Var är alla Radeon Grafikkort / Hur får man tag i ett till rimligt pris?

Permalänk
Medlem

Var är alla Radeon Grafikkort / Hur får man tag i ett till rimligt pris?

Ja det är dystra tider...
Det är ju omöjligt att få tag på AMD Radeon kort till rimliga priser
Förr om åren kunde man få tag på kort från förra generationen lätt för runt 2-2500:-
Jag har ett gäng 480 för runt 2000:- köpta då 5xx kom ut
Några 580-590 för runt 2500:- när 5xxx kom
& några 570 ännu billigare.
Köptes då nästa generation kom ut...
Nu har nästa generation kommit visserligen i små mängder.
Men de kostar runt 8-9000:-
Men inga ur förra (5600-5700) generationen till bra pris
Bara ett gäng RX 5500...som motsvarar RX 580-590...kanske
Då detta är en AMD tråd, så undanber jag nvidia troll..

Är det bara jag som undrar?
Eller var är alla Radeon Grafikkort?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tror folk använder dem, är ju ingen särskild tillgänglighet på nya 😂

Sålde mitt RX 5700 XT till en polare som byggde en r5 3600x rigg.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tror som ovan skrivare, plus att de är slutsålda för ett tag sen. Dock säljs det många på marknaden just nu, det är säljarens marknad för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tror folk använder dem, är ju ingen särskild tillgänglighet på nya 😂

Sålde mitt RX 5700 XT till en polare som byggde en r5 3600x rigg.

Jo men det är ju slut överallt...det brukar ju finnas äldre kort att köpa...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jo men det är ju slut överallt...det brukar ju finnas äldre kort att köpa...

Jag vet inte hur det ligger till med produktion av gamla kort. Var väl någon nyhet nyligen om att Nvidia eventuellt skulle börja producera fler 2060-kort för att fixa tillgång på någonting öht, men rent generellt känns det som att det kanske inte produceras så mycket mer av de gamla grejerna.

Och eftersom både Nvidia och AMD haft så risig tillgänglighet på sina nylanserade kort så kanske de gamla sålt slut snabbare än normalt, vad vet jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det blir svårt att få till en ny dator nu då.
Om det är dålig tillgång på Grafikkort, så blir det ju svårare att sälja de andra komponenterna till en dator.
Jag har varit tvungen att köpa några Ryzen 3400G för att få igång burkarna med något.
Har några gamla Radeon HD 6950 & 6970...men det är ju inte aktuellt att använda dom nuförtiden...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Tror att fler än jag väljer att hålla på sina "gamla" kort. Fick tag på både 3090 o 6800XT till jobb resp "övrigt"-maskin (fråga mig inte hur, men ren tur). Samtidigt så väljer jag att hålla på mina två 5700XT eftersom tillgången på nyproducerat (både förra o nya generationen) snarare verkar bli sämre vad tiden lider, samtidigt som folk fortsatt sitter o väntar på produkter beställda i sept/okt(!).
Tänker på samma vis som jag vet att många med mig gör...varför sälja nu när jag möjligtvis kan få ytterligare några tusenlappar för mitt 1 år gamla kort i mars/april? För närvarande ligger modellen jag har liggandes 20-30% ÖVER priset jag betalade för över ett år sedan, o då pratar vi 5700XT.

Naturligtvis är korten till salu, men då handlar allt om vad någon är villig att betala, tillgång vs efterfrågan i ett nötskal.

Permalänk
Medlem

Mining

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Finns inga nya kort att köpa, så ingen kan sälja sitt gamla.

Permalänk

Tippar att bristen på nya grafikkort gjort att många sitter kvar på gamla generation och väntar på sin plats i beställningkön.

nya Nvidia korten releasade för flera månader sedan men är fortfarande mer eller mindre pre order på korten vilket gör att folk kan få vänta flera månader innan de får sitt kort och högst tveksamt att någon säljer sitt gamla kort medan de väntar på ett nytt.

titta bara på inet, webhallen osv.

de får in buntar om typ 20 kort ett visst datum och de är slut samma dag igen och väntas komma in 20 till typ 2-4 veckor senare.

och kan tänka mig att många som bokat ett 30xx kort sitter på ett AMD av äldre generation under tiden som de redan äger.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ja det är svåra tider nu alltså. Jag byggde precis nytt då min uråldriga dator havererade. Hade tänkt gå över till AMD men känns hopplöst just nu. Jag lyckades beställa ett GTX 1660 super oc kort igår på webhallen...får köra det åtminstone tills 6700 går att få tag i tänkte jag, kanske i höst (rykten säger att det ska lanseras 31:a mars, eller åtminstone detta halvåret)?
Just nu sitter jag med ett gammalt GTX 660 Ti vilket inte känns så kul i ett nytt datorbygge precis...

Sjukt vad fort korten går alltså. När jag såg detta på Webhallen igår så fanns 19 i lager, några timmar senare 3 st, då kände jag det var dags att trycka på knappen. Verkar finnas några fler idag dock. Riktig roulette vad man får tag i alltså.

Permalänk
Medlem

Nu har dom börjat sälja färdigbyggda datorer utan grafikkort !?
https://www.webhallen.com/se/product/327920-Webhallen-Config-...
Hoppas det kommer några kort i 2500-3500:- klassen snart
Har bla en intel i5-7600K Kaby Lake med ett ASUS E3 PRO GAMING V5, men det moderkortet stödjer inte Processorns Grafik
Annars så kunde jag få ihop den datorn & sälja utan grafikkort, till någon som har ett extra.
Jag har ju några gamla HD 6770 & någon HD 5850, som jag inte vet om Win10 stödjer...men kanske måste prova...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

De som säljer sina grafikkort säljer dem oftast till miners. Jag tex. sålde mitt Radeon 7 för 9000 kronor i Fredags till en miner. Jag köpte det för 2 år sedan för 7200 kr.

Så om man har ett kort över så säljs det antingen till överpris eller så sitter man på det. Jag passade på att sälja alla mina kort jag hade över, och folk sätter verkligen ihop begagnade riggar sim aldrig förr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ja det är hopplöst...det brukar ju finnas massor med kort från "Förra" generationen kvar länge & till bra priser...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag säljer aldrig något!
Sitter på ca 100st kort, men dom är mellan 0.128-4Gbvram, så det är änndå värdelösa. Ett 1070 ligger dock, men den e nödreserv!

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits med mitt Vega 64, sugen på att uppgradera men allt kostar skjortan om det ens finns att få tag på. Som tur är så presterar kortet fortfarande så jag har inte bråttom men om detta fortsätter så kan det svida i plånboken när jag känner att jag inte har ett val.

Jag tror även att de nya konsolerna påverkar tillgången av 7nm grafikkorten då de konkurrerar om samma kisel.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lite goda nyheter?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Inget nytt har hänt, om du inte räknar in Nvidias nyproduktion av gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Inget nytt har hänt, om du inte räknar in Nvidias nyproduktion av gammalt.

Jag saknar då man kunde fynda föregående generation, nu saknar jag grafikkort till några budget burkar...
Typ Radeon RX590 kunde man köpa för 1995:- för ett år sedan.
Har några RX570 & RX580, RX480, som alla köptes året efter för under 2000:-
Jag har alltid undvikt att köpa begagnat, då man inte vet hur hårt de har gått...
Radeon kan gärna få komma Nytillverkat med äldre kretsar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

RX580 för 3699:- https://www.proshop.se/Grafikkort/XFX-Radeon-RX-580-GTS-XXX-8...

Kanske ett fynd, då det faktiskt finns i lager.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

RX580 för 3699:- https://www.proshop.se/Grafikkort/XFX-Radeon-RX-580-GTS-XXX-8...

Kanske ett fynd, då det faktiskt finns i lager.

Inte längre...
Gav 1790:- för mitt Sapphire...år 2019

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nu har dom börjat sälja färdigbyggda datorer utan grafikkort !?
https://www.webhallen.com/se/product/327920-Webhallen-Config-...

Dagens "ramla ur stolen". Det är sjukt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Då borde väl mitt Vega 64 gått upp med då
Kanske skulle prova att sälja nu å ha slänga in något skräp i datorn så länge

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Inte längre...
Gav 1790:- för mitt Sapphire...år 2019

Sålde mitt gamla Sapphire 580 för 3000:- på Tradera för ett par veckor sedan. Visst, det mesta är dyrt idag men du får också bra betalt för gammalt begagnat.

Sälj några av dina äldre kort för dyra pengar och köp nytt till dyrt pris, det tar ut sig själv som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Sälj några av dina äldre kort för dyra pengar och köp nytt till dyrt pris, det tar ut sig själv som jag ser det.

Köpa vad? Finns inget någonstans!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Köpa vad? Finns inget någonstans!

Jodå, nog tycker jag det kommer ut lite då och då. Köpte själv ett XFX 6800 xt förra veckan från komplett.

Proshop snackades det väl om att de skulle få in kort inom kort. Såg inte ut att vara speciellt långa köer där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Sålde mitt gamla Sapphire 580 för 3000:- på Tradera för ett par veckor sedan. Visst, det mesta är dyrt idag men du får också bra betalt för gammalt begagnat.

Sälj några av dina äldre kort för dyra pengar och köp nytt till dyrt pris, det tar ut sig själv som jag ser det.

Problemet är att jag har 2 kort för lite för att få ihop mina byggen.
Få se vad som händer när proppen går ur & det kommer kort igen...kanske tiden är över för kort runt 2-2500:- som funkar till mina gamla i5 & i7...vill ju ha alla delar samstämmiga...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

5700/5700 XT går för 6-8k på tradera nu.
Ethereum är värt mkt just nu och det finns inga nya kort att få tag på knappt, så marknaden dammsugs.

Vissa butiker får in leveranser av kort nu, köpte ett 6800 XT från Inet för 2 veckor sedan t.ex, dock inte för några 7000:-, men som det ser ut just nu med utbud och efterfrågan samt lite annat stök och bök runtom i världen så är det ungefär så det ser ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Problemet är att jag har 2 kort för lite för att få ihop mina byggen.
Få se vad som händer när proppen går ur & det kommer kort igen...kanske tiden är över för kort runt 2-2500:- som funkar till mina gamla i5 & i7...vill ju ha alla delar samstämmiga...

Allt hänger på priset av etherium och den hashrate (hur effektivt kortet är för mining) som kortet har.

Priserna kommer att hålla i sig så länge som kursen för etherium håller i sig eller att korten inte längre är tillräckligt effektiva för mining. Tydligen så ska ju t.ex. inte 4gb kort fungera att minea med (eller iaf inom kort).

Om man behöver grafikkort till budget idag så skulle jag kollat på 4gb modellen av rx 580 för ca 1500:- eller GTX 1060 3/6gb 1000/2000:- alternativt ett nytt 1660 super som kan dyka upp i butiker lite då och då för ~3000:-
Ganska klena kort men fungerar på lite lägre upplösningar för dom flesta spel.

Grafikkort är helt enkelt inte billiga idag och det är enligt mig dom nya korten som känns mest prisvärda, även om det är dyrare idag än för 2-3 månader sedan.