MacBook 16" - 16 GB - i9 - World of warcraft och fläktar

Permalänk
Medlem

MacBook 16" - 16 GB - i9 - World of warcraft och fläktar

Köpte mig en MacBook, tror det är den senaste i raden av Intel-varianterna, när jag bytte telefon och platta till Apples motsvarigheter.

Installerade WOW på MacBooken och fläkten/fläktarna går bananas. Har ändrat grafikinställningar till low/medium enl. olika rekommendationer på nätet men det hjälps inte. Så snart jag bara startar WOW så drar fläkten/fläktarna igång och går på fullt blås till ca 5 minuter efter jag stänger av spelet.

Partytrix någon?

Annars säljer jag den, i övriga program, streaming, Photoshop RAW-editing m.m. är fläkten/fläktarna knäpp!tysta.

Edit: Finns det någon med vassare processor och 16" monitor utan fläkt? Då kan jag tänka mig att köpa en sådan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Bör väl finnas program med fläktstyrning även för Mac? Typ som afterburner eller liknande.?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Bör väl finnas program med fläktstyrning även för Mac? Typ som afterburner eller liknande.?

Tack för ditt svar. Jag vet inte vad afterburner eller liknande är, än mindre fläktstyrningsprogram.
Är det något jag kan ändra i MacOS? Skall det inte skötas automatiskt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Jag förstår. Men om jag stänger av fläktarna, riskerar jag något knasar? Täcks dessa fel av garantin? Är inte insatt som du/ni kanske märker.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Stänga av dem är ju lite dumt. Men du kan ju sänka hastigheten på dem. Jag kan inget om Mac. Men kolla Youtube, där lär finnas ngt om det. Tex adjust fancurve gpu Mac. Eller liknande.

Permalänk
Medlem

Tror att i9:orna är kända för att gå varma, särskilt i bärbara datorer dessvärre. Fläktarna är ju ett resultat av att det blir varmt och kylning krävs, så det är ju inte dåligt. Det dåliga är ju att det väsnas.