Permalänk
Medlem

Chassi till ny HTPC

Min gamla HTPC är 11 år gammal och det är dags bygga ny då den börjar kännas lite trött.

Jag avvaktar dock på att AMD ska släppa en APU med RDNA men vill gärna ha tips på ett vettigt chassi. Till min gamla har jag ett Antec Fusion Remote som är stort och bastant men har alltid tyckt att luftcirkulationen varit väl dålig så ljudnivån har varit högre än jag önskat. Hade jag kunnat sätta in en AIO i det så skulle jag nog fortsätt använda det men det finns inte plats för både kylare och fläktar tyvärr.

Vill inte ha ett pyttelitet chassi, det gamla är okej storlek bortsett från djupet för min TV-bänk så det bör inte vara djupare än 35cm. Det får dock inte vara särskilt mycket högre. Det bör ha 5 1/4" plats för Bluray-spelare/brännare och klara mATX. En fördel om det har USB3 i fronten också men det kan jag leva utan.

Har kollat runt lite på prisjakt men känner inte jag hittar något som passar perfekt. Funderat på minitower av något slag som då får vara liggande men det finns så oerhört många sådana att det är en plåga sålla fram vettiga kandidater.

Så har någon ett bra tips direkt, förväntar mig inte att någon ska sitta och leta åt mig, så vore det tacksamt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hur hårt sitter det med 5,25” platsen för optisk? Tycker själv det spelat ut sin roll på HTPC och de försvinnande få gånger det kan behövas så kör jag en extern USB historia till det.
Blurayfilmer spelas ju ändå inte direkt från skiva på ett smidigt sätt...

Jag har använt Fractal Design Node 202 till flera byggen. Har plats för stor gpu och går att bygga bra och tyst i.

Vil man ha lite mer slimat så kolla in Streacoms sortiment, vackra men kostar lite mer. Stiligt om de står synligt. Vissa går att köra fläktlöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, kolla in Streacoms lådor, riktigt nice att bygga en HTPC helt utan rörliga delar
Kostar lite mer än många andra chassin, plus att det kräver lite planering och koll så att man väljer delar som passar.
Men det är helt klart värt det.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Asus säljer ju nuc liknande burkar med apuer i 4 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Hur hårt sitter det med 5,25” platsen för optisk? Tycker själv det spelat ut sin roll på HTPC och de försvinnande få gånger det kan behövas så kör jag en extern USB historia till det.
Blurayfilmer spelas ju ändå inte direkt från skiva på ett smidigt sätt...

Jag har använt Fractal Design Node 202 till flera byggen. Har plats för stor gpu och går att bygga bra och tyst i.

Vil man ha lite mer slimat så kolla in Streacoms sortiment, vackra men kostar lite mer. Stiligt om de står synligt. Vissa går att köra fläktlöst.

Jag är väl lite gammaldags där och sitter på en ansenlig samling BD-skivor. Arbetet att rippa dem alla känns bara för stort så enklare ha en spelare. Visst, kan alltid skaffa en extern men det blir inte lika snyggt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Alphahanne:

Jag är väl lite gammaldags där och sitter på en ansenlig samling BD-skivor. Arbetet att rippa dem alla känns bara för stort så enklare ha en spelare. Visst, kan alltid skaffa en extern men det blir inte lika snyggt.

Jag hade för några år sedan en streacom låda med slot in bluray-läsare men sådana läsare finns nog i stort sett bara beggade att få tag på idag. Fann ingen nytta riktigt med den då det var ordentligt osmidigt via linux. Dessutom ville den spinna upp i tid och otid och lät därför alldeles för mycket... Det finns säkert vägar runt det men jag lade den tiden på att rippa filmerna istället. Det görs ju ganska fort en stund före man vill titta på en viss film. Allt måste ju inte göras på en gång. Har man inte lust att slänga pengar/intresse på lagringsbiten så avstå. Full förståelse för det!

Här är ett exempel på vad som passar streacom lådorna
https://www.ebay.co.uk/p/1930449621?iid=133310778386

Streacom lådor finns bla här
https://www.caseking.de/en/streacom-st-fc10b-alpha-optical-fa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg ju hellre ett med plats för en "vanlig" BD eftersom jag redan har en sådan men har kikat på dessa chassin nu och de ser ju bättre ut än de flesta jag hittat via prisjakt.

Någon av Silverstones Grandia är väl annars det jag känt kommit närmast, även om de inte är perfekta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Alphahanne:

Såg ju hellre ett med plats för en "vanlig" BD eftersom jag redan har en sådan men har kikat på dessa chassin nu och de ser ju bättre ut än de flesta jag hittat via prisjakt.

Någon av Silverstones Grandia är väl annars det jag känt kommit närmast, även om de inte är perfekta.

Glömde väl nämna att för enkelhetens skull så fundera på en separat skivspelare för dina filmer och kör htpc för allt annat.
Typ något sånt här
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/4...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Glömde väl nämna att för enkelhetens skull så fundera på en separat skivspelare för dina filmer och kör htpc för allt annat.
Typ något sånt här
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/4...

Ja, det är ett alternativ också förstås. Får överväga hur jag ska gå vidare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja jag hade iaf skaffat en separat spelare för DVD/Blu-Ray filmer, alternativt kolla på en XBox/Playstation som HTPC.
Då du kan spela upp fysiska filmer, och använda Plex/Kodi/Netflix eller vad du nu vill kolla på. Och om du får för dig så kan man ju även spela spel på dom

Vill man sitta och surfa runt på internet vid TVn så är det inget att kolla på dock.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Föredrar dock en enhet som klarar allt, det är ju hela poängen med den. Därför jag inte vill ha en liten Nuc eller liknande, vill ha ett större chassi som gör att det blir möjligt uppgradera om behovet skulle komma.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fractal Node 605. Passar fint med övrig utrustning till tvn. Bara slim/slimline ODD dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wez:

Fractal Node 605. Passar fint med övrig utrustning till tvn. Bara slim/slimline ODD dock.

Verkar inte finnas någonstans längre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Verkar inte finnas någonstans längre.

Hmm tusan, ja tydligen har den utgått :/