskörde men varför skulle han ha den i marken ett flertal gånger???

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av myra:

Nu vet inte jag vad du gjorde medan du övningskörde men varför skulle han ha den i marken ett flertal gånger???

Skulle tro det vanligaste är när man övar konbana och krypkör. Då hände det för mig i en tajt sväng att jag fick motorstopp och vid det läget är man inte så redo att ta emot. Nu lyckades jag hindra från att den tog i backen men det var på håret. Annars är det väl tänkbart att man är mer ovan vid att hantera hojen som ny och gör fler misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Nu vet inte jag vad du gjorde medan du övningskörde men varför skulle han ha den i marken ett flertal gånger???

Troligtvis pga regel 1 och 2 i motorcykel. Jag har väl haft tur och inte tappat varken lånehoj, körskolans hoj eller min egna ännu. Varit nära en gång vid stillastående (fick inte i stödet helt så när jag klev av så började den falla mot mig som tur var) och två gånger i fart där det varit grus/sand på asfalten.
1. Du har redan tappat din motorcykel.
2. Du kommer tappa din motorcykel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Rekomenderar man en modell för 100k till en övningskörare så har man inte kört hoj själ.v
ER6, MT-07, CB650F osv är påtok för små hojjar för någon som är 2m.

Börja med att besöka 1-2 mc handlare och sätt dig på olika hojjar. Det är steg 1.

Det jag är rädd för. Samtidigt tänker jag att min övningshoj inte behöver vara perfekt utan sen när jag byter upp mig så kan jag gärna lägga extra pengar för få en som jag sitter bättre i. Dessa listade verkar ändå någorlunda vanliga och priset inte allt för högt. Har du några andra tips annars?

Jag har varit hos någon mc handlare men tycker utbudet ofta är aningen begränsat och det är främst nya modeller som finns att prova.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alla dessa är relativt "små". Går att höja och sänka vissa. Men det finns de som även såna som oss får plats på, problemet är att man oftast får gå upp i motorstorlek för att få större motorcykel. Detta innebär inte alltid men oftast fler hästkrafter. Ju fler hästkrafter så är det oftare högre premie på försäkring.

Jag köpte en Suzuki GSX-s750 och den är "liten" för mig på 195cm och tassar på storlek 48. Men den är rolig som satan ändå.
Jag kommer satsa på liter-storleken nästa gång även om jag inte alls behöver kraften..

Kommer du köra lite offroad kanske nån äldre BMW, typ serie GS. Dessa kikade jag också på.

Jag tänker att nästan oavsett vad jag köper så kommer jag se ut som en förvuxen bebis Blir inga foton när jag sitter på helt enkelt! Blir nog främst asfalt för min del vad tankarna är just nu iallafall. Den Suzukin såg riktigt frän ut men inget för mig som nybörjare varken i prestanda eller pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Det jag är rädd för. Samtidigt tänker jag att min övningshoj inte behöver vara perfekt utan sen när jag byter upp mig så kan jag gärna lägga extra pengar för få en som jag sitter bättre i. Dessa listade verkar ändå någorlunda vanliga och priset inte allt för högt. Har du några andra tips annars?

Jag har varit hos någon mc handlare men tycker utbudet ofta är aningen begränsat och det är främst nya modeller som finns att prova.

Jag tänker att nästan oavsett vad jag köper så kommer jag se ut som en förvuxen bebis Blir inga foton när jag sitter på helt enkelt! Blir nog främst asfalt för min del vad tankarna är just nu iallafall. Den Suzukin såg riktigt frän ut men inget för mig som nybörjare varken i prestanda eller pris

Det är tyvärr ganska begränsat utbud av begagnade hojjar hos handlare, man får nog försöka kolla runt på andra ställen. Tex fråga nån som har en hoj om man får provsitta tex.

Ingen tvekan om saken att man kommer se ut som en förvuxen bebis om det är en liten hoj och stor person. (#18564154) Jag är också nybörjare (tog kort och köpte hoj förra sommaren).
När jag övningskörde så lånade jag en Honda NX 650, men jag tycker du kanske kan kika på en Transalp. Dem är tillräckligt stora för att klara av dig under övningskörning, du kan köra lite var som. Oftast billiga. Dock inte tillräckligt starka för att du ska kunna köra upp med den, därmed behöver du alltså även tex hyra en hoj från körskolan om du hade tänkt ta några lektioner tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Vila i frid

Bandit 600/1200 är nog den hoj som har fotpinnarna så pass lågt att du slipper ha knäna över dina öron samt har ett pris som tål att den slängs i backen.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/motorcykl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Nu vet inte jag vad du gjorde medan du övningskörde men varför skulle han ha den i marken ett flertal gånger???

Övat balans och snäva svängar i låg hastighet mestadels när det gäller övningskörning. Tror nog bara det hända någon enstaka gång dock.

ATn har varit i backen betydligt mer. xD
Den är så hög och tung att om den börjar falla finns det inte mycket chans att rädda den. Stor risk att skada sig om man försöker så det är bara att släppa och hoppa undan. Busar man på grus och singletrack med en 1000 kubikare som väger 240kg minskar det ju inte risken att tappa den heller. Men det är därför det finns crashbars ^^

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Om du övningskör och tar körprovet genom en trafikskola (vilket jag rekommenderar), varför inte bara använda deras hojar. Visst du får betala för att låna deras hojar, men du slipper den här problematiken. Efteråt köper du den hojen du vill ha och monterar crashpuckar.

Att köpa en hoj som du antagligen inte kommer känna dig bekväm på för att den är mer lättmanövrerad under körprovet. För att sedan behöva sälja den och lägga jobb på detta samt fösa iväg eventuella däcksparkare och folk som vill "prova". För min del är detta huvudvärk som jag hellre står över.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Det jag är rädd för. Samtidigt tänker jag att min övningshoj inte behöver vara perfekt utan sen när jag byter upp mig så kan jag gärna lägga extra pengar för få en som jag sitter bättre i. Dessa listade verkar ändå någorlunda vanliga och priset inte allt för högt. Har du några andra tips annars?

Jag har varit hos någon mc handlare men tycker utbudet ofta är aningen begränsat och det är främst nya modeller som finns att prova.

Jag tänker att nästan oavsett vad jag köper så kommer jag se ut som en förvuxen bebis Blir inga foton när jag sitter på helt enkelt! Blir nog främst asfalt för min del vad tankarna är just nu iallafall. Den Suzukin såg riktigt frän ut men inget för mig som nybörjare varken i prestanda eller pris

Som vissa skrivit. Köp något i Suzukis Bandit serie. Det enda negativa är att deras "omoderna" konstruktioner gör dom relativt tunga. I övrigt är det bara plus.

*Billiga
*Lämpade för längre människor
*Går inte sönder
*Billiga i inköp
*Förlorar ungefär noll i värde när du vill sälja.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag är 196cm, väger 100kg.
Övningskörde på Honda CB600F Hornet.
Fungerade skitbra.

Permalänk
Medlem

Finns inga raka svar på rätt första hoj och beror på många faktorer, tar du körkort för lätt motorcykel, mellan eller tung direkt, tränar och kör du upp med körskolans hoj eller privat och vad vill du med ditt mc liv när kortet väl är taget. Generellt är det bäst med en lättare hoj men kan gå tungt direkt om man kan hantera dessa både fysiskt som mentalt, oavsett anses några år efter kortet är taget som de farligaste då många slappnar av i tron de behärskar alla trafiksituationer.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Ngn som börjat förbereda sig inför season 2021? Förutom ni som såklart kör året runt. Har ni köpt ngt nytt inför denna säsongen? Utrustning? hoj? upgrades?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ngn som börjat förbereda sig inför season 2021? Förutom ni som såklart kör året runt. Har ni köpt ngt nytt inför denna säsongen? Utrustning? hoj? upgrades?

Kassaflödet har sjunkt enormt och utgifterna stannat. För mig tyvärr inget alls. Blir tail tidy så snart jag har råd iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kassaflödet har sjunkt enormt och utgifterna stannat. För mig tyvärr inget alls. Blir tail tidy så snart jag har råd iaf.

Ahhhhh va segt, tråkigt o höra. Hoppas det går tillbaka till det normala inom snar framtid. Tänker mig att det kanske bara är en 60 dagar innan man är ute igen eller är det för naivt o tänka så

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ngn som börjat förbereda sig inför season 2021? Förutom ni som såklart kör året runt. Har ni köpt ngt nytt inför denna säsongen? Utrustning? hoj? upgrades?

Bokat kurs på Rudskogen (Norge) i juli, håller tummarna för att jag hinner vaccineras innan dess. Planerar åka på Knix med SMC och bandag med Racingworld förutsatt att det finns platser längre fram. Avser justera ventiler och översiktligt renovera förgasarna när sommaren börjar. Abstinensen är stor nu

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Ngn som börjat förbereda sig inför season 2021? Förutom ni som såklart kör året runt. Har ni köpt ngt nytt inför denna säsongen? Utrustning? hoj? upgrades?

Kommer bli en sån här när det närmar sig, https://www.dartflyscreens.com/products/yamaha-fz07-mt07-mant...
Tycker vinden är lite väl mycket när man närmar sig 80-100 Har läst att den ska hjälpa en hel del i högre hastigheter.

Kanske dessa med röda detaljer för att matcha mina grepp

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Den såg ju inte riktigt klok ut, byt till en riktig hoj i stället

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Bokat kurs på Rudskogen (Norge) i juli, håller tummarna för att jag hinner vaccineras innan dess. Planerar åka på Knix med SMC och bandag med Racingworld förutsatt att det finns platser längre fram. Avser justera ventiler och översiktligt renovera förgasarna när sommaren börjar. Abstinensen är stor nu

Aaaah låter riktigt gött. Hoppas att Norge inte stänger gränserna ända till sommarn eller ngt annat händer. Känns som 2021 är lite av ett standby år.
Vad tror du, är du ute på vägarna om 60 dagar eller för tidigt ?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kommer bli en sån här när det närmar sig, https://www.dartflyscreens.com/products/yamaha-fz07-mt07-mant...
Tycker vinden är lite väl mycket när man närmar sig 80-100 Har läst att den ska hjälpa en hel del i högre hastigheter.

Kanske dessa med röda detaljer för att matcha mina grepp

Nice! Men får du redan vind på dig vid 80-100 så den hugger tag i dig ? Känns ju som rätt låga hastigheter. Men förstår vad du menar. På min hoj känns det med vinden vid långt över 120km/h.

Eller vänta lite, din hoj har väll ingen vindavvisaren alls standard såg jag nu

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Eller vänta lite, din hoj har väll ingen vindavvisaren alls standard såg jag nu

Hehe precis

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ngn som börjat förbereda sig inför season 2021? Förutom ni som såklart kör året runt. Har ni köpt ngt nytt inför denna säsongen? Utrustning? hoj? upgrades?

Inte blivit något än, men blir en ny hoj till vår/sommar.
Måste bara provköra ett gäng så att jag kan bestämma mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Inte blivit något än, men blir en ny hoj till vår/sommar.
Måste bara provköra ett gäng så att jag kan bestämma mig

Härligt med ny hoj. Vilka ska du provköra ? Ngn preferens det lutar mot att köpa ?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kommer bli en sån här när det närmar sig, https://www.dartflyscreens.com/products/yamaha-fz07-mt07-mant...
Tycker vinden är lite väl mycket när man närmar sig 80-100 Har läst att den ska hjälpa en hel del i högre hastigheter.

Kanske dessa med röda detaljer för att matcha mina grepp

Osäker på om den kommer att hjälpa något, när jag hade en mindre på GXS-S750Z så tog den luftflödet från kroppen och dumpade det på huvudet, så det vart betydligt värre för nacken. Satte på en Puig som är större och kan nu ligga 130-140 utan "större" problem, och med problem menar jag att det blir svårare att hålla ljudnivån nere (vindbrus) så sätt i rätt öronproppar om du ska ligga på motorvägen under längre tid.

Tänka på mc när det är -13 och ett par dm snö, brrr...

Edit: felquote