LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lagerlöf:

Kör en LG C8 och upplever flimmer/eftersläpningar på objekt som rör sig snabbt, speciellt om det är framför/bakom andra objekt. Bilar som åker förbi träd är väl ett typexempel. Netflix tänkte jag att det var kvalitén bara som spökade, för jag tycker inte att jag upplevt samma sak med bluray via min PS4. Men nu fick jag hem min UHD blu-rayspelare och upplevde samma sak i Rouge One.

Stäng av interpoleringen, "Trumotion" eller justera ned det till låga nivåer, 1-2 steg max. Då försvinner artefakterna från interpoleringen.

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak.

Såg att många skaffat "wall paper engine" för att ha animerad desktop bakrund för att förhindra "burn in", så jag skaffade det också och satte på en version med bubblor som flyttar sig på skärmen i olika positioner konstant.

Men är det inte bättre att helt enkelt ha en helt svart bild på desktop, så att monitorn/tvn inte generar "pixlar/bild" alls?

Känns kanske självklart nu när jag tänker på det, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag kör ett program som heter backiee som sätter en slideshow med olika bakgrunder från valfria kategorier etc som uppdateras med specikt intervall automatiskt. Kör själv på 15min så tror inte det blir något problem med burn in på den tiden.

Det är gratis med reklam som egentligen inte spelar någon roll då den bara är i själva applikationen som man aldrig ser efter man ställt in sin kategori. Dock märkte jag precis nu att de hade rea på livstids prenumeration för 60kr vilket det definitivt är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jag kör ett program som heter backiee som sätter en slideshow med olika bakgrunder från valfria kategorier etc som uppdateras med specikt intervall automatiskt. Kör själv på 15min så tror inte det blir något problem med burn in på den tiden.

Det är gratis med reklam som egentligen inte spelar någon roll då den bara är i själva applikationen som man aldrig ser efter man ställt in sin kategori. Dock märkte jag precis nu att de hade rea på livstids prenumeration för 60kr vilket det definitivt är värt.

Men är det inte bättre att ha en helt svart bakrund, så skärmen i princip inte är påslagen alls, och därmed inte "förbrukar" något?

Det jag läst om "burn in" är inte att du har samma bild/hud uppe hela tiden, utan att pixlarna på skärmen just har genererat "ljus" i sin livslängd på just den punkten. Svårt att förklara men.

Det måste vara bättre att OLED skärmen är helt avslagen, iom svart bakgrund, än att använda animerad bakrund?

Om skärmen är helt, svart så vilar den så att säga, om du har wallpaper engine eller liknande, så har du hela tiden aktiva "pixlar" (hittar inget bättre ord just nu) som är belysta, och det är det vill man undvika om man vill ha livslängd i OLED skärmen?

Permalänk
Medlem

Jo bättre är det säkerligen men också extremt tråkigt med helt svart bakgrund

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LastNinjas:

Men är det inte bättre att ha en helt svart bakrund

Jo. Jag kör det, tycker det är ganska skönt för ögonen också

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jo bättre är det säkerligen men också extremt tråkigt med helt svart bakgrund

och? Om du ändå inte tittar aktivt så spelar väl det inte nån större roll?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MatteN:

och? Om du ändå inte tittar aktivt så spelar väl det inte nån större roll?

Det faller väl under samma kategori som varför vissa vill ha glassidor på sina chassin... Inte sitter man aktivt och tittar in i chassit, men det kan vara kul att ha.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Precis, dock medför det en annan fördel i denna diskussion också då Windows 10 har den funktionen att den anpassar färgen på GUIt efter bakgrunden vilket även det hjälper en hel del då de annars är betydlig mer statiska än just bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Men är det inte bättre att ha en helt svart bakrund, så skärmen i princip inte är påslagen alls, och därmed inte "förbrukar" något?

Det jag läst om "burn in" är inte att du har samma bild/hud uppe hela tiden, utan att pixlarna på skärmen just har genererat "ljus" i sin livslängd på just den punkten. Svårt att förklara men.

Det måste vara bättre att OLED skärmen är helt avslagen, iom svart bakgrund, än att använda animerad bakrund?

Om skärmen är helt, svart så vilar den så att säga, om du har wallpaper engine eller liknande, så har du hela tiden aktiva "pixlar" (hittar inget bättre ord just nu) som är belysta, och det är det vill man undvika om man vill ha livslängd i OLED skärmen?

Du har helt rätt om målet är att få så många pixlar som möjligt att överleva länge, absolut.

Det som händer är ju att varje pixel sakta efter många timmar tappar ljusstyrka allt eftersom och inte längre kan lysa lika starkt som sina grannar, så får man en skugga som kallas burn-in.

Med en svart bakgrund så minskar du slitaget på så många pixlar som möjligt, och det är bra för dem.

Problemet är att vissa pixlar slits oavsett och det framförallt är skillnaden i slitage som skapar problem. Hade alla pixlar slitits lika snabbt harr inga skuggor varit synliga. Finns dock inget bra sätt att försöka slita jämnt, utan de flesta försöker slita mindre bara (lägre ljusstyrka, minska statiska/starka element etc)

Permalänk
Medlem

Har en CX77 som jag söker på väggupphängning till. Någon som har tips på en stadig och bra, och som inte kostar en förmögenhet? Ja jag vet "har man råd med en sån tv så har man råd med ett riktigt väggfäste". Men tänkte om någon vet någon vettig?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Har en CX77 som jag söker på väggupphängning till. Någon som har tips på en stadig och bra, och som inte kostar en förmögenhet? Ja jag vet "har man råd med en sån tv så har man råd med ett riktigt väggfäste". Men tänkte om någon vet någon vettig?

Skrivet av Paar:

Vill tipsa om LG:s egna väggfäste OLW480. Klarar upp till 77 tum, bygger minimalt, går att dra ut, svänga, tilta och kostar bara 799 kr. Smidigt när kablar skall dras och döljas bakom även om ni inte har behov av de andra funktionerna. Själv fällde jag in ”klumpen” på baksidan av min nyinköpta CX 77’ in i min mediavägg. Blev kanon och i mitt tycke bättre resultat än LG:s GX-modeller, men till halva priset! Viktigt är dock att tänka på ventilationen när man gör på detta sätt och även att ljudet från de inbyggda högtalarna kan hitta ut. Löste själv båda punkterna med 35 mm större hål nedåt med en bockad vinklad plåt. Principen blir då likt stativfotens originalkonstruktion. Värmen leds sedan upp bakom mediaväggen. O-led alstrar förhållandevis lite värme jämfört med bakgrundsbelyst ledskärm så jag är inte orolig för överhettning trots att skärmen ligger helt i nivå med väggen.
Bilder
https://imgur.com/gallery/oYJCzkv

.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk

Banding-test

@Nymannen @tjobbo: Vilket/vilka tester är det ni kör när ni testar banding? Misstänker att jag kommer få liknande resultat som Nymannen då jag upplever att bandingen syns rätt bra på mitt exemplar i scener där det är mycket grått och särskilt om kameran panorerar horisontellt samtidigt. Upplever det som väldigt störande och inte alls ok på en TV som i normalfall när jag köpte den gick på 30k. Att LG uppenbarligen låter dessa passera kvalitetskontrollen och fixar det först när en kund klagar känns rätt fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Princeps:

Tråkigt att höra. Hoppas inte man råkar ut för detta. Min ska fixas "inom två veckor" suck.

Servicekillen ringde nyss, reservdelen försenad, kommer troligen 30/1 och då dyker han upp här mån-tis nästa vecka.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Servicekillen ringde nyss, reservdelen försenad, kommer troligen 30/1 och då dyker han upp här mån-tis nästa vecka.

Min service kille ringde också.. "reservdelen försenad" - Kommer och hämtar tvn, kommer få en ny. Så en massa i och urpackning. Kanske är bättre än att få den "lagad" men endå en hel del strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Princeps:

Min service kille ringde också.. "reservdelen försenad" - Kommer och hämtar tvn, kommer få en ny. Så en massa i och urpackning. Kanske är bättre än att få den "lagad" men endå en hel del strul.

Pallar inte med ned och upp-packning igen så jag sa att det var ok att vänta en vecka till, min tv går ju att använda, det är ju "bara" 3/4 HDMI-kontakter som inte funkar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paar:

Vill tipsa om LG:s egna väggfäste OLW480. Klarar upp till 77 tum, bygger minimalt, går att dra ut, svänga, tilta och kostar bara 799 kr. Smidigt när kablar skall dras och döljas bakom även om ni inte har behov av de andra funktionerna. Själv fällde jag in ”klumpen” på baksidan av min nyinköpta CX 77’ in i min mediavägg. Blev kanon och i mitt tycke bättre resultat än LG:s GX-modeller, men till halva priset! Viktigt är dock att tänka på ventilationen när man gör på detta sätt och även att ljudet från de inbyggda högtalarna kan hitta ut. Löste själv båda punkterna med 35 mm större hål nedåt med en bockad vinklad plåt. Principen blir då likt stativfotens originalkonstruktion. Värmen leds sedan upp bakom mediaväggen. O-led alstrar förhållandevis lite värme jämfört med bakgrundsbelyst ledskärm så jag är inte orolig för överhettning trots att skärmen ligger helt i nivå med väggen.
Bilder
https://imgur.com/gallery/oYJCzkv

Funderar på om den även passar till en LG55OLEDB7V ? Det står att den är specialbyggd för modeller 8,9 och c...men det kanske passar även till 7orna? Jag gillar att man kan tilta och vinkla TVn samt att den är så tight mot väggen, bra när man byter kablar osv. Mitt nuvarande fäste är fast så jag måste lyfta ned TVn varje gång jag skall göra något.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Funderar på om den även passar till en LG55OLEDB7V ? Det står att den är specialbyggd för modeller 8,9 och c...men det kanske passar även till 7orna? Jag gillar att man kan tilta och vinkla TVn samt att den är så tight mot väggen, bra när man byter kablar osv. Mitt nuvarande fäste är fast så jag måste lyfta ned TVn varje gång jag skall göra något.

Är vesa 300x200 på bägge så borde gå bra.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

@Nymannen @tjobbo: Vilket/vilka tester är det ni kör när ni testar banding? Misstänker att jag kommer få liknande resultat som Nymannen då jag upplever att bandingen syns rätt bra på mitt exemplar i scener där det är mycket grått och särskilt om kameran panorerar horisontellt samtidigt. Upplever det som väldigt störande och inte alls ok på en TV som i normalfall när jag köpte den gick på 30k. Att LG uppenbarligen låter dessa passera kvalitetskontrollen och fixar det först när en kund klagar känns rätt fult.

https://www.youtube.com/watch?v=eIJxh9UGyak&t=47s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problem med att ladda sin IPTV-platlist i m3u format? Jag har testat ett helt gäng olika appar men kan inte få det att fungera. Går klockrent på min telefon, men inte ett liv på tv:n. Fungerade klockrent på min Philips jag hade innan.

Någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Servicekillen ringde nyss, reservdelen försenad, kommer troligen 30/1 och då dyker han upp här mån-tis nästa vecka.

Citerar mig själv här och meddelar att reservdelen dök upp tidigare än beräknat så nu är moderkortet i min 65CX utbytt, servicekillen dök upp vid 17-tiden och bytet tog ca 20 minuter. (Och det verkar tyvärr vara ett vanligt problem enl honom).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Citerar mig själv här och meddelar att reservdelen dök upp tidigare än beräknat så nu är moderkortet i min 65CX utbytt, servicekillen dök upp vid 17-tiden och bytet tog ca 20 minuter. (Och det verkar tyvärr vara ett vanligt problem enl honom).

Tack för infon. Då skulle jag mao också ha väntat. Kommer hamna i lg/netonnet service träsk nu. kommer ta flera veckor känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den certifiering som gäller för att nå 48 Gbps över en HDMI-kabel är Ultra High Speed och kablar som är certifierade ska ha silverfärgad etikett med QR-kod och hologram så att äktheten kan intygas med mobiltelefon: https://www.hdmi.org/spec21Sub/UltraHighSpeedCable

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/hdmi-web-shared/public-web/static-images/UHS_Program_Identification_750w.png

Nördic har hittills fått en av sina kablar certifierade (fler är på G):
https://noerdic.se/pages/nordics-hdmi-ultra-high-speed-kabel-...
https://noerdic.se/collections/hdmi/products/hdmi-21-cable-2m...
2 meter 120 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Är vesa 300x200 på bägge så borde gå bra.

Ja det borde inte vara några problem. Går att ställa i tre Vesa-lägen, 300 x 300, 300 x 200 och 400 x 200 så det passar nog de flesta modeller och TV-märken som följer den standarden.

Permalänk
Medlem

Fick ett konstigt grått streck på min 65CX idag. Den är nästan helt ny, har använt den i tre dagar bara. Någon som har haft liknande problem och vet vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med min cx48 som jag använder som monitor. Har den monterad på ett golvstativ på hjul placerad bakom databordet för att kunna reglera avstånd. Perfekt lösning för mig eftersom jag då kan rulla iväg den när jag vill ligga i sängen för lite nattfilm.

Hade först ett 980ti graffe vilket självklart var för klent och min tanke var att satsa på ett 3080 kort. Men pga alla turer med dessa och att jag hade hoppats att de skulle ha mer krut för högre Hz i 4k så nöjde jag mig med ett 3060ti för 4600 kr. Ville inte lägga mer pengar för ett kort som jag ändå vill byta nästa generation. Får använda detta år till att spela igenom mitt steam bibliotek med äldre ej så krävande titlar istället.

Har även kalibrerat den med hjälp av Calman home LG och i1display pro. Kan varmt rekommendera detta, klart lyft.

Har dock ett märkligt och något irriterande återkommande fel. Ofta när jag har varit inne i avancerade menyer och ändrat försvinner pekaren och går ej att få tillbaka. Även att gå direkt in i avancerade menyer genom att hålla "settings" knappen försvinner. Är tvungen att dra ur strömsladden för att få tillbaka dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Fick ett konstigt grått streck på min 65CX idag. Den är nästan helt ny, har använt den i tre dagar bara. Någon som har haft liknande problem och vet vad man kan göra?

https://i.imgur.com/Sn6c3Yg.jpg

Provat att göra en pixel refresh?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Provat att göra en pixel refresh?

Japp, hjälpte tyvärr inte. Får nog ringa LG imorgon och höra vad dom säger. Sjukt segt..

Permalänk
Medlem

LG GX 65”

Då var GX 65” på plats, riktigt nöjd med allt

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Då var GX 65” på plats, riktigt nöjd med allt

Uj, mycke ljus o reflektioner blir det...
(don't get me wrong: det ser ljust och luftigt och fräscht ut Men kanske inte optimala TV-placeringen?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.