Firma som läser av gamla IDE-hårddiskar?

Permalänk

Firma som läser av gamla IDE-hårddiskar?

Fick "ärva" två hårddiskar med gammal IDE 3.5 tums anslutning som tyvärr inte passar in i någon av våra datorer här. Är efter min farbror som avled för några år sedan och min kusin hade pratat med någon kompis som påstod sig ha kollat på dessa men sagt att inget fanns på dem. Vet nite om han menade att de inte gick att läsa (korrupta) eller att de helt enkelt var tomma (vilket jag har svårt att tro då farbrodern hade ganska mycket dokument och annat på datorn).

Finns det firmor som gör sånt och kollar om det finns något på diskarna? Rör sig ju om 40 GB styck, så kopiera över allt på DVD känns ju rätt omfattande... Vad kan de tänkas kosta?

Ska helst vara något i Stockholms-traken där min kusin bor och förvarar dem, gillar inte att behöva skicka runt dem.

Permalänk
Medlem

Hej!

Köp en sådan här och testa själv.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

mvh Mikael

Permalänk
Sötast
Skrivet av MickeBoy:

https://www.amazon.se/SODIAL-till-40-stifts-kabeladapter-h%C3...

Eller en 7ggr billigare från amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det krävs ju dock 12V för att driva en 3,5 tums disk, vilket är svårt att få från USB
Så har TS ingen annan möjlighet att mata disken, typ en molex internt från datorn skulle jag nog gå på den från Kjell.

Permalänk
Medlem

Min tanke var inte att hitta den billigaste produkten utan endast peka på att det finns möjligheter att lösa problemet själv om man vill. Jag tänker att man då blir intresserad, googlar runt lite och bildar sig en uppfattning om det är någon som man vill och kan göra på egen hand.

Om man lämnar in diskarna till en firma så får man gissningsvis betala för en timme eller två för att någon ska koppla upp diskarna och läsa ut informationen.

Om du sedan kan välja att samtidigt lämna in en annan disk, t.ex. SATA eller extern med USB-anslutning som data ska kopieras till eller måste köpa den från firman så är det ju en kostnad som tillkommer om du inte redan har en disk.

Är bara diskarna utan problem så är det inte jättesvårt att lösa.

Jag har en dator för ändamålet, men bor själv i Göteborg. Det kanske finns en annan sweclockare på närmare håll som kan hjälpa dig att få detta gjort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pellesandare:

Fick "ärva" två hårddiskar med gammal IDE 3.5 tums anslutning som tyvärr inte passar in i någon av våra datorer här. Är efter min farbror som avled för några år sedan och min kusin hade pratat med någon kompis som påstod sig ha kollat på dessa men sagt att inget fanns på dem. Vet nite om han menade att de inte gick att läsa (korrupta) eller att de helt enkelt var tomma (vilket jag har svårt att tro då farbrodern hade ganska mycket dokument och annat på datorn).

Finns det firmor som gör sånt och kollar om det finns något på diskarna? Rör sig ju om 40 GB styck, så kopiera över allt på DVD känns ju rätt omfattande... Vad kan de tänkas kosta?

Ska helst vara något i Stockholms-traken där min kusin bor och förvarar dem, gillar inte att behöva skicka runt dem.

Skrivet av Xcorp:

Det krävs ju dock 12V för att driva en 3,5 tums disk, vilket är svårt att få från USB
Så har TS ingen annan möjlighet att mata disken, typ en molex internt från datorn skulle jag nog gå på den från Kjell.

Jag har ett par olika usbadaptrar med nätdel, sata och ide interface just för att kunna koppla in mig på i princip allt man kan tänkas stöta på om man ska skruva i datorer, har inte just denna adapter men den verkar vara av samma typ > https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Man kan nog också låna ström från den dator man ansluter "dataadaptern" till för det finns Molex på de allra flesta nätdelar och tänk på att man ofta bör bygla disken till master för att adaptrarna ska fungera, en del fungerar även med CS men inga brukar gilla slave.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En sån här borde fungera till ändamålet.

Ska klara av 3.5/2.5 IDE och Sata, samt att det ser ut att medfölja både molex-adapter och extern strömadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

En sån här borde fungera till ändamålet.

Ska klara av 3.5/2.5 IDE och Sata, samt att det ser ut att medfölja både molex-adapter och extern strömadapter.

En sådan har jag, och den fungerar väldigt bra även till IDE diskar.

Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5011153489/usb-30-to-sataid...

Hittade den här, något billigare, verkar finnas med nån kabel för ström till hårddisken också om jag förstått rätt. Kanske är _för_ billig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pellesandare:

https://www.dustinhome.se/product/5011153489/usb-30-to-sataid...

Hittade den här, något billigare, verkar finnas med nån kabel för ström till hårddisken också om jag förstått rätt. Kanske är _för_ billig?

Finns många olika adaptrar och troligen är det samma kinakrets i grunden i alla, om det de skriver stämmer bör den funka och de visar ju inga bilder på allt som ingår så det finns inte mer info om du inte lyckas leta upp den på nätet.

Det kan också vara värt att kolla nån lokal secondhand butik, jag har i vart fall köpt en extern dvd brännare i en secondhand för en 10a och lådan hade ju funkat lika bra för en hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Finns många olika adaptrar och troligen är det samma kinakrets i grunden i alla, om det de skriver stämmer bör den funka och de visar ju inga bilder på allt som ingår så det finns inte mer info om du inte lyckas leta upp den på nätet.

Det kan också vara värt att kolla nån lokal secondhand butik, jag har i vart fall köpt en extern dvd brännare i en secondhand för en 10a och lådan hade ju funkat lika bra för en hdd.

Det här är tydligen samma sort fast annat pris

https://noerdic.se/products/maiwo-usb31-gen1-to-ide-sata-hdd-...

Men är inte med på hur man ksulle kunna koppla in en extern dvd till en IDE HDD. Lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Det här är tydligen samma sort fast annat pris

https://noerdic.se/products/maiwo-usb31-gen1-to-ide-sata-hdd-...

Men är inte med på hur man ksulle kunna koppla in en extern dvd till en IDE HDD. Lådan?

En extern CD/DVD är bara en en intern dito i en låda med en IDE/SATA till USB adapter, så ja bara byta ut DVD-läsaren till en HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pellesandare:

Det här är tydligen samma sort fast annat pris

https://noerdic.se/products/maiwo-usb31-gen1-to-ide-sata-hdd-...

Men är inte med på hur man ksulle kunna koppla in en extern dvd till en IDE HDD. Lådan?

Skrivet av Xcorp:

En extern CD/DVD är bara en en intern dito i en låda med en IDE/SATA till USB adapter, så ja bara byta ut DVD-läsaren till en HDD.

Ja Lådan är i många fall "bara" en adapter och man känner ofta igen de gamla klassiska optiska enheterna så man vet att de har ide eftersom sata dvder är ganska ovanliga eftersom de var på väg bort när satainterface lanserades tidsmässigt.
Hittar man en extern enhet som inte är i slimformat så är det med 99% säkerhet en ide enhet och lådan har dessutom en extern nätdel eftersom en brännare garanterat inte orkar drivas via usb då de kunde dra uppåt 20 W vid bränning i full fart, de ska ju faktiskt värma och smälta delar av skivan med lasern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja Lådan är i många fall "bara" en adapter och man känner ofta igen de gamla klassiska optiska enheterna så man vet att de har ide eftersom sata dvder är ganska ovanliga eftersom de var på väg bort när satainterface lanserades tidsmässigt.
Hittar man en extern enhet som inte är i slimformat så är det med 99% säkerhet en ide enhet och lådan har dessutom en extern nätdel eftersom en brännare garanterat inte orkar drivas via usb då de kunde dra uppåt 20 W vid bränning i full fart, de ska ju faktiskt värma och smälta delar av skivan med lasern.

Det låter som väldigt gammalt. När jag söker på extern DVD-brännare kommer det enart fram dessa varianter med just slimmat utförande.

Du har möjligtvis ingen bild på den du köpte? Så man vet vad man ska liksom titta efter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pellesandare:

Det låter som väldigt gammalt. När jag söker på extern DVD-brännare kommer det enart fram dessa varianter med just slimmat utförande.

Du har möjligtvis ingen bild på den du köpte? Så man vet vad man ska liksom titta efter

De ser ut som en lite längre modell av en vanlig optisk enhet typ >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har kikat på våra lokala loppisar, dock inget sånt, mest sladdar och påhitt. Vettu om det finns något officiellt namn på svenska respektive engelska på denna? DVD-box?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellesandare:

Har kikat på våra lokala loppisar, dock inget sånt, mest sladdar och påhitt. Vettu om det finns något officiellt namn på svenska respektive engelska på denna? DVD-box?

Extern DVD-brännare är vad de heter. Att det sedan finns en uppsjö olika varianter är en annan sak.

https://www.tradera.com/item/302406/444001382/wd-200-gb-ide-d...-

Typ en sån skulle fungera, men då måste du ha en 12V-adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Har kikat på våra lokala loppisar, dock inget sånt, mest sladdar och påhitt. Vettu om det finns något officiellt namn på svenska respektive engelska på denna? DVD-box?

Optical drive enclosure.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Extern DVD-brännare är vad de heter. Att det sedan finns en uppsjö olika varianter är en annan sak.

https://www.tradera.com/item/302406/444001382/wd-200-gb-ide-d...-

Typ en sån skulle fungera, men då måste du ha en 12V-adapter.

USB kabinett?

Permalänk
Hedersmedlem

Detta verkar ju ha blivit lite VM i att hitta billigaste möjliga fullösningen?

Tänk på att det kan finnas oersättlig data på disken, så det är väl värt att lägga någon hundring eller två på något som kommer funka snarare än att chansa på något loppisfynd som i värsta fall kan förstöra disken.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan för att försöka svara på frågan: Ett företag i Sverige som bör kunna hjälpa till med detta, om du mot förmodan inte vill göra det själv, är Ahlberg Data. De har rätt facila priser för privatpersoner men räkna med att behöva punga ut minst någon tusenlapp för det.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Sedan för att försöka svara på frågan: Ett företag i Sverige som bör kunna hjälpa till med detta, om du mot förmodan inte vill göra det själv, är Ahlberg Data. De har rätt facila priser för privatpersoner men räkna med att behöva punga ut minst någon tusenlapp för det.

Skickade iväg en fråga om de kan kolla av om det finns något innehåll alls på diskarna. En annan snubbe som enl uppgift ska ha kollat på dem sa att det inte fanns något på dem. Sen vet jag inte om han menade då att det helt enkelt var korrupt eller oläsbart eller helt enkelt soprent på data. Vet inte om man kan lita på om Ahlberg säger att det finns data eller inte värd att kopiera av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Vet inte om man kan lita på om Ahlberg säger att det finns data eller inte värd att kopiera av.

Ahlberg är mig veterligen inga skojare och kompetenta på det de gör. Så du kan nog lita på beskedet de ger.
Har data raderats kan de säkert hjälpa dig återskapa delar av det också, om du så vill.

Men det kan ju faktiskt visa sig vara som så att det inte finns någon data på diskarna. Är det något specifikt du är ute efter, eller varför så skeptisk till beskedet om att de är tomma?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med IcyBox, har massor med SSD och 2,5 och 3,5 diskar liggandes som jag brukar spara massa olika saker på, bekvämt och ett måste för mig.

https://www.webhallen.com/se/product/247571-ICY-BOX-2-Fack-Do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kör med IcyBox, har massor med SSD och 2,5 och 3,5 diskar liggandes som jag brukar spara massa olika saker på, bekvämt och ett måste för mig.

https://www.webhallen.com/se/product/247571-ICY-BOX-2-Fack-Do...

Nu var det så att TS hade IDE-diskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masen666:

Nu var det så att TS hade IDE-diskar.

Vilket går utmärkt att stoppa in i IceBox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vilket går utmärkt att stoppa in i IceBox.

IDE stöds inte av den box du länkade...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vilket går utmärkt att stoppa in i IceBox.

Nej, inte den du länkade till, den var bara SATA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon301768:

Vilket går utmärkt att stoppa in i IceBox.

Inte enligt specen på sidan

Permalänk

Såg en begagnad Compaq Presario desktop med Vista för 350 kr, men osäkert om den hade IDE-kablar. Kan en sån där "multi-kabel" som från Kjell o Co eller Dustin vara riskabel för datan på diskarna tro? Eller bli problem om det visar sig att datan är korrupt eller liknande tro?