Tredje person publicerat bilder på mitt barn utan tillåtelse [LÖST]

Permalänk
Medlem

Tredje person publicerat bilder på mitt barn utan tillåtelse [LÖST]

TL;DR Jag har ett problem med att en person har fått tag i en (eller ev. flera) bild(er) på mitt barn på något sätt och publicerat på instagram utan min eller min sambos samtycke, vad kan vi göra?

Fullversion:
Jag och min partner var hos en professionell fotograf den 13 december och lät fota vår dotter.
Vi fick den 15:e hem bilderna digitalt och 20:e analogt.
Vårat barns mormor har aldrig träffat vårat barn och så lär det förbli för en överskådlig framtid pga missbruk, vi har ej heller någon kontakt med henne.
Vi har inte publicerat bilderna någonstans, men delat de med övrig släkt och några vänner.
Någon av de vi delat bilderna med har således troligen "läckt" bilderna till nyss nämnd person, men det är inte problemet så de lämnar vi därhän.
Problemet är alltså att mormodern har tagit en av bilderna och publicerat bilden på instagram utan någon form av samtycke från oss föräldrar. Vad kan vi då göra för att få bort bilden från internet?
Till saken hör är att varken jag eller min sambo kan se mormoderns instagram (läs blockerade) utan vi fick screenshot från en vän till oss på att hon publicerat bilden.

Tack på förhand!

UPPDATERING: Sen uppdatering men det slutade iaf med att personen tog bort bilden, vi anmälde bilden till Instagram genom formuläret som länkades men vår dotters morfar hann förklara för sitt ex att det hon gjorde var fel och att hon skulle ta bort bilden innan Instagram reagerade. Så när Instagram reagerade så sa de bara att bilden redan var borttagen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

TL;DR Jag har ett problem med att en person har fått tag i en (eller ev. flera) bild(er) på mitt barn på något sätt och publicerat på instagram utan min eller min sambos samtycke, vad kan vi göra?

Fullversion:
Jag och min partner var hos en professionell fotograf den 13 december och lät fota vår dotter.
Vi fick den 15:e hem bilderna digitalt och 20:e analogt.
Vårat barns mormor har aldrig träffat vårat barn och så lär det förbli för en överskådlig framtid pga missbruk, vi har ej heller någon kontakt med henne.
Vi har inte publicerat bilderna någonstans, men delat de med övrig släkt och några vänner.
Någon av de vi delat bilderna med har således troligen "läckt" bilderna till nyss nämnd person, men det är inte problemet så de lämnar vi därhän.
Problemet är alltså att mormodern har tagit en av bilderna och publicerat bilden på instagram utan någon form av samtycke från oss föräldrar. Vad kan vi då göra för att få bort bilden från internet?
Till saken hör är att varken jag eller min sambo kan se mormoderns instagram (läs blockerade) utan vi fick screenshot från en vän till oss på att hon publicerat bilden.

Tack på förhand!

Kan du anmäla inlägget för upphovsrättsbrott? Jag vet någon som brukade göra det när folk hånade honom på YouTube vilket också var en longshot men det gick oftast igenom

Permalänk
Medlem

Prova att anmäl till Instagram och se om de kan ta ner bilden. Jag vet inte hur samarbetsvilliga de brukar vara, men det lär vara ett bästa chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Kan du anmäla inlägget för upphovsrättsbrott? Jag vet någon som brukade göra det när folk hånade honom på YouTube vilket också var en longshot men det gick oftast igenom

Skrivet av twk:

Prova att anmäl till Instagram och se om de kan ta ner bilden. Jag vet inte hur samarbetsvilliga de brukar vara, men det lär vara ett bästa chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Vår vän har anmält bilden problemet är att vad vi vet kan inte vi anmäla bilderna då vi ej kan se dem ty vi är blockerade.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fast jag kan ju inte se inlägget enligt guiden då personen har blockerat oss så vi ser inte inlägget.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Den här länken är nog bättre om man tänker hävda brott mot upphovsrätten. Skärmdump och kontonamn borde räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast jag kan ju inte se inlägget enligt guiden då personen har blockerat oss så vi ser inte inlägget.

Du vet vem det är med tanke på screenshot.

Kan du inte utläsa användarnamn där?

Kontrollera Instagram utloggad dessutom.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hej, sitter på flygets dassiga Wi-Fi (där Instagram, inklusive deras hjälpsidor dessutom är blockerade) men en snabb sökning på nätet indikerar att det inte skall vara särskilt svårt att anmäla bilden.

Formuläret i fråga: https://help.instagram.com/contact/504521742987441

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Ser att du fått massor av liknande svar redan. Sorry, hann inte med! 🙃

Permalänk
Medlem

@Litenskit:
Du har fått många tips och råd ang Instagram och hur du ska göra. Det tips jag vill dela med mig av fick jag från en föreläsning om just detta dilemma att en 3:e person lägger upp bilder utan personens/målsman/vårdnadshavarens tillåtelse.

Här kan du hitta information om just såna saker och även fråga om hjälp och råd ifall du vill dra ärendet vidare.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att detta kan lösas genom att man anmälar det till Instagram.
Men även om en sån funktion inte hade funnits, visst borde man kunna driva vidare med hänsyn till GDPR?

Kan någon som är lite insatt ge sin syn på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Kan någon som är lite insatt ge sin syn på detta?

Datainspektionens text är tydlig och högst applicerbar i det här fallet. Barnet (eller vårdnadshavaren har inte givit sitt samtycke -- Bilden (som är en personuppgift) får inte behandlas (dvs publiceras).

Citat:

Personuppgifter får behandlas om personen ifråga har samtyckt till det. Samtycket måste vara frivilligt, avse just det särskilda syfte som uppgifterna samlas in för och det får inte råda någon tvekan om att personen samtycker till att uppgifterna behandlas.

[...]

Om man erbjuder onlinetjänster till barn och då hämtar in personuppgifter med stöd av samtycke, krävs det att samtycket hämtas in från barnets vårdnadshavare om barnet är under 13 år. Detta gäller insamling av uppgifter om barn som bor i Sverige. I andra EU-länder kan vårdnadshavarens samtycke krävas ända upp tills barnet är 16 år.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Hej, sitter på flygets dassiga Wi-Fi (där Instagram, inklusive deras hjälpsidor dessutom är blockerade) men en snabb sökning på nätet indikerar att det inte skall vara särskilt svårt att anmäla bilden.

https://i.imgur.com/P8KFco3.jpg

Formuläret i fråga: https://help.instagram.com/contact/504521742987441

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Ser att du fått massor av liknande svar redan. Sorry, hann inte med! 🙃

Tack, ditt inlägg var klockrent.

Skrivet av Farsan Baloo:

@Litenskit:
Du har fått många tips och råd ang Instagram och hur du ska göra. Det tips jag vill dela med mig av fick jag från en föreläsning om just detta dilemma att en 3:e person lägger upp bilder utan personens/målsman/vårdnadshavarens tillåtelse.

Här kan du hitta information om just såna saker och även fråga om hjälp och råd ifall du vill dra ärendet vidare.

Tack, kommer inte dra det vidare "för sakens skull" men om personen vägrar ta bort samt instagram vägrar, då kommer vi nog följa dina råd.

Skrivet av felplacrd:

Datainspektionens text är tydlig och högst applicerbar i det här fallet. Barnet (eller vårdnadshavaren har inte givit sitt samtycke -- Bilden (som är en personuppgift) får inte behandlas (dvs publiceras).

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Hade lite på känn att gdpr skulle vara tillämplig här.

Citat av raderat inlägg borttaget.
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

De som inte är intresserade av att hjälpa till eller i alla fall konstruktivt diskutera kan med fördel skippa tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sen uppdatering men det slutade iaf med att personen tog bort bilden, vi anmälde bilden till Instagram genom formuläret som länkades men vår dotters morfar hann förklara för sitt ex att det hon gjorde var fel och att hon skulle ta bort bilden innan Instagram reagerade. Så när Instagram reagerade så sa de bara att bilden redan var borttagen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Litenskit: Skönt att det löste sig! Jag tog mig friheten att lägga in infon i första inlägget med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord