Permalänk
Medlem

Omröstning: Vilken kylning använder du?

Jag använder mig av:

Tagit bort caps lock i rubrik /Andreaz1, mod
Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag använder mig av: Be Quiet! Dark Rock Pro 4

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag använder mig av:

Fel forum?
https://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning...
(kanske därför pollen saknas? )

Jag använder mig av:
Noctua NH-U12A

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fel forum?
https://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning...
(kanske därför pollen saknas? )

Jag använder mig av:
Noctua NH-U12A

Aj! jag missade den, om det är någon mod här så får den gärna flytta hela tråden

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kör full vattenloop, ganska praktiskt om man blir törstig (OBS: drick ej kylvätska, barn)

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Luft/luft. Hade en AIO för CPUn för ett antal år sedan, men pumpen havererade efter 1,5 år eller så och byttes på garantin. Men, helt onödigt att köra AIO om man har en mATX/ATX låda. Då är det mycket bättre med en robust tornkylare, mindre saker som kan gå fel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Viking

Bytte i förrgår till en NZXT Kraken Z73 för processorn. Samtidigt bytte jag också chassi till ett Lian Li O11 med 6 st Uni fans. Nu är systemet knäpptyst.

Grafikkortet är ett 3080 Gaming X Trio, och jag har inte modifierat den.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

CPU: ARCTIC LIQUID FREEZER II 360
GPU: Luft

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt fattat varför man ska slänga tusenlappar på vattenkylning när en random luftkylare i mellansegmentet kyler bra och knappt hörs alls, för några hundralappar. Jag menar.. De flesta av oss här på swec köper väl ändå nya prylar tillräckligt ofta för att aldrig behöva (även om många av oss gör lite ändå) överklocka och de flesta av oss är för sopiga på det för att göra det "ordentligt"

Kan ju ha fel såklart men känns vettigare att lägga de pengarna på nått annat kul eller nyttigt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Kyler min CPU och GPU med en Scythe Big Shuriken II med en Corsair ML120 PRO.

Permalänk
Viking
Skrivet av Grumie:

Aldrig riktigt fattat varför man ska slänga tusenlappar på vattenkylning när en random luftkylare i mellansegmentet kyler bra och knappt hörs alls, för några hundralappar. Jag menar.. De flesta av oss här på swec köper väl ändå nya prylar tillräckligt ofta för att aldrig behöva (även om många av oss gör lite ändå) överklocka och de flesta av oss är för sopiga på det för att göra det "ordentligt"

Kan ju ha fel såklart men känns vettigare att lägga de pengarna på nått annat kul eller nyttigt.

För mig finns det fyra anledningar.

1. Det är mycket snyggare och tar mindre plats.
2. Fläktarna varvar inte upp när processorn används då fläktarna styrs efter vätskan istället för CPU:n.
3. Man får 3 st extra chassifläktar.
4. Kyler oftast bättre eller likvärdigt med de bästa luftkylarna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bytte i förrgår till en NZXT Kraken Z73 för processorn. Samtidigt bytte jag också chassi till ett Lian Li O11 med 6 st Uni fans. Nu är systemet knäpptyst.

Grafikkortet är ett 3080 Gaming X Trio, och jag har inte modifierat den.

Nice! Vad är det för unifans? länka gärna!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Viking
Skrivet av sINsen:

Nice! Vad är det för unifans? länka gärna!

2 paket av de här: https://www.inet.se/produkt/5323193/lian-li-uni-fan-sl120-rgb...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Luft/luft.
Noctua NH-D15 chromax på CPU.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

För mig finns det fyra anledningar.

1. Det är mycket snyggare och tar mindre plats.
2. Fläktarna varvar inte upp när processorn används då fläktarna styrs efter vätskan istället för CPU:n.
3. Man får 3 st extra chassifläktar.
4. Kyler oftast bättre eller likvärdigt med de bästa luftkylarna.

Glöm inte att det också är kul som vilken annan hobby som helst

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BettyBoo42:

Glöm inte att det också är kul som vilken annan hobby som helst

Så är det ju, jag tror i dagsläget att customloop är för hobby/för det är kul mer än att det faktiskt behövs

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag kör också en custom loop till cpu och gpu. Jag gör det egentligen av en enda anledning och det är att datorn är riktigt, riktigt tyst. Att det dessutom är lite roligt att pilla med är bara en bonus.

Ja, det finns cpu-kylare som kan vara tysta men helt tysta går de inte att få om man vill pressa datorn lite. Dessutom så spelar det ingen roll då det är grafikkortets fläktar som brukar vara boven när det kommer till ljudnivån hos en dator.

Jag har ställt in mina fläktkurvor så att temperaturen inte är så väldigt mycket bättre än luftkylning men däremot är det som sagt tystare. Nu hör jag inte fläktarna förrän datorn belastas riktig hårt och inte ens då är de störande hög volym.

Jag betalade ca 2.000 för ett nästintill komplett loop här på sweclockers. Inte illa med tanke på att allt var ekwb. Det enda jag gjort är att byta ut ena radiatorn till en större.

Permalänk
Medlem

Bytte processor till en 5900X och den ville inte riktigt komma ned i temperatur med en Noctua U12A och ett 2080Ti i mitt TU-150. Istället för att prova D14/15 bytte jag chassi och provade en BeQuiet Pure loop 240 och fick ned temperaturen (U12A fick inte plats i det chassit). Tänkte köra så ett tag så får vi se om det blir chassibyte eller custom loop om jag byter GPU om något år.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kör också en custom loop till cpu och gpu. Jag gör det egentligen av en enda anledning och det är att datorn är riktigt, riktigt tyst. Att det dessutom är lite roligt att pilla med är bara en bonus.

Ja, det finns cpu-kylare som kan vara tysta men helt tysta går de inte att få om man vill pressa datorn lite. Dessutom så spelar det ingen roll då det är grafikkortets fläktar som brukar vara boven när det kommer till ljudnivån hos en dator.

Jag har ställt in mina fläktkurvor så att temperaturen inte är så väldigt mycket bättre än luftkylning men däremot är det som sagt tystare. Nu hör jag inte fläktarna förrän datorn belastas riktig hårt och inte ens då är de störande hög volym.

Jag betalade ca 2.000 för ett nästintill komplett loop här på sweclockers. Inte illa med tanke på att allt var ekwb. Det enda jag gjort är att byta ut ena radiatorn till en större.

Det är också den anledningen ja vill ha en customloop, för att få det tyst haha
Det var överkomligt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Kör customloop, egentligen bara för att det är skoj, hsr andra byggen med semipassiv kylning som låter ungefär lika lite. Oftast psu som låter mest.
Hmmm, kanske ska leda in vatten i den...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Kör customloop, egentligen bara för att det är skoj, hsr andra byggen med semipassiv kylning som låter ungefär lika lite. Oftast psu som låter mest.
Hmmm, kanske ska leda in vatten i den...

Ifall du inte vet om det; semipassiva nätagg är tysta vid normal användning. Fläktarna snurrar inte igång förrän datorn drar x % av nätaggets kapacitet.

Permalänk
Medlem

Kör med luft på allt då min dator agerar fotpall och inte skrytfönster.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Aldrig riktigt fattat varför man ska slänga tusenlappar på vattenkylning när en random luftkylare i mellansegmentet kyler bra och knappt hörs alls, för några hundralappar. Jag menar.. De flesta av oss här på swec köper väl ändå nya prylar tillräckligt ofta för att aldrig behöva (även om många av oss gör lite ändå) överklocka och de flesta av oss är för sopiga på det för att göra det "ordentligt"

Kan ju ha fel såklart men känns vettigare att lägga de pengarna på nått annat kul eller nyttigt.

Alltid någon som måste förklara för andra vad som är "nödvändigt" och inte.
Den dagen luft för CPU och GPU kyler så bra och går lika tyst som min custom loop så tänker jag absolut gå över till luft igen. Men det är fasen inte dags än.

Permalänk
Medlem

Z73 Kraken med 3x Noctua NF-F12 PWM chromax black i push-konfiguration.

Ljudlöst, svalt och snyggt.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

CPU + GPU Customloop

och komplessor på lekdatorn

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Alltid någon som måste förklara för andra vad som är "nödvändigt" och inte.
Den dagen luft för CPU och GPU kyler så bra och går lika tyst som min custom loop så tänker jag absolut gå över till luft igen. Men det är fasen inte dags än.

Jag försökte inte förklara vad som är nödvändigt eller inte. Försökte bara förklara att jag inte förstår värdet med det då min nuvarande PC på luft inte låter nått.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd

CPU: Scythe Ninja 5
GPU: Arctic Cooling S3 (en del mods, andra fläkter osv..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag är en av galningarna med luft på CPUn och AIO på grafikkortet. D15S på CPUn och var tvungen att byta från stockkylaren till en Alphacool GPX Pro när stockkylarens fläktar började bete sig konstigt - de gick upp i 200% fläkthastighet vid 84C vilket lät utav helvete och inte kunde vara bra för deras livslängd.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Körde: CPU: AIO och GPU: Customloop
Kör: CPU: AIO och GPU: Luft
Ska köra: CPU och GPU: Customloop (byggs nu i helgen)

Angående att man sett många skriva att köra luftkylning går att få så mycket tystare än customloop, så i alla fall för min del så, okej, CPUn går väl inte så mycket svalare, men GPUn med vattenblock på, går oftast uppåt 25 grader svalare än de originalkylningar som varit monterade på dom. Junction temp på mitt 5700XT går aldrig över 70 grader, när den var uppe runt 95 grader, med luft.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4