Söker 8pin PCIe-kabel till EVGA G2 650W

Permalänk

Söker 8pin PCIe-kabel till EVGA G2 650W

Hej,

Söker en 8pin (alt. 6+2) PCIe-kabel till ett EVGA G2 650W då jag tänker uppgradera grafikkortet. Hör gärna av dig om du råkar sitta på någon kabel som du inte använder och vill sälja

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Hej,

Söker en 8pin (alt. 6+2) PCIe-kabel till ett EVGA G2 650W då jag tänker uppgradera grafikkortet. Hör gärna av dig om du råkar sitta på någon kabel som du inte använder och vill sälja

Läs hela annonsen här

Det skall ju finnas 2 st 6-pin, 2 st 6+2-pin till det nätagget.
Skall du köra med ett graffe som kräver 3st 8 pin?
Om det bara är så att du saknar en kabel och inte har ett allt för törstigt grafikkort så kan du köra med en sån här: https://www.webhallen.com/se/product/252727-Deltaco-adapterka...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det skall ju finnas 2 st 6-pin, 2 st 6+2-pin till det nätagget.
Skall du köra med ett graffe som kräver 3st 8 pin?
Om det bara är så att du saknar en kabel och inte har ett allt för törstigt grafikkort så kan du köra med en sån här: https://www.webhallen.com/se/product/252727-Deltaco-adapterka...

Neh, man ska inte använda såna 2x Molex till 4-8 pin, det brukar sluta dålig. Dem kan även smältas på högpresterande kort.
Det finns skit mycket info om detta.

Hade själv använd sånna när jag var inte proffs i datortekniker
-2 kort av adapter, ett 980ti och ett 1060, adapters smältes.|

Så det är dåligt att rekommendera sånt för personen.
Om ett PSU har inte PCIE så det säger direkt, att du ska bara köpa ett nytt som har.

Visa signatur

3900X CCD0 @4.45GhZ (Watercooled) | B550-F | Crucial Ballistix U4 3000C15 [OC 3733@ 15-19-14-30-55] (Watercooled) | Corsair RM750 2013 (White painted) | | MSI GTX 1080 Ti Gaming X (Watercooled) |
Lian Li O11DW | 2x360MM Radiators + Corsair Hydro XD5 + EK Supremacy EVO + EK Monarch X4 + Phanteks MSI

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det skall ju finnas 2 st 6-pin, 2 st 6+2-pin till det nätagget.
Skall du köra med ett graffe som kräver 3st 8 pin?
Om det bara är så att du saknar en kabel och inte har ett allt för törstigt grafikkort så kan du köra med en sån här: https://www.webhallen.com/se/product/252727-Deltaco-adapterka...

Tack för ditt svar!
Har tidigare enbart använt mig av en 8pin till mitt gamla GTX 1080 men tänkte uppgradera till ett 3070. Tyvärr så har jag slängt kartongen där resterande kablar (inkl. den andra 8pinen), vilket nu i efterhand var ett mindre klokt beslut...

Intressant med MOLEX-adaptern, tror du den håller för ett 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enthusiast-Red:

Neh, man ska inte använda såna 2x Molex till 4-8 pin, det brukar sluta dålig. Dem kan även smältas på högpresterande kort.
Det finns skit mycket info om detta.

Hade själv använd sånna när jag var inte proffs i datortekniker
-2 kort av adapter, ett 980ti och ett 1060, adapters smältes.

"Om det bara är så att du saknar en kabel och inte har ett allt för törstigt grafikkort"
Adaptern jag länkade kör med relativt tjocka kablar och bör således lätt kunna hantera strömmen som krävs.
Molexkontakter ska klara av 156W var. Ett grafikkort drar max 150W från en 8-Pin kabel.
Två molexkontakter kan alltså leverera 312W så länge kablaget stödjer det.
Så även om allt skulle dras från en molex så skulle den inte brinna.
Det är skillnad om man köper en adapter från Alibaba eller Wish med en Molexkontakt till PCI-E som samtidigt kör tunnare kablar.

Jag har kört med dubbla molex till PCI-E på både 1080 TI, 2080 och 3080 utan några bekymmer.
Med det sagt har jag kopplat in två olika molex från nätagget (Alltså två separata kablar) för att vara på den säkra sidan.

Kan nästan garantera att de flesta som smälter dessa adaptrar kör 2 molex från samma kabel, eller till och med har kört dubbla 8-Pin. Dvs 4 molex från samma kabel och därav fått problem.
Du får gärna rätta mig om jag har fel, så jag inte sprider felaktig information.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte molex-adapter, bättre då att köpa en 8 pin kabel från amazon.se.
https://www.amazon.se/adapter-35118-grafikkort-str%C3%B6mkabe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Tack för ditt svar!
Har tidigare enbart använt mig av en 8pin till mitt gamla GTX 1080 men tänkte uppgradera till ett 3070. Tyvärr så har jag slängt kartongen där resterande kablar (inkl. den andra 8pinen), vilket nu i efterhand var ett mindre klokt beslut...

Intressant med MOLEX-adaptern, tror du den håller för ett 3070?

Jag körde med Molex-adaptern i över två månader på ett 3080 och stötte inte på några bekymmer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dobre:

Rekommenderar inte molex-adapter, bättre då att köpa en 8 pin kabel från amazon.se.
https://www.amazon.se/adapter-35118-grafikkort-str%C3%B6mkabe...

Visst vore det att föredra om han kunde köpa en kabel till EVGA, men att trycka in en randomkabel i nätaggregatet är värre än att köra en temporär Molex-adapter.

Jag förespråkar inte TS att köra det som permanent lösning, även fast det förmodligen hade fungerat.
Det är alltid bättre att köra med rätt kablar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Visst vore det att föredra om han kunde köpa en kabel till EVGA, men att trycka in en randomkabel i nätaggregatet är värre än att köra en temporär Molex-adapter.

Jag förespråkar inte TS att köra det som permanent lösning, även fast det förmodligen hade fungerat.
Det är alltid bättre att köra med rätt kablar.

Hur är det inte värre med en "random" 4-pin molex adapter som drar strömmen via 1x12v per kontakt (totalt 2) än en "random" 8-pin pci-e kabel som gör detsamma över 3st 12v kablar? Dvs med en proper pci-e kabel fördelar du strömförsörjningen över en extra kabel och det är sällan pci-e kablar använder högre awg (tunnare kablar) än peripheral-kablar.

Självklart ska du använda originalkablar i första hand, om det inte är ett alternativ så får du gå rutten med icke-original kablar.

Permalänk
Medlem

Det som är avgörande är grafikkortet och huruvida denna har en balanserare för strömförsörjningen från pci-e kontakterna. Eftersom TS inte har nämnt vilket grafikkort (kanske inte ens vet på förhand vilket det blir) så är det dumt att anta att detta inte är en variabel.

Exempelvis så finns det ingen balansering av strömförsörjningen på MSI 2080 Ti Gaming X Trio vilket kan leda till överbelastning av strömförsörjningen per kabel (allt på en).

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Jag förespråkar inte TS att köra det som permanent lösning, även fast det förmodligen hade fungerat.
Det är alltid bättre att köra med rätt kablar.

Men visst, gått i uppgraderingstankar nu ett tag men försöker vänta till Zen 4 men hotta upp GPUn lite. Kanske klarar sig tills dess med MOLEX men orginalkablar vore ju onekligen att föredra.

Skrivet av dobre:

Självklart ska du använda originalkablar i första hand, om det inte är ett alternativ så får du gå rutten med icke-original kablar.

Ska försöka se om jag hittar något som passar!

Skrivet av dobre:

Det som är avgörande är grafikkortet och huruvida denna har en balanserare för strömförsörjningen från pci-e kontakterna. Eftersom TS inte har nämnt vilket grafikkort (kanske inte ens vet på förhand vilket det blir) så är det dumt att anta att detta inte är en variabel.

Exempelvis så finns det ingen balansering av strömförsörjningen på MSI 2080 Ti Gaming X Trio vilket kan leda till överbelastning av strömförsörjningen per kabel (allt på en).

Det rör sig om ett MSI RTX 3070 SUPRIM om det kan hjälpa. Försökt kolla själv men hittar inget om "strömbalans" avs. det kortet, har du några tankar kring det?

Permalänk
Medlem

"Molex to SATA, loose all you DATA" är ju ett klassiskt citat när det gäller Molex till SATA adapters. Molex till PCI-E har jag inte hört något om. Det brukar vara SATA kontakten som kortsluter på grund av att kablarna är inkapslade i formgjuten plast som inte håller tätt mellan varje avskalad kabel, eller ligger för nära varandra så plasten mellan smälter.

EVGA säljer kablar löst:
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=W001-00-000147

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

"Molex to SATA, loose all you DATA" är ju ett klassiskt citat när det gäller Molex till SATA adapters. Molex till PCI-E har jag inte hört något om. Det brukar vara SATA kontakten som kortsluter på grund av att kablarna är inkapslade i formgjuten plast som inte håller tätt mellan varje avskalad kabel, eller ligger för nära varandra så plasten mellan smälter.

EVGA säljer kablar löst:
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=W001-00-000147

Kollade där också, tyvärr skickar de inte till EU, går inte att skriva in Sverige i adressen iallafall =/

Permalänk
Medlem

Om du går via 6/8pin vägen så läs på så det är kompatibel med din PSU. Om du använder en sån kabel länkad ovan så kommer din GPU/PSU dö. ( Se kommentarerna på 1 star)
Olika tillverkare har olika kontakt uttag så köp endast ifrån märket som din PSU har.

https://www.gamersnexus.net/guides/2702-psa-on-mixing-modular...

Permalänk
Medlem