Skapa ett hemmanätverk "som bara fungerar"

Permalänk
Medlem

Skapa ett hemmanätverk "som bara fungerar"

Tjenare!

Behöver ett bollplank för att se om jag tänkt fel.

Vi har precis köpt en lägenhet på 60 kvm.
Jag har som mål att fixa allt som har med nätverk att göra direkt.

Jag vill ha en lösning där nätet "bara fungerar" och att man aldrig ska behöva störa sig på att det laggar mm.

Vi kommer vara 2 i hushållet. Jag gamear casual och tjejen kollar serier.
Egentligen är vårt mbit behov ganska lågt men jag är beredd att betala för ett overkill nätverk.
Vill att allt ska ladda "instant". Vill egentligen aldrig vänta pga nätet.

Här är vad jag tänkt hittills:
* 500/(250-100) mbit nätverk
* Router https://www.komplett.se/product/822431/datorutrustning/natver...
* Range extender (tanken är att slippa dra kabel till datorn) https://www.komplett.se/product/853505/datorutrustning/natver...

Är det något jag missar eller något ni tycker jag ska ändra på?

OBS idag har vi 250/100 som fungerar ok men inte felfritt.

PS. Någon som bor i Älvsjö (stockholm) som kan rekommendera en leverantör av nät?

Tack så mycket för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Det borde helt klart räcka med en wifi router för 60 kvm. Annars ska du kolla på accesspunkter som du drar kabel till istället för range extender.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

På 60kvm behöver du INTE en extra accesspunkt eller range extender!

Dina krav är egentligen rätt låga. Köp typ en Asus ac68u så är det klart sen.

Jag har en AC66u och bor på 110kvm. Jag har startat om routern efter strul 1 gång på 3 år. Har teckning i hela radhuset, hela bakgården och till och med i min garageplats - som har två lägenheter mellan sig och min router - får jag mottagning på wifit.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Expertgissare

Säger bara en sak, kabel.
För sådana krav att det bara ska fungera, aldrig lagga och det ska vara full kapacitet 100% av tiden så skulle jag utesluta wifi. Wifi fungerar men kabel 100% hela tiden.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Range extender är inte en bra ide, köp en dyrare router istället om du vill, 60 kvadrat är ingenting. Jag täcker mer än så med 5Ghz från en enda router, det viktiga är var du placerar den. Gärna mitt i och så högt upp som möjligt. Går inte det är det bättre att köpa en separat router som sitter där internet kommer in och dra kabel till en accesspunkt. Ubiquiti har bra produkter för det.

Men är det känsligt med fördröjning vid spelande och liknande så finns det inget som ersätter kabel.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Du vill ha ett nät som funkar o utan lagg o sen säger du att du inte vill ha kabel. Där sprack det.
WiFi kommer strula. Känsligt för störningar från grannars WiFi t ex.
Dra kabel till stationära datorer. Mobila enheter kan du ha på wifi. Som laptop, mobil o platta.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

som övriga skriver hoppa över range extender, den kommer bara ge dig mer problem än den löser, en extra felkälla, lägg då hellre pengarna på en bättre Router, den som du har föreslagit räcker troligtvis utmärkt, om du inte vill framtidssäkra mer med en av dom nyare modellerna som stödjer ännu högre hastigheter

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd

När jag flyttade sist så gick jag helt över till trådlöst och det är ju en befrielse. Det viktiga är att inte snåla för mycket på routern/accesspunkten, för det kan göra saker mer instabila. Spelar man inte twitchiga onlinespel så spelar det ingen roll att man har aningen mer latens i mina ögon.

Jag har kört på en Asus RT-AC56U men bytte nyligen till en RT-AC86U för att få lite bättre täckning i hörnen längst bort i lägenheten, och för att jag uppgraderade min internetanslutning till 250 Mb och kände att det kanske var dags för en uppgradering för att kunna utnyttja hastigheten till max. Men förutom lite dålig täckning "längst bort" så hade jag inga som helst problem med den förra routern egentligen. Tidigare har jag haft mycket strul med routrar som blev instabila efter någon vecka eller så, och löste med en timer på eluttaget som "startade om" routern varje natt, men sedan jag bytte till Asus för rätt många år sedan har det inte behövts utan allt har bara fungerat konstant.

De enda problem jag har haft med hela uppsättningen var att få stabil uppkoppling till den stationära. Började med ett USB-wifi-kort av en hyfsat billig modell utan några synliga antenner som funkade bra ett tag, sen började det att inte se några nät alls, och jag var tvungen att stänga av och sätta igång det igen, eller dra ut och stoppa i det. Bytte till ett bättre usb-kort med en hyfsat stor antenn, vilket funkade bättre men jag fick lite samma problem efter några veckor. Jag misstänkte att usb-porten inte kunde ge tillräckligt med ström för att orka med nätverkskortet emellanåt eller så. Så jag köpte en extender som jag i princip använde som en brygga från WiFi till kabel, alltså ethernetkabel från den till den stationära datorn. Det funkade bra, men sen flyttade jag datorn lite närmare routern (till vardagsrummet) och gick tillbaka till det trådlösa usb-kortet vilket sedan dess har funkat problemfritt, och det är över ett år sedan. Nu har jag beställt ett internt trådlöst nätverkskort med externa antenner, men inte fått det än. Inte för att det är några problem utan mer för att jag tänkte använda usb-kortet till annat.

Men för laptops inklusive min jobblaptop som jag har långt bort från routern, telefoner, spelkonsoler, smarta högtalare och liknande har det inte varit några som helst problem med det trådlösa nätet. Och det är ändå i en lägenhet där jag ser ett tjugotal andra nät hela tiden. Däremot funkar 2,4 GHz väldigt dåligt, men så är det om man inte bor i skogen.

Permalänk
Inaktiv

Säger som många andra på 60kwm räcker det länge med bara en router. Jag bor själv i en 3a på 76kwm och körde i 10års tid en 99kr router som fungera utan problem, idag kör jag en Archer AX50 med 12 trådlösa och 1 trådad klient ( sonens dator ) ansluten utan lagg el annat.

Och då är väl ändå inte Archer ax50 någon superduper router, det lär ju finnas bättre.
Tvn kör jag på 5gh iom att jag och streamar HD IPtv. För oss funkar det iaf bra. Räckvidden är enorm tycker jag, har en IP-kamera ansluten i hobbyrummet 2 våningar ner och den funkar alltid.

Och då har jag inte heller någon optimal placering av routern, den ligger på golvet i sonens rum bakom en alltid stängd dörr.

Kabel är då iaf förlegat i min värld, då jag skaffade Android TV och skulle streama IPtv sa alla att det kommer aldrig att gå, du måste dra kabel till Tvn, har kört trådlöst nu i 3år utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När jag flyttade sist så gick jag helt över till trådlöst och det är ju en befrielse. Det viktiga är att inte snåla för mycket på routern/accesspunkten, för det kan göra saker mer instabila. Spelar man inte twitchiga onlinespel så spelar det ingen roll att man har aningen mer latens i mina ögon.

Jag har kört på en Asus RT-AC56U men bytte nyligen till en RT-AC86U för att få lite bättre täckning i hörnen längst bort i lägenheten, och för att jag uppgraderade min internetanslutning till 250 Mb och kände att det kanske var dags för en uppgradering för att kunna utnyttja hastigheten till max. Men förutom lite dålig täckning "längst bort" så hade jag inga som helst problem med den förra routern egentligen. Tidigare har jag haft mycket strul med routrar som blev instabila efter någon vecka eller så, och löste med en timer på eluttaget som "startade om" routern varje natt, men sedan jag bytte till Asus för rätt många år sedan har det inte behövts utan allt har bara fungerat konstant.

De enda problem jag har haft med hela uppsättningen var att få stabil uppkoppling till den stationära. Började med ett USB-wifi-kort av en hyfsat billig modell utan några synliga antenner som funkade bra ett tag, sen började det att inte se några nät alls, och jag var tvungen att stänga av och sätta igång det igen, eller dra ut och stoppa i det. Bytte till ett bättre usb-kort med en hyfsat stor antenn, vilket funkade bättre men jag fick lite samma problem efter några veckor. Jag misstänkte att usb-porten inte kunde ge tillräckligt med ström för att orka med nätverkskortet emellanåt eller så. Så jag köpte en extender som jag i princip använde som en brygga från WiFi till kabel, alltså ethernetkabel från den till den stationära datorn. Det funkade bra, men sen flyttade jag datorn lite närmare routern (till vardagsrummet) och gick tillbaka till det trådlösa usb-kortet vilket sedan dess har funkat problemfritt, och det är över ett år sedan. Nu har jag beställt ett internt trådlöst nätverkskort med externa antenner, men inte fått det än. Inte för att det är några problem utan mer för att jag tänkte använda usb-kortet till annat.

Men för laptops inklusive min jobblaptop som jag har långt bort från routern, telefoner, spelkonsoler, smarta högtalare och liknande har det inte varit några som helst problem med det trådlösa nätet. Och det är ändå i en lägenhet där jag ser ett tjugotal andra nät hela tiden. Däremot funkar 2,4 GHz väldigt dåligt, men så är det om man inte bor i skogen.

Alla dessa problem låter verkligen inte som en befrielse

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ANBM:

OBS idag har vi 250/100 som fungerar ok men inte felfritt.

Hur bor ni nu och vad exakt är problemen ni upplever?

Skrivet av ANBM:

Vill att allt ska ladda "instant". Vill egentligen aldrig vänta pga nätet.

Fast det här beror ju på så mycket mer än bara anslutningen. Ett bra lokalt nätverk kan inte hela avgrävda kablar i Småland eller trasiga routrar i Malmö eller avhjälpa att Steam eller Netflix eller vad ni nu ansluter till har problem.

Permalänk
Medlem

Bara Asus och TP-Link gör ju att det går fetbort

Skaffa ordentliga prylar om du vill att det bara ska funka.
Ubiquiti om du vill ha det lite billigare men ändå bra lösning annars kan jag rekommendera Aruba.
Kör _separata_ enheter för trådat och trådlöst.

Själv kör jag Fortigate och Aruba och startar aldrig om mer än för uppgradering av firmware.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Med en så liten lägenhet och så få klienter är det inte mycket kabel som behöver installeras.
Ta ditt förnuft till fånga och skit i wifi till det som inte tvingas använda wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag täcker 160 kvm hus fördelat över tre våningar med en ensam Unifi AP AC Pro som jag har ställt in i USA-läge. Fungerar utmärkt i hela huset och större delen av trädgården. Har kabel till TV och stationär dator och kör resten trådlöst (ca 25 klienter, men sällan fler än 5 samtidigt).

När Ubiquitis nya WiFi6-AP släpps har jag tänkt att byta till två av dessa, mest för att kunna ha lägre sändningsstyrka än idag.

60 kvm klarar du lätt med en enkel AP, eller till och med bara en hyfsad router. Problemet med dessa är dock att de brukar se ut som rymdskepp och är inget man vill ha synligt, så exempelvis Telias router i ett stängt skåp och en extern AP blir mer diskret än att köpa en bättre router.

Permalänk
Medlem

Jag har en lägenhet på ca 75 kvadratmeter. Med en centralt placerad Asus RT-AC68U får jag ut 90-100 procent av internetanslutningens kapacitet i hela lägenheten (har fiber med 250/250 Mbps). Och där det är mindre än 100 procent är i duschen och längst in i förrådet (har förrådet i lägenheten), om jag står med ryggen mot routern.

Har den inställd så att jag har ett privat nätverk som mina personliga enheter är på, med både 2.4 och 5 GHz, och ett gästnätverk på 2.4 och 5 GHz där jag har jobbdatorn och där just gäster kan ansluta om de vill.

Inställt en gång, sen bara det funkar. Har inte haft några problem alls under de ca tre år jag haft den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Alla dessa problem låter verkligen inte som en befrielse

Well, det är en befrielse att slippa fula sladdar överallt. Och det låter kanske som mycket problem men det är ju över ganska många år, och alla problemen var bara relaterade till en dators nätverkskort, så snåla inte på usb-nätverkskort eller ännu bättre köpt ett internt nätverkskort till en stationär dator, så slipper man alla problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Well, det är en befrielse att slippa fula sladdar överallt. Och det låter kanske som mycket problem men det är ju över ganska många år, och alla problemen var bara relaterade till en dators nätverkskort, så snåla inte på usb-nätverkskort eller ännu bättre köpt ett internt nätverkskort till en stationär dator, så slipper man alla problem.

Om sladden syns har du dragit den slarvigt, imho.

Nu är jag bortskämd med rj45 i varje rum men tidigare spikade jag utmed lister och målade över. Finns diskreta kabelkanaler annars om man vill jobba mindre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, det är en befrielse att slippa fula sladdar överallt. Och det låter kanske som mycket problem men det är ju över ganska många år, och alla problemen var bara relaterade till en dators nätverkskort, så snåla inte på usb-nätverkskort eller ännu bättre köpt ett internt nätverkskort till en stationär dator, så slipper man alla problem.

Har inte en enda synlig nätverkskabel, och då är dator, AP, NAS och PS4 trådanslutna. Ja det är lite jobb att dra fram kabel till uttag, men så värt det när det är klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Om sladden syns har du dragit den slarvigt, imho.

Nu är jag bortskämd med rj45 i varje rum men tidigare spikade jag utmed lister och målade över. Finns diskreta kabelkanaler annars om man vill jobba mindre.

Skrivet av Chibariku:

Har inte en enda synlig nätverkskabel, och då är dator, AP, NAS och PS4 trådanslutna. Ja det är lite jobb att dra fram kabel till uttag, men så värt det när det är klart.

Jo jag vet att det går, jag har gjort det i tre lägenheter och det var ganska jobbigt. Speciellt i den här typen av hus som jag har bott och fortfarande bor i. Alltså typ 90-100 år gamla med putsad vass (eller något som ser ut som vass) i väggarna. Dessutom hyresrätt så jag får ju inte direkt såga stora hål eller så.

När jag kom till denna lägenheten hängde det blandat gråa, vita och röda nätverkskablar typ överallt, runt dörrkarmarna med sladdar som hängde ner i öppningarna, med en switch hängande i en kabel rätt ut från väggen i vardagsrummet och andra finurliga lösningar. Inget var ens fastsatt ordentligt och definitivt inte gömt någonstans. Då tog jag beslutet att riva ner skiten och lämna allt till återvinningen, och lägga ner trådat nätverk hemma för gott. Misstaget jag gjorde var väl att köra på USB-nätverkskort till den ena stationära, för det är det enda som har strulat men även det har ju funkat felfritt 99 dagar av hundra liksom.

Jag förstår att trådat absolut har sina fördelar. Om man behöver ett väldigt snabbt nätverk i hemmet exempelvis, eller om man spelar twitchiga onlinespel. Eller förstås om man bor stort och vill ha accesspunkter utplacerade eller så. Men för mig har inget av det någon betydelse. Det trådlösa är snabbt nog, jag har 250 Mb/s internetuppkoppling och laddar stadigt ner i runt 200 Mb/s från mina datorer om jag inte typ har laptopen i badkaret eller så. Min lägenhet är knappt 80 kvadrat så det räcker gott med en accesspunkt för att täcka hela. Onlinespel kör jag inte på den nivån att några millisekunder lagg hade gjort någon skillnad.

Det sagt så hade jag säkert dragit kabel om jag bodde i ett hus. Då vill man kanske ha täckning i trädgården, garaget eller liknande, och generellt har man ju mer yta att täcka. Och drar man ändå kabel så kan man ju dra lite extra till "kontoret" och "mediarummet" liksom.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

tack för alla svar! Nu har jag tänkt om lite efter allt ni skrivit och har nu som mål att dra kabel till allt haha. Det kommer vara lite jobb men det får det vara värt.

Angående valet av MBIT så visade det sig att jag måste välja nätet från comhem

Dom har inte mycket att välja på så antigen tar jag en 600/50 eller 1200/100.

Idag har jag 100 mbit upp och ca 35 i ping. Hur stor skillnad i ping tror ni jag kommer ha om jag väljer 50 mbit upp?

tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Expertgissare

Är inte valet av Mbit/s som avgör svarstiderna, och 35 i ping är inte farligt. Det värsta är packet loss, om man skulle vara drabbad av sådant.
Tryggt med kabel, då behöver du inte fundera, visst kan det vara pilligt att fixa bra, men det är stabilt

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Morsans Telia-router täcker deras LGH på ca 90kvm, den är ganska centralt placerad, i hallen alltså.
En valfri med AX/Wifi6-standard blir bra och bör vara ganska framtidssäker. På det drar vi gärna kabel ellerhur?

Permalänk
Medlem

Känns som att många här lever kvar med erfarenheter från förra millenniets wifi och/eller tror att jorden går under ifall man inte har hastighet nog att ladda ner en BR-remux på en minut eller om man får en latens högre än i ett lan.

Utvecklingen går framåt. Normalt sett går det alldeles utmärkt att ha en endaste router och köra allt med wifi om man har en lägenhet på 60 kvadrat. Men visst, om routern står i ena hörnet av lägenheten och alla väggar är betong så kanske det inte fungerar helt perfekt i andra hörnet av lägenheten.

Ett alternativ som ibland glöms bort är powerlines. Inte lika bra som ethernet men jag har använt det i flera lägenheter och hus med mycket gott resultat.

Permalänk
Medlem

Ubiquity EdgeRouter X
Ubiquity Unifi AP-Lite

Så. 1500 SEK och du behöver i princip aldrig bry dig igen när det är konfigurerat.

Och nej, man behöver inte kabel för att det ska fungera hela tiden. För att få 500Mbit/s - 1 Gbit/s+, absolut. Annars, nej. Har liknande setup fast en lite dyrare router på 64 kvm. Funkar bra. Lite sämre täckning i sovrummet tack vare betongväggar så i teorin skulle jag slänga på en Ubiquity Unifi AP-Lite där inne också, men har inget större behov av flera hundra megabit där inne.

Har faktiskt spelat CS med mer på mitt WiFi för jag inte orkat dra en kabel 2 meter till min stationära dator. Händer väl en gång var tredje timme att man får ett litet litet lagg, men det kan gott bero på drivers eller vad som helst. Inget större problem om man bara spelar casual.

1 ms ping till routern. Alltså bör all extra responstid som läggs på i spel osv över 1 ms bero på faktorer som du skulle fått även på kabel.

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen över till denna router : https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5250885

Fungerar väldigt mycket bättre stabilare än Amplifi HD'ns mesh system vi hade tidigare.

Valde denna AX50 router pga det var Wirecutters rekommendation: https://www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best-wi-fi-router/

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Roligt att "bara fungerar" och en asus router samt dessutom extender förekommer i samma post...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANBM:

Hej igen!

tack för alla svar! Nu har jag tänkt om lite efter allt ni skrivit och har nu som mål att dra kabel till allt haha. Det kommer vara lite jobb men det får det vara värt.

Angående valet av MBIT så visade det sig att jag måste välja nätet från comhem

Dom har inte mycket att välja på så antigen tar jag en 600/50 eller 1200/100.

Idag har jag 100 mbit upp och ca 35 i ping. Hur stor skillnad i ping tror ni jag kommer ha om jag väljer 50 mbit upp?

tack så mycket för all hjälp!

Din bandbredd för upload påverkar inte din latens (eller ping som du säger)

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Roligt att "bara fungerar" och en asus router samt dessutom extender förekommer i samma post...

Känner att det var riktat mot mig.

Jag kan ju bara tala efter min erfarenhet och den säger att Asus routrar har fungerat utmärkt för mig och min utökade familj. Jag har gått igenom en massa "trådlösa routrar" sedan nittiotalet från nästan alla olika märken och alla har varit mer eller mindre struliga. Sen bytte jag till Asus och allt har fungerat, samma i morsans hus, min farsas lägenhet, båda mina syrrors nät och så. Inga omstarter bara för att få stabilitet som var regel snarare än undantag tidigare. Inget strul med vissa enheter som inte vill koppla upp sig eller så. Och funktionsmässigt har de allt jag behöver med separata gästnät och rätt avancerade inställningar för det mesta.

Jag vet att Ubiquity är väldigt poppis här och de funkar säkert väldigt bra. Jag tycker bara att de är overkill för de flesta. Visst får man fler funktioner men den kräver också mer resurser både i inköpskostnad och i det avancerade/krångliga gränssnittet som man måste lära sig. Och funktionerna spelar ingen roll för mig, det räcker med det som mina Asus-routrar har liksom.

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld så räcker en "bättre router" som så många säger här.

I värsta fall har du tjock betongvägg och armering och ännu värre avloppsrör i väggen som blockerar signalen helt, kan man väl komma runt med att flytta på routern beroende på planlösningen.

Vill man ha något som "bara fungerar" så är det kabel till alla enheter som gäller.

Antagligen hamnar kostnaden med att dra kabel på ungefär samma jämfört med dyrare prylar med Wifi, bara en av lösningarna är framtidssäker.

Skrivet av snajk:

Känner att det var riktat mot mig.

Jag kan ju bara tala efter min erfarenhet och den säger att Asus routrar har fungerat utmärkt för mig och min utökade familj. Jag har gått igenom en massa "trådlösa routrar" sedan nittiotalet från nästan alla olika märken och alla har varit mer eller mindre struliga. Sen bytte jag till Asus och allt har fungerat, samma i morsans hus, min farsas lägenhet, båda mina syrrors nät och så. Inga omstarter bara för att få stabilitet som var regel snarare än undantag tidigare. Inget strul med vissa enheter som inte vill koppla upp sig eller så. Och funktionsmässigt har de allt jag behöver med separata gästnät och rätt avancerade inställningar för det mesta.

Jag vet att Ubiquity är väldigt poppis här och de funkar säkert väldigt bra. Jag tycker bara att de är overkill för de flesta. Visst får man fler funktioner men den kräver också mer resurser både i inköpskostnad och i det avancerade/krångliga gränssnittet som man måste lära sig. Och funktionerna spelar ingen roll för mig, det räcker med det som mina Asus-routrar har liksom.

Som med allt annat så kan du ha haft tur eller så har andra haft måndagsexemplar, skillnaden mellan olika tillverkare är hur bra de löser problem med diverse uppdateringar/utbyten via support osv, alla av dem får problem med något.

Asus är väl inte direkt kända för att ha en bra support, speciellt inte när det gäller nätverk, får man problem så kommer de försöka skylla allt på ISP och ISP skyller på routertillverkaren.

Och som alla andra så har de bättre produkter och saker som borde kastas på tippen innan man ens har öppnat förpackningen.

Ubiquity har blivit nätverkets Apple, mer branding än något annat och man förlåter problemen som de har ganska lätt, säkert pga att de löses snabbt av dem och att användarna som faktiskt köper dem ofta har bättre koll på hur man ställer in/felsöker än de som köper Netgear, Asus, D-Link etc.

Permalänk
Medlem

En Edgerouter X tillsammans med en Ubiquiti AC Lite accesspunkt som nämndes ovan tycker jag också funkar klockrent. Eventuellt lite bökigare första uppsättning men sen rullar det bara på.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450