Permalänk

Är dessa kompatibla?

Hej, jag undrar om moderkortet ”Msi b450 Tomahawk max” och corsair vengeance rgb pro 16gb 3200MHz är kompatibla? Enligt Inet’s bygg din dator funktion för att testa vilka delar som funkar med varandra så säger den att DDR4 minnets hasighet överskrider det moderkortet ”kan” medans på Msi deras officiella hemsida så säger dom att just denna ddr4 är en extra bra komponent och att tomahawk moderkorter funkar med även 3600MHz, jag gissar att moderkortets ”base clock” ligger på strax under 3200Mhz men att den supportar minne upp till ca 4100 om jag läste rätt, någon som kan dethär och vet hur det funkar samt om den här kombinationen är bra och fungerar.

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem

@Karlsson34

De _fungerar_ förmodligen bra ihop, men kanske inte _optimalt_ med "fabriksinställning" på moderkortet.

Du kan behöva anpassa inställningarna i moderkortets BIOS, antingen manuellt sänkt eller höjd frekvens (2666 är lägsta som ska fungera och åtminstone 3200 borde fungera).

Enligt vad du skriver att MSI informerar om just ditt moderkort så ska det finnas stöd "out of the box" för upp till 4100, så det är nog bara "plug and play" 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

@Karlsson34

De _fungerar_ förmodligen bra ihop, men kanske inte _optimalt_ med "fabriksinställning" på moderkortet.

Du kan behöva anpassa inställningarna i moderkortets BIOS, antingen manuellt sänkt eller höjd frekvens (2666 är lägsta som ska fungera och åtminstone 3200 borde fungera).

Enligt vad du skriver att MSI informerar om just ditt moderkort så ska det finnas stöd "out of the box" för upp till 4100, så det är nog bara "plug and play" 👍

Tack för bra svar!!

Permalänk
Medlem

Basfrekvensen beror egentligen på processorn, generellt är det DDR4-2666 för Ryzen 1000-serien, DDR4-2933 för Ryzen 2000, samt DDR4-3200 för Ryzen 3000/5000 (gäller dock inte alltid, t.ex. för G-modellerna). Inets datorbyggare tar dock inte hänsyn till processorn när det gäller minne. Vill man välja minne fritt så är det bara att välja "Alla hastigheter" istället för "Standardhastigheter".

Om du inte redan köpt moderkort så skulle jag dock rekommendera något B550-moderkort istället, B550 är en mycket bättre styrkrets jämfört med B450. Ett B450-moderkort kan t.ex. bara använda en M.2 SSD utan att man behöver kompromissa eftersom det har så få PCIe-banor, vilket kan bli lite tråkigt i framtiden. B550 har också stöd för PCIe 4.0 samt bättre processor- och minnesstöd.

Permalänk
Skrivet av perost:

Basfrekvensen beror egentligen på processorn, generellt är det DDR4-2666 för Ryzen 1000-serien, DDR4-2933 för Ryzen 2000, samt DDR4-3200 för Ryzen 3000/5000 (gäller dock inte alltid, t.ex. för G-modellerna). Inets datorbyggare tar dock inte hänsyn till processorn när det gäller minne. Vill man välja minne fritt så är det bara att välja "Alla hastigheter" istället för "Standardhastigheter".

Om du inte redan köpt moderkort så skulle jag dock rekommendera något B550-moderkort istället, B550 är en mycket bättre styrkrets jämfört med B450. Ett B450-moderkort kan t.ex. bara använda en M.2 SSD utan att man behöver kompromissa eftersom det har så få PCIe-banor, vilket kan bli lite tråkigt i framtiden. B550 har också stöd för PCIe 4.0 samt bättre processor- och minnesstöd.

Tack för de, tänker nog gå för ett gigabyte b550 gaming x. Bara några 100 mer så det känns ändå rätt.
Efterssom jag tänker mig en ryzen 3 3300x som har basfrekvens på 3200mhz

Permalänk
Medlem

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#sup...
Kolla länken, där finns alla minnesmodeller som är testade med moderkortet av MSI.
Du bör alltid köpa minnen som är testade och verifierade annars kan du få problem.

När det gäller Corsair så måste du kolla extra noga för dom släpper ibland olika minnen med exakt samma modellnummer men dom har olika chip och minnen beroende på dagspris när fabriken köper in delar.
En version kan fungera medans en annan inte gör det.

Dom lägger till ett versionsnummer efter modellnumret men det skrivs sällan ut av säljare så jag rekommenderar att köpa något annat märke för dom andra håller inte på så.

Permalänk
Skrivet av RCA56:

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#sup...
Kolla länken, där finns alla minnesmodeller som är testade med moderkortet av MSI.
Du bör alltid köpa minnen som är testade och verifierade annars kan du få problem.

När det gäller Corsair så måste du kolla extra noga för dom släpper ibland olika minnen med exakt samma modellnummer men dom har olika chip och minnen beroende på dagspris när fabriken köper in delar.
En version kan fungera medans en annan inte gör det.

Dom lägger till ett versionsnummer efter modellnumret men det skrivs sällan ut av säljare så jag rekommenderar att köpa något annat märke för dom andra håller inte på så.

Tack för svar, tänkte gå för en gigabyte b550 och hyperx fury minne, något du vet attde intefunkar eller borde det göra de?

Permalänk
Inaktiv

Att minnen skulle vara inkompatibla är i allmänhet väldigt överdrivet, speciellt på det här forumet. (Därmed inte sagt att det inte händer.)

Varför tänker du dig en Ryzen 3 3300X?