Intel "Alder Lake" intar datorer i september

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake" intar datorer i september

Intels hybridprocessorer med små och stora kärnor uppges inta stationära datorer tidigt under hösten år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande.

Men jag har inte hållit sån koll på vad som är Intels kommande uppföljare från Sockel 2066?

Nån som vet?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Stöd för DDR5? Jaså?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Kommer det ens finnas gott om DDR5 moduler i september? Jag är tveksam. Finns ju inga som tillverkar DDR5 idag förutom till enteprise.

Permalänk
Medlem

Vänta va? Rocket och Alder lake konkurrerar väl ändå med Zen 3 (5000-serien) fram till nästa år när Zen4 släpps. Lite konstigt skrivet.

Känns dock sjukt konstigt att back-porta Rocket till 14nm på en döendes sockel och några månader i rampljuset och sen ersätta med en mysko laptop hybrid med 8+8 kärnor.

Förstår inte deras strategi alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Stöd för DDR5? Jaså?

Skrivet av Dinkefing:

Kommer det ens finnas gott om DDR5 moduler i september? Jag är tveksam. Finns ju inga som tillverkar DDR5 idag förutom till enteprise.

Troligen stöd för båda, för olika ES har kört med olika. Kanske som förr med två slots av varje och dubbla minneskontroller i processorn?

Permalänk

Väntar hellre tills 2023 när TSMC + Intel samarbets processor kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vänta va? Rocket och Alder lake konkurrerar väl ändå med Zen 3 (5000-serien) fram till nästa år när Zen4 släpps. Lite konstigt skrivet.

Känns dock sjukt konstigt att back-porta Rocket till 14nm på en döendes sockel och några månader i rampljuset och sen ersätta med en mysko laptop hybrid med 8+8 kärnor.

Förstår inte deras strategi alls...

Mja, "strategin" här är väl snarare att de redan vet att Rocket Lake kommer endast kunna slå Zen3 med ensiffriga procentenheter i spel i bästa fall, så som vabligt så räknar de inte med Zen4 utan tror att de kommer ligga långt föra med Alder Lake då AMD "bara" har Zen3, men när Alder Lake väl släpps så är ju Zen4 inte långt borta så... Ja, de tänker i sin bubbla som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har väl varit känt länge att Alder lake har ddr5 (pci-e 5 ? borde det oxå vara enligt tidigare planer) Micron Samsung har båda tillverkat ddr 5 ett tag & ska bli trevligt med 4800minnen som standard istället för 2400 som standard med ddr4 (vet att de flesta har typ 3200 eller högre, ddr5 ska väl skala upp mot 8000Mhz)

ser själv fram mot Sapphire rapids (& dess sockel) som borde vara ersättaren till socket LGA 3647 & 2066 Förhoppningsvis skippar de att göra en ned-skalad variant denna gång som de gjorde med 2066 (som inte blev annat än en x99 med ny sockel bara)
Om de skalar ner den nya plattformen, så blir det ersättaren till wrx80 för mig som nästa uppdatering. (om inte den oxå kommer för sent för att vara intressant)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vänta va? Rocket och Alder lake konkurrerar väl ändå med Zen 3 (5000-serien) fram till nästa år när Zen4 släpps. Lite konstigt skrivet.

Känns dock sjukt konstigt att back-porta Rocket till 14nm på en döendes sockel och några månader i rampljuset och sen ersätta med en mysko laptop hybrid med 8+8 kärnor.

Förstår inte deras strategi alls...

Jag tycker den mysko hybriden verkar exotisk och intressant. Ska bli skoj att se om dylikt blir mainstream framöver.
Hursomelst står i den länkade swecartikeln från den 11 nov:

"AMD har planer för att tillverka ytterligare produkter på 7 nanometer framöver, men Rick Bergman nämner inte vilka dessa är. Utöver introduktionen av Zen 4-processorer på 5 nanometer, vilka väntas göra intåg under år 2022,"

Har inte sett så mycket om att Zen 4 , 5nm och DDR5, skulle vara här i september (flesta rykten verkar peka på 2022 än?) så om Alder Lake är det skulle jag gissa att den tävlar (direkt) mot Zen3+. Vad nu det blir : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tycker den mysko hybriden verkar exotisk och intressant. Ska bli skoj att se om dylikt blir mainstream framöver.
Hursomelst står i den länkade swecartikeln från den 11 nov:

"AMD har planer för att tillverka ytterligare produkter på 7 nanometer framöver, men Rick Bergman nämner inte vilka dessa är. Utöver introduktionen av Zen 4-processorer på 5 nanometer, vilka väntas göra intåg under år 2022,"

Har inte sett så mycket om att Zen 4 , 5nm och DDR5, skulle vara här i september (flesta rykten verkar peka på 2022 än?) så om Alder Lake är det skulle jag gissa att den tävlar (direkt) mot Zen3+. Vad nu det blir : )

Tänker du på Warhol? Jag tror inte AMD vågar göra om fiaskot med "XT"-processorerna utan om Warhol ens lanseras så lär det bli en fullt synbar skillnad mot nuvarande 5000-serie, och förhoppningsvis fullt kompatibla med befintliga moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta är väl som bäst ett rykte, samt att lanseringen antagligen bara är en annonsering av Alder Lake. Tror inte det finns CPU:er, nya moderkort, DDR5, osv klart för försäljning i September. Det är antagligen 2022 som gäller för allt. Men vi får väl se.

Permalänk
Medlem

Tror också 2022, sen kan man fråga sig vad 8 energieffektiva kärnor skall göra för nytta på desktop, det måste ju bara vara för att man inte vill göra separata serier för desktop/laptop

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tror också 2022, sen kan man fråga sig vad 8 energieffektiva kärnor skall göra för nytta på desktop, det måste ju bara vara för att man inte vill göra separata serier för desktop/laptop

"16-core" låter bättre än "8-core"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tänker du på Warhol? Jag tror inte AMD vågar göra om fiaskot med "XT"-processorerna utan om Warhol ens lanseras så lär det bli en fullt synbar skillnad mot nuvarande 5000-serie, och förhoppningsvis fullt kompatibla med befintliga moderkort.

Jo. Jag gjorde en liten poll om det tidigare, i CPU/AMD-sektionen. Jag tror inte AMD sagt något definitivt om denna omgång Vermeer är det sista på AM4 men dom flesta verkar tro det. Med delar av det argumentet ibland, att en "XT"-style refresh är för lite när Vermeer var en sådan skjuts mot Matisse XT och att om det släpps en "Warhol" så kommer den sannerligen vara AM5 (med DDR5) men kanske inte Zen4. Den som lever får se : ) (Om inte saker går från komponentbrist till total avsaknad av all fysisk materia)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Detta är väl som bäst ett rykte, samt att lanseringen antagligen bara är en annonsering av Alder Lake. Tror inte det finns CPU:er, nya moderkort, DDR5, osv klart för försäljning i September. Det är antagligen 2022 som gäller för allt. Men vi får väl se.

Du får många tummen upp gissar det e lite amd fanboys som blir oroliga att de inte sitter på det nya. Men alltid kul med lite nytt både från AMD & INtel

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare

Tror kombinationen 8 "stora" x86_64 kärnor kombinerat med 8 "små" (fast här är grejen, de är av allt att döma inte speciellt små givet förväntad IPC) är långt vettigare på desktop är vad man spontant kan tro.

Orsaken är att både Intels och AMDs senare x86_64 drar löjligt mycket ström vid de frekvenser de nu nått. Kollar man effekten när en kärna jobbar vid sin maximala stock-frekvens ligger den nu på 40-50 W. Vi kan utgå från att om Golden Cove ens når i närheten av den IPC som ryktas lär 50 W vallen för enkeltrådarbete passeras.

Finns då ett par alternativ

  • låta bli att stoppa i så många kärnor, men tror Intel vill ta tillbaka initiativet även för program/benchmarks som skalar bra med kärnor i detta segment (och det är bara möjligt om de "små" kärnor är starka nog!)

  • bara köra med "stora" kärnor, problemet är att om man vill ligga kvar på 100-150 W TDP betyder det markant nedskruvade frekvenser när alla kärnor jobbar, det är inte optimalt om man vill kunna lasta sin CPU fullt ut men ändå få en riktigt bra upplevelse i interaktiva program som körs parallellt

  • optimera primärt för energieffektivitet, problemet är att det offrar single-core prestanda så då får man alltid en sämre upplevelse i interaktiva program, vare sig man kör saker i bakgrunden eller ej

Det svåra med en asymmetrisk design är balansen mellan de olika delarna. Mycket möjligt, till och med sannolikt, att Intel inte får till den balansen perfekt på första försöket. För att det "små" kärnorna ska ha en poäng i en desktop-CPU måste de ge ett relativt signifikant tillskott till totala beräkningskraften.

Ett exempel där denna balans inte alls är optimal är Microsofts/Qualcomms SQ1/2 krets. Där är de "små" kärnorna allt för klena, de tillför knappt något alls längre och om det är allt för stor skillnad hamnar man lätt i att jobb som läggs ut på alla kärnor få kass latens då latensen dikteras av vilken CPU-tråd som blir klar sist (långt klockade in-order designer kan tugga rätt länge på ett enskilt jobb...).

Om nu Golden Cove når ~40-50 % högre IPC över Skylake medan Gracemont når ungefär Skylake IPC kommer de små kärnorna ändå ge ett signifikant tillskott för "all-core" prestanda. Det samtidigt som de drar långt mindre per kärna än Golden Cove kärnorna, så de "stora" kärnorna kan ligga kvar på högre frekvens utan att spränga total strömbudget -> lägre latens för interaktiva applikationer som kör parallellt med tunga batch-jobb i bakgrunden.

Samtidigt, för att faktiskt nå 40-50 % högre IPC lär dessa kärnor vara gigantiska och därmed rejält strömtörstiga vid de frekvenser vi vant oss vid, d.v.s. runt 5,0 GHz.

För att Alder Lake ska bli vettig måste Gracemont dra väsentligt mycket mindre än Golden Cove samtidigt som Gracemont verkligen får IPC runt Skylake och rimliga frekvenser. En orsak att Atom-linjen kan nå högre IPC per transistor jämfört med Core serien är att den förra är designad för lägre maximal frekvens, d.v.s. de är optimerade för maximal perf/W. Problemet med en sådan design är just att IPC * frekvens (d.v.s. IPS) blir lägre och därmed en sämre design för interaktiva applikationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jo. Jag gjorde en liten poll om det tidigare, i CPU/AMD-sektionen. Jag tror inte AMD sagt något definitivt om denna omgång Vermeer är det sista på AM4 men dom flesta verkar tro det. Med delar av det argumentet ibland, att en "XT"-style refresh är för lite när Vermeer var en sådan skjuts mot Matisse XT och att om det släpps en "Warhol" så kommer den sannerligen vara AM5 (med DDR5) men kanske inte Zen4. Den som lever får se : ) (Om inte saker går från komponentbrist till total avsaknad av all fysisk materia)

Det mest troliga är att ALLA lanseringar blir försenade, eftersom det är sådan komponentbrist just nu. Utom möjligen Intel då, eftersom dom gör mycket själva bara dom får det att fungera, så har dom störst potential att flooda marknaden. Vilket dom inte lär göra, för då kan priser gå ner, så vi får nog sitta tight i vilket fall.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jo. Jag gjorde en liten poll om det tidigare, i CPU/AMD-sektionen. Jag tror inte AMD sagt något definitivt om denna omgång Vermeer är det sista på AM4 men dom flesta verkar tro det. Med delar av det argumentet ibland, att en "XT"-style refresh är för lite när Vermeer var en sådan skjuts mot Matisse XT och att om det släpps en "Warhol" så kommer den sannerligen vara AM5 (med DDR5) men kanske inte Zen4. Den som lever får se : ) (Om inte saker går från komponentbrist till total avsaknad av all fysisk materia)

Ja det är en jävla märklig tid just nu. Vad som en släpps, och hur bra det än är, så är det svårt att bli riktigt exalterad då det är lögn i fan att få tag på produkterna.

Men det innebär ju också att alla företag i hela kedjan fram till slutkund tappar pengar, så de gör nog vad de kan för att räta upp det. Dumt av AMD dock att de ens tänkte tanken att producera så många ex av 5800X när efterfrågan är såpass låg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om nu Golden Cove når ~40-50 % högre IPC över Skylake medan Gracemont når ungefär Skylake IPC kommer de små kärnorna ändå ge ett signifikant tillskott för "all-core" prestanda. Det samtidigt som de drar långt mindre per kärna än Golden Cove kärnorna, så de "stora" kärnorna kan ligga kvar på högre frekvens utan att spränga total strömbudget -> lägre latens för interaktiva applikationer som kör parallellt med tunga batch-jobb i bakgrunden.

Om man kan leva med lite sämre respons så skulle man i princip kunna sätta de stora kärnorna i standby när man gör mindre krävande saker och få en svalare och tystare dator?
Sen när man drar igång ett spel eller krävande program kan man antingen växla till de stora kärnorna eller köra på alla samtidigt.
Kan man göra så och det fungerar bra så låter det som ett intressant koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tror också 2022, sen kan man fråga sig vad 8 energieffektiva kärnor skall göra för nytta på desktop, det måste ju bara vara för att man inte vill göra separata serier för desktop/laptop

Dom stora kärnorna ryktas ju vara extrema, och att få plats med fler sådana på ett chip är nog svårt (Intel kan ju inte CPU-chiplets än).

Tror små kärnorna räcker fint för att accelerera MT, och låg idle förbrukning, men absolut kånns det som en laptop-processor

Spontana känslan just nu är att denna var menad för nästa gen macbook pro eller något, men Apple lyckades själva först. Något åt det hållet i alla fall...

Permalänk

Hoppas detta inte blir en abomination aka Lakefield (om nu det inte bara var barnsjukdommar som trimmas bort i software framöver med bättre scheduling).

Dessa knasiga skapelser gör mig nästan sugen på en "8x Golden Cove + 1024x 80386" med hög frekvens på 386orna. 386 hade ju 275 tusen transistorer, så borde vara enkelt att knåpa ihop en sån, då det endast skulle kräva ca 280 miljoner transistorer för alla 386-kärnor. Blir kanske lite krockar mellan 32 och 64 bit, men det går säkert att lösa lika "enkelt" som med dessa andra big.LITTLE skapelser (som fått ge avkall på AVX bl.a.).

Man har ju lyckats trycka in en 80486 som ska driva Intel ME i alla moderna Intel CPU's, så det vore faktiskt kul med detta.
Vad jag ska med den till är dock en annan femma.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vad ska jag med en hybridprocessor till på en stationär dator? Jag har inte fattat det.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Om man kan leva med lite sämre respons så skulle man i princip kunna sätta de stora kärnorna i standby när man gör mindre krävande saker och få en svalare och tystare dator?
Sen när man drar igång ett spel eller krävande program kan man antingen växla till de stora kärnorna eller köra på alla samtidigt.
Kan man göra så och det fungerar bra så låter det som ett intressant koncept.

Det är definitivt tekniskt möjligt, redan idag kan man göra exakt vad du beskriver i Linux (inte helt säker det är möjligt i Windows för tillfället). Fast frågan är: varför skulle man vilja det?

När man sitter med webbläsare och andra saker som inte belastar CPU speciellt hårt är exakt de stunder där man vill ha absolut maximal prestanda per kärna då dessa uppgifter är helt okänsliga för aggregerad beräkningskapacitet men rejält beroende av peak-beräkningskapacitet i korta bursts. D.v.s. rätt strategi är att aktivera få av de stora kärnorna och låta de köra på maximal frekvens.

Integralen effekt över tid blir ändå väldigt liten, vilket betyder att utvecklad mängd värme är låg. Är just i dessa fall där system som enbart är optimerad för maximal perf/W faller platt. Är just detta som ingen tidigare utmanare till x86 kunna erbjuda något som är bättre och därmed varit DoA.

Använder man M1 Mac ett tag inser man rätt snabbt värdet av världsledande browserprestanda! Att surfa är faktiskt relativt tung och det blir att tyngre då allt mer läggs på webben. JavaScript är by-design enkeltrådat -> man vill ha maximal enkeltrådprestanda!

Som redan nämnts i tråden: är också övertygad om att Intel primärt designade Alder Lake för Apple i hopp om att hålla kvar dem. Är också övertygad om att Apple kommer köra big/little över hela linjen, d.v.s. även för modellerna riktade mot desktop. Det är ett vettigt koncept för mer än mobiler och bärbar just då interaktiva applikationer och "tunga" batch-applikationer har så diametralt motsatta optimerings-punkter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"16-core" låter bättre än "8-core"

Bara att fråga AMDs Bulldozer PR-team.

Skrivet av Ase:

Du får många tummen upp gissar det e lite amd fanboys som blir oroliga att de inte sitter på det nya. Men alltid kul med lite nytt både från AMD & INtel

Kan ju inte vara att så varit fallet med Intel de senaste två åren samt att diverse personer inom sagda marknad varnat för brist på komponenter? Nej då. Måste vara AMD fanboys hela bunten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Bara att fråga AMDs Bulldozer PR-team.

Ja precis. Blir så när marknadsfolk har mer inflytande än ingenjörer. Nu hade i och för sig Bulldozer en drös andra problem än bara "fake-kärnorna" men det hjälpte ju knappast till

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Vad ska jag med en hybridprocessor till på en stationär dator? Jag har inte fattat det.

Jag skaffade min nuvarande dator 2012, och dess driftkostnad har nu med råge passerat inköpspriset, inklusive uppgraderingar på vägen ( har bytt processor, kylare och fläktar)
Den används primärt som filserver och övervakningsenhet för huset, men några gånger om året så bildbehandlas det också. Resten av året är det mest websurf och ordbehandling.
Den står alltså igång dygnet runt och skulle kunna ersättas med ett antal mindre datorer eller en kraftig NAS. Men det hade blivit fler enheter att underhålla, och det har jag inte tid med. I början spelade jag också en hel del half-life2. Vissa övervakningsprogram är windowsappar, så det är enkelt att ha ett windows-operativ.

För mig skulle det vara perfekt med en dator som kan stå och puffa med en förbrukning på runt 15-20W. När jag sedan vill spela, transcoda eller rendera så gör det inget om datorn drar 100W eller mer under dessa fåtal timmar i månaden. Kombinationen skulle göra driftkostnad och tiden för underhåll till ett minimum.

Nu kanske jag är ganska speciell hur jag använder min dator, men jag känner att jag är definitivt målgruppen för den här typen av processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"16-core" låter bättre än "8-core"

detta är intels svar på bulldozer mao

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av superapan:

Vad ska jag med en hybridprocessor till på en stationär dator? Jag har inte fattat det.

Gissar att det är som Yoshman säger i tidigare inlägg. När liten last eller få trådar körs kan man vräka på med mycket GHZ på de stora ström törstiga kärnorna för att göra klart jobbet så fort som möjligt. Man har ganska mycket effekt att tillgå och det gör inget att IPC/watt blir sämre än för lägre GHZ, det viktiga är ju att göra klart jobbet inom effekten som finns.

Men när det är mycket jobb som ska bli klart, många trådar då kanske inte effekten/kylningen räcker till för att man ska köra många stora ström törstiga kärnor snabbt. Då kan det bli bättre IPC/watt med de strömsnåla kärnorna samt de ström törstiga kärnorna fast ner klockade så de drar betydligt mindre effekt.
Ska tilläggas att detta bara är spekulation från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad ska jag med en hybridprocessor till på en stationär dator? Jag har inte fattat det.

Det är svårt att finna en balans mellan hög prestanda vid fullt blås och låg strömförbrukning vid låg belastning. Jag brukar räkna med en schablonkostnad på 10 kronor/watt och år för något som står på hela tiden kostar. Se exempelvis https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-5-5600x-revie... för strömförbrukningen på en modern dator.

Den som väljer en Ryzen 5 3400G istället för en 5600X kommer under fem år spara runt 2000 kronor på lägre elförbrukning om datorn står på 24/7. Tänk dig nu att du kan få samma energieffektivitet som en 3400G men samma prestanda som en 5600X. Det kan isf mycket väl vara värt att stoppa in några enklare kärnor även om kostnaden ökar med några hundralappar.

Skrivet av Bubben141:

För mig skulle det vara perfekt med en dator som kan stå och puffa med en förbrukning på runt 15-20W. När jag sedan vill spela, transcoda eller rendera så gör det inget om datorn drar 100W eller mer under dessa fåtal timmar i månaden. Kombinationen skulle göra driftkostnad och tiden för underhåll till ett minimum.

Mitt råd är att du skaffar en av alla de typer av minisystem som finns. Elitedesk Mini, Optiplex Micro etc har kompetenta processor och möjlighet att stoppa i uppemot 32 GB minne men drar bara runt 10 watt vid idle. Nackdelen är ju att deras lagringskapacitet är begränsad, men idag med tillgång på 2,5-diskar på flera TB kanske det är ett mindre bekymmer. Jag ersatte faktiskt min vanliga gamla slöa NAS med en HP Pavillion Mini. Strömförbrukningen är bara några få watt lägre, men läs- och skrivhastighet gick från 40/20 MB/s till 100/100 (i.e. maxad Gb-lina) och det fungerar samtidigt som HTPC, torrentmaskin, skrivarserver etc. Allt detta på cirka 10 watt.