Permalänk

Skumt ljud från datorn?

Hej! Min nybyggda dator ger ifrån sig nåt skumt ljud ibland. Har hört det både när datorn är i idle samt load men tror dock det händer mer ofta i load än idle. Är det någon som vet vad det kan bero på?
Länk till ljudet: https://www.youtube.com/watch?v=edfsE_QsYN8 (börjar omkring 0:06)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske någon variant på spolljud. I så fall förmodligen från grafikkortet.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Något i datorn (förmodligen chassit) som ringer med lite bara. Håll lite på vissa ställen för att se om det slutar.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Superpig96:

Hej! Min nybyggda dator ger ifrån sig nåt skumt ljud ibland. Har hört det både när datorn är i idle samt load men tror dock det händer mer ofta i load än idle. Är det någon som vet vad det kan bero på?
Länk till ljudet: https://www.youtube.com/watch?v=edfsE_QsYN8 (börjar omkring 0:06)

Tack på förhand!

Om du har svårt att hitta var ljudet kommer från kan det hjälpa att ta en tomrulle från exempelvis hushållspapper så att du kan lyssna lite mer riktat. Det är lite svårt att avgöra vad det skulle kunna vara på videon, men om du identifierar riktningen lite bättre kan det underlätta.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som antingen resonans eller något som ligger an mot en fläkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Uppskattar allas hjälp. Har faktiskt inte märkt av något ljud de senaste tre dagarna så misstänker att det kan ha varit något som kommit åt någon fläkt. Får återkomma om det