kan man vidarekoppla bilden på datorskärmen till annan skärm?

Permalänk

kan man vidarekoppla bilden på datorskärmen till annan skärm?

kan man vidarekoppla (kopiera) bilden på datorskärmen till annan skärm?

tänkte sätta upp en extra skärm på väggen. hur kopplar man på enklast sätt?

skärm:

https://www.lg.com/us/monitors/lg-32GK650F-B-gaming-monitor

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4918230

gpu:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5022130

Permalänk
Medlem

Du vill alltså visa samma sak på båda skärmarna samtidigt? Väldigt enkelt bara koppla in båda i grafikkortet och välj "Duplicate these displays" i skärminställningarna i windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är ju hur bra det blir.

Skulle misstänka att FreeSync inte funkar t.ex. på dubblerade bildskärmar på det sättet. Testade detta precis med min setup med en G-sync-skärm, och det funkar i alla fall på den primära. Har inte två för att testa om det funkar på båda, men risken är att du bara får igång adaptiv synk på ena bildskärmen.

Båda bildskärmarna måste ha samma upplösning, annars får du köra en av bildskärmarna i en lägre upplösning än "native". Uppdateringsfrekvensen blir också knuten till den lägsta av dessa två. D.v.s. om du försöker spegla en 1440p60 och en 1440p144 skärm, så blir du fast i 60 Hz. (Också precis testat.)

Men om du inte bryr sig om adaptiv synk på din sekundära skärm, och båda skärmarna klara samma upplösning och uppdateringsfrekvens borde det bara vara att göra precis så: spegla skärmarna i Windows

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Frågan är ju hur bra det blir.

Skulle misstänka att FreeSync inte funkar t.ex. på dubblerade bildskärmar på det sättet. Testade detta precis med min setup med en G-sync-skärm, och det funkar i alla fall på den primära. Har inte två för att testa om det funkar på båda, men risken är att du bara får igång adaptiv synk på ena bildskärmen.

Båda bildskärmarna måste ha samma upplösning, annars får du köra en av bildskärmarna i en lägre upplösning än "native". Uppdateringsfrekvensen blir också knuten till den lägsta av dessa två. D.v.s. om du försöker spegla en 1440p60 och en 1440p144 skärm, så blir du fast i 60 Hz. (Också precis testat.)

Men om du inte bryr sig om adaptiv synk på din sekundära skärm, och båda skärmarna klara samma upplösning och uppdateringsfrekvens borde det bara vara att göra precis så: spegla skärmarna i Windows

adaptiv synk är inte viktigt på sekundär skärm.

går det att få 144 hz på båda med native upplösning?

bara att koppla in andra skärmen till den lediga displayporten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

adaptiv synk är inte viktigt på sekundär skärm.

går det att få 144 hz på båda med native upplösning?

bara att koppla in andra skärmen till den lediga displayporten?

Japp

Japp. O ställa in upplösning och hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av relevantia:

adaptiv synk är inte viktigt på sekundär skärm.

går det att få 144 hz på båda med native upplösning?

bara att koppla in andra skärmen till den lediga displayporten?

OK.

Båda skärmarna måste köras i samma uppdateringsfrekvens och upplösning. D.v.s. om en skärm inte klarar en uppdateringsfrekvens eller upplösning kan du inte köra det varken på den primära eller sekundära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

OK.

Båda skärmarna måste köras i samma uppdateringsfrekvens och upplösning. D.v.s. om en skärm inte klarar en uppdateringsfrekvens eller upplösning kan du inte köra det varken på den primära eller sekundära.

🤔 Min tv kördes i 120hz automatiskt och min datorskärm 240 efter jag ställde in 240 för skärmen 🤷‍♂️

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrWhizeguy:

🤔 Min tv kördes i 120hz automatiskt och min datorskärm 240 efter jag ställde in 240 för skärmen 🤷‍♂️

Har du de speglade då? Om du har de "utvidgade" så går det ju att köra i olika upplösningar eller uppdateringsfrekvenser.

För mig funkar detta inte när jag testar i alla fall med en skärm i 165 och den andra i 60, båda körs då i 60, så udda om det funkar för dig.

Permalänk
Bildexpert 📺

När man speglar skärmar är det vanligt att Windows hamnar i ett läge där det rapporteras en frekvens men arbetas i en annan. Signalen kan ligga kvar på exempelvis 144 Hz men i praktiken renderas allt i 60 Hz. Vilket ger rätt besvärliga frame skipping-problem. Brukar få dubbelkolla med https://www.testufo.com/frameskipping gång på gång så fort spegling är inblandat för att se vilka frekvenser som verkligen körs

Skärmarna och Windows rapporterar alltså rätt frekvenser. I praktiken är det 60 Hz som körs. Lösning är då att synka om och dubbelkolla på nytt. Ibland är det omstart som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du de speglade då? Om du har de "utvidgade" så går det ju att köra i olika upplösningar eller uppdateringsfrekvenser.

För mig funkar detta inte när jag testar i alla fall med en skärm i 165 och den andra i 60, båda körs då i 60, så udda om det funkar för dig.

Japp hade dem speglade. Trodde jag skulle bli låst till 120 på båda men förvånades när tv visade 120 och skärm 240. Vet att de låstes till samma upplösning/frekvens förut.

Skrivet av Laxpudding:

När man speglar skärmar är det vanligt att Windows hamnar i ett läge där det rapporteras en frekvens men arbetas i en annan. Signalen kan ligga kvar på exempelvis 144 Hz men i praktiken renderas allt i 60 Hz. Vilket ger rätt besvärliga frame skipping-problem. Brukar få dubbelkolla med https://www.testufo.com/frameskipping gång på gång så fort spegling är inblandat för att se vilka frekvenser som verkligen körs

Skärmarna och Windows rapporterar alltså rätt frekvenser. I praktiken är det 60 Hz som körs. Lösning är då att synka om och dubbelkolla på nytt. Ibland är det omstart som gäller.

Right. Då kördes dem båda antingen olika eller båda 120 60 skulle jag se direkt på huvudskärmen, men då låstes de förmodligen till tvns lägre 120, eller så låg dem olika. Vet att de båda låg på 120 först, men efter jag satte skärm till 240 ändrades skärmens overlays till 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När man speglar skärmar är det vanligt att Windows hamnar i ett läge där det rapporteras en frekvens men arbetas i en annan. Signalen kan ligga kvar på exempelvis 144 Hz men i praktiken renderas allt i 60 Hz. Vilket ger rätt besvärliga frame skipping-problem. Brukar få dubbelkolla med https://www.testufo.com/frameskipping gång på gång så fort spegling är inblandat för att se vilka frekvenser som verkligen körs

Skärmarna och Windows rapporterar alltså rätt frekvenser. I praktiken är det 60 Hz som körs. Lösning är då att synka om och dubbelkolla på nytt. Ibland är det omstart som gäller.

Detta är väl ändå bara ett problem om man skall köra två skärmar som skall visa samma innehåll. Så bör man ha två identiska skärmar. Skall man åt andra sidan visa olika innehåll på två skärmar från samma dator så spelar det ingen roll vilken upplösning eller Hz som dessa skärmar har eller vad man väljer att ha i inställningar. Är det rätt uppfattat?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Detta är väl ändå bara ett problem om man skall köra två skärmar som skall visa samma innehåll. Så bör man ha två identiska skärmar. Skall man åt andra sidan visa olika innehåll på två skärmar från samma dator så spelar det ingen roll vilken upplösning eller Hz som dessa skärmar har eller vad man väljer att ha i inställningar. Är det rätt uppfattat?

Precis, när de inte speglas så är upplösning, Hz ej ett problem jag upplevt någon gång.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrWhizeguy:

Right. Då kördes dem båda antingen olika eller båda 120 60 skulle jag se direkt på huvudskärmen, men då låstes de förmodligen till tvns lägre 120, eller så låg dem olika. Vet att de båda låg på 120 först, men efter jag satte skärm till 240 ändrades skärmens overlays till 240

All rapportering blir fel när detta uppstår – och det uppstår rätt ofta. Lärde mig hårda vägen när jag körde 10 AOC-skärmar förra året och jämförde alla med höghastighetskamera. Titt som tätt blev det fel och frame-skipping därför att ena skärmen enbart körde 60 Hz men det rapporterades 144 Hz i både Windows och i signalen.

Då var det 144/60 och då märks Frame skippingen ganska tydligt. En 240/120 är inte alls lika tydlig och i ditt fall där du kört 120/120 innan så blev det ju i praktiken troligtvis samma som det brukar vara. Bara en rapportertering som inte stämde. Testufo hade förmodligen avslöjat att skärmen som rapporterade 240 Hz i själva verket körde 120.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NightFred:

Detta är väl ändå bara ett problem om man skall köra två skärmar som skall visa samma innehåll. Så bör man ha två identiska skärmar. Skall man åt andra sidan visa olika innehåll på två skärmar från samma dator så spelar det ingen roll vilken upplösning eller Hz som dessa skärmar har eller vad man väljer att ha i inställningar. Är det rätt uppfattat?

Rätt uppfattat. Men samma problem kan inträffa även där. Har dock inte stött på det i närheten så ofta eftersom det är mycket mer sällan jag behöver köra skärmar utökat. Spegling är däremot ofta en del av testandet.

Det är en återkommande fråga om just utökade skärmar i en typisk 144/60-kombo där man tycker att 144:n "laggar" eller "...känns som 60 Hz". Att detta uppstår kan vara en förklaring, i alla fall en förklaring bland flera som jag träffat på.

Därför dubbelkollar jag hela tiden med testufo.com så fort jag ska köra fler skärmar.