Knäpper från TV:n, blir nästan galen!

Permalänk
Medlem

Knäpper från TV:n, blir nästan galen!

Hej

Uppgraderade mig för några månader sedan mend att köpa en ny tv (LG 55UN7100). Men något som stör mig rätt mycket är att det knäpper från tv:n jämt och ständigt. Det känns som där är spänningar i konstruktionen.

Tänkte först att det kanske avtar när tv:n "satt" sig så att säga, men icke. Jag har tv:n väggmonterad och den är spikrakt monterad på väggfästet. Finns det något sätt att komma ifrån detta?

Det kan ske när som helst och har ingen att göra med om tv:n är kall eller varm. Den kan väcka mig i natten där den varit avstängd i 8h och ge från sig ett ljud. Kollar jag på min gammal tv så var den byggd i ett bakstycke i metall. Här är det bara i plast allting.

Har dyrare tv-apparater bakstycke i metall?

Nu har jag ingen tjej utan bor ensam men ett sådant här ljud från tv:n hade garanterat den kvinnliga partnern inte godkänt och det hade blivit ny.

Permalänk
Medlem

Hör med LG suporten. Den är svensk och jag har fått bra hjälp och bemötande när jag hadde problem.

https://www.lg.com/se/support

Permalänk
Medlem

Delvis OT då jag inte har en ny LG, utan en Sony TV från 2015. Den knäpper lite efter man stängt av den, jag har alltid tänkt att den värms upp under användning och sedan knäpper det i plasten när den svalnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Delvis OT då jag inte har en ny LG, utan en Sony TV från 2015. Den knäpper lite efter man stängt av den, jag har alltid tänkt att den värms upp under användning och sedan knäpper det i plasten när den svalnar.

Jo, men i mitt fall finns det inget sammanhang i knäppandet. Kan likväl knäppa till i den när den varit avstängd en dag. Den står inte vid något fönster eller liknande heller så den påverkas av eventuellt solljus. Det knäpper till från det kanske var 3-6:e timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Det knäpper till från det kanske var 3-6:e timme.

Det är temperaturstyrda spänningar mellan olika komponenter i din TV som orsakar de här ljuden, dvs värme får saker att utvidga sig, och med kyla tvärtom som bekant. Komponenterna sitter samman med skruvar som håller dem hårt sammanbundna. När en av komponenterna utvidgar sig eller krymper mer än den andra ökar spänningen i skruvfogarna tills friktionen dem emellan inte kan hålla emot längre - spänningen släpper "explosivt" och din TV knäpper till. Lite likt som en jordbävning, fast på en mikrobs skala...

Tror inte att det är så mycket att göra åt sånt här. Om det går (kanske mot förmodan - TVn fungerar ju klanderfritt tydligen) att hantera som ett garantiärende kan du ju få en annan TV i utbyte som knäpper precis lika mycket, så ganska oansvarigt ur miljösynpunkt om inte annat.

Om man är mer extrem så kan man ju försöka att lossa skruvarna på bakstycket och dra åt dem igen fast inte lika hårt - varningens finger dock om man sedan ska flytta TVn; allt är ju hårt åtskruvat för att den inte ska flexa för mycket när man hanterar den, och därmed riskera skada komponenter.

Tillika med ideer som att typ öppna upp TVn och stryka vaselin på alla kontaktytor runt skruvhål osv, men då har det väl ändå gått lite väl långt kan man ju kanske tycka.