Permalänk
Medlem

Datorn kraschar när jag spelar

Hej!

Så problemet jag har är då jag sitter och spelar så så crashar spelen vid random tillfällen genom att det dyker upp en "plain" färg över hela skärmen, har varit brun blå grön, de mesta färgerna.. innan jag hamnar till desktop (har hänt enstaka gång datorn rebootar sig). Inga felmeddelande kommer upp förutom i steam där det står D3D device lost. Detta gäller alla spel jag kör, t.ex BF V och Cod Warfare. Problemet har existerat under lång tid.. och först nu under mellandagarna tog jag tag i att uppgradera hela datorn förutom gpun men problemet kvarstår så uppenbarligen misstänker jag gpun och det kommer en tid då det byts ut med. Men under tiden försöker jag lösa mitt problem.

Har MSI afterburner och ser under sessionen att Gpu usage ligger runt 70-75 % innan den från ingenstans sticker till 100% och då kraschar spelet (och detta är dokumenterat flera gånger). Alla grafikinställningar är på lägsta möjliga.. då jag kör ultrawide men problemet fanns då jag hade wqhd med.

Prövade mixtra lite i Afterburner med Powerlimit som jag höjde mellan 100-105% och Vcore +1 och märkte genast spelet var i liv under längre perioder innan krasch. Läser många rekommenderar underklockning av gpun men bör väl jobba mest stabilt från fabrik? Men även fel med psu, men eliminerat sen förra veckan som sagt.
Kört DDU x antal gånger och ominstallation av spel OS m.m. Har ej Geforce experience installerat.
Drivrutin: 460.89

Mitt system nu är:
Operativsystem: Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 10600k
Processorkylare: h115i
Moderkort: Msi z490 carbon
Minne: 2x 8 Gb PNY XLR8 3200mhz CL16 (körs i 2666Mhz)
Grafikkort: EVGA 980 ti SC+
Hårddisk: 970 Evo
PSU: Corsair RM750x V2
Temperaturer: 60C processor med full belastning, 75 grader gpu full bel.

Har prövat otaliga inställningar tips m.m. utan resultat så vänder mig hit och hoppas någon känner igen problemet som kan hjälp mig

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

@Noplaren

"D3D device lost" innebär klart och tydligt att grafikkortet hänger sig (D3D = förkortning för Direct 3D, alltså 3D-grafik i DirectX).

Troligen har kylningen på grafikkortet tappat effektivitet med tiden, så när belastningen på kortet toppar blir värmen för hög... vilket leder till att det antingen hänger sig eller avsiktligt stänger av som skyddsåtgärd.

Kortet bör servas av någon som kan följande:

  • Kolla om fläkt(ar) fortfarande klarar antal RPM den/de ska klara, annars byta ut.

  • Kolla skicket på värmeledning (vanligen kylpasta) mellan kylblock och GPU-krets på kortet, om "fnösk-torr" ska ny kylpasta kletas på enligt praxis.

Det kan också vara så att det uppstått permanent skada pga värme eller elektroniskt slitage... då är det inte annat att göra än att byta ut hela grafikkortet.

Hoppas lösning blir relativt enkel 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@Noplaren

"D3D device lost" innebär klart och tydligt att grafikkortet hänger sig (D3D = förkortning för Direct 3D, alltså 3D-grafik i DirectX).

Troligen har kylningen på grafikkortet tappat effektivitet med tiden, så när belastningen på kortet toppar blir värmen för hög... vilket leder till att det antingen hänger sig eller avsiktligt stänger av som skyddsåtgärd.

Kortet bör servas av någon som kan följande:

  • Kolla om fläkt(ar) fortfarande klarar antal RPM den/de ska klara, annars byta ut.

  • Kolla skicket på värmeledning (vanligen kylpasta) mellan kylblock och GPU-krets på kortet, om "fnösk-torr" ska ny kylpasta kletas på enligt praxis.

Det kan också vara så att det uppstått permanent skada pga värme eller elektroniskt slitage... då är det inte annat att göra än att byta ut hela grafikkortet.

Hoppas lösning blir relativt enkel 👍

Hej, tack för svar!

Fläktarna spinner på som de ska, dock hörs ett klickande ljud från en av de vid högre varvtal, verkar vara känt problem på dessa modeller efter lite sökning. Nej fläktarna ligger ej emot något så förmodligen dåligt kullager.

Ja precis som du säger med D3D så är jag ju med på dess betydelse, men förstår inte varför.
Har bytt kylpasta för något år sedan men som du säger absolut värt att pröva igen, då huvudenheten i gpun håller sig i bra temps kanske det kan vara att thermalpads behöver bytas ut, inget jag kan övervaka via mjukvara dock så svårt bekräfta.

Permanenta skador känns mindre troligt då det fungerar felfritt vid vanlig användning, eller?

Permalänk
Medlem

Tror jag löste mitt problem jag haft i alla dessa år. PhysX till cpu. Klockade ner gpu 50mhz core clock samt 50mhz memory clock. Powerlimit 105%, temp limit 90. Hoppas detta håller sig, men tycker det är konstigt gpun ej är stabil i stock...