Bra Bloatware Remover - 2021

Permalänk
Medlem

Bra Bloatware Remover - 2021

Hej!

Vad har vi för enkla (behöver inte vara enormt sofistikerade) program idag för att enkelt klicka bort den ytligaste Bloatwaren på Windows 10?

Jag ska configga en handfull datorer och vill snabbt få bort t.ex. Cortona, Candy Crush, Telemetry, alla windows stores apps som kommer med osv.

Vilka är era favoriter?

Permalänk
Medlem

På en nyinstallerad Win10, så skulle jag rekommendera Sophia Script.
(Förutsatt att man har lite koll på saker och ting)
https://github.com/farag2/Windows-10-Sophia-Script

(Det faller inte in under dom enkla verktygen, men det är kompetent,
så det kan ändå vara en ide att sätta sig in i det)

Och sedan komplettera med O&O ShutUp10.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Permalänk
Medlem

Ubuntu över hela disken är enklast och smidigast. Bort med hela W10 så den inte sprider sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Ubuntu över hela disken är enklast och smidigast. Bort med hela W10 så den inte sprider sig.

Jag är helt med dig, det är tyvärr inte alla tröga spelutvecklare som fortfarande sätter windowsviruset som främsta plattform.

Finns diverse powershell script som gör jobbet, prövade bloatbox sist som har ett GUI och är mycket lättanvänt sist.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Vilka är era favoriter?

Windows 10 Enterprise LTSC.

Ett annat tips är att installera Windows 10 med en "dummy"-användare och sedan stänga av "AppReadiness"-servicen. Nästa användare du skapar slipper allt vad bloat heter och du kan sedan radera "dummy"-användaren

Permalänk
Medlem

LTSC all the way. Tyvärr saknas optimeringar för Ryzen, men i övrigt alldeles underbart. Svårt att köpa dock.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kan inte nån göra en lista på detta sk. Bloatwaret

Vad klassar ni som bloatware? 3D builder & Xbox kopplingen? jeez... bloatware näe? boota valfri androidlur ur kartong istället

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan inte nån göra en lista på detta sk. Bloatwaret

Vad klassar ni som bloatware? 3D builder & Xbox kopplingen? jeez... bloatware näe? boota valfri androidlur ur kartong istället

3D Builder, Candy Crush, Xbox och mer skit som följer med Windows 10, är just bloatwares! Från Wikipedia: "Bloatware är medföljande mjukvara som tar onödigt stor plats i minnet och som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat."

Sen gällande din kommentar om Android-telefoner. Google Pixel-telefonerna innehåller noll bloatwares enligt den här artikeln. Men om man ska gå in mer i detaljer, så kan reddit svara på den frågan: https://libredd.it/r/GooglePixel/comments/6lekfp/does_google_...

Sen för att gå enligt trådens ämne, så säger jag detsamma som @TechWolf, @Jimi84 och @MrWhizeguy.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

"Multi-OEM/Retail Project {MRP} - Mk3" på MDL Forum löser mycket sånt och annat åt dig, annars är PS-skripten ovanför bra!

Permalänk
Medlem

Brukar dra till med det här (videolänk). Tar längre tid att se videon än att göra processen. Skulle väl mest rekommendera att göra den på en fräsch installation.

Allt görs på egen risk.

https://youtu.be/dO30OnTsJhk

Edit: Kom på att han gjorde en nyare video (som han länkade i den fastnålade kommentaren på den första videon), men båda är värda att se. Det kan i alla fall ge en fingervisning åt rätt håll.

https://youtu.be/V27McA7ch6w

Lycka till.

La till ytterligare information.
Permalänk
Medlem

Jag har kört det här scriptet från Chris Titus Tech med bra resultat. Hans YouTube kanal känns seriös så jag känner att jag vågar köra hans script.

https://youtu.be/dO30OnTsJhk

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag har kört det här scriptet från Chris Titus Tech med bra resultat. Hans YouTube kanal känns seriös så jag känner att jag vågar köra hans script.

https://youtu.be/dO30OnTsJhk

Hehe, vi länkade samma sak nästan samtidigt. 😁

Hans titlar må låta lite clickbaitiga, men det finns substans och inte en massa trams.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk fortfarande använder sig av script för att ta bort oönskad förinstallerad programvara i Win 10. när det finns program som O&O AppBuster som kan göra det enkelt och till skillnad mot många script så installeras de inte automatiskt igen om man kontrollerar efter uppdatering i Windows Store och det finns en uppdatering för det man har tagit bort, det går även till skillnad mot många script även att installera det man har tagit bort igen om man så önskar.

O&O AppBuster är ett portabelt program så det är inget som behöver installeras utan kan köras från te.x en USB-sticka.
Det har dock en nackdel, och det är att dessa tas bort på användare nivå, dvs. om man har flera användare konto på samma dator så måste man göra det på varje, detta har förmodligen att göra med att det finns möjlghet att installera dem igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag förstår inte varför folk fortfarande använder sig av script för att ta bort oönskad förinstallerad programvara i Win 10. när det finns program som O&O AppBuster som kan göra det enkelt och till skillnad mot många script så installeras de inte automatiskt igen om man kontrollerar efter uppdatering i Windows Store och det finns en uppdatering för det man har tagit bort, det går även till skillnad mot många script även att installera det man har tagit bort om man så önskar.

O&O AppBuster är ett portabelt program så det är inget som behöver installeras utan kan köras från te.x en USB-sticka.
Det har dock en nackdel, och det är att dessa tas bort på användare nivå, dvs. om man har flera användare konto på samma dator så måste man göra det på varje, detta har förmodligen att göra med att det finns möjlghet att installera dem igen.

Intressant. Tack för tipset. Hade bara vetskapen om "ShutUp 10" från dom.

Ska läsa in mig lite i morgon. Som sagt, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag förstår inte varför folk fortfarande använder sig av script för att ta bort oönskad förinstallerad programvara i Win 10. när det finns program som O&O AppBuster som kan göra det enkelt och till skillnad mot många script så installeras de inte automatiskt igen om man kontrollerar efter uppdatering i Windows Store och det finns en uppdatering för det man har tagit bort, det går även till skillnad mot många script även att installera det man har tagit bort igen om man så önskar.

O&O AppBuster är ett portabelt program så det är inget som behöver installeras utan kan köras från te.x en USB-sticka.
Det har dock en nackdel, och det är att dessa tas bort på användare nivå, dvs. om man har flera användare konto på samma dator så måste man göra det på varje, detta har förmodligen att göra med att det finns möjlghet att installera dem igen.

Alla kanske inte vet vad AppBuster är eller att det ens finns. Det var ett bra tips, men du lät lite nedvärderande tycker jag. Men, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

O&O AppBuster är ett portabelt program så det är inget som behöver installeras utan kan köras från te.x en USB-sticka.

AppBuster verkar dock inte vara uppdaterat på ett tag. Senaste Windows det är testat mot är version 1809 (på gott och ont).

Nu tror jag dock inte att AppBuster gör så mycket skada, men ouppdaterade versioner av exempelvis O&O ShutUp10 eller SpyBot Anti-Beacon kan snabbt "förstöra" en Windows-installation.

Själv föredrar jag script/snippets av den anledningen, då jag faktiskt kan läsa mig till vad de gör.

För oss som kör Windows LTSC och version 1809, så finns det ett bra script här:
https://mega.nz/folder/hBU01KIB#Ny2bXRsGIVVMThTV8ZSAhA

Mer info i denna tråden:
#18476997

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

AppBuster verkar dock inte vara uppdaterat på ett tag. Senaste Windows det är testat mot är version 1809 (på gott och ont).

Nu tror jag dock inte att AppBuster gör så mycket skada, men ouppdaterade versioner av exempelvis O&O ShutUp10 eller SpyBot Anti-Beacon kan snabbt "förstöra" en Windows-installation.

Jag har kört det på senare (2004) så jag vet att det fortfarande gör vad det ska utan att ställa till något, och anledningen till att det inte är uppdaterat är förmodligen för att inget har förändrats sedan senaste uppdateringen, O&O Software uppdaterar nämnligen sina program om det behövs.

AppBuster är inget som automatiskt avinstallerar appar om du nu trodde det, utan man får upp vad som finns installerat (liknande Windows egna avinstallerare i Win 7) och får manuellt markera vad man vill avinstallera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

Ubuntu över hela disken är enklast och smidigast. Bort med hela W10 så den inte sprider sig.

Instämmer, dessvärre som en del andra sagt så envisas de flesta största spelutvecklarna med att bara släppa sina spel till Windows tyvärr. Spelar själv en del spel som använder sig av Easy Anti Cheat och enda sättet att spela dem under Linux är genom VM/QEMU vilket inte är en långsiktig lösning i mitt tycke då kan man hellre dual-boota. När jag kör Windows 10 så kör jag en en för-modifierad Windows 10 version av Ghost Spectre där all bloat redan är borttaget samt inga påtvingade uppdateringar, man väljer själv när man vill uppdatera, finns mycket annat gott med. Länkar till hans kanal/YouTube-video så kan ni leta vidare därifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=B-P1u2LmShc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Instämmer, dessvärre som en del andra sagt så envisas de flesta största spelutvecklarna med att bara släppa sina spel till Windows tyvärr. Spelar själv en del spel som använder sig av Easy Anti Cheat och enda sättet att spela dem under Linux är genom VM/QEMU vilket inte är en långsiktig lösning i mitt tycke då kan man hellre dual-boota. När jag kör Windows 10 så kör jag en en för-modifierad Windows 10 version av Ghost Spectre där all bloat redan är borttaget samt inga påtvingade uppdateringar, man väljer själv när man vill uppdatera, finns mycket annat gott med. Länkar till hans kanal/YouTube-video så kan ni leta vidare därifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=B-P1u2LmShc

Själv kände jag mig skeptisk ändå :s går det att se vad som gjorts med mera?
Tråkigt att hålla på med typ kryptovaluta medan datorn ändå bara står så får man inte ut något av det, utan går till någon annan 😂🤷‍♂️
(fick liten foliehatt ja..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

AppBuster är inget som automatiskt avinstallerar appar om du nu trodde det, utan man får upp vad som finns installerat (liknande Windows egna avinstallerare i Win 7) och får manuellt markera vad man vill avinstallera.

Jag har själv använt AppBuster tidigare, så jag vet vad det kan och inte kan Håller dock med andra om att du håller lite nedvärderande ton i dina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag förstår inte varför folk fortfarande använder sig av script för att ta bort oönskad förinstallerad programvara i Win 10. när det finns program som O&O AppBuster

Därför att program som AppBuster bara fixar en liten del av problemen med Win10.
Dom skript som nämnts i tråden fixar betydligt mer saker än bara bloatware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Därför att program som AppBuster bara fixar en liten del av problemen med Win10.
Dom skript som nämnts i tråden fixar betydligt mer saker än bara bloatware.

Den jag länkade har dessutom GUI om man inte gillar cmd 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att inte använda sånt. Visst ta bort skräp som candy crush etc kan man göra men försök inte ta bort nödvändiga saker som Cortana, windows store, telemetry, stänga av defender, blockera uppdateringar etc. Gör såna ändringar i group policy istället om du måste.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Därför att program som AppBuster bara fixar en liten del av problemen med Win10.
Dom skript som nämnts i tråden fixar betydligt mer saker än bara bloatware.

Med AppBuster + ShutUp 10 så kan man i princip åstakomma samma sak som de skripten, och till skillnad mot skripten så kan man enkelt återställa ändringar i dessa två om så skulle behövas.

Det må dock vara lättare med skripten att stänga av saker än med ShutUp 10 eftersom skripten är färdiga Powershell skript som det bara är att köra.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Gör såna ändringar i group policy istället om du måste.

Tyvärr gäller det bara Windows 10 Pro eller bättre.

Själv anser jag dock att Windows 10 Home borde förbjudas, men tyvärr är det Home som många har licens för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr gäller det bara Windows 10 Pro eller bättre.

Inte riktigt sant, det enda som ändringar i Grupprincper i princip gör är att ändra i registeret, och vet man var dessa ändringar behövs så kan man ändra även i Home.

Microsoft kan dock via uppdateringar göra så att ändringar i registeret ignoreras, vilket har skett ett antal gånger.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

3D Builder, Candy Crush, Xbox och mer skit som följer med Windows 10, är just bloatwares! Från Wikipedia: "Bloatware är medföljande mjukvara som tar onödigt stor plats i minnet och som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat."

Sen gällande din kommentar om Android-telefoner. Google Pixel-telefonerna innehåller noll bloatwares enligt den här artikeln. Men om man ska gå in mer i detaljer, så kan reddit svara på den frågan: https://libredd.it/r/GooglePixel/comments/6lekfp/does_google_...

Sen för att gå enligt trådens ämne, så säger jag detsamma som @TechWolf, @Jimi84 och @MrWhizeguy.

Tar onödigt stor plats i minnet? Kollade precis, och har jag inte helt missförstått det så är inget av dessa så kallade "bloatware" igång i bakgrunden. Att det tar upp lite utrymme på hårddisken kan man leva med. Finns ju några terabyte kvar ändå.

Permalänk
Avstängd

Om det är datorer till ett företag eller en organisation, som jag misstänker då man sällan konfigurerar en handfull datorer hemma, så kan du ställa in väldigt mycket i MS administratörsverktyg.

Min jobbdator har exempelvis butiken kvar men väldigt begränsad, där finns just nu 22 appar varav merparten är MS egna appar som Windows Terminal och Office, sen har vi datortillverkarnas appar som Panasonic (för våra toughbooks) och Lenovo Vantage och några interna appar. Vi får också installera Itunes men inte Spotify den vägen av någon anledning, däremot finns Spotify i Software Center som också är en MS-produkt för central styrning och installation av tillåtna program. Candy Crush eller liknande kommer inte till dessa datorer heller, och allt kring telemetri är avstängt så vitt jag vet. Men vi loggar inte in med MS-konton heller förstås utan AD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tar onödigt stor plats i minnet? Kollade precis, och har jag inte helt missförstått det så är inget av dessa så kallade "bloatware" igång i bakgrunden. Att det tar upp lite utrymme på hårddisken kan man leva med. Finns ju några terabyte kvar ändå.

Att bloatwares sänker prestandan, tar plats och (på mobila enheter) förvärrar batteritiden, har varit välkänt i åratal. Vissa bloatwares startas med enheten, medan andra inte gör det. Skiten kan även vara ett hot mot ens integritet, då vissa bloatwares samlar in data om dig, till exempel hur du använder enheten, när du använde programvaran eller applikationen i fråga, och/eller annat. Skiten kan även öppna upp säkerhetshål för hackers att utnyttja, om de ansluts till internet.

Tror du mig inte?

Jag kan fortsätta om du vill?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.