Streaming laggproblem [LÖST]

Permalänk
Medlem

Streaming laggproblem [LÖST]

Tja, streamar lite för skojs skull ibland, men min stream laggar så otroligt. Jag har försökt med alla möjliga inställningar men det laggar ändå. Jag använder mig av Streamlabs OBS Jag har 100/10 fiberbredband
Jag streamar med datorn i signaturen samtidigt som jag spelar.

Jag har Encoder på NVENC NEW.
Jag har provat 1080p 60 fps 3-6000 bitrate = laggar
Jag har provat 1080 30fps 3-6000 bitrate = laggar
Jag har provat 720p 60fps 3-6000 bitrate = laggar
Jag har provat 720p 30fps 3-6000 bitrate = laggar (Det var mindre men fortfarande laggigt)

Vad är det som är fel? jag kan tycka att min dator ska palla med att streama detta, och 10mbts bör fasen räcka för både 1080 men absolut för 720p 30 fps

Streamlabs ligger på en 860 Evo SSD för övrigt.

Finns det någon här som kan säga om jag gör något fel eller varför i hela friden det inte fungerar?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Du betalar för 100/10. Hur mycket får du ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Du betalar för 100/10. Hur mycket får du ut?

Jag får ut 255,78 ned och 11,58 upp

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

startar du SLOBS som admin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

startar du SLOBS som admin?

Ja de gör jag

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

Hur märker du att det laggar? Är det dina tittare som klagar eller försöker du titta på din egen stream på samma dator som du streamar från?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@sINsen: När du säger att det laggar, hur exakt laggar det? Är det ”dropped frames”? Är det för tittarna eller för dig? Är det spelet, ljudet, bilden?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@sINsen: När du säger att det laggar, hur exakt laggar det? Är det ”dropped frames”? Är det för tittarna eller för dig? Är det spelet, ljudet, bilden?

i klienten så står det ju dropped frames och man får upp ett sånt felmeddelande flertal gånger om det.

Nej det går väl inte att kolla på sin egen stream från sin dator, då uppfattar man de väl som lagg?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sINsen:

i klienten så står det ju dropped frames och man får upp ett sånt felmeddelande flertal gånger om det.

Nej det går väl inte att kolla på sin egen stream från sin dator, då uppfattar man de väl som lagg?

Då är det med hög säkerhet något med din uppkoppling mot Twitch som inte stämmer.
Antingen är det att 10Mbit inte räcker för det du gör eller så är det något som stör kopplingen till servrarna (antivirus/brandvägg/etc)

Nu vet jag inte vad du spelar för spel men du kan testa köra något offline-spel och se om det blir bättre eller ej.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Då är det med hög säkerhet något med din uppkoppling mot Twitch som inte stämmer.
Antingen är det att 10Mbit inte räcker för det du gör eller så är det något som stör kopplingen till servrarna (antivirus/brandvägg/etc)

Nu vet jag inte vad du spelar för spel men du kan testa köra något offline-spel och se om det blir bättre eller ej.

Ja, dock provade jag att streama med Obs studio igår en stund för att testa, och i det programmet fick jag inga dropped frames iallafall, kan det vara Streamlabs obs?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sINsen:

Ja, dock provade jag att streama med Obs studio igår en stund för att testa, och i det programmet fick jag inga dropped frames iallafall, kan det vara Streamlabs obs?

Det kan det vara. Har inte testat slobs på ett tag men där var väldigt många märklig/oförklarliga fel/features förr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

EDIT:

Jag provstreamade med Streamlabs OBS och Obs Studio idag för att testa, ställde in samma inställningar på båda o prova de olika programmen, och idag i 1080p 60fps 5000 bitrate så laggade inget av programmen när jag kollade i mobilen samtidigt, så det kanske bara var någonting igår? Sen vet inte jag då jag är nybörjare, om OBS studio är bättre eller sämre eller tvärt om med Streamlabs OBS. Dock uppfattade jag det som att OBS Studio flöt lite bättre? det kanske bara var något ja fick för mig men det kändes så.

Det verkar ha löst sig (av sig självt) kanske dålig internetuppkoppling igår bara..

Tack till er som varit snabba och kommit med tips!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen Kan mycket troligt vara belastningen på nätet, det är ju en enorm skillnad mellan lördagskväll och söndagsmorgon sett till belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@sINsen Kan mycket troligt vara belastningen på nätet, det är ju en enorm skillnad mellan lördagskväll och söndagsmorgon sett till belastning.

Absolut så kan det vara så!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7