Routerinställningar som ökar kapaciteten?

Permalänk
Medlem

Routerinställningar som ökar kapaciteten?

Hej.

Har en Asus N66U med tre antenner som har några år på nacken.
Bor i 2 rok utan betongväggar (bara en träfiberdörr) mellan router och 1 x dator/1 x laptop/2 x mobiler.
Betalar för 100/10 Mb/s men fick igår ut 25! Spelen laggar.
Försökt byta kanal i routern men det verkar inte göra mycket.
Har 2,4 Ghz och 5 Ghz. Läst att 2 ger svagare men längre räckvidd, räcker 2,4 vanligtvis?

Vad kan jag justera i routern och annat för att öka effekten?
Behöver jag köpa modernare router (tror kanske inte att det är problemet)?
Kan det vara ett hopplöst fall och kabel det enda som hjälper?

Om jag kör på kabel: Bor i Itux-hus men en box i hallen (endast två portar verkar vara tilldelade, har sedan ett uttag i v-rum med två portar för routern och TV)....

Kan jag dra ytterligare en kabel direkt mellan mediabox och speldatorn eller behöver hyresvärden öppna upp fler portar ur mediaboxen, den har 4-5 portar?

TAcksam för era förslag och erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Ska du spela online är det bara kabel som gäller. Bara dra en cat5e från N66U till datorn, plugga in och se glad ut.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva kabel, se till att den klarar Gbps (alltså är minst Cat5e och hel) och att datorerna inte är låsta till 10/100Mbps alt. plocka bort routern och kör kabel till uttaget och gör nytt hastighetstest. Se först till att du faktiskt får bandbredd du betalar för sedan börjar vi leta problem intern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ska du spela online är det bara kabel som gäller. Bara dra en cat5e från N66U till datorn, plugga in och se glad ut.

Ok, kabel från routern blir lite långt/svårt.
Kan jag dra från mediaboxen i hallen som sitter närmast rummet med datorn?

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, kör med kabel! När vi bodde i lägenhet (storstan) hade vi också problem med fart över WiFi, usel täckning mm. Hittade ibland någon kanal som funkade bättre. Sen vi flyttade till hus i glesbygden har vi inga problem med WiFi överhuvudtaget. Många som slåss om frekvensen, störningar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Pröva kabel, se till att den klarar Gbps (alltså är minst Cat5e och hel) och att datorerna inte är låsta till 10/100Mbps alt. plocka bort routern och kör kabel till uttaget och gör nytt hastighetstest. Se först till att du faktiskt får bandbredd du betalar för sedan börjar vi leta problem intern.

Tack!

Hur ser jag om kabeln är Cat5e (och hel)?
Hur ser jag vad datorn är låst till ev?
Är det A3 som berättar vilken hastighet jag får ut i lgh?
Som ovan skrev kan jag dra kabel från mediabox till speldator och köra övrigt via routern eller hur?

Permalänk
Medlem

Det är inga direkta inställningar i routern då tänker ni?
Det finna en väldig massa att gör där ser jag men jag förstår mig inte på allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack!

Hur ser jag om kabeln är Cat5e (och hel)?
Hur ser jag vad datorn är låst till ev?
Är det A3 som berättar vilken hastighet jag får ut i lgh?
Som ovan skrev kan jag dra kabel från mediabox till speldator och köra övrigt via routern eller hur?

Den heter GTT verified for gigabit ethernet, det är då Cat5e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Den heter GTT verified for gigabit ethernet, det är då Cat5e?

Brukar stå på kabeln om den är certifierad Cat5e. Då du har 100mb/s tror jag den kabeln räcker gott o väl.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AppaRata:

Tack!

Hur ser jag om kabeln är Cat5e (och hel)?
Hur ser jag vad datorn är låst till ev?
Är det A3 som berättar vilken hastighet jag får ut i lgh?
Som ovan skrev kan jag dra kabel från mediabox till speldator och köra övrigt via routern eller hur?

Det brukar stå på kablarna. Man kan testa kablarna med en kabeltestare, har man ingen sådan kan det vara svårare, det enklaste då är att se om man har gigabitlänk till datorn genom att titta på baksidan av datorn (både orange och grön ska lysa)

Vad nätverkskortet är låst till ser du i enhetshanteraren > Nätverkskort > Egenskaper > Avancerat > "Speed & Duplex"

A3 är troligen din leverantör bara.

Nej gör inte så. För att minimera felsteg ska du koppla bort allt mellan mediabox (som heter?) och din dator.
Därefter prövar du en annan enhet via kabel och ser till att de båda får 100Mbps i flera hastighetstest.

Skrivet av AppaRata:

Den heter GTT verified for gigabit ethernet, det är då Cat5e?

Då är det minst Cat5e