Permalänk
Medlem

Skärm blir svart, tappar signal ibland.

Hej,

När jag kör spel så blir skärmen ibland svart "no signal", kan fortfarande prata på discord en stund efter. Ofta hör jag "blipp blupp" ljudet som om man kopplar in en ny enhet som en USB-sticka. Sedan verkar allting dö ner.

Jag kan se att grafikkortet ibland blinkar till då det händer, (lyser konstant grönt annars). Ibland börjar även fläktarna på grafikkortet rusa på max. Står och kör så tills jag håller in avstängningsknappen.

Försöker jag starta den igen efter det så är det ofta fortfarande ingen signal och fläktarna går på max. Vissa gånger vid uppstart efter detta skett får jag signal men det är en fryst bild med några pixlar som syns.

För att fixa detta så tar jag ur grafikkortet och sätter in det igen. Sedan funkar det oftast som vanligt en stund, tills det plötsligt händer igen. Är jag inte i spel fungerar det perfekt.

Det roliga är att exakt samma hände mig för kanske 6 månader sedan, det försvann sedan plötsligt. Oklart varför.

Alla fläktar och allting snurrar som det ska, har testat byta till den andra PCI-e sladden men samma sak.

Även testat sätta kortet i den andra slotten på moderkortet, samma sak.

Testat olika sladdar.

Även testat installera om windows helt. Did not work.

Några felkoder i loggboken ifall det hjälper:

Händelse ID: 65
Händelse ID: 8198
Händelse ID: 2

Med flera.

Grafikkortet är ett Geforce GTX1070 8GB GameRock
PSU: Gammalt TX650

Någon som har någon koll? Grafikkortet som strular?

Permalänk
Hedersmedlem

Hot-swappa grafikkortet under drift? Du har nog mer mod än vad jag har skulle jag säga. Jag skulle inte rekommendera det...

Skulle testa detta om du har möjlighet.

1. Testa annat grafikkort.
2. Testa annan PSU.

Känns som antingen grafikkortet eller PSU är på väg att dö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hot-swappa grafikkortet under drift? Du har nog mer mod än vad jag har skulle jag säga. Jag skulle inte rekommendera det...

Skulle testa detta om du har möjlighet.

1. Testa annat grafikkort.
2. Testa annan PSU.

Känns som antingen grafikkortet eller PSU är på väg att dö...

Nej nej, gör alla ändringar när allt är powered off.

Har tyvärr ingen möjlighet att testa något annat, därför jag undrade ifall någon kände igen några symptom för att veta vad som strulade. Så man inte inhandlar fel i onödan.