Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Med tanke på framtiden ser rätt dyster ut (syftar mestadels på globala uppvärmningen) så hade jag inte tvekat att ta vaccinet nu.
Varför leva som paranoid livet ut om det ändå kommer bli skit längre fram? Bättre att ta det och kunna någorlunda normalt tills det blir skit xD

tror nog både du ,dina barn, dina barn barn osv kommer dö av hög ålder långt innan "klimathotet" utrotar mänskligheten.
man har sagt om 10år kommer människor dö i över 100år, inte har det dock hänt särskilt mycket med klimatet, miljö däremot, plast kemikalier, där se jag ett större problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Tanken är rätt, men att tro att folk har mer än en ytterst vag uppfattning om vad de har gjort, var de har varit och vilka som var i närheten av dem, det är otroligt naivt. Visst kan man fånga en del fall, men det är knappast värt besväret när spridningen är så stor.

Jämför med hur brutalt värdelösa folk är på att självrapportera om matintag. Tyvärr är verkligheten sån att de flesta har rätt dålig koll på vad de gör, var de är och hur de beter sig.

Dålig data in = dålig data ut!

Här har du också rätt, men man kan inte säga att det är meningslöst. Absolut finns det många fall där man inte kan smittspåra särskilt långt. Men det gör det åter igen inte fullkomligt meningslöst.

T ex. Jag har varit på ett äldreboende av någon anledning för ett par dagar sen och levererade matvaror vilket inte kräver några skydd. Några dagar senare blir jag förkyld och det visar sig att jag har Covid-19. I värsta fall kan jag omedvetet har smittat någon i personalen på äldreboendet trots att rekommendationer följts.

Man kan med informationen om att jag varit där och sedan blivit sjuk kan hindra ytterligare spridning även om det för dig personligen kanske inte är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tack för länken, jag tycker det andra stycket beskriver väl vad det handlar om:

"It is happening in nursing homes and, to a lesser degree, in hospitals, with employees expressing what experts say are unfounded fears of side effects from vaccines that were developed at record speed. More than three weeks into the campaign, some places are seeing as much as 80% of the staff holding back."

Det rör sig alltså om samma problem som vi har med personal på äldreboenden, fast på sina ställen ännu värre. Men det är inte helt konstigt, det handlar ju om USA, och USA ska ju alltid vara värst i någon mening. Det rör sig alltså inte främst om medicinskt utbildad personal som sjuksköterskor och läkare, utan om motsvarighet till undersköterskor. Och märk väl att de som verkligen vet hur det ligger till, experterna, är eniga om att vaccinskepsisen bygger på ogrundad rädsla.

Jag diskuterade tidigare tillit, och saker som kommer från högerpopulistiska "fria tider" läser jag med stor misstänksamhet. De hamnar i samma kategori som Avpixlat, Russia Today, Breitbart och Fox News. Det betyder inte att det de skriver inte kan vara sant, men ofta är det vinklade alternativnyheter som passar deras agenda. AP som du länkade till tidigare är en betydligt mer pålitlig nyhetskälla.

Enkäten är ifrån innan vaccinen blev godkända (2020-09-02), och självklart var det då en stor andel som ville avvakta de kliniska studiernas konklusion och godkännande från myndigheterna först. Samma enkät skulle garanterat få ett helt annat resultat idag.

Jag tycker du landat rätt, kanske med tillägget att du genom att vaccinera dig också skyddar din omgivning.

nja dom skriver att det är en mindre del på sjukhus, än vad det är på äldreboenden, det står ju dock inte vad det betyder.
vet inte om jag håller med där, visst kan nyheter vara vinklade, men när man kolla fakta när den väl kommer fram (om den kommer fram) tycker jag dom håller närmare sanningen än vad vänstermedia gör. å andra sidan så läser jag på så många olika jag kan för att kunna få mig en uppfattning av vad som stämmer. (för det mesta blir man ändå inte klok på vad som stämmer)
fast om det var beräknat att vara klar om två år hur har dom gjort testerna om dom redan är färdiga? (kan inget om det så man blir lite frågande) den studien som jag hittade lite högre upp som säger 2023 är det inte fas3 studie?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det viktigaste är att man inte smittar vidare. Isolerar man sig i 8-10 dagar har man förhindrat att föra smittan vidare.

Absolut, du har en poäng, totalisolerar man sig 8-10 dagar så är det lugnt, om man bor som en jäkla eremit utan familj etc men annars rent generellt anser jag att man bör testa sig när man känner sig kraxig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja dom skriver att det är en mindre del på sjukhus, än vad det är på äldreboenden, det står ju dock inte vad det betyder.
vet inte om jag håller med där, visst kan nyheter vara vinklade, men när man kolla fakta när den väl kommer fram (om den kommer fram) tycker jag dom håller närmare sanningen än vad vänstermedia gör. å andra sidan så läser jag på så många olika jag kan för att kunna få mig en uppfattning av vad som stämmer. (för det mesta blir man ändå inte klok på vad som stämmer)
fast om det var beräknat att vara klar om två år hur har dom gjort testerna om dom redan är färdiga? (kan inget om det så man blir lite frågande) den studien som jag hittade lite högre upp som säger 2023 är det inte fas3 studie?

Vad menar du med vänstermedia? Är det DN, SVD, Expressen osv som är vänstermedia? I min värld så finns det media och så finns det "höger"-media. De som kör med alternativa fakta osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

fast om det var beräknat att vara klar om två år hur har dom gjort testerna om dom redan är färdiga? (kan inget om det så man blir lite frågande) den studien som jag hittade lite högre upp som säger 2023 är det inte fas3 studie?

Jag kan inte heller någonting, men de som är vaccinerade i fas 3 är ju fortfarande vaccinerade efter att studien är klar. Man kanske gör uppföljningsstudier på dem och / eller uppföljningsstudier på nya biverkningar bland befolkningen som vaccineras efter godkännandet. Om det kallas fas 4 eller fortsättning på fas 3 vet inte jag. Fas 3 blir kanske efter två år klar klar? Ungefär som det finns de som är äldre och så finns det äldre äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Spelar visst roll, ger regionerna möjlighet att smittspåra och upptäcka lokala utbrott.

På personlig nivå, nej då kanske det inte spelar så stor roll - men det är otroligt egoistiskt tänkande.

Spelar ingen roll då vi har allmän smittspridning.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pantsoff:

Spelar ingen roll då vi har allmän smittspridning.

Antar att du inte läste vidare sen.

Vad har du för bakgrund inom smittspårning som gör att du kan dra slutsatsen att det inte spelar roll?

Om det är meningslöst med smittspårning, varför gör regionerna detta? Vet läkarna och sjuksköterskorna inte vad de håller på med?

Man smittspårar för att avbryta smittkedjor och uppenbarligen är det viktigt. Västra Götalandsregionen till exempel för över resurser för att smittspåra mer. Alla regionerna har det som standardhantering i någon form vid upptäckta fall. Även regeringen har tillsatt 5,5 miljarder för mer smittspårning enligt förfrågning om resurser från regionerna.

Även Folkhälsomyndigheten rekommenderar smittspårning och detta måste göras enligt smittskyddslagen då Covid-19 är klassat som smitt-spårnings-pliktig precis som t ex fågelinfluensa, gonorré, klamydia. Bara för det är allmän smittspridning så är det viktigt för att förhindra mer smitta och stoppa smittkedjor.

Så snälla, åter igen. Ni som ens tänker så här - man blir mörkrädd över okunskapen.

För de som vill läsa mer om ämnet:

Smittspårning av covid-19

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/over...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad menar du med vänstermedia? Är det DN, SVD, Expressen osv som är vänstermedia? I min värld så finns det media och så finns det "höger"-media. De som kör med alternativa fakta osv.

har du exempel på den alternativa faktan du talar om, tänker exempel som inte stämt, som inte gjorts rättelse på?
i min värld finns det höger,mitten,vänstermedia och alla av olika grad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

fast om det var beräknat att vara klar om två år hur har dom gjort testerna om dom redan är färdiga? (kan inget om det så man blir lite frågande) den studien som jag hittade lite högre upp som säger 2023 är det inte fas3 studie?

Jag håller med om att det kan vara förvirrande, men fas-3 studie verkar betyda "storskaliga kliniska studier" och man kan göra flera olika sådana för att testa olika saker. Uppenbarligen finns det en typ av fas-3 studie som är minimikravet för att få ett vaccin godkänt, och det är något Pfizer redan har avklarat enligt tidigare länk. Den typen av studie undersöker effektiviteten och plockar upp ovanliga biverkningar genom att testvaccinera tiotusentals människor (dubbelblin med placebo) av förbestämd demografi.

Sen finns det fler saker där kunskapsläget är sämre, t.ex. hur länge varar immuniteten, hur bra är effekten i andra demografier än de man först testade (t.ex. äldre-äldre) etc. För det krävs kompletterande studier, och det är väl en sådan du hittade som planeras hålla på till 2023. Det kan vara som @torbjorn_75 skriver, att man helt enkelt följer upp gruppen man redan vaccinerat över längre tid. Det är inga studier som krävs för att läkemedelsverken ska anse vaccinet tillräckligt säkert i allmänhet, men är ändå saker som är värda att ta reda på för att använda vaccinet mer effektivt. Det är ju inte så att man slutar inhämta kunskap bara för att vaccinet blivit godkänt för användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du exempel på den alternativa faktan du talar om, tänker exempel som inte stämt, som inte gjorts rättelse på?

Det behöver inte vara direkta "alternativa fakta", ett vanligare problem är vad de väljer ta upp och hur de vinklar det. Ett exempel från aktuella framsidan är att lyfta denna marginella och högst kontroversielle kines idéer för att det passar med deras illa dolda ras-ideologi: "Kinesisk genetikprofessor: Nuvarande forskning visar att afrikaner är närmare släkt med schimpanser". Visst, de citerar bara en snubbe som påstår någonting udda, så fria tider far i princip inte med osanning. Men varför väljer de att publicera just denna alternativa forskare?

Diskussionen om varför man ska vara särskilt misstänksam mot det som publiceras i liknande kanaler hör nog inte direkt hemma i den här tråden (och kan nog snabbt urarta), men det kan vara relevant att känna till om man läser påståenden om covid-19 och dess vaccin där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det behöver inte vara direkta "alternativa fakta", ett vanligare problem är vad de väljer ta upp och hur de vinklar det. Ett exempel från aktuella framsidan är att lyfta denna marginella och högst kontroversielle kines idéer för att det passar med deras illa dolda ras-ideologi: "Kinesisk genetikprofessor: Nuvarande forskning visar att afrikaner är närmare släkt med schimpanser". Visst, de citerar bara en snubbe som påstår någonting udda, så fria tider far i princip inte med osanning. Men varför väljer de att publicera just denna alternativa forskare?

Diskussionen om varför man ska vara särskilt misstänksam mot det som publiceras i liknande kanaler hör nog inte direkt hemma i den här tråden (och kan nog snabbt urarta), men det kan vara relevant att känna till om man läser påståenden om covid-19 och dess vaccin där.

ok, man kan tycka vad man vill om det dom publicerar, det går ju välja att inte läsa dom artiklarna (syns ju rätt fort vad det är), det som jag finner viktigast är att det inte är osanning, typ tv4 som idag skyllde afa aktiviteter på högern i Usa, den typen av osanning gör ju att man bara mer börja misstro vad som sägs. personligen läser jag på alla typer av sidor annars tycker jag det är svårt att få en bra bild, då alla vinklar på sitt håll.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ok Covid 19 gav minimal skillnad i antal döda mot föregående år. Till och med lägre än 2015,2016. Så vi måste berömma politikerna som styr Sverige. Tack för att ni gör ett så bra jobb.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Ok Covid 19 gav minimal skillnad mot föregående år. Till och med lägre än 2015,2016. Så vi måste berömma politikerna som styr Sverige. Tack för att ni gör ett så bra jobb.
https://scontent-cph2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/140560161_3861068853915295_4414933704172997211_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=2&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=FENtPvfMXhYAX8suo16&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&oh=450443eb45e0fa8779a9025632759ebe&oe=6030EA12

Innan man drar för mycket resultat av denna bilden så är det bra att veta att den är inaktuell.

Sifforna för 2020 stämmer inte, SCB gick ut och sa att de som tidigast kommer vara sammanställda 5 veckor in i 2021.

Den nya preliminära siffran SCB kommit fram till är att 97 164 svenskar dog förra året. Alltså betydligt mer än tabellen du länkat.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Innan man drar för mycket resultat av denna bilden så är det bra att veta att den är inaktuell.

Sifforna för 2020 stämmer inte, SCB gick ut och sa att de som tidigast kommer vara sammanställda 5 veckor in i 2021.

Den nya preliminära siffran SCB kommit fram till är att 97 164 svenskar dog förra året. Alltså betydligt mer än tabellen du länkat.

Det skulle vara c:a 800 fler än 2015 vilket man ändå får säga är en ganska marginell skillnad. Den mest intressanta siffran är dock den för 2019 där antalet avlidna var cirka 89000 vilket är 5-7000 färre än 2015-2018. Frågan (som antagligen inte går att besvara) är hur många av de sköra äldre som statistiskt borde av avlidit under 2019 istället strök med av Coronan?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad menar du med vänstermedia? Är det DN, SVD, Expressen osv som är vänstermedia? I min värld så finns det media och så finns det "höger"-media. De som kör med alternativa fakta osv.

Vad får dig att tro att det inte skulle finnas motsvarande medier på vänsterkanten som kör med "alternativ fakta" osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad får dig att tro att det inte skulle finnas motsvarande medier på vänsterkanten som kör med "alternativ fakta" osv?

Nu är det ju dock oftast så att när nån skriver "vänstermedia" så menar de egentligen etablerade välrenomerade nyhetskällor, inte nån kommunistblogg.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du exempel på den alternativa faktan du talar om, tänker exempel som inte stämt, som inte gjorts rättelse på?
i min värld finns det höger,mitten,vänstermedia och alla av olika grad.

Alla medier driver väl olika intensitet en viss agenda - desto mer troende man är, desto mer tenderar man att vinkla den information som presenteras och ge företräde för de "fakta" som bekräftar det man vill få sagt. Frågorna man brinner för brukar variera men tillvägagångssätten är väl ofta rätt lika. Sen finns det väl andra som helt enkelt har desinformation som huvuduppgift, t.ex. Sputnik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu är det ju dock oftast så att när nån skriver "vänstermedia" så menar de egentligen etablerade välrenomerade nyhetskällor, inte nån kommunistblogg.

Om de är välrenommerade eller inte beror nog på vem man frågar. Men väletablerad media i Sverige har väl traditionellt varit tämligen vänsterinriktade då journalisterna själva överlag varit det, och det har blivit mer tydligt i takt med att det vuxit fram alternativ som inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om de är välrenommerade eller inte beror nog på vem man frågar. Men väletablerad media i Sverige har väl traditionellt varit tämligen vänsterinriktade då journalisterna själva överlag varit det, och det har blivit mer tydligt i takt med att det vuxit fram alternativ som inte är det.

Nej, det finns många traditionella media på högersidan också. Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgsposten, etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Någon här som tappat luktsinnet och provat detta?: Jag bad en snubbe nere i Gävle med bekräftad covid-19 (han fick det från Julafton från sin släkt - se där ja!) att prova om han kände dofter från kryddburkar vilket han inte gjorde. Ingen lukt alls nu i 3 veckor hittills för honom. För övrigt är han helt återställd.

Själv märker jag av dofterna fortfarande efter 24 timmar nu senast jag skrev. Känner även av doften från "ingjutna" telager i stora tekoppen. Och nej, jag tänker inte gå ut bara för att det kanske var falskt larm. Jag blir ombedd att "gå ut och få frisk luft" medan jag har ett löpband som räcker. Möjligen var det bara en svullen slemhinna i ena näsborren som ledde till tillfällig nedsatt luktsinne.

Dock kanske det är så att jag luktar så starkt att det åker igenom näsan och ner i gommen så jag luras av att jag känner lukt men det är egentligen smak jag känner?!

Detta med svullen nässlemhinna kan också ha inträffat flera gånger tidigare - då jag brukar peta och gräva i näsan ofta så mycket ibland att det börjar blöda vilket nog kan leda till inflammation - när jag inte var fokuserad på näsan i och med att covid-19 inte fanns före 2020 i Sverige.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej, det finns många traditionella media på högersidan också. Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgsposten, etc.

Vilket är min poäng, att det primärt är ens egna åsikter som avgör var man anser att gränsen mellan höger och vänster finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilket är min poäng, att det primärt är ens egna åsikter som avgör var man anser att gränsen mellan höger och vänster finns.

Nja, nog får man väl ändå följa givna definitioner på vänster och höger. Annars blir det ju väldigt svårt att samtala.

Moderata och liberala tidsskrifter kan omöjligt klassas som "vänstermedia", förutom av den stereotypa SD-anhängaren som tycker allt till vänster om Avpixlat är fake news.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nja, nog får man väl ändå följa givna definitioner på vänster och höger. Annars blir det ju väldigt svårt att samtala.

Moderata och liberala tidsskrifter kan omöjligt klassas som "vänstermedia", förutom av den stereotypa SD-anhängaren som tycker allt till vänster om Avpixlat är fake news.

Att tro att det finns några sådana givna definitioner omöjliggör i praktiken den typen av samtal. Då presenterar man bara sina egna åsikter som fakta och anser att dom som inte delar dom har fel. En grundinställning som många för övrigt verkar ha även när det gäller Corona, munskydd osv.

Permalänk
Medlem

Jag kan snart ta ut scalperpris på mitt blod... Första Phizersprutan tagen tidigt förra veckan, andra om 10dagar. Lägger upp budgivning på mig blod när allt är klart kanske blir det nya tidens "sälj en njure för att få råd med ett grafikkort" metoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nja, nog får man väl ändå följa givna definitioner på vänster och höger. Annars blir det ju väldigt svårt att samtala.

Moderata och liberala tidsskrifter kan omöjligt klassas som "vänstermedia", förutom av den stereotypa SD-anhängaren som tycker allt till vänster om Avpixlat är fake news.

Skrivet av improwise:

Att tro att det finns några sådana givna definitioner omöjliggör i praktiken den typen av samtal. Då presenterar man bara sina egna åsikter som fakta och anser att dom som inte delar dom har fel. En grundinställning som många för övrigt verkar ha även när det gäller Corona, munskydd osv.

Det beror lite på vilken mark man står på... Följer man en klassisk svensk modell så kan man komma fram till en sak, men ställer man sig i USA så kommer man fram till något annat. I Sverige är inte sällan "(ny)liberalt" det onda högerspöket, medan "liberal" i USA är det hemska vänsterspöket. Hela det politiska landskapet kan befinna sig på en annan plats längs en tänkt skala, förutom att det kan kan vara flerdimensionellt.

Just vad gäller trådens fråga är en synnerligen komplicerande faktor att det i utlandet råder en helt skev uppfattning kring vad "den svenska strategin" egentligen innebär. Jag har full tillgång till Washington Post och ibland kan jag få lust att försöka skrika åt datorskärmen när jag ser vilken desinformerande goja som ibland produceras från en i grunden ändå rätt seriös tidning. Och de är verkligen inte ensamma om detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Just vad gäller trådens fråga är en synnerligen komplicerande faktor att det i utlandet råder en helt skev uppfattning kring vad "den svenska strategin" egentligen innebär. Jag har full tillgång till Washington Post och ibland kan jag få lust att försöka skrika åt datorskärmen när jag ser vilken desinformerande goja som ibland produceras från en i grunden ändå rätt seriös tidning. Och de är verkligen inte ensamma om detta...

Jag håller helt med om det du säger om skev uppfattning. Det syns även på CNN och andra nyhetsmedia samt även på vissa anda håll som annars ter sig hyfsat sansade. Jag känner så väl igen den frustration du beskriver.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller helt med om det du säger om skev uppfattning. Det syns även på CNN och andra nyhetsmedia samt även på vissa anda håll som annars ter sig hyfsat sansade. Jag känner så väl igen den frustration du beskriver.

Vi har över 11 000 döda nu. Jämför det med övriga nordiska länder så förstår alla att strategin är misslyckad. Man ropade ut att vi skulle skydda våra äldre.

statistik

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vi har över 11 000 döda nu. Jämför det med övriga nordiska länder så förstår alla att strategin är misslyckad. Man ropade ut att vi skulle skydda våra äldre.

statistik

Det är inte över än så vänta lite med att ta fram högaffeln.
Sen tror jag tyvärr att de äldre hade rykt med oavsett vår strategi. Det finns mer komplexa problem som måste adresseras för att kunna se hela bilden. Men nu gissar jag bara...

Permalänk
Inaktiv

Jämför med ett annat år då diffar det inte orimligt mycket iaf.