Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar en powerline?

Hej!

Skulle behöva flytta min router från ytterdörren där den är nu till vardagsrummet (är en ganska tjock vägg imellan), för att kunna dra en nätverkskabel direkt från routern till en Raspberry Pi. Sedan antar jag att det skulle förbättra den trådlösa hastigheten rätt mycket då jag bara sitter i vardagsrummet och kör Wi-Fi på datorn.

Men då undrar jag hur bra den här är t.ex för att uppnå det jag vill https://www.webhallen.com/se/product/178679-TP-Link-TL-WPA422... ? Är det bra kvalité på dem där eller kommer jag tappa en del hastighet som jag får ut från min ISP?

Permalänk
Medlem

Verkar vara extremt varierande beroende på hur det är kopplat hemma. Som jag förstått det får vissa den hastighet som utlovas med andra nästan noll. Säkrast att köpa på öppet köp/ångerrätt och testa.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig överväga powerline med tanke på all osäkerhet inblandat. Möjligen för någon simpel pryl som inte kräver så mycket bandbredd och som ligger litet "off" som en övervakning/styrning i ett förråd.

Finns inget som riktigt slår kabel eller fiber.

Permalänk
Medlem

Beror lite på. I lägenheter där allt ligger på samma fas är det inga problem alls och flyter på hur bra som helst. Det är först när du ska iväg på olika faser som det kan spöka. I föräldrarnas hus blev det knappt 2Mbit/s med powerlines, men i min lägenhet så fick jag utan problem 100Mbit.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mhj:

Hej!

Skulle behöva flytta min router från ytterdörren där den är nu till vardagsrummet (är en ganska tjock vägg imellan), för att kunna dra en nätverkskabel direkt från routern till en Raspberry Pi. Sedan antar jag att det skulle förbättra den trådlösa hastigheten rätt mycket då jag bara sitter i vardagsrummet och kör Wi-Fi på datorn.

Men då undrar jag hur bra den här är t.ex för att uppnå det jag vill https://www.webhallen.com/se/product/178679-TP-Link-TL-WPA422... ? Är det bra kvalité på dem där eller kommer jag tappa en del hastighet som jag får ut från min ISP?

Jag testade nyligen att köra powerline. Uttaget sitter en bit bort och elen ska vara omdragen för cirka ett år sen i lägenheten.
Fick 60/60 med 16 ms i snitt till Google (Sämsta värden upp mot 30 ms).
Med nätverkskabel så får jag 240/240 med 2 ms till Google.

Kan ju säga att det var värt att köpa kablar, kabellist, kontakter och en schysst borr till hammarborren. Tog så klart lite tid men jag är inte imponerad av Powerline. Möjligen att jag skulle köra powerline för sista väggen längst bort i lägenheten och det då endast är wifi för gästrummet och kabel till en TV. Då är det dock vägguttag på vardera sida om väggen med kabel direkt mellan.

Att köra Powerline för bara din RPi kan ju vara en kompromiss som är värd om du nu inte har några interaktiva serverlaster. Hänger ju helt på vad du ska göra på enheten. Att köra Wifi-varianten känns lite ovärt. Om du har bra wifi så finns det vissa repeaters som klarar av att köras i Media-bryggsläge och således gör om din wifi-signal till en kabelkontakt. Det går troligen snabbare om du har duglig wifi-hastighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Powerline måste testas på plats men vet aldrig innan hur det går.
På sommarstället får jag 300 Mbit/s med 3 ms ping mellan två hus.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Samsung Sverige

Precis som andra skriver är det väldigt beroende på förutsättningarna på den specifika platsen. Köp och testa och skicka tillbaka om det inte fungerar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag vill fylla på med att hastigheten du får ut beror även på vilken kapacitet powerlineenheterna har.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men vi kan utgå från ett förenklat exempel:

Ditt internet är 500/500. Med en powerline som på papperna ska klara exakt 500 mbps så får du trots det bara ut 100/100. Då kan man förstås tro att det är själva elledningarna som sänker hastigheten men om du istället testar med en powerline som klarar 1000 mbps så kommer din hastighet bli 200/200. Om din powerline klarar 2000 så kanske din hastighet blir 400/400.

Jsg har ingen aning om det är så linjärt (troligtvis inte) eller om det alltid är så men när jag testade med olika så var skillnaden stor. Jag provade först med en som skulle klara av flera hundra mbps men i verkligheten fick jag bara ut ett tvåsiffrigt tal. Testade med en som klarar 2000 och då fick jag ut flera hundra mbps i mitt nätverk.

Som sagt, jag vet inte om det alltid är så men för mig var det så lch jag har läst på nätet att andra upplevt samma problem.

Den jag hade och som fungerade bäst var TL-PA9020. Nyligen uppgraderade jag mitt nätverk däremot så jag använder de inte längre. Passande nog så kan man söka på TL-PA9020 på tradera och så finns det någon som säljer dessa.
De saknar däremot wifi så det kanske inte är aktuellt i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar. Då låter det som att jag ska försöka dra en kabel längs en list, blir inte så snyggt men mycket bättre prestanda vilket jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Beror lite på. I lägenheter där allt ligger på samma fas är det inga problem alls och flyter på hur bra som helst. Det är först när du ska iväg på olika faser som det kan spöka. I föräldrarnas hus blev det knappt 2Mbit/s med powerlines, men i min lägenhet så fick jag utan problem 100Mbit.

Även om det är vanligt så är det inte så det fungerar i alla lägenheter, vilket kan vara bra att notera.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Curik:

Även om det är vanligt så är det inte så det fungerar i alla lägenheter, vilket kan vara bra att notera.

Nu blev jag lite förvirrad
Hur menar du? Det är väl exakt så det fungerar överallt; att det är beroende på faser? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu blev jag lite förvirrad
Hur menar du? Det är väl exakt så det fungerar överallt; att det är beroende på faser? 🤔

Ja, det är jag som läser som en sopa.

Permalänk
Medlem

Drog igenom datakablar genom gamla telerören igår; fungerar utmärkt. Är inte det ett alternativ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trunk:

Jag vill fylla på med att hastigheten du får ut beror även på vilken kapacitet powerlineenheterna har.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men vi kan utgå från ett förenklat exempel:

Ditt internet är 500/500. Med en powerline som på papperna ska klara exakt 500 mbps så får du trots det bara ut 100/100. Då kan man förstås tro att det är själva elledningarna som sänker hastigheten men om du istället testar med en powerline som klarar 1000 mbps så kommer din hastighet bli 200/200. Om din powerline klarar 2000 så kanske din hastighet blir 400/400.

Jsg har ingen aning om det är så linjärt (troligtvis inte) eller om det alltid är så men när jag testade med olika så var skillnaden stor. Jag provade först med en som skulle klara av flera hundra mbps men i verkligheten fick jag bara ut ett tvåsiffrigt tal. Testade med en som klarar 2000 och då fick jag ut flera hundra mbps i mitt nätverk.

Som sagt, jag vet inte om det alltid är så men för mig var det så lch jag har läst på nätet att andra upplevt samma problem.

Den jag hade och som fungerade bäst var TL-PA9020. Nyligen uppgraderade jag mitt nätverk däremot så jag använder de inte längre. Passande nog så kan man söka på TL-PA9020 på tradera och så finns det någon som säljer dessa.
De saknar däremot wifi så det kanske inte är aktuellt i det här fallet.

Nästan alla enheter med AV1 (max 600Mbps) har enbart 100/100-portar på sig. Således omöjligt att få mer än 100Mbps.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin