3080 Undervoltning fläktprocent HÖG i idle.

Permalänk
Medlem

3080 Undervoltning fläktprocent HÖG i idle.

Tjena.

Jag har ett 3080 FTW3 ultra som jag har undervoltat till 0,850mV och 1845mhz.

När jag har undervoltat det i MSI afterburner, så fungerar allting kalas, och jag har en idletemp på 40,0c
och i spel ligger den runt 53c.
Men nu till poängen, efter jag undervoltade kortet om jag kollar i GPU-Z så ligger Fan speed på 54% i idle, jag har försökt att gå in i fan i afterburner och slå på "Enable user defined software automatic fan control"
Men när jag gör det och sätter en fläktkurva (vilken som helst) har provat att sätta den på från 10 grader och 30% fläkthastighet exempelvis, men den reagerade inte på det, och det slutade med att den inte satte på fläktarna alls, och jag fick gå tillbaka och sätta på autoläget manuellt när jag såg att kortet gick upp mot 75c. och då ökade den fläkthastigheten själv till typ 70% och sänkte procenten succesivt hela vägen tills den var på 40.0c i idle igen, och där stannade återigen fläkthastigheten på 54%.

Någon som har tips på vad man kan göra?
När jag körde det stock så fungerade ju det semipassiva läget, men efter undervoltningen verkar de inte funka längre.
Borde man gå tillbaka till stockinställningar?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Någon som har någon idé på vad det kan vara? Hjälper inte att sätta en custom fläktkurva heller, det är precis som den vägrar att gå ned under 54% fläkthastighet eller ~1000 rpm.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon som har någon idé på vad det kan vara? Hjälper inte att sätta en custom fläktkurva heller, det är precis som den vägrar att gå ned under 54% fläkthastighet eller ~1000 rpm.

har du provat installera precision x1 en snabbis så den uppdaterar firmwaren på kortet? kan avinstallera de direkt efter.

Permalänk
Viking
Skrivet av sINsen:

Någon som har någon idé på vad det kan vara? Hjälper inte att sätta en custom fläktkurva heller, det är precis som den vägrar att gå ned under 54% fläkthastighet eller ~1000 rpm.

Testa om det blir någon skillnad i EVGA Precision x1.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Testa om det blir någon skillnad i EVGA Precision x1.

Det är i px1 jag har försökt ställa fläktkurvan, o sen provade jag i afterburner.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

har du provat installera precision x1 en snabbis så den uppdaterar firmwaren på kortet? kan avinstallera de direkt efter.

Började med att använda px1, sen gick jag över till afterburner och provade, helt utan resultat.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Testa om det blir någon skillnad i EVGA Precision x1.

Det är där jag försökte sätta den utan framgång. sen provade jag afterburner o samma där. Men det är i afterburner jag undervoltade det.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Började med att använda px1, sen gick jag över till afterburner och provade, helt utan resultat.

Jävla skumt, har du provat switcha bios switchen mellan de olika biosen, tror de enda som skiljer mellan dem är fläkt kurvorna.
Märkte också lite skumheter ibland, har kört på afterburner fläktkurva så länge jag haft kortet, och ibland märkte jag att den inte höll igång, då jag såg tempen dra iväg utan att fläktarna följde med. Löste det aldrig iom att jag stoppa på ett Hybrid kit på kortet.

Permalänk
Viking
Skrivet av sINsen:

Det är där jag försökte sätta den utan framgång. sen provade jag afterburner o samma där. Men det är i afterburner jag undervoltade det.

Du råkar inte stänga av Afterburner när du testar fläktkurvan?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du råkar inte stänga av Afterburner när du testar fläktkurvan?

Nej afterburner var fortfarande igång..

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jävla skumt, har du provat switcha bios switchen mellan de olika biosen, tror de enda som skiljer mellan dem är fläkt kurvorna.
Märkte också lite skumheter ibland, har kört på afterburner fläktkurva så länge jag haft kortet, och ibland märkte jag att den inte höll igång, då jag såg tempen dra iväg utan att fläktarna följde med. Löste det aldrig iom att jag stoppa på ett Hybrid kit på kortet.

Japp, jag provade det också, jag har switchen på OC, när jag ställde den till "Normal" som den andra biosen heter så kollade jag fläktkurvan, och den ändrades ingenting, även om normalbios skall göra så att kortet blir semipassivt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Japp, jag provade det också, jag har switchen på OC, när jag ställde den till "Normal" som den andra biosen heter så kollade jag fläktkurvan, och den ändrades ingenting, även om normalbios skall göra så att kortet blir semipassivt.

kanske kan testa med ett annat bios, typ strix eller suprim och se om de fortfarande buggar, så kan du ju utesluta om det är evga bioset det är fel på

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat över det igen med custom fläktkurva. Jag har satt den i Px1, och nu verkar det fungera.
Dock går jag efter GPU-Z och där stämmer det inte alls.

I Px1 säger den att GPU är 42c i idle och fläktarna pendlar mellan 30-34% och 965-985rpm på fläktarna
I GPU-Z säger den att GPU är 42c i idle och fläktarna pendlar mellan 52-54% och 965-990rpm på fläktarna
Det är också i GPU-Z som fläktprocenten aldrig går ner under 52%

Det känns ju som att Px1 är det som stämmer i detta läget? Har ni något tips var man kan kolla detta någon mer stans?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Varför har OC läget på bios när du undervoltat? Semipassivt vill man ju ha alla gånger

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Varför har OC läget på bios när du undervoltat? Semipassivt vill man ju ha alla gånger

Det är gjort.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7