Låsa upp BIOS för att överklocka HP Omen Obelisk med Z390

Permalänk
Medlem

Låsa upp BIOS för att överklocka HP Omen Obelisk med Z390

Tjena!
Har en HP Omen Obelisk produktnumret kommer jag inte ihåg.
Moderkortet är av z390-typ som i mina öron skulle stödja överklockning.
Men BIOS är helt låst, kan inte ändra något, heller inte aktivera XMP eller liknande för att utföra någon form av överklockning på varken ram eller cpu.
CPU är en i7-9700f som heller inte stödjer överklockning.

Min fråga är: finns det något sätt att kunna låsa upp bios eller på något annat sätt överklocka minnen/cpu?
Jag har googlat och letat info flertalet gånger men utan några direkta svar.

Vanliga svaret jag kommit fram till är att det inte går. Därav vänder jag mig till er här på sweclockers.
Det som jag vet skulle fungera är att byta moderkortet för att lösa ett problem.
Dock uppstår ett nytt problem isåfall och det är att formfaktorn på nuvarande är m-ATX och att inte alla brädor passar även fast de har samma formfaktor.

Lösning på det hela?
Fick datorn riktigt billigt, så i värsta fall skulle man väl kunna sälja den och bygga en ny med allt man egentligen är ute efter... Kruxet att det knappt finns grafikkort i lager 😁

Tack på förhand!

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade tillfälle att titta på en liknande frågeställning för en kompis som köpte en speldator på samma sätt - en snorbillig prebuilt HP Omen. Då dock med en AMD Ryzen-processor.

På AMD-plattformen finns ett verktyg som heter Ryzen Master som kan användas för att överklocka en CPU även om det inte finns några BIOS-inställningar för detta. Jag misstänker att det finns något liknande på Intel-sidan (Intel Extreme Tuning Utility / XTU tror jag det heter?) men jag vet inte vilka begränsningar det finns i detta. Du kommer ju dock inte kunna överklocka en låst CPU med detta.

Minne kunde jag överklocka med Ryzen Master, så är det möjligt att du kanske kan överklocka med XTU (aldrig testat!), men det problem jag stötte på på AMD-datorn var att det inte gick att justera minnes-spänning på AMD-plattformen. D.v.s. jag kunde justera timings och så, men eftersom spänning var fast på 1,2 volt (standardspänning för minne) så var det rätt värdelöst i praktiken. Bästa lösningen för en sådan "prebuilt"-maskin är alltså inte minne avsett för överklockning, utan istället minne som har rätt "profil" för rätt frekvens out of the box. (Läs min andra tråd för mer info om detta om du avser att uppgradera RAM-minnet.) Dock blir man ju fast på väldigt slappa timings (jämfört med överklockat minne) så det är ju synd.

Det du kanske kan göra med XTU är att tweaka Power Limit och Tau. Det kan göra att din CPU går snabbare i mångkärniga laster som kör under lång tid (givet att tillräcklig kylning finns...) men i spel kommer detta nog inte göra en jätteskillnad.

Som sagt, testa med XTU. Det kanske går att göra mer eller mindre med XTU jämfört med Ryzen Master.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag hade tillfälle att titta på en liknande frågeställning för en kompis som köpte en speldator på samma sätt - en snorbillig prebuilt HP Omen. Då dock med en AMD Ryzen-processor.

På AMD-plattformen finns ett verktyg som heter Ryzen Master som kan användas för att överklocka en CPU även om det inte finns några BIOS-inställningar för detta. Jag misstänker att det finns något liknande på Intel-sidan (Intel Extreme Tuning Utility / XTU tror jag det heter?) men jag vet inte vilka begränsningar det finns i detta. Du kommer ju dock inte kunna överklocka en låst CPU med detta.

Minne kunde jag överklocka med Ryzen Master, så är det möjligt att du kanske kan överklocka med XTU (aldrig testat!), men det problem jag stötte på på AMD-datorn var att det inte gick att justera minnes-spänning på AMD-plattformen. D.v.s. jag kunde justera timings och så, men eftersom spänning var fast på 1,2 volt (standardspänning för minne) så var det rätt värdelöst i praktiken. Bästa lösningen för en sådan "prebuilt"-maskin är alltså inte minne avsett för överklockning, utan istället minne som har rätt "profil" för rätt frekvens out of the box. (Läs min andra tråd för mer info om detta om du avser att uppgradera RAM-minnet.) Dock blir man ju fast på väldigt slappa timings (jämfört med överklockat minne) så det är ju synd.

Det du kanske kan göra med XTU är att tweaka Power Limit och Tau. Det kan göra att din CPU går snabbare i mångkärniga laster som kör under lång tid (givet att tillräcklig kylning finns...) men i spel kommer detta nog inte göra en jätteskillnad.

Som sagt, testa med XTU. Det kanske går att göra mer eller mindre med XTU jämfört med Ryzen Master.

Tack för svaret!
Glömde lägga in i beskrivningen att det inte går att göra några särskilda ändringar i XTU som det tidigare gick att göra på min gamla platform.
Jag bytte ut ramen det första jag gjorde, då mina gamla var av bättre kvalité än de som satt i denna HP-platform från start.
Bytte från HyperX Predator 2933mhz cl17 till HyperX Predator 3200mhz cl16.
Det roliga är att 2933mhz minnena aldrig hade hastigheten utav 2933mhz. De låg på ~2400mhz, falskmarknadsföring?
Likaså gör nu mina 3200mhz minnen.

Så jävla sunkigt - riktigt nöjd med datorn förövrigt.
Snyggt och smidigt chassi, snyggt byggd, bra prestanda med tanke på vad jag gav.
Jag gav 7500 kr för burken.
Så kraven får väl inte vara alltför höga 😂

Sunkigt att det inte finns några som helst överklockningsmöjligheter även fast det är z390-chipset.
CPU kylaren är riktigt dålig så den blir att byta ut så fort det går. Hört att man får bråka endel då HP limmat fast backplaten i moderkortet.

I7-9700f
Z390 mobo med wifi
16gb ddr4 2933mhz HyperX
512gb M2 ssd
RTX 2070 super
750w platinum kvalitets nätagg