"Går inte att vänta på alla rättsprocesser" – Digitaliseringsministern om 5G-auktionen

Permalänk
Medlem

Om det hade varit en omvänd situation hade knappast Kina väntat in domstolen innan man gick vidare med auktioner. Som bevis för det räcker det att kolla på dom senaste turerna kring Jack Ma, Alibabas grundare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Om det hade varit en omvänd situation hade knappast Kina väntat in domstolen innan man gick vidare med auktioner. Som bevis för det räcker det att kolla på dom senaste turerna kring Jack Ma, Alibabas grundare.

Omvänt så går det bra för Ericsson i Kina, de har varit mycket återhållsamma, att de inte är det när det gäller allt annat betyder inte att vi ska emulera deras dåliga sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Omvänt så går det bra för Ericsson i Kina, de har varit mycket återhållsamma, att de inte är det när det gäller allt annat betyder inte att vi ska emulera deras dåliga sidor.

Vi emulerar inte deras dåliga sidor när vi sätter "hårt mot hårt" så att säga. Kina kommer inte ändra sig till det bättre bara för att vi är naiva, dom kommer bara att utnyttja det. Att det går bra för Ericsson ska nog ses som en del av taktiken, man släpper in företag på marknader man själv vill in på i andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Vi emulerar inte deras dåliga sidor när vi sätter "hårt mot hårt" så att säga. Kina kommer inte ändra sig till det bättre bara för att vi är naiva, dom kommer bara att utnyttja det. Att det går bra för Ericsson ska nog ses som en del av taktiken, man släpper in företag på marknader man själv vill in på i andra länder.

Konstigt resonemang om man vill ha en rättsstat, eller för den delen inte tvingar Ericsson att lämna Kina.

Det är lite sent att komma på efter vi erkänt Kina diplomatiskt och har massor förpliktelser vi bryter mot om man tar den linjen. Sverige kan heller inte besluta om sanktioner utan måste gå via EU. Du får också räkna med svar när vi begår aggression mot länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konstigt resonemang om man vill ha en rättsstat, eller för den delen inte tvingar Ericsson att lämna Kina.

Det är lite sent att komma på efter vi erkänt Kina diplomatiskt och har massor förpliktelser vi bryter mot om man tar den linjen. Sverige kan heller inte besluta om sanktioner utan måste gå via EU. Du får också räkna med svar när vi begår aggression mot länder.

Nu har du börjat tolka in saker i det jag skriver som inte finns där. Var nämner jag att eller hur får du det till att jag vill att Ericsson ska lämna Kina? Eller missuppfattat/tolkar jag dig fel?

Sverige ska vara en rättsstat internt och in våra relationer till andra rättsstater. Men att vara en rättsstat i relation till icke rättsstater är bara naivt. Det går inte att spela ett spel där bara en parten följer reglerna. Att WTO tog in Kina 2001 var ett stort misstag och dessutom ett misstag som blir tydligare för var dag.

Givetvis får vi räkna med motdrag ifrån dem Kina hotar "vidta åtgärder" mot Sverige om 5G-förbudet men att hävda att vi har begått en aggression mot dem är väl att gå lite lång. Att vi röst för att flytta makten till EU gällande sanktion är också beklagligt, men där har vi bara oss själva att skylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Eller missuppfattat/tolkar jag dig fel?

Ja.