Igor Wallossek förklarar bristen på grafikkort

Permalänk
Keeper of the Bamse

Alltså, hur kunde tråden trilla in på miners, fabriker och annat trams när det här guldkornet finns:

Citat:

Ett sidospår som lyfts är att kontrollelektronik för adresserbara RGB-dioder också är sällsynt – en bakomliggande anledning till att stilfulla vattenblock inte framställs i tillräckliga volymer.

Hur i hela helsefyr drar man den paralellen? Menas det att RGB primärt går till vattenblock? Jag tror att Igor Wallossek ska kolla in typ /r/battlestations, där är det inte så vanligt med vattenblock, men nog fasen lyser det upp som ett förskoledisco med all RGB.

Edit: Aha nä jag missförstod. Grundproblemet är att RGB-grejer är en bristvara rent allmänt, och det är mängdtillverkare som t.ex. corsair och asus som är skurkarna, dom stoppar ju in RGB i allt, så dom småtillverkare som vill göra RGB-vattenblock får inga kontrollerkort för RGB över.

Citat:

I have to tack on a somewhat amusing side note here, because it has something to do with graphics cards, at least indirectly. In fact, many GPU waterblocks are currently out of stock or in limited supply due to a shortage of hammered addressable LED strips, not copper or nickel. This is not so much due to the LEDs themselves, which are plentiful, but to the control electronics that are also installed there. That’s what a small round of calls with industry leaders revealed.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av binne71:

Man kan ju också ställa sig frågan vilken risk detta innebär, problemen med tillgång till framförallt grafikkort lär ju inte stanna där. T.ex. hur kommer de stora spelutvecklarna påverkas ? I många fall (definitivt i mitt fall) är ju drivkraften för att köpa nytt grafikkort att man vill spela ett eller flera specifika nya spel. Och de spelen kommer inte att säljas förräns man får tag på sitt nya grafikkort och till ett vettigt pris normalt folk kan betala.

Jag ser en klar risk att spelutvecklarna kommer att göra dåligt resultat i år för sina AAA-spel p.g.a. bristen på grafikkort samt dessa höga priser. Klarar dem det ? Hur påverkas PC-spelsbranschen som helhet när allt fler inte längre kan betala vad som krävs för att kunna spela dessa spel som utvecklas till en hög kostnad ?

Konsolspelstillverkare får såklart sålt mindre spel när mindre antal personer har konsoler än om tillgången var hög. Dessa speltillverkare gör också ofta pcspel och då drabbas negativt.
Men bortsett från det, så måste man gå tillbaka 30år i tiden innan stora pcspel släpptes som få hade hårdvara att ens kunna starta. Jag tänker på spel som doom 1 och doom 2.

Om gamers när de inte kan köpa hårdvara köper mer eller mindre antal spel, det beror såklart på vilket spel. Men jag tycker det är ont om flashiga spel idag som man kör mest för de är snygga.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Älskar ransomware, för att det brutalt och hårt straffar sysadmins som skitit i säkerhet och systemintegritet.
Hatar ransomware, för alla oskyldiga som drabbas.

Nej, jag är absolut ingen förespråkare av det, men jag kan inte låta bli att känna skadeglädje när system jag påpekat säkerhetsbrister i som inte blivit åtgärdade efter lång tid drabbas.

Du har nog helt rätt i det att Bitcoin i sig inte kommer dominera, den är alldeles för föråldrad och oeffektiv och var mer byggd som ett proof-of-concept för framtida saker. Sedan så tilllåter utvecklarna inte att det förbättras. Bara det att de inte släppte på 1MB blockstorlek när tiden var mogen var att börja gräva sin egen grav. De förespråkade istället segwit och lightning som lösningar, men det har skapat en förödande segmentation i nätverket istället. Transaktionsavgift på flera hundra kr i det "normala" nätverket är inte hållbart, betalar du i lightning vet du ibland inte var dina coins hamnat. Ethereum å andra sidan har bra mycket mer kapacitet och är på upploppet att öka det massivt. Skillnaden där mot Bitcoin är distribuerad processering av ett och samma "normala" nätverk.

Tycker ämnet är oerhört intressant och snappar upp lite då och då, rätta mig någon om jag har fel i något.

Mycket bra förklarat inlägg och du har mer insikt och kunskap i hur bitcoin fungerar och kunda fylla i mig lite.

Och nej älskar inte heller ransomware men den positiva bieffekten är faktiskt att fler får upp ögonen för säkerhet och straffar slarviga sysadmins. Tyvärr straffar det oftast kunderna till företaget med så allt är inte av godo det mest av ondo ja men du förstår.

Fast detta är fel att diskutera bitcoin som inte har med tråden att göra så lämnar denna disskussion här och nu.

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i ämnet, men antar att all bitcoinmining globalt borde förbruka en mycket stor mängd el, och därmed ha en kraftig negativ miljöpåverkan. De beräkningar som nämnda mining medför, ger de någon samhällsnytta som kompenserar för de negativa konsekvenserna, eller är bitcoinmining bara ytterligare ett exempel på hur miljön offras för privat kapital?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Är inte så insatt i ämnet, men antar att all bitcoinmining globalt borde förbruka en mycket stor mängd el, och därmed ha en kraftig negativ miljöpåverkan. De beräkningar som nämnda mining medför, ger de någon samhällsnytta som kompenserar för de negativa konsekvenserna, eller är bitcoinmining bara ytterligare ett exempel på hur miljön offras för privat kapital?

Ja bitcoin förbrukar massor av energi, förbrukar mer energi än hela Österrike.
https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption
Beräkningarna gör ingen mer nytta än att de räknar fram nya bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beror på. Har du kondensatorer som är specade för 5K som gått dygnet runt i ett år eller mer så kan de ge upp.

Inte så enkelt?

> That means that the lifetime doubles for each 10°C reduction in temperature, so a capacitor rated at 5,000 hours at 105°C would have a service life of 10,000 hours at 95°C and 20,000 hours at 85°C.

Det finns galningar som kör grafikkort varmare än de borde, men det brukar ge usel ekonomi. Elen kostar mer än valutans värde minern får in. Minern slutar minea... Vad gäller t.ex Ethereum körskärnan ofta på 850 mV och 1250 MHz med temperaturer under 60 grader. Vi pratar livslängd längre än 80000 timmar vid 65 C på de sämsta kondensatorerna. Hur lirar ditt Geforce 2 MX i Cyberpunk 2077?

Skrivet av Ozzed:

Sen är det vansinne att bara dra av priset på fläktarna för den delen. Man måste givetvis dra av priset på fläktarna och materialkostnaden för nya fläktar, samt vad man nu vill ge sig själv i timlön för att sitta och byta dem.

Varför skulle man inte inkludera materialkostnaden (och frakt+tull) om man drar av "priset för fläktarna"? Det gör jag iaf. Det finns alltid de som har oändligt med tid, framförallt yngre, så det är svårt att sätta pris högre än 0 kr/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Du har nog helt rätt i det att Bitcoin i sig inte kommer dominera, den är alldeles för föråldrad och oeffektiv och var mer byggd som ett proof-of-concept för framtida saker. Sedan så tilllåter utvecklarna inte att det förbättras. Bara det att de inte släppte på 1MB blockstorlek när tiden var mogen var att börja gräva sin egen grav.

Jag håller med om att bitcoin inte kommer att dominera daglighandel men ser inte det som ett problem. Bitcoin kommer att ersätta de få men stora transaktionerna, som bilköp, clearing-förfarande mellan banker, månatligt pensionssparande etc. Tiden när man köpte kaffe för bitcoin utan en lager 2-lösning är förbi, men det är väl OK?

Sedlar uppfanns för att det var osmidigt att skära guldflagor av sina mynt när man skulle köpa kaffe? Så om lightning är sedlar i den liknelsen, bitcoin är guldet, så är det helt ok med mig. Bryr mig inte så mycket om vart kaffepengarna tar vägen. Paypal är ju på g också så att du kan betala med nationella valutor med betalkort mot dina bitcoin (som clearas mer sällan internt inom Paypal då) = lager 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beräkningarna gör ingen mer nytta än att de räknar fram nya bitcoin.

Nja, nya bitcoins kommer ut i typ samma takt oavsett hur mycket det minas. Mer mining ökar främst säkerheten i nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja bitcoin förbrukar massor av energi, förbrukar mer energi än hela Österrike.
https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption
Beräkningarna gör ingen mer nytta än att de räknar fram nya bitcoin.

Stämmer inte, mängden energi som går åt är primärt den grundläggande säkerhetsfunktionen. Det räcker med en enda miner för att Bitcoin ska "fungera", dvs att man kan genomföra transaktioner, att block skapas och att bitcoin därmed framställs. Men nätverket blir extremt lätt att manipulera och ingen borde använda det då.

Det finns nu 700 miljarder dollar i Bitcoin, det behöver vara säkert. Vidare fundera på vad banksystemet drar i energi. Banktjänstemäns bilresor, uppvärmning av fastigheter, byggnation av fastigheter, transporter av sedlar och mynt, framställning av mynt, servrar för varje bank, utfärdande av certifikat för varje bank, brytning av och förvaring med säkerhet av guld. Listan är oändligt lång. Hade gärna sett en noggrann jämförelse om någon har sett en, vill veta mer på detta område.

Permalänk

Undrar hur stor del av de potentiella köparna som är sådana som helt enkelt köper nya komponenter utan större tanke på vad de faktiskt behöver, och som nu kommer avstå och tycka det är tråkigt/gammalt om marknaden kommer igång om nåt halvår?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Nja, nya bitcoins kommer ut i typ samma takt oavsett hur mycket det minas. Mer mining ökar främst säkerheten i nätverket.

Skrivet av TechGuru:

Stämmer inte, mängden energi som går åt är primärt den grundläggande säkerhetsfunktionen. Det räcker med en enda miner för att Bitcoin ska "fungera", dvs att man kan genomföra transaktioner, att block skapas och att bitcoin därmed framställs. Men nätverket blir extremt lätt att manipulera och ingen borde använda det då.

Det finns nu 700 miljarder dollar i Bitcoin, det behöver vara säkert. Vidare fundera på vad banksystemet drar i energi. Banktjänstemäns bilresor, uppvärmning av fastigheter, byggnation av fastigheter, transporter av sedlar och mynt, framställning av mynt, servrar för varje bank, utfärdande av certifikat för varje bank, brytning av och förvaring med säkerhet av guld. Listan är oändligt lång. Hade gärna sett en noggrann jämförelse om någon har sett en, vill veta mer på detta område.

Ja det var en grov förenkling från min sida. Hade varit en intressant jämförelse att få en "livscykelanalys" på 1 kr i bitcoin vs 1 kr banköverföring.

Men om vi tar siffran för vad en transaktion kostar energimässigt (666 kWh/transaktion i nuläget) för bitcoin kan vi nog anta att den är mycket lägre för banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kommer troligtvis inte att hända.

Då jag köpte mitt 1080 ti några år sen, fick jag först tag på den 2 mån. sen, intill då hade jag ett 1070 för det var det ända grafikkort tillgänglig i butiken. Jag hade tur som fick nappa det sista 1080 ti kortet hos webhallen nån mån senare till 8000,- (och det var även ett Strix OC kort).

Därefter steg prisen på samma kort till 9990,- och det priset höll i över 2 år!

Jag ser samma trend (bare mycket värre) detta året, förriga år var jag en av dom många "första" som hade bokat till sig ett 3080 till bara 6800,- men 1.5 mån väntan, så bestämde jag mig för att hoppa av, och kliva på 3090 tåget, det har jag inte ångrat en ända dag, då jag gav 18200,- för det, och det har funkat opåklagligt utan coil wine dom senaste 3.5 mån. ), och tid är värdefullt för mig, så att vänta på 3080 i 4-8 mån är för mig värdelöst. Nu kostar korten MYCKET mera och lär öka även mera.

Vet inte om jag ska gråta eller skratta nu när 3060 kort blir såld till 3070 pris, och 3070 kort till 3080 pris.

Jag sitter med en inneliggande order på ett 3080 till 7.990kr. Känner inte att jag kan hoppa av det tåget nu när priset är så bra även om det är tydligt att jag lär få vänta till Julafton 2021 innan ordern går igenom 😣 PC-avgiftning deluxe här!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Stilfull RBG*, humor

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

... Det räcker med en enda miner för att Bitcoin ska "fungera", dvs att man kan genomföra transaktioner, att block skapas och att bitcoin därmed framställs. ...

Det där stämmer väl inte? Den primära funktionen av miners är ju att verifiera transaktioner, och det krävs nu en hel del datakraft (och därmed elektrisk energi) för att verifiera en enda transaktion i Bitcoin. Om en enda dator ska verifiera alla transaktioner som sker globalt kommer det snabbt skapas en lång kö. (Jag misstänker att det redan i dagsläget finns en hel del Bitcoin-transaktioner som inte hunnit verifieras inom ett par sekunder.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Undrar hur stor del av de potentiella köparna som är sådana som helt enkelt köper nya komponenter utan större tanke på vad de faktiskt behöver, och som nu kommer avstå och tycka det är tråkigt/gammalt om marknaden kommer igång om nåt halvår?

Funderar lite samma. Kommer väl vara läge för TI / Super / Refresh då ungefär.

Finns inte en chans att jag hade smetat 10k+ för korten som låg på 7990:- vid intro om säg 3-6 månader, knappt intropris heller eftersom det känns som man köper gammal teknik, med risk att nått nytt är runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det där stämmer väl inte? Den primära funktionen av miners är ju att verifiera transaktioner, och det krävs nu en hel del datakraft (och därmed elektrisk energi) för att verifiera en enda transaktion i Bitcoin. Om en enda dator ska verifiera alla transaktioner som sker globalt kommer det snabbt skapas en lång kö. (Jag misstänker att det redan i dagsläget finns en hel del Bitcoin-transaktioner som inte hunnit verifieras inom ett par sekunder.)

Njäe, det räcker att en enda miner verifierar transaktionerna för att Bitcoin skall fungera, det var så det startade innan Hal Finley och andra började minea - från början var det bara en enda som mineade. Det går inte fortare eller långsammare om det är fler eller färre som minear - takten bestäms av protokollet och specifikationen säger "i genomsnitt ett block var tionde minut" oavsett hur många miners som deltar (det justeras genom difficulty). Om man dubblerar antalet miners så kommer Bitcoin fortfarande processa lika många transaktioner per sekund.

I protokollet är definierat vilka transaktioner som "är sanna" - vem som håller i vilka pengar. Denna regel är kort och gott att det är den längsta blockkedjan som är sann. Om man kan bygga om kedjan från en tidigare position och göra den längre så kan man spendera pengar om och om igen (loopa bakåt i tiden till innan man spenderat pengarna och spendera dem igen). Det vore förödande. För att kunna genomföra detta trick så måste du bygga om alla block från punkten före du spenderat pengarna och göra en ny kedja som är längre än nuvarande som alla andra miners i världen bygger på. För att göra det måste du själv därför spendera lika mycket energi som gått åt att bygga de block som redan finns i den nuvarande längsta kedjan = säkerhet, det är i praktiken omöjligt. Miners ger därför Bitcoin säkerhet genom att spendera energi i nätverket. Det finns garanterat bra videos om hur detta fungerar mer i detalj. "Difficulty" är det primära begreppet att leta på. Så nej, beräkningarna är inte för att verifiera transaktioner - de är till för att spendera energi och därigenom bidra med säkerhet i ett decentraliserat system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det där stämmer väl inte? Den primära funktionen av miners är ju att verifiera transaktioner, och det krävs nu en hel del datakraft (och därmed elektrisk energi) för att verifiera en enda transaktion i Bitcoin. Om en enda dator ska verifiera alla transaktioner som sker globalt kommer det snabbt skapas en lång kö. (Jag misstänker att det redan i dagsläget finns en hel del Bitcoin-transaktioner som inte hunnit verifieras inom ett par sekunder.)

Varje block innehåller samma mängd transaktioner, mängden beräkningskraft (komplexiteten för att lösa blocket) är variabel och styrs utifrån mängden beräkningskraft i systemet. Hade det bara funnits en dator så hade komplexiteten gått ner markant för att hålla rätt takt på blocken.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konsolspelstillverkare får såklart sålt mindre spel när mindre personer har konsoler än om tillgången var hög. Dessa speltillverkare gör också ofta pcspel och då drabbas negativt.
Men bortsett från det, så måste man gå tillbaka 30år i tiden innan stora pcspel släpptes som få hade hårdvara att ens kunna starta. Jag tänker på spel som doom 1 och doom 2.

Om gamers när de inte kan köpa hårdvara köper mer eller mindre spel, det beror såklart på vilket spel. Men jag tycker det är ont om flashiga spel idag som man kör mest för de är snygga.

Varför är det ett problem att kortare människor köper konsoler samt små spel?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det allt ifrån kriminella minare till andra kriminella grupper som operarar globalt däribland ransomware grupper som har en väldigt stor fördel med bitcoin eller andra digitala valutor. Det finns ingen som helst koll på dessa digital valutor, inga regelverk eller liknande som styra dessa digitala valutor. Alla bitcoinförespråkare snackar om transparens men det är hur lätt som helst att svindla bitcoin eller hacka bitcoin exchange plattformar.

Finns massor av helt normalt folk som minear, de är majoriteten utan tvekan. Kolla på stora mining-bolag som har tiotusentals ASICs i lagerbyggnader. Hoppas normalt folk blir större del av kakan.

Skrivet av Dinkefing:

Visst man kan gömma och tvätta vanliga pengar också men det är mycket mer omständigt.

Har du stor erfarenhet av penningtvätt? Jag har erfarenhet av bitcoin, det är inte lätt att använda det till någonting alls faktiskt, och kontrollerna när du ska växla det till nationella valutor är gedigen. Du kan inte växla bitcoin till kronor mer än någon tusenlapp innan du måste uppvisa legitimation, räkning för el/vatten eller dylikt på din fastighet, fota dig själv eller filma dig med mobilen/webbkamera (Binance gör så). Tvätta nationella valutor är i min uppfattning betydligt lättare helt utan spår, men hur lätt det är vet väl bara ekobrottsmyndigheten.

Skrivet av Dinkefing:

Vad det behövs är att skapa en helt ny digital valuta där regelverken finns på plats och myndigheter håller koll på var pengarna går någonstans. Jag är tveksamt på att det hända på global nivå men när hela jorden har fred och alla länder står under en styrning.

Ja alla kommer leva i frid och harmoni när Erdogan styr planeten. Ett enda system att styra oss alla på exakt samma sätt.

En gång i tiden fanns en global valuta - det var guld. Hade du guld hade du pengar. Staten kunde inte trolla fram guld. Internationell handel fungerade bra och var på många sätt lättare än idag - du behövde inte växla kronor till euros när du skulle åka till Tyskland. Dessutom var inte växelkursen baserad på hur spekulanter såg på din nation - valutan var värd vikten i guld. Nu är kronan värd vad Soros tycker att den är värd.

Skrivet av Dinkefing:

Bitcoin kommer aldrig ersätta vanliga valutor det kommer aldrig hända. Det är kul hur många som går på hypen och vill ge sig in i leken även stora finansiella aktörer. Alla vill ha kakan trots att de vet att bitcoin bara är en stor fadäs. Tanken med bitcoin var god men det kommer inte fungera i praktiken där många kriminella sitter på oerhörda stor andel bitcoin det kommer bli helt skruvat om bitcoin hade ersätt vanliga valutor. Det förekommer en hel del tvätt av pengar av kriminell aktivitet bland vanliga valutor men vem säger att Bitcoin är ett mer rättvist alternativ där goda krafter fördelar digitala valutor rätt till folket? Vad är egentligen den stora fördelen med bitcoin?

Det är den intressanta frågan. Vad är egentligen den stora fördelen med bitcoin? Här kommer några.

1. Om jag vill starta ett företag idag så måste jag gå med 25000 kr till en privat bank, ge dem till banken och lita på dem. De tar över kontrollen och låser pengarna på ett konto till ett "aktiebolag under bildande". Du får därefter be banken skicka ett intyg till Bolagsverket och du har mycket svag kontroll över pengarna förrän bolaget har bildats. Största problemet är att banken kan neka dig att utföra denna tjänst. När jag skulle starta mitt AB nekade 4 storbanker mig att utföra denna tjänst, endast min lokala bank ställde upp. Varför ska privat ägda banker ha kontroll över om jag kan starta aktiebolag eller ej? Varför ska privata banker ha kontroll över mina pengar under den tid bolaget bildas? Varför ska banker därmed kunna påverka all ekonomisk verksamhet i hela världen. Har du frivilligt gett dem denna makt? Förr eller senare kommer den att användas mot dig.

2. Om staten vill kan den dubblera mängden pengar. Det har hänt många gånger i historien. Dagens nationella valutor är av högst otydligt värde. Vet du hur många kronor staten har skapat? Hur vet du värdet av din lön nästa månad om spelreglerna är otydliga? Om staten dubblerar penningmängden så gör det förr eller senare så att ditt hus dubbleras i värde. När du flyttar så kräver staten in 30% av "värdeökningen". Värdeökningen är fiktiv och består endast av inflation, men staten har rätt att beskatta inflationen. Dvs staten har laglig rätt att råna dig på vad du tjänat tidigare (retroaktiv skatt) och det finns inget du kan göra åt det. "Det kommer aldrig att hända" säger många. Har hänt hur många gånger som helst i historien. Eller så gör staten som de gjorde på Cypern och kort och gott tar pengarna direkt från folkets bankkonton. Med bitcoin är dina pengar dina och ingen annan kan ta dem eller förändra mängden.

Finns förstås många många fördelar. Vet inte om Bitcoin kommer bli det system som vinner men det är säkrast, stabilast och störst av alla nuvarande digitala valutor. Jag satsar på den hästen och några till för den delen. Det behöver inte bli en enda häst som vinner det här loppet. jag är säker på att nationella valutor som inte backas upp av något mer än tro och hopp kommer att krascha förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Miners igen, trodde det skulle dö ut, om det hade använts till nått nyttigt som forskning eller nått, just nu står datorer och tuggar och drar en jäkla massa ström till ingen nytta.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har det verkligen levererats kort till mining-verksamheten? Säkra källor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Samma sak kan man säga om att dricka mjölk.

Han som postade ville inte köpa gamla grafikkort av (kriminella)miners, alltså kan man säga att man inte vill köpa gamla grafikkort av mjökdrickare.

Alltså, många kort har använts till kriminella aktiviteter, det är dom han inte vill köpa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Har det verkligen levererats kort till mining-verksamheten? Säkra källor?

Finns gott om källor bla här på sweC. En mininggrupp köpte 250 tusen kort.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Rapidact:

Har det verkligen levererats kort till mining-verksamheten? Säkra källor?

Tja, det faktum att det finns miningverksamheter borde väl vara ett ganska säkert bevis?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Finns gott om källor bla här på sweC. En mininggrupp köpte 250 tusen kort.

Kan du länka den säkra källan att en grupp köpt 250.000 kort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Och det går ju att lösa på bara några dagar

Är ju bara att slå upp lite partytällt, köpa bord, stolar, lödkolvar och komponenter. Sedan ringer man polia eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Samma sak kan man säga om att dricka mjölk.

Ah, du tänker på:

?

Permalänk
Avstängd

Kolla @anon134512, fortfarande inget som tyder på att miners påverkar tillgången på GPU:er, eller hur?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Finns gott om källor bla här på sweC. En mininggrupp köpte 250 tusen kort.

Den källan är man ju intresserad av ja

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det allt ifrån kriminella minare till andra kriminella grupper som operarar globalt däribland ransomware grupper som har en väldigt stor fördel med bitcoin eller andra digitala valutor. Det finns ingen som helst koll på dessa digital valutor, inga regelverk eller liknande som styra dessa digitala valutor. Alla bitcoinförespråkare snackar om transparens men det är hur lätt som helst att svindla bitcoin eller hacka bitcoin exchange plattformar. Visst man kan gömma och tvätta vanliga pengar också men det är mycket mer omständigt.

Vad det behövs är att skapa en helt ny digital valuta där regelverken finns på plats och myndigheter håller koll på var pengarna går någonstans. Jag är tveksamt på att det hända på global nivå men när hela jorden har fred och alla länder står under en styrning.

Bitcoin kommer aldrig ersätta vanliga valutor det kommer aldrig hända. Det är kul hur många som går på hypen och vill ge sig in i leken även stora finansiella aktörer. Alla vill ha kakan trots att de vet att bitcoin bara är en stor fadäs. Tanken med bitcoin var god men det kommer inte fungera i praktiken där många kriminella sitter på oerhörda stor andel bitcoin det kommer bli helt skruvat om bitcoin hade ersätt vanliga valutor. Det förekommer en hel del tvätt av pengar av kriminell aktivitet bland vanliga valutor men vem säger att Bitcoin är ett mer rättvist alternativ där goda krafter fördelar digitala valutor rätt till folket? Vad är egentligen den stora fördelen med bitcoin?

Bitcoin kommer aldrig ta över men troligare är att det finns vid sidan om och snarare ersättas inom tio år. Det är vad jag tror men jag kan ha fel.

Ingen påstår att bitcoin kommer ersätta vanliga valutor heller, det är ett komplement som kommer fortsätta samexistera. Du tror väl knappast att USD kommer ersätta kronan eller euron så varför skulle BTC göra det eller ha det som mål? Sen är det inte som att någon av den brottslighet du beskriver är ny, den fanns långt innan bitcoin tillkom och den kommer fortsätta finnas även om BTC skulle gå i graven.