Quiz: Spelmusik – del 3

Permalänk
Medlem

Så mycket trevligare med ljudquizzer. Varför så sällan?

Permalänk
Medlem

Så mycket trevligare med ljudquizzer. Varför så sällan?

Permalänk
Medlem

Duke Nukem 3D goda minne, älskar låten.

@JonasT

Ni får gärna fixa bugen, som tex Duke Nukem 3D känner mig igen efter knapp en sek och när man då har valt och ska ta nästa så fortsätter låten att spelas.

Permalänk
Medlem

2/10
Då klicka jag fel på en så kunde bara en, Fallout

Permalänk
Medlem

5/10, nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Trodde åtminstone att ni skulle ha med Lisa Miskovsky theme från Mirrors Edge.

Hade varit kul med lite mer kult soundtracks (spelar ingen roll om det blir superlätt) är inte därför vi gör quizs.

6/10 rätt å knappt spelat något av de, mest gissningar.

Permalänk
Medlem

4/10. Så jävla dålig på att komma ihåg musik i spel.

Permalänk
Medlem

Bara 4 av 10 men har knappt spelat 5 av dessa 10!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Skulle ni kunna ta med lite nyare musik? Många av dessa har 20 år på nacken minst

Nej, ta hellre med gamla klassiska spel.

Är mycket roligare men npgot c64/ nes /Amiga -spel är något generiskt skräp som släpps senaste åren. Du kan ju till och med utesluta eller veta villet system det är på äldre system. sId-chipet på c64 är ju rätt klassiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Haha, samma här! Duke Nukem 3D och Doom bland dessa ungefär?
Fick 5/10 i slutändan, men jag blev förvånad att det var så många. Tror frågan med Duke Nukem/Doom var den enda jag var helt säker på.

Ja av spelen i quizet så var det så, +-2 spel kanske..
Hittar jag ett spel som är kul så satsar jag på det, särskilt i familjelivet där det knappt finns tid ändå.. billigare att slippa uppgradera en dator hela tiden också

Permalänk
Medlem

6/10. Var osäker på många!

Permalänk
Medlem

3/10.

Aldrig lirat Cannon Fodder, Dragon Age lr Mass Effect så hade ingen aning.
Inledde dessutom med att gissa fel på Star Wars frågan.....

Permalänk
Medlem

7/10

2 st säkra kort resten rena gissningar och uteslutningsmetod om jag spelat något av spelen som jag viste låten inte tillhörde...

Permalänk

Några favoriter:

Magic the Gathering - The Kiss
https://www.youtube.com/watch?v=k7yuzhtKMwE

Unreal Tournament Soundtrack
https://www.youtube.com/watch?v=qR9kvbXt4tk&list=PLED07D7ADEF...

Final Fantasy VII - Fighting
https://www.youtube.com/watch?v=QY1Vetd7OCs

Permalänk
Medlem

spelat många av de där spelen ändå fick jag 1/10.. antar att musik inte är något jag lägger på minnet
men mass effect 2 musiken var självklar.

Permalänk
Medlem

8/10, har varken spelat Destiny eller super meatboy så gissade fel, alla andra kunde jag utan att blinka.

Permalänk
Medlem

Första 10/10. Som nyfiken allätare faktiskt utan problem. (Förutom D2 där var en liten chansning) Mera ljud, dessa quiz är roliga.

Permalänk
Medlem

5/10
Spelar på tok för lite singelplayer för en sån här lista.
Hade det varit en ljudeffekt eller någon enhets attack- eller dödsljud från WC3/starcraft 1 eller 2 så hade den varit hundraprocentig.

Permalänk
Medlem

2/10. Ingen gissning på de jag fick rätt på dock.

Brukar faktiskt spela med musiken avstängd då jag tycker det förstör Inlevelsen och mest distraherar, iallafall i spelen där man spelar som en karaktär och vill dras in i "världen".

Opopulär åsikt men jag tycker att spelmusik sällan är särskilt bra i spel, på tok för mycket orkestermusik som försöker vara pampig men istället bara "tar över" alla andra ljud i spelet. Sån musik som tar plats lyssnar jag hellre på som en enskild aktivitet, vet att det är konstigt att konsumera musik på det sättet idag men det är vad jag föredrar.

Permalänk
Medlem

4/10 Har inte spelat de flesta jag hade fel på så rätt nöjd ändå

Permalänk
Medlem

Super Meat Boy är en luring eftersom det är olika soundtrack beroende på vilken platform du spelar spelet på. Har ett par hundra timmar i SMB till PS4 men kände inte alls igen låten utan trodde det var från något annat spel.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av KJP:

Super Meat Boy är en luring eftersom det är olika soundtrack beroende på vilken platform du spelar spelet på. Har ett par hundra timmar i SMB till PS4 men kände inte alls igen låten utan trodde det var från något annat spel.

Det var absolut inte min tanke att det skulle vara en luring, men det är minst sagt knixigt att hålla reda på och navigera det snåriga träsk med spel som tappar musiklicensen när de släpps ett antal år senare till nyare plattformar. Med just Super Meat Boy är det dessutom extremt tråkigt eftersom originalmusiken är en så stor del helhetsupplevelsen enligt mig.