Permalänk
Medlem

Montering mast

Har precis fått hem Telias nya tjänst 5G to the home eller vad det nu heter. Antennen har bara montering för fasad, vill montera på befintlig mast. Har bråttom och min google skills sviker mig. Någon som vet vad ett fungerande beslag för applikationen finns / heter / kan köpas? Väldigt blåsigt så zipties eller liknande går inte.

Permalänk
Medlem

En/två U-Bult av passande slag skulle fixa det där galant. Är ju det som används normalt när man fäster antenner mot maströr.

Annars borde ett par slangklämmor fungera bra.

Permalänk
Medlem

Definitivt U-bult som loefet säger. Glöm inte att jorda

Permalänk

x2

borra ett hål i mitten på den bockade plåten igenom med skruv å låsmutter att skruva fast i medföljande antennfästet

alternativt skruvar du orginalfästet bara under en av muttrarna på ena sidan

glöm inte låsmutter, locktite eller låsbricka för ä inge coolt om skiten blåser ner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mordekai:

Har precis fått hem Telias nya tjänst 5G to the home eller vad det nu heter. Antennen har bara montering för fasad, vill montera på befintlig mast. Har bråttom och min google skills sviker mig. Någon som vet vad ett fungerande beslag för applikationen finns / heter / kan köpas? Väldigt blåsigt så zipties eller liknande går inte.
https://i.imgur.com/A0z1o4S.jpg
https://i.imgur.com/YoCMNW8.jpg

Är det FWA / Fast bredband via mobilnätet? När jag kikade på det fick jag uppfattningen att det skulle installeras på plats av montör som samtidigt kontrollerar att allt fungerar som det ska.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är det FWA / Fast bredband via mobilnätet? När jag kikade på det fick jag uppfattningen att det skulle installeras på plats av montör som samtidigt kontrollerar att allt fungerar som det ska.

Stämmer och de ville inte sätta i mast för de hade bara väggmontering. Lyckades få det gjort i alla fall genom lite återanvändning... Lite speciellt när man är ute på en ö med 2-3 båtar om dagen till fastlandet (på vintern). Allt fungerar med egen router (UDM Pro) men det som såldes in var 5G, visar sig att vi har en 4G-lösning. Huvudsaken är att vi skall ha reserverad bandbredd (på sommaren är det hopplöst dåligt annars) och inget tak på mängd data samt möjlighet till egen router, allt jämfört med den 4G-lösning vi hade från Tele2. Ok vi hade unlimited men det kostade 900:-/månad (företagsabonnemang). Kass router och skitsegt under turistmånaderna.

Permalänk
Medlem

Det där är ingen 5G pryl.
Det är en Nokia FastMile 4G Receiver model 4G05A

Manual: https://fccid.io/2ADZR4G05A/Users-Manual/User-manual-4452420

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Stämmer och de ville inte sätta i mast för de hade bara väggmontering. Lyckades få det gjort i alla fall genom lite återanvändning... Lite speciellt när man är ute på en ö med 2-3 båtar om dagen till fastlandet (på vintern). Allt fungerar med egen router (UDM Pro) men det som såldes in var 5G, visar sig att vi har en 4G-lösning. Huvudsaken är att vi skall ha reserverad bandbredd (på sommaren är det hopplöst dåligt annars) och inget tak på mängd data samt möjlighet till egen router, allt jämfört med den 4G-lösning vi hade från Tele2. Ok vi hade unlimited men det kostade 900:-/månad (företagsabonnemang). Kass router och skitsegt under turistmånaderna.

Har beställt samma och väntar på leverans/installation.

Du använder inte den medföljande router utan en egen? Hur strömförsörjs antennen? Är det via POE? Eller är det separat ström till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hempe_H:

Har beställt samma och väntar på leverans/installation.

Du använder inte den medföljande router utan en egen? Hur strömförsörjs antennen? Är det via POE? Eller är det separat ström till den?

Medföljande PoE-injector.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det där är ingen 5G pryl.
Det är en Nokia FastMile 4G Receiver model 4G05A

Manual: https://fccid.io/2ADZR4G05A/Users-Manual/User-manual-4452420

Japp, säljaren på Telia lurades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Stämmer och de ville inte sätta i mast för de hade bara väggmontering. Lyckades få det gjort i alla fall genom lite återanvändning... Lite speciellt när man är ute på en ö med 2-3 båtar om dagen till fastlandet (på vintern). Allt fungerar med egen router (UDM Pro) men det som såldes in var 5G, visar sig att vi har en 4G-lösning. Huvudsaken är att vi skall ha reserverad bandbredd (på sommaren är det hopplöst dåligt annars) och inget tak på mängd data samt möjlighet till egen router, allt jämfört med den 4G-lösning vi hade från Tele2. Ok vi hade unlimited men det kostade 900:-/månad (företagsabonnemang). Kass router och skitsegt under turistmånaderna.

Var det inga problem att ha egen router till? Hur lång kabel var med till antennen eller fanns det nån gräns?

Permalänk
Medlem

Från manualen:
Ethernet cable up to a maximum of 80 m (262 ft) in combined length. A waterproof IP67 female RJ 45 plug is needed to connect the Ethernet cabling to the Ethernet cable of the Nokia FastMile 4G Receiver

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hempe_H:

Var det inga problem att ha egen router till? Hur lång kabel var med till antennen eller fanns det nån gräns?

Inga problem med egen router, kanske inte kommer åt webbgränssnittet på Nokian men det känns inte superviktigt. Följde inte med kabel, Telia skickar ut tekniker som drar och installerar på plats. Hur lång kabel som fungerar beror ju som vanligt på kvaliteten på kabel men det är ju ethernet så 50 meter borde inte vara några problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inga problem med egen router, kanske inte kommer åt webbgränssnittet på Nokian men det känns inte superviktigt. Följde inte med kabel, Telia skickar ut tekniker som drar och installerar på plats. Hur lång kabel som fungerar beror ju som vanligt på kvaliteten på kabel men det är ju ethernet så 50 meter borde inte vara några problem..

Nyfiken på hur det fungerat för er ..
Har de utlovade hastigheterna infriats? Och i så fall, har det även fungerat så här under semestertider?

Hur gick installationen till för er, gjorde teknikern några mätningar eller hade ni så bra signal att det bara var att smacka upp antennen på första bästa ställe?

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Nyfiken på hur det fungerat för er ..
Har de utlovade hastigheterna infriats? Och i så fall, har det även fungerat så här under semestertider?

Hur gick installationen till för er, gjorde teknikern några mätningar eller hade ni så bra signal att det bara var att smacka upp antennen på första bästa ställe?

Teknikerna har i uppdrag att sätta upp antennen, vill man ha på mast på taket kan de vägra, jag fick lyckligtvis snälla etkniker som fixade taket. Tveksamt om kapaciteten verkligen är prioriterad, tycker jag får betydligt sämre prestanda nu än i våras, speciellt under netflixtimmarna 20-24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Teknikerna har i uppdrag att sätta upp antennen, vill man ha på mast på taket kan de vägra, jag fick lyckligtvis snälla etkniker som fixade taket. Tveksamt om kapaciteten verkligen är prioriterad, tycker jag får betydligt sämre prestanda nu än i våras, speciellt under netflixtimmarna 20-24.

Jo har har läst om det där med höjderna tyvärr, får se vad de säger när de kommer ut till oss.. 🤞
Har väl med arbetsmiljölagar & fallskydd att göra..

Det här med prioriterat utrymme verkar det råda delade meningar om.
Har du testat att mäta för att se om de åtminstone lyckas leverera utlovad lägsta hastighet?

Dvs 10mbit för Bas & 30mbit för Plus.

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ghaster:

Jo har har läst om det där med höjderna tyvärr, får se vad de säger när de kommer ut till oss.. 🤞
Har väl med arbetsmiljölagar & fallskydd att göra..

Det här med prioriterat utrymme verkar det råda delade meningar om.
Har du testat att mäta för att se om de åtminstone lyckas leverera utlovad lägsta hastighet?

Dvs 10mbit för Bas & 30mbit för Plus.

Är bas och plus något som lagts till nyligt? Jag tror inte att jag såg två "nivåer" när jag kollade på den här lösningen i vintras.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Jo har har läst om det där med höjderna tyvärr, får se vad de säger när de kommer ut till oss.. 🤞
Har väl med arbetsmiljölagar & fallskydd att göra..

Det här med prioriterat utrymme verkar det råda delade meningar om.
Har du testat att mäta för att se om de åtminstone lyckas leverera utlovad lägsta hastighet?

Dvs 10mbit för Bas & 30mbit för Plus.

Det är ibland under 30 men aldrig under 10, antar att vi har plus, kan ju vara olika för olika platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är bas och plus något som lagts till nyligt? Jag tror inte att jag såg två "nivåer" när jag kollade på den här lösningen i vintras.

Jag tror att tjänsterna gjorts om litet sedan i våras men vet inte exakt hur, så det är inte omöjligt att det delades till två nivåer då.

Skrivet av Mordekai:

Det är ibland under 30 men aldrig under 10, antar att vi har plus, kan ju vara olika för olika platser.

Vi erbjöds "Bas: 10-30mbit" eller "Plus: 30-300mbit", lite beroende på vad teknikern lyckas mäta upp för..

Minimumhastigheten skall visst vara den lägsta hastigheten i ditt paket, dvs om de sålt in Plus och mätt att det skall fungera så ska du visst vara garanterad 30mbit (Enligt kundtjänst).

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ghaster:

Jag tror att tjänsterna gjorts om litet sedan i våras men vet inte exakt hur, så det är inte omöjligt att det delades till två nivåer då.

Vi erbjöds "Bas: 10-30mbit" eller "Plus: 30-300mbit", lite beroende på vad teknikern lyckas mäta upp för..

Minimumhastigheten skall visst vara den lägsta hastigheten i ditt paket, dvs om de sålt in Plus och mätt att det skall fungera så ska du visst vara garanterad 30mbit (Enligt kundtjänst).

Intressant. På min adress dyker bara "Bas" upp. Så då känns det bättre att sitta kvar med mitt nuvarande mobila bredband som ändå ligger runt 20Mbit/s med hyfsade svarstider. Dock har det känts lite långsamt i dag, så det kanske inte hade skadat med prioriterad trafik (om det nu fungerar).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att plus bara kan erbjudas på vissa platser där rätt förutsättningar finns

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dax:

Kan ju vara att plus bara kan erbjudas på vissa platser där rätt förutsättningar finns

Ja, enligt Telias egen information så utgår det från kapacitet på platsen. Det kom ett meddelande om att det ska göras någon uppdatering av nätet i augusti, så det kan ju ändras.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ok har fått problem, någon som vet vilken url Nokian har för att kolla status?

Permalänk
Medlem

192.168.0.1/status.php

Jag ligger på ca 130 Mbit under dagtid med samma tjänst. Samma strul med installationen.

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

192.168.0.1/status.php

Jag ligger på ca 130 Mbit under dagtid med samma tjänst. Samma strul med installationen.

/Joakim

Jag har motsvarande, fast 5G varianten hemma. Har försökt ansluta laptop direkt (efter POE osa), via min router etc - vad jag än gör så kan jag inte nå admininterfacet.

EDIT: nvm, med hjälp av lite ping så hittade jag att den hade helt annan ip än vad som stod på lappen. Om någon har samma issue:

for i in {0..255}; do
(ping -c 1 192.168.$i.1 > /dev/null && echo "192.168.$i.1 responded" >> router.txt) &
done

Permalänk
Medlem

När jag såg denna tråd minns jag följande slogan om man var missnöjd.

Nokia - Disconnecting people

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har precis fått hem Telias nya tjänst 5G to the home eller vad det nu heter. Antennen har bara montering för fasad, vill montera på befintlig mast. Har bråttom och min google skills sviker mig. Någon som vet vad ett fungerande beslag för applikationen finns / heter / kan köpas? Väldigt blåsigt så zipties eller liknande går inte.
https://i.imgur.com/A0z1o4S.jpg
https://i.imgur.com/YoCMNW8.jpg

Vet du vad det är för lösen å användarnamn för att logga in i Fastmile 4G Reciever via bluetouth? kan inte hitta det på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaLaNa:

Vet du vad det är för lösen å användarnamn för att logga in i Fastmile 4G Reciever via bluetouth? kan inte hitta det på min.

Minns inget bluetooth, har inte kvar den lösningen. Sorry.

Permalänk
Skrivet av ZaLaNa:

Vet du vad det är för lösen å användarnamn för att logga in i Fastmile 4G Reciever via bluetouth? kan inte hitta det på min.

Skicka gärna ett PM om du hittar lösenord till Fastmil 4g.. Har dammsugit internet efter defaultlösen men gått bet.
En tekniker sa att det var unikt. Kan ha varit bs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av machine_spirit:

Skicka gärna ett PM om du hittar lösenord till Fastmil 4g.. Har dammsugit internet efter defaultlösen men gått bet.
En tekniker sa att det var unikt. Kan ha varit bs.

Jag fick höra att det bara är montören som får inlogg. När dem monterar den.