Pressad på svar om anoymundersökning

Permalänk
Medlem

Pressad på svar om anoymundersökning

Hej alla

Har en fundering om en händelse,
Jag arbetar inom it och trivs inte jätte bra på mitt jobb eller med min chef och ser en del problem på arbetet någon gång har jag försökt ta upp dessa problem, men det är kalla handen.
Sen kom HR med en medarbetarundersökning om hur vi trivs, vi fick ge en siffra och kommentera om vi vill, enkäten skulle vara anonym.
Eftersom det är en liten avdelning så ville jag påtala att det ändå finns problem, så jag gav en siffra men inget mer.
Nu till frågan, ett tag därefter ringer berörd chef upp mig och försöker på ett inställsamt sätt få reda på om det är jag som gett det dåliga betyget.
Varav jag basically känner mig pressad och svarar lite halvdant, inte helt ärligt men ändå inte helt oärligt.
Chefen spelar på att den kommer ringa flera personer och kolla hur dem trivs, men det var väldigt riktat mot mig.
Den uttryckte att den hade en känslan av det var jag och att vi behöver belysa om det finns problem och så vidare.
Men det kändes väldigt obehagligt.
Gå till HR är inte ett vettigt alternativ då HR som brukar vara mina vänner på den plats inte är det.
Jag är ganska säker att om jag går till HR så kommer min chef veta om det väldigt snart, jag är också säker på att den chef sopar under sin matta så det gör att den kommer ringa till andra kollegor för sak skull men inte pressa dem.
Så vad bör jag gör?

Jag kommer söka nytt jobb men vill inte hoppa runt mer än nödvändigt därför så söker jag bara intressant platser vilket innebär att jag kan bli kvar ett tag

Permalänk
Medlem

Generellt sett är det HR, Facket och eventuell hörgre instans inom företaget som går att använda sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Så vad bör jag gör?

Jag kommer söka nytt jobb men vill inte hoppa runt mer än nödvändigt därför så söker jag bara intressant platser vilket innebär att jag kan bli kvar ett tag

Om en anonym undersökning sedan inte är tillräckligt anonym från ditt företag och chefen dessutom ringer upp dig om det hade jag dragit direkt...

Är osäker på vad du kan göra rent praktiskt. Är du med i facket kan du ringa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Eftersom det är en liten avdelning så ville jag påtala att det ändå finns problem, så jag gav en siffra men inget mer.

Då kan man ju förstå att chefen vill prata. Du ger en låg siffra men berättar inte vad som är fel.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om en anonym undersökning sedan inte är tillräckligt anonym från ditt företag och chefen dessutom ringer upp dig om det hade jag dragit direkt...

Är osäker på vad du kan göra rent praktiskt. Är du med i facket kan du ringa dom.

Jag är inte med i facket och jag söker som sagt jobb men det är en process, vill ha rätt jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Då kan man ju förstå att chefen vill prata. Du ger en låg siffra men berättar inte vad som är fel.

Vad är poängen när chefen inte lyssnar?
Den finns inte, i min värld.
Sen är ju problemet inte det utan att den försöker pressa fram ett svar på en anonymundersökning

Permalänk
Medlem

Antingen är ju chefen kränkt för att någon tycker att det inte fungerar perfekt under dennes styre alternativt så är det en chef som vill agera på feedbacken och "djupdyka" i enkäten. En sifferskala säger ju inte så mycket konkret så chefen kanske vill veta mer i detalj vad det är som fungerar/inte fungerar.

Oavsett verkar ju HR vara lite inkompetent(ingen skräll) då de delgett chefen individuella enkäter. De borde ju samla in all data och göra en sammanställning på allas enkäter just för att kunna undvika att chefen kan spåra enkäter till individuella arbetare.

Du känner ju din chef bäst så det är ju lite upp till dig om du vågar stå för ditt tyckande eller inte men känns som att företaget inte har skött detta så snyggt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Vad är poängen när chefen inte lyssnar?
Den finns inte, i min värld.
Sen är ju problemet inte det utan att den försöker pressa fram ett svar på en anonymundersökning

Jag förstår att du tycker att det inte finns någon poäng, men som sagt jag förstår också att chefen vill veta mer i detta läge.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Vi kan ju förstås alla ha åsikter om att en chef springer runt och försöker ta reda på vem som delgivit specifika svar på en anonym enkätundersökning. Vittnar väl inte om någon högre strategisk kapacitet, kan jag tycka.

Utan att veta mer än vad du skrivit i tråden skulle jag ge rådet att vara ärlig gentemot dig själv och din chef. Då har du egentligen bara två alternativ: uttryck att du var av uppfattningen om att enkäten var anonym, och därför inte har lust att prata om vad du svarat (var saklig och inte dömande - konstatera bara att det är så det ligger till), alternativt att du berättar vad du svarat i enkäten och varför. Försök än en gång att föra en dialog. Om det skitit sig tidigare så kanske det finns något annat sätt att uttrycka sig på så att kommunikationen når fram bättre?

My 2 cents

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Hej alla

Har en fundering om en händelse,
Jag arbetar inom it och trivs inte jätte bra på mitt jobb eller med min chef och ser en del problem på arbetet någon gång har jag försökt ta upp dessa problem, men det är kalla handen.
Sen kom HR med en medarbetarundersökning om hur vi trivs, vi fick ge en siffra och kommentera om vi vill, enkäten skulle vara anonym.
Eftersom det är en liten avdelning så ville jag påtala att det ändå finns problem, så jag gav en siffra men inget mer.
Nu till frågan, ett tag därefter ringer berörd chef upp mig och försöker på ett inställsamt sätt få reda på om det är jag som gett det dåliga betyget.
Varav jag basically känner mig pressad och svarar lite halvdant, inte helt ärligt men ändå inte helt oärligt.
Chefen spelar på att den kommer ringa flera personer och kolla hur dem trivs, men det var väldigt riktat mot mig.
Den uttryckte att den hade en känslan av det var jag och att vi behöver belysa om det finns problem och så vidare.
Men det kändes väldigt obehagligt.
Gå till HR är inte ett vettigt alternativ då HR som brukar vara mina vänner på den plats inte är det.
Jag är ganska säker att om jag går till HR så kommer min chef veta om det väldigt snart, jag är också säker på att den chef sopar under sin matta så det gör att den kommer ringa till andra kollegor för sak skull men inte pressa dem.
Så vad bör jag gör?

Jag kommer söka nytt jobb men vill inte hoppa runt mer än nödvändigt därför så söker jag bara intressant platser vilket innebär att jag kan bli kvar ett tag

Man kan ju ta det på lite olika sätt.

Liten grupp, chefen kanske är orolig och reagerar på resultatet = enkäten har gjort exakt det den ska.

Den ska ju inte peka ut individer men ska ta upp problem på arbetsplatsen.

Om du inte trivs så är det väl bara säga till, finns ingen poäng i att lida på sitt jobb.

Kan du inte ens gå till HR så är du på helt fel arbetsplats, vad som helst är bättre, samtidigt kanske det är fel på dig, vi har inte detaljerna och ditt inlägg är halvluddigt på flera punkter.

Permalänk
Medlem

Finns flera punkter som kan göras annorlunda som inte går att påverka...

1) HR borde "gjort om" enkäten för att säkerställa anonymitet innan delgivning till chefen

2) Chefer borde inte jaga enskilda efter svar på anonyma enkäter

MEN

Om det är så att du upplever problem, och jag förstår att du söker annat arbete, och det kan vara så att chefen inte går att prata med alls, vad vet jag, men hur kan man någonsin förvänta sig förändring om man vägrar göra något åt det?

Kan helt enkelt vara så att verkligheten som chefen lever i skiljer sig, och denne vill veta var skon klämmer, vad som kan förändras osv. Stå för det du angav, bryt ner vad som är fel och vad som kan förändras och leverera det på ett snyggt sätt.
Jag har aldrig hört talas om någon som förlorat jobbet eller blivit behandlad annorlunda genom att leverera feedback eller förbättringspunkter på ett snyggt sätt...

Antingen så förändrar det inget och du tycker fortfarande allt är pyton, eller så blir det bättre, det vet man inte förrän man testat.

edit*

Jag kanske är idealist men jag tycker starkt att man bör försöka förändra saker genom att diskutera och komma fram till gemensamma lösningar innan man söker sig bortåt, ursäkta för en nyanserad världsbild

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Oavsett verkar ju HR vara lite inkompetent(ingen skräll) då de delgett chefen individuella enkäter. De borde ju samla in all data och göra en sammanställning på allas enkäter just för att kunna undvika att chefen kan spåra enkäter till individuella arbetare.

Låter inte som de delgett den individuella enkäten, snarare som att det är ett litet team.
Hos oss får man inget resultat på gruppnivå om man är färre än 5 pga det.

Hursom är det dåligt hanterat av chefen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Antingen är ju chefen kränkt för att någon tycker att det inte fungerar perfekt under dennes styre alternativt så är det en chef som vill agera på feedbacken och "djupdyka" i enkäten. En sifferskala säger ju inte så mycket konkret så chefen kanske vill veta mer i detalj vad det är som fungerar/inte fungerar.

Oavsett verkar ju HR vara lite inkompetent(ingen skräll) då de delgett chefen individuella enkäter. De borde ju samla in all data och göra en sammanställning på allas enkäter just för att kunna undvika att chefen kan spåra enkäter till individuella arbetare.

Du känner ju din chef bäst så det är ju lite upp till dig om du vågar stå för ditt tyckande eller inte men känns som att företaget inte har skött detta så snyggt.

Jag tror inte HR gett chefen info, utan chefen chansar och tror att det är jag.
Det går ju att räkna ut ganska lätt i en mindre grupp.

Skrivet av Bosse78:

Jag förstår att du tycker att det inte finns någon poäng, men som sagt jag förstår också att chefen vill veta mer i detta läge.

Klart jag förstår, men man kan hantera det bättre i min värld.

Skrivet av SuperSverker:

Finns flera punkter som kan göras annorlunda som inte går att påverka...

1) HR borde "gjort om" enkäten för att säkerställa anonymitet innan delgivning till chefen

2) Chefer borde inte jaga enskilda efter svar på anonyma enkäter

MEN

Om det är så att du upplever problem, och jag förstår att du söker annat arbete, och det kan vara så att chefen inte går att prata med alls, vad vet jag, men hur kan man någonsin förvänta sig förändring om man vägrar göra något åt det?

Kan helt enkelt vara så att verkligheten som chefen lever i skiljer sig, och denne vill veta var skon klämmer, vad som kan förändras osv. Stå för det du angav, bryt ner vad som är fel och vad som kan förändras och leverera det på ett snyggt sätt.
Jag har aldrig hört talas om någon som förlorat jobbet eller blivit behandlad annorlunda genom att leverera feedback eller förbättringspunkter på ett snyggt sätt...

Antingen så förändrar det inget och du tycker fortfarande allt är pyton, eller så blir det bättre, det vet man inte förrän man testat.

edit*

Jag kanske är idealist men jag tycker starkt att man bör försöka förändra saker genom att diskutera och komma fram till gemensamma lösningar innan man söker sig bortåt, ursäkta för en nyanserad världsbild

Jag har försökt bryta ner det men kanske inte så grundligt som jag borde, men jag förväntar mig inte heller förändring, eftersom det inte verka ge något.

Permalänk
Medlem

I undersökning där man ska berätta om problem som ska lösas säger du inget.

När en chef är orolig för dig och försöker få dig att berätta vad som är fel, säger du inget.

Hur i tusan tror du att det ska kunna bli bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

I undersökning där man ska berätta om problem som ska lösas säger du inget.

När en chef är orolig för dig och försöker få dig att berätta vad som är fel, säger du inget.

Hur i tusan tror du att det ska kunna bli bättre?

Nu verkar ju inte chefen vara orolig för TS utan snarare på att någon gav dåligt betyg vilket påverkar denna.

En bra chef hade inte ringt runt och ställt frågor utan hade i ett gruppmöte tagit upp resultatet och sedan sagt att denna gärna tar synpunkter både bra och dåliga antingen i grupp eller privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Generellt sett är det HR, Facket och eventuell hörgre instans inom företaget som går att använda sig av.

HR är ju farliga. Deras funktion är att använda arbetare för företagets vinning och framför allt skydda företaget från de anställda. De kanske är trevliga, men deras arbetsuppgifter är per natur inte förenliga med arbetstagarens intressen. Undvik alltid att prata med HR.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

En anonym enkät är anonym av den enkla orsak att företaget är måna om deras medarbetare och vill inte bara ha en "ytlig" tro på att allt er okej, företaget mår bäst av att alla medarbetare känner sig hörda och som delaktiga i företagets välmående och framtid.

Du är en av företagets medarbetare, och det är 100% fel av chefen att ringa upp dig och försöka utpressa dig på om det var du som lämnade ett visst svar eller betyg på en anonym enkät.

Jag arbetar själv i ett lite team hos ett jätteföretag, men även min chef ville aldrig sjunka så lågt, visst - vi är inte alltid (faktisk ganska sällan) överens om hur allt ska funka, men det är hälsosamt och drivkraften för att ett företag ska utvecklas, det finns alltid nåt man kan förbättra och göra bättre, detta gör man inte vid att jaga olika som tänker olika.

Det viktigaste är att man litar på varandra, min chef och jag har helt olika åsikter om hur många saker som helst, men han litar på att han får det att veta, och jag är tacksam för att han inte håller tillbaka med vad han tycker och varför, sen kan ju jag tycka och mena vad jag vill, bara jag utför det arbete jag faktisk blir betald för att utföra.

Viss jag hade efter flera rättvisa försök att kommunicera med min chef, blivit utsatt för "stalkning" som dig - hade jag gått till en högre instans. Även om du ska sluta - hjälper du dina kollegor och företaget vid att vara ärlig och spela med öppna kort och säga det som det är till hens chef högre upp, när dom lär veta detta - kommer han inte till att jaga dig, för detta tolererar ingen bra företag (isär inte större företag).

När du väl får ditt nya jobb - så är mitt råd till dig, bränn inga broar. Prata positivt om dina kollegor och din tidigare arbetsplats, och ta detta som en upplevelse och lärdom, och reflektera med dig själv, vad gick fel här? Vad kan jag lära av denna sits?