För gamla saker för Zwift och streaming?

Permalänk
Medlem

För gamla saker för Zwift och streaming?

Ska köpa en stationär dator for att ha till garaget där jag tränar cykel.
Programmet heter Zwift och är relativt krävande om man vill köra på högre upplösning.
Sedan vill jag också streama detta utan att det laggar och har sig.

Datorn jag fått tips om har följande delar:
Intel Core i5 4690k
Geforce GTX 750 Ti 2gb
120gb SSD
475gb SATA
16 GB RAM DDR3 @ 649MHz

Priset är 3000:-

Zwift rekommenderar följande hårdvara för medium grafik:
Intel Core i5
8gb ram
GTX 650

För hög upplösning
i7
8gb ram
GTX 970

Har förstått att datorn är ca 5 år gammal och moderkortet begränsat för framtida uppgraderingar.

Men känns ändå som den kommer prestera betydligt bättre än min MacBook Air från 2015, som går på högvarv när jag kör Zwift.

Är datorn ett OK köp som duger åt mig?

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Hedersmedlem

Ett GTX 750 Ti är ett betydligt sämre grafikkort än det GTX 970 som rekommenderas av Zwift. Men det går ju som tur är att byta grafikkortet om du vill. Ett GTX 970 eller ett kort med liknande prestanda går att hitta beg lite under 1000-lappen för det mesta (däremot är ju marknaden för grafikkort, inkl beg, lite galen just nu...)

Ska du streama så vill du förmodligen ha ett kort minst från Nvidia:s "10-serie", för att få en hårdvarukodare för video som är betydligt bättre. Ett GTX 1060 6GB (lite norr om 1000-lappen beg) skulle nog vara minimum om du ska streama också.

CPU:n ligger också under rekommenderade krav för "hög upplösning" men eftersom det är en "K"-CPU så kanske det går ändå, svårt att säga utan att testa. Grafikkortet är nog 90% av problemet så att säga.

Spontant känns priset lite högt för vad du får också...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jokes:

Ska köpa en stationär dator for att ha till garaget där jag tränar cykel.
Programmet heter Zwift och är relativt krävande om man vill köra på högre upplösning.
Sedan vill jag också streama detta utan att det laggar och har sig.

Datorn jag fått tips om har följande delar:
Intel Core i5 4690k
Geforce GTX 750 Ti 2gb
120gb SSD
475gb SATA
16 GB RAM DDR3 @ 649MHz

Priset är 3000:-

Zwift rekommenderar följande hårdvara för medium grafik:
Intel Core i5
8gb ram
GTX 650

För hög upplösning
i7
8gb ram
GTX 970

Har förstått att datorn är ca 5 år gammal och moderkortet begränsat för framtida uppgraderingar.

Men känns ändå som den kommer prestera betydligt bättre än min MacBook Air från 2015, som går på högvarv när jag kör Zwift.

Är datorn ett OK köp som duger åt mig?

Hej!

Det blir nog bättre än din MacBook Air alla gånger men du ligger ju fortfarande långt under rekommendationerna ens för hög upplösning, lägg streaming utan lagg utöver detta så är det nog bättre att sikta lite högre.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.