Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Denna video dök upp idag där han använder silikon för att få dämpa coil whine Did I fix the Coil Whine?

Haha, sådant ingrepp tror jag ingen gör där hemma, han bytte till och med ut kapacitorer.

Skrivet av Chess_Norris:

Någon som testat med o-ringar? PS5 Noisy Fan Fix

Jag har testat med o-ringar, gjorde ingen skillnad. Lägg inte ner någon tid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nehe, säger du det så.

Men det säger väl sig självt att en vara kan anses som defekt även om dess grundegenskap kvarstår?

Bilar brukar vara populära jämförelser. Tänker du att det är acceptabelt att en ny bil tjuter när den kör, eller kanske att den tappar färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Bilar brukar vara populära jämförelser. Tänker du att det är acceptabelt att en ny bil tjuter när den kör, eller kanske att den tappar färg?

Nej, absolut inte. Men det är samtidigt en väldigt dålig jämförelse. Coil whine är något som är svårt att undvika. Oavsett om du köper en ASUS Strix kylare till ett grafikkort (t.ex 3090 Strix för över 20k) som har väldigt bra kvalité på komponenterna så finns det en stor risk att du får coil whine.
Det finns inte så mycket att göra åt saken.

Gissningsvis står det ingenstans att konsolen ska vara fri från spoltjut, vilket betyder att den inte behöver räknas som att den är defekt.

Men återförsäljare kan såklart vara schysta och ta tillbaka alla konsoler med coil whine, men jag ser inte att det skulle vara så troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, absolut inte. Men det är samtidigt en väldigt dålig jämförelse. Coil whine är något som är svårt att undvika. Oavsett om du köper en ASUS Strix kylare till ett grafikkort (t.ex 3090 Strix för över 20k) som har väldigt bra kvalité på komponenterna så finns det en stor risk att du får coil whine.
Det finns inte så mycket att göra åt saken.

Gissningsvis står det ingenstans att konsolen ska vara fri från spoltjut, vilket betyder att den inte behöver räknas som att den är defekt.

Men återförsäljare kan såklart vara schysta och ta tillbaka alla konsoler med coil whine, men jag ser inte att det skulle vara så troligt.

Ett grafikkort som låter kan väl dock bero på andra komponenter?

Här är det ju en färdig produkt som normalt inte låter öberdrivet. Dessutom beskrev ju personen som hade problemet det som något värre än "spoltjut", som jag uppfattar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Denna video dök upp idag där han använder silikon för att få dämpa coil whine Did I fix the Coil Whine?

Mer än så, han byter ut de surrande kondensatorerna, de nya är klart tystare och sen lägger han till silikon så det blir ännu mindre surr.