Driva passiv sub med gammal stereo receiver?

Permalänk

Driva passiv sub med gammal stereo receiver?

Tänkte försöka rädda lite AV-utrustning och bygga en liten biohörna till barnen.
En finare sub i 10 000 kr-klassen (dåtid) har trasig nätdel och går därför nu som passiv.
En trevlig gammal Yamaha 2.0-receiver.
En halvkass Sony 5.1-receiver.

Min fundering är om det går att parallellkoppla Yamahans vänster och höger till att monodriva subben om den matas med en splittad LFE från 5.1-receivern? Kanske behöver något som balanserar utspänningen på höger/vänster på Yamahan?

bildlänk trasig
Permalänk
Permalänk
Skrivet av Whistler84:

Min fundering är om det går att parallellkoppla Yamahans vänster och höger till att monodriva subben om den matas med en splittad LFE från 5.1-receivern?

Nej, du kan inte koppla två förstärkarkanaler till samma högtalaringång. Kanske går det att köra förstärkaren i bryggkopplat läge, men om det inte uttryckligen står att det är OK i förstärkarens manual är det nog riskabelt att prova.

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett tag exakt likadant hemma, dock jag sket i att jämna ut det med en splitter och körde bara suben till vänster in på 2.0 receivern, och kopplade baslådan till vänster högtalarutgång, och körde balance till full vänster på recievern:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Jag har kört ett tag exakt likadant hemma, dock jag sket i att jämna ut det med en splitter och körde bara suben till vänster in på 2.0 receivern, och kopplade baslådan till vänster högtalarutgång, och körde balance till full vänster på recievern:

Det där är nog faktiskt exakt samma receiver som jag har.

Klart att man kan köra på bara ena kanalen, det jag är ute efter är att få kanalerna att jobba ihop så de delar på lasten och kan få ut mer effekt. Kanske är ogörbart på en receiver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whistler84:

Det där är nog faktiskt exakt samma receiver som jag har.

Klart att man kan köra på bara ena kanalen, det jag är ute efter är att få kanalerna att jobba ihop så de delar på lasten och kan få ut mer effekt. Kanske är ogörbart på en receiver?

Väldigt trevlig receiver, väldigt bra ljud i den! Och tyvärr tror jag att den inte är riktigt möjligt, vill minnas att jag googlade runt på det sj när jag gjorde den här setupen för några år sedan, men svaret var bara att det var en dum idé att koppla en höggalare till två utgångar. Dock, om du har samma receiver som den på bilden så borde du inte ha några större problem att driva baslådan på en kanal? Självklart beroende på hur mycket bas du vill ha ut

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Titta på baksidan om det står något om bridge eller bridged

Som på t'ex denna från bildsök så är ena röda terminalen + och ena röda är - vid bridge

Vad säger man förresten på svenska? bro-läge? låter knasigt och brygga är ju inte samma sak alls. Byglat kanske, humhumhum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad säger man förresten på svenska? bro-läge? låter knasigt och brygga är ju inte samma sak alls. Byglat kanske, humhumhum.

Skulle gissa på Bryggat läge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

Vad säger man förresten på svenska? bro-läge? låter knasigt och brygga är ju inte samma sak alls. Byglat kanske, humhumhum.

Skrivet av loefet:

Skulle gissa på Bryggat läge.

Det heter bryggkoppling om man kopplar för att öka spänningssvinget, ibland kopplar man även parallellmono men det är ovanligare och oftast inget som någon normal hemma pryl är förberedd för.

Om det går att bryggkoppla beror på konstruktionen och är inte förstärkaren förberedd för det bör man låta bli om man inte har full koll på om kretsen tål det. en del förstärkare är redan internt bryggkopplade och de kommer med stor sannolikhet att gå sönder omedelbart om man gör en slinga till externt. En del har en nätdel som inte tillåter det eller har digitalteknik i sig som flippar ur om de skulle bryggas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.